Kalimera Grekland Spetses.

En tur runt Spetses med moped

Idag var vi tidigt uppe, vi hann inte ens gå till bagaren. Mopeden väntade otåligt utanför huset, vi ville komma iväg före alla andra, ön var i det närmaste fullbokad och det var folk överallt.

Vi körde ett varv runt ön, många stränder av skiftande kvalitet. Populärast verkade Agia Marina vara, inte lika mycket folk vid Ayii Anargiri och Agia Paraskevi. Stranden vid charterorten Kounoupitsa var däremot mer än välbesökt. Naturen hade tyvärr stora sår på grund av skogsbränder, framförallt på västkusten. Det är så tragiskt att se.

Agia Marina. Spetses.

Agia Marina.

Efter att vi sett alla stränder körde vi till Anargyros College som sägs var den skola där boken Illusionisten av John Fowles utspelar sig. Boken handlar om Nicholas Urfe, en lärare på en liten påhittad grekisk ö som heter Phraxos. John Fowles använde Spetses som mall för boken. Skolan är idag ett konferenscenter.

John Fowles. Anargyros College. Spetses.

Anargyros College.

Vi körde även till en statypark inte långt från Spetses stad. Där var inte en enda människa. Här satte vi oss och summerade dagen. Ingen av oss kände något för Spetses, och vi bestämde oss för att resa vidare. Jag vet inte vad det var, men Spetses fick inte vårt gillande. Beslutet att resa vidare gjorde oss både glada och lite upprymda.

Statyer på Spetses.

I morgon åker vi vidare. Yes! Läs om Skulpturparken här.

När vi kom tillbaka till stan köpte vi båtbiljetter, sa åt våra hyresvärdar att vi skulle åka, packade våra saker, och gick ut och åt middag. En sak var bra med Spetses: maten var god.

Restaurant Bouboulina. Spetses.

Restaurant Bouboulina var riktigt bra.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »