Kalimera Grekland Amorgos.

Amorgos - det stora grå

Ett blogginlägg som jag skrev för några dagar sedan avslutades med dessa rader: Den hårda vinden har lagt sig, det blåser ingenting, det är varmt, nästan lika hett som i juli. Temperaturen i vattnet är fortfarande behagligt, även för en badkruka som mig. Hur är vädret hemma?

Det skulle jag aldrig ha skrivit. Hämnden kom ett drygt dygn senare. Amorgos gick från Det stora blå till Det stora grå.

Maken till oväder har vi inte varit med om på länge. Det blåser något rent förskräckligt (runt nio beufort, vilket är typ 24 m/s), elaka moln sveper över ön i ilfart och den varma luften har förvandlats till isande kall.

När Camilla kom hem från bagaren imorse huttrade hon. Brödet var fortfarande varmt (detta fantastiskt goda amorgianska bröd!), luften var däremot allt annan än varm. Hon visade mig en nytagen bild och sa att vandringen vi hade tänkt göra nog fick ställas in.

Blåsigt med storm på Amorgos.

Så här såg det ut i Katapola när Camilla gick till bagaren i morse.

Efter frukost (som vi trots vädret kunde äta på balkongen) gick vi en kort runda i Katapola och funderade på hur dagen skulle förvaltas. Att vandra var uteslutet. Så också bada. Sitta på kafé och läsa skulle funka om vi gick över till "andra sidan" - Xilokeratidi - där det nästan alltid är vindstilla. Så blev det inte.

Vi hade hyrt mopeden på fem dagar och det kändes slösaktig att låta den stå still, den kostar ju ändå pengar. Vi bestämde oss för att köra (23 km) till Langada, en av tre sevärda byar på norra Amorgos. (De två andra byarna är Tholaria och Potamos. Egiali ligger också i norr men är som by inte lika sevärd.)

I bergen strax efter Chora körde vi för första gången under dagen igenom molnen. Solglasögonen immade igen av molnfukt.

Dimma och oväder på Amorgos.

Elaka moln i bergen mellan Chora och Egiali.

När vi kom fram till ett ödsligt Egiali såg vi Langada uppe i bergen. Byn var omsvept av tunga mörka moln. Skulle vi våga åka upp? Det skulle vi. En lunch hos Dimitris på Taverna Loza lockade mer än vad molnen skrämde.

Stranden i Egiali på Amorgos.

Stranden i Egiali var tom på folk. Att bada var inte att tänka på.

Vägem upp till Langada på Amorgos.

På väg upp till Langada.

Taverna och torg i Langada. Amorgos.

Det var ingen större trängsel i Langada heller.

Varje gång vi är på Amorgos gör vi minst två besök i Langada, vi äter alltid hos Dimitris som äger Taverna Loza. Hans taverna är trivsamt bonnig, maten är enkel och många gånger försvinnande god. Att Dimitris är en attans trevig kille gör inte saken sämre.

Idag åt vi linssoppa och citronkyckling i ugn. Mums. Satt runt en timme och pratade vandringar med Dimitris. Han berättade om en del spektakulära vandringar han gjort på ön, bland annat om hur han vandrade från Stavros till Langada mitt i natten. Och vi som inte ens vågar gå i fullt dagsljus!

Lunch hos Dimitris på Taverna Loza i Langada.

Vid fyratiden bröt vi upp och påbörjade resan hem. En resa som delvis gick genom molnen. Otäckt och häftigt på samma gång.

Mordor i Sagan om ringen. Amorgos.

Ön Nikouira såg ut som Mordor i Sagan om ringen.

När vi kom ner till Egialibukten, och såg de höga vågorna, var vi glada att vi lyssnat på väderleksrapporten. Egentligen hade vi tänkt tillbringa dagen på Donoussa för att ta lite nya bilder. Men tack vare att jag kollade vädret på internet dagen innan skippade vi den tanken. Om vi hade åkt hade vi varit kvar där ännu. Det vet vi nu.

Höga berg på Amorgos.

När vi kom upp i bergen blev vi ett med molnen. Läskigt.

Trots hård vind och otäcka Mordormoln tog vi oss välbehållna hem till Katapola. I hamnen låg många segelbåtar som sökt skydd för vinden. Katapola är en dålig natthamn när det blåser, men bättre än andra hamnar i närheten. Vi såg en segelbåt som inte kunde lägga till på grund av vinden. Den stack ut till havs igen. Med fulla segel. Undrar hur det slutade?

Amorgos. Chora till vänster. Katapola till höger

Snart hemma i Katapola efter en dag i det stora grå. Chora till vänster. Katapola till höger.

När vi kom hem dukade vi upp vårt tavlispel i sängen. Utanför ven en piskande vind och tunga vågor slog mot land. Vi monterade upp våra nyinköpta iPod-högtalare, och spelade opera. Vind, vågor och opera. Ni fattar säkert hur mäktigt vackert det lät.

Middagen åt vi på Moragio i Katapola. Märkligt nog blåste det inte där. Självklart var tavernan fullsatt. Säkert satt där några som skulle ha lämnat Amorgos idag, men katamaranen var inställd på grund av ovädret, och kommer så vara i morgon också.

Det ska bli spännande att se om Express Skopelitis lämnar hamnen i morgon bitti. :-)

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »