Kalimera Grekland Naxos.

Pocko locko och grekisk afton på Naxos

Det är alltjämt mycket varmt. Förstår inte att det kan vara så här varmt så sent på året. Fortfarande helt vindstilla. Men vi klagar inte.

Idag har vi kört långa sträckor med bilen, det, och den för årstiden extrema värmen, gjorde slut på oss. Vi körde bland annat ner till den tämligen okända stranden Panormos, som ligger söder om Moutsouna. Där möttes vi av ett för oss obekant Naxos. Nästan hela kuststräckan var öde, några få hus bara. Vilken otrolig skillnad mot andra delar av Naxos.

Vi passerade en del fina stränder, bland annat Psili Amos, som var helt tom på folk. Trots att Psili Amos är en mycket fin sandstrand var det inte konstig att ingen var där, stranden ligger långt från turistbyarna.

Psili Amos beach på östra Naxos.

I Panormos, som ligger vid vägs ände, mötte vi fyra turister, två som badade och två som hade soppatorsk och letade efter en bensinstation. I ödemarken! De hade tur, de fick bensin av en privatperson.

Panormos beach på södra Naxos.

Efter Panormosbesöket körde vi den långa vägen tillbaka till civilisationen igen. Återstoden av dagen ägnade vi åt att se några av Naxos många fina bergsbyar. Lunch åt vi i vackra Apiranthos.

Nu över till Pocko Locko.

Idag ordnade ägarna till Pension Sofi en BBQ i deras hus som ligger på promenadavstånd från pensionatet. Inbjudna var några av deras gäster, bland annat vi två. En tjej som var med på festen hade Rena (som driver Pension Sofi) mött av en slump tidigare under dagen. Tjejen - som kom från Brasilien - hade stoppat Rena när hon kom körandes på sin moped och frågat varifrån färjan gick.

Hon visste inte vilken ö hon var på, eller vart hon skulle. Rena förklarade varifrån båtarna gick och frågade vart hon skulle. Paros sa hon. Det går inga fler båtar idag till Paros, sa Rena. Då tar jag en taxi sa hon. På fullt allvar.

För att göra en väldigt lång historia kort tog hon in på Pension Sofi. (Det finns hur mycket som helst att berätta om "tjejen från Brasilien", men det tar vi en annan gång.) Hon - som hette Laila - var alltså en av gästerna som var med på festen senare under kvällen. En fest som var trevlig på alla sätt och vis, men den kanske största anledningen var denna fantastiska kvinna. Hon var begåvad med en mycket speciell personlighet och var så spontan och rolig att vi inte kunde hänga med i svängarna när hon satte igång.

Hon kunde ytterst lite engelska, det bekom henne inte ett dugg, hon pratade ändå, på olika språk. Oftast sa hon pocko locko, som betyder (typ) knäppskalle, fast på ett positivt sätt. Det går inte att beskriva henne eller den kväll hon gav oss, man måste ha varit där för att fatta, därför skriver jag inte mer än så här.

Här kommer några bilder från festen.

Thodoris grillar bläckfisk och diverse nyfångade fiskar på Naxos.

Thodoris grillar bläckfisk och diverse nyfångade fiskar.

Grillad bläckfisk och färsk fisk på Naxos.

Provsmakning av läckerheterna. Fisken var den godaste vi ätit Grekland.

Dansa Zorba på Naxos.

Thodoris, Rena och Camilla dansar efter maten.

Grekisk dans och musik på Naxos.

Ulf (stamgäst sedan många år), Thodoris och Kalimera-Zorba ville inte vara sämre.

Pocko Locko. Naxos. Grekland.

Alla hade roligt, även Fröken Pocko Locko, som skrattar i förgrunden.

Det var en fantastiskt rolig kväll! Tack Rena och Thodoris, och stort tack Pocko Locko!

I morgon ska vi flytta till Agios Prokopios. Där har vi både tid och tillgång till internet. På återseende då.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »