Kalimera Grekland Kreta.

Paradisen Agios Pavlos & Tripopetra på Kreta

Denna morgon sov vi länge, ända till klockan sju. Det var länge sedan vi hade sovmorgon. Under frukosten bestämde vi oss för att åka vidare. Vi drivs av en otrolig nyfikenhet och ville hela tiden vidare för att upptäcka mer av Kreta. Dessutom har vi ett datum att passa. Den 16 oktober ska vi träffa vänner från Sverige i Paleochora på sydvästra Kreta.

Efter frukost gick vi ut och fotograferade de berömda grottorna i Matala. De var lika häftiga som vi hade förväntat oss och vi förstod varför det bodde hippies här på 1960-talet. Utsikten var inte dum den heller.

Utsikt från en av grottorna i Matala på södra Kreta.

Utsikt från en av grottorna i Matala.

När jag skulle betala för rummet visade det sig att priset var 25 € per natt, inte femton som jag hade trott. Femton var vårt rumnummer. Haha! Men 25 € var också billigt, och då ingick att ägaren hämtade vår bil på parkringen. :-D

Ännu en dag på vägarna väntade på oss. Tripopetra var dagens slutmål. Vi började med att köra till den helt underbara stranden Komos som ligger norr om Matala. Jisses vilken fin strand! Bland de vackraste stränder vi har sett i Grekland. Komos beach hänger ihop med Kalamaki beach. Det är alltså en och samma strand, fast med två namn. Hit borde det gå charter från Sverige. Det fanns gott om hotell och tavernor längs strandpromenaden i Kalamaki. Vi skulle ha kunnat tänka oss att stanna här en natt, om det inte låg så nära Matala.

Stränderna Komos och Kalamaki beach norr om Matala. Kreta.

Komos och Kalamaki beach är bland de vackraste stränder vi har sett i Grekland.

Sedan körde vi till det minoiska palatset Festos (Phaistos) som vi tyckte såg intressantare ut än Knossos. Vi gick inte in och tittade, men vi kunde konstatera att det låg grymt vackert, och var inte tillfixat som Knossos är.

Fortsatte sedan till Tymbaki och Kokkinos Pirgos. Tymbaki var en lika oordnad och stökig stad idag, och Kokkinos Pirgos var lika fult som igår. Därför var det extra roligt att komma fram till Agia Galini som vi tyckte mycket om. Själva byn låg fint på en kulle med en tvådelad strand nedanför. Stranden delades av en flodbädd. Här skulle vi kunna tänka oss att bo, men det får bli en annan resa.

Agia Galini ligger öster om Matala på södra Kreta.

Trevliga Agia Galini ligger öster om Matala på södra Kreta.

Från Agia Galini fortsatte vi stora vägen västerut och det var om alltid fantastiskt vackert i dalarna. Vi snirklade oss genom en fin dalgång med höga berg ner till Agios Pavlos. Gissa om vi blev förvånade när vi såg Agios Pavlos, det var mycket mindre än vad vi trott, några få hus bara.

Vi parkerade bilen och gick bort till stränderna som vi hade hört så mycket om. Ni blev vi förvånade igen, för stränderna var mycket större än vad vi hade trott. Stränderna var som stora grustag och måste vara unika sitt slag. De var otroligt häftiga ovanifrån och de som låg på stränderna såg ut om små myror. Vi tog massor med bilder, vi filmade och vi fick svindel.

En av stränderna i Agios Pavlos på södra  Kreta.

En av stränderna i Agios Pavlos.

Vi åt lunch på Taverna Pavlos som var ett oerhört coolt ställe med hängmattor och meditativ utsikt över en vacker bukt och strand. Här skulle vi gärna bo några nätter, men vi ville vidare till Triopetra, så efter lunchen körde vi dit.

Vi hittade en genväg till Tripopetra så vi slapp köra upp i bergen igen. När vi kom fram blev vi besvikna. Vi hade fått tips om ett bra boende i Tripopetra, och vi hittade hotellet, men kunde inte tro att vi hamnat rätt. Här vill vi inte bo, sa vi, och körde vidare. Vi hade tur, bakom nästa krök låg stora Tripopetra, och nu såg livet mycket ljusare ut.

Den långa oexploaterade stranden i Tripopetra på södra Kreta.

Den långa oexploaterade stranden i Tripopetra.

Tripopetra var en jättestrand med två pensionat, en taverna och en strandbar. Passade oss perfekt. Vi frågade efter rum på ett av pensionaten, det enda som var öppet för övrigt, så vi kunde inte välja. Först sa ägaren att det var fullbokat, sedan sa han att vi kunde få ett rum, men att det kostade 40 € för en natt, mindre för fler nätter Han pratade fem språk på samma gång. Kul kille. Vi tog rummet. Så klart!

Se utsikten från rummet här »

När vi lagt av oss packningen gick vi till stranden och badade i jättestora vågor. Det var otroligt varmt i vattnet, och vi magsurfade på vågorna som om vi vore små barn. Sedan gick vi en sväng längs den stora stranden, och upp till klippan ovanför och fotograferade. Man såg ända till Agios Pavlos.

Sola, bada och surfa i Tripopetra på södra Kreta.

Jag magsurfar och känner mig lyckligare än lycklig.

Sen gick vi hem och tvättade våra skitiga sandaler. Det behövdes för det hade vi inte gjort på länge. Satte och sedan och planerade morgondagen över en öl och en liten karaff vin. Gissa om vi mådde bra. Vi kom dock inte fram till något. Så vart vi ska åka härnäst bestämmer vi i morgon.

Duschade sedan av oss sju ton sand, klädde på oss och gick ner till stranden och la oss i varsin solstol nära vågorna. Här fick vi uppleva en av de finaste solnedgångar vi någonsin har sett. Solen gick ner i havet, stora elaka moln drev in och dånande stora vågor slog mot stranden. Denna stund var värd hela Kretaresan. Faktiskt var det en av de häftigaste kvällar vi har varit med om.

Solnedgång i Triopetra på södra Kreta.

I väntan på solens nedgång...

När solen gått ner satte vi oss på tavernan där vi hade en underbar kväll. Han som äger vårt pensionat, och tavernan, är mycket trevlig, snäll och rolig. Han är lite som Basil i Fawlty Towers. Han bjöd alla gäster på en flaska vin och stämningen blev högre och högre ju längre kvällen gick. Ur högtalarna strömmade gnisslande musik från Kreta. Olyssningsbar hemma i Sverige, men ljuvlig när man hör den på Kreta.

När vi hade som trevligast gick strömmen, musiken tystnade och det blev kolsvart. Stjärnorna var så vackra och vi har nog aldrig sett vintergatan så stor. När vi ätit (allt var mycket gott) och druckit klart gick vi ner till stranden och tittade på stjärnorna. Kvällar som denna upplever man inte ofta. Vi somnade sött och sent med varsitt leende på läpparna.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »