Kalimera Grekland Lefkas.

Resan till Lefkas börjar med regn

Vår första dag i Grekland började med regn. Men vi har 170 dagar kvar på resan, så vad gör väl lite regn. Resan till Lefkas gick hur smidigt som helst. När vi landade på flygplatsen i Preveza var det 26 grader och mulet, och i Sverige var en värmebölja på ingång. Så kan det gå.

Vi tog en taxi från flygplatsen till Nikiana på Lefkas. Taxin kostade 40 €. Vi checkade in på Hotel Adriatica som vi hade förbokat hemifrån. Det är alltid svårt att bedöma ett hotell utifrån bilder på nätet, men i detta fall var verkligheten bättre än alla bilder. Vilket fantastiskt hotell!

Utsikten från Hotel Adriatica i Nikiania på Lefkas i Grekland.

Utsikt från balkongen på rum 107 på Hotel Adriatica i Nikiana på Lefkas.

Boka Hotel Adriatica här »

Efter att vi checkat in tog vi en taxi till Nidri där vi åt lunch på Nick the Greek. Det var mycket gott och förvånansvärt billigt. Salladen kostade 4 € och en stor Amstel 1,50 €. Vi trodde att det skulle vara dyrare här än i Kykladerna.

Restaurant Nick the Greek i Nidri på Lefkas.

Restaurant Nick the Greek i Nidri.

Vädret på Lefkas och andra öar i Joniska havet kan vara regnigt i maj, juni och september.

Det regnade något förfärligt första dagen på den långa resan.

Vårt första intryck av Nidri var gott, inte så vacker by kanske, men omgivningarna var desto finare. Stranden i Nidri var dock ingen höjdare, och inte var det någon som badade, men det berodde på vädret, inte på själva stranden.

Stranden i Nidri på Lefkas.

Stranden i Nidri var ingen höjdare. Det dåliga vädret spelade förstås också in.

På kvällen åt vi på Taverna Minas som ligger cirka 50 meter från hotellet i Nikiana. Vi satt inomhus på grund av vädret. Nu gjorde det inget för vi hade samma fina utsikt från insidan som från utsidan. Vi åt saganaki, lammkotletter och fetaostfylld bifteki. Mästerligt gott. Hit kommer vi att gå flera gånger. Vi var de enda turisterna!

« Startsidan | Nästa dag »

Läs om Lefkas på Kalimera »