Kalimera Grekland Santorini.

Resa med färja från Santorini till Rhodos

Vi satt kvar på Honeymoon till långt efter midnatt. Hade en mycket givande kväll tillsammans med familjen från Haninge och med Paris och Julia. Maria - som jobbar på Honeymoon - erbjöd sig att köra oss hem så att vi (läs: jag) skulle slippa cykla i den hårda vinden. Jag tackade självklart ja. Den färden slutade så här efter bara fem minuter.

Hyra och köra bil på Santorini.

Hur vi än gjorde fick vi inte igång bilen.

Ingen av oss kunde begripa varför bilen stannade. Bensin fanns det gott om. Vi puttade bilen in till sidan så att den inte skulle bli påkörd. Sedan ringde vi Paris som hämtade oss med sin bil. Tack för det!

Efter 1½ timmes sömn kom Paris och hämtade oss (igen). Det blåste något rent för jäkligt. Kände oro för att vår båt också skulle vara inställd. Bilfärden ner till hamnen var ganska läskig på grund av de hårda vindarna och det kompakta mörkret. Klockan var bara 04.45.

I hamnen blåste det ännu mer och det var skitkallt. Fick ta på oss de få varma kläder vi har, resten har vi lämnat kvar på Santorini. Typiskt när vi för första gången behövde dem.

Väder i hamnen på Santorini.

Vi frös något infernaliskt nere i Santorinis hamn.

När båten gled in i hamnen fick jag nästan en chock. Jag har tidigare bara sett Blue Star Ferries 2 på håll. Då har den sett väldigt stor ut, på nära håll visade den sig vara gigantiskt stor. Det vällde av bilar och människor. Trodde att den skulle vara tom när vi kom ombord, men så var det inte, det låg och satt folk överallt, vi fick leta länge innan vi hittade två lediga platser.

Efter frukost la sig Camilla och sov. Jag kunde inte, nästa ö var nämligen Amorgos, och det ville jag inte missa. Förväntansfull stod jag på däck när båten sakta gled in i Katapolas hamn. Hemma tänkte jag.

Blue Star Ferries i Katapola på Amorgos.

Hamnen i Katapola på Amorgos sett från Blue Star Ferries 2.

Jag spanade nogsamt efter folk jag kände. Såg ingen. Kanske inte så konstigt eftersom båten är så hög att alla ser ut som myror. Kändes konstigt att komma till Amorgos utan att kliva av, det har aldrig hänt tidigare. Samtidigt kändes det ganska okej att stanna kvar ombord, det vällde av folk, för att inte tala om alla bilar som körde av. De bildade en lång kö bort mot Chora-vägen. Såg inte många skandinaver gå av, majoriteten kom från Italien och Frankrike.

När vi kom fram till Rhodos gick vi raka vägen genom gamla stan upp till Kristinas Rooms. Ann-Kristin var där och mötte oss. Det var ett kärt återseende. Vi babblade en timme eller så och åt av hennes supergoda plommon innan vi gick ner på stan. Vi åt gyros och köpte båtbiljetter till Kastellorizo.

Vi var lite oroliga för att biljetterna skulle vara slut. Men inte, det här är Dodekaneserna och här blir båtarna aldrig fulla. Det hade vi glömt bort. Annat är det i Kykladerna. Undrar hur det gick med de inställda båtarna? Blåser det fortfarande i Kykladerna?

Efter pratstunden med Ann-Kristin tog vi ett glas vin på vår mysiga altan med utsikt över hustaken i gamla stan och ut över havet. Middagen åt vi på Romios Restaurant Sofokleousgatan 15 i gamla stan. Måste vara en av de bästa restaurangerna i gamla stan. Vilka portioner!

Romios Restaurant i Rhodos gamla stad.

Nästa gång vi bloggar ska vi berätta om vår nya reskamrat. Han har en väldigt intressant - och ovanlig - historia att förtälja. :-)

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »

Santorini på Kalimera » | Rhodos på Kalimera »