Kalimera Grekland Egina.

Utflykt runt Egina med moped

Idag var vi uppe med tuppen. Vi brukar alltid äta frukost på balkongen, men på den här balkongen var det uteslutet, så vi köpte kaffe och mackor på en taverna och gick ner till det söta lilla kapellet Agios Nikolaos i hamnen. Där hade vi mycket trevligare utsikt än hemma. Vi såg att båtar med ännu fler turister vällde in. Snart sjunker väl Egina, tänkte vi.

Agios Nikolaos church. Aegina.

Vi åt frukost vid Agios Nikolaos i hamnen i Egina stad.

Efter frukosten fortsatte vi vår odyssé runt Egina. Denna gång körde vi söderut. Vi besökte först Marathonas bech, där det var mycket folk (så klart) och sedan körde vi till Perdika, där vi kollade in stora lyxbåtar. Vi var lite sugna på att åka över till den lilla ön Moni, men bordlade det. Kanske för att det var så varmt. Vi besökte även det märkliga klostret Agios Nektarios. Lunch åt vi i Agia Marina, där det var ännu mer folk idag än igår.

Perdika. Moni. Aegina.

Perdika. Ön Moni syns i bakgrunden.

Efter lunch fortsatte vi runt Egina. Vi överraskades av att det fanns så många pistagenötsodlingar, fast att vi visste att Egina var känt för sina pistagenötter. Men att de odlades överallt hade vi ingen aning om.

Pistachio. Aegina.

Pistagenötsträd.

När vi trötta kom hem efter dagens utflykt bestämde vi oss för att lämna Egina. Redan? Jo, redan. Det beror på två saker: vårt dåliga boende, och att vi inte hittat något bra internetkafé. Vi hittade tre internetkaféer, men på ett var den enda datorn sönder, på det andra var vi välkomna bara om vi var "kunder", på det tredje var det fullt av kedjerökande ungdomar som spelade dataspel.

Taverna Maridaki . Aegina.

En nöjd Janne på Taverna Maridaki.

Kvällens middag intogs ånyo på Taverna Maridaki. Vi fick en underbar sista kväll med god mat, och vi bjöds på en fantastisk solnedgång från tavernan.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »