Kalimera Grekland Kreta.

Frukost i Triopetra & middag i Spili på Kreta

När vi vaknade i Triopetra var det mulet och lite kyligt så det planerade morgondoppet fick ställas in. Vi åt en enkel frukost som bestod av Kretapinnar, kossaost och massor med gott kaffe. Denna dag hade vi ingen plan, och det var första gången under resan vi inte visste vad vi skulle göra, förutom att vi skulle åka vidare.

Frukost i Triopetra på södra Kreta.

En enkel frukost i Triopetra på södra Kreta.

Camilla förslog att vi skulle köra genom Amaridalen. Det lät spännande så vi klubbade den planen. Camilla packade och jag gick och betalade. Det är inte klokt hur mycket vi stökar till det på rummet efter så kort tid. Det ligger prylar överallt. När jag skulle betala fick de andra väcka Basil, han var bra trött när han kom. Det blev ju sent igår kväll.

Innan vi körde till Amaridalen tänkte vi göra en avstickare till några småstränder, som ligger nära Tripopetra. Men tyvärr hittade vi inte vägen till stränderna, så vi lämnade Tripopetra, och sa på återseende. Vi undrade båda hur länge det dröjer innan det går charter hit.

Vägen till Amaridalen bjöd på otroligt vackra vyer, men det var ingenting mot när vi kom in i Amaridalen. Tänk hur vackert det måste vara här på våren när det är så vackert på hösten. Vi såg massor med gåsgamar som seglade högt ovanför oss. Mäktigt!

Taverna Amari. Amaridalen. Kreta.

Den enkla tavernan i Amaridalen som bara hade två rätter på menyn. Men gott var det.

Dalen var vacker men byarna var det inte. Men varför skulle de vara det, vi var ju på bondvischan, och här fanns inga turister som skulle imponeras på. Vi åt en mycket god lunch på en mycket enkel taverna i Amari, byn som har gett dalen dess namn. Det enda som fanns att välja på var grekisk sallad och soppa, så vi åt grekisk sallad och soppa.

Efter lunchen i Amari körde vi till bergsbyn Spili. Det var den finaste by vi hittills sett under resan, och vi bestämde oss för att stanna över natten. Byn var ganska turistisk, mycket tack vare att Spili är känt för sina textila hantverk, och att det finns 25 lejon som sprutar vatten i en fontän. Det går till och med dagsutflykter till Spili från Rethymnon.

Textila hantverk i Spili på Kreta.

Spili är känt för sina textila hantverk.

Vi hade fått tips om ett boende som hette Costas In, men där var det ingen inne, så vi gick till Heracles Hotel i stället. Där fanns inte heller någon, men där fanns en lite klocka att ringa i, så jag ringde, och passade på att smygläsa i gästboken, och jag såg bara goda vitsord. Till sist dök det upp en tjej som inte kunde engelska. Men hon förstod det internationella tecknet för "vi vill ha ett rum för natten". Vi fick ett rent och fint rum som kostade 40 €, och vi bjöds på vatten och godis.

Se utsikten från rummet här »

När vi installerat oss på rummet gick vi med nyfikna steg ut till byn. Det var jättefint inne i gränderna, nästan som en kykladisk by med smala gränder och slitna hus. Äntligen en riktigt fin by!

Den genuina byn Spili på Kreta.

Hönsplockning i Spili.

Vi gick förbi ett gammalt par som satt på sin balkong och plockade hönor. Jag frågade om jag fick ta några bilder, och det fick jag. De var jättetrevliga. Sedan satte vi oss på ett gammalt kafénion och tog varsin öl. Det låg bredvid byns bensinstation så där var full rulle. Det var förvånansvärt många turister i Spili, trots att det är sent på året.

Karta över Kreta och Rethymnon.

Den fortsatte färden planerades.

Efter en stund blev det så pass kallt att vi var tvungna att gå hem. I väntan på varmare väder planerade vi den fortsatta resan. Det började bli hög tid att ta oss till Paleochora på västra Kreta, där vi ska möta några vänner.

När mörkret föll gick vi ut, och märkte då till vår förvåning att det regnade. Så vi fick gå hem igen och hämta våra paraplyer. Vi hade tänkt äta upp vid lejonen, men där kändes kallt, så vi gick till Taverna Maria Kostas. Det var en mysig taverna där vi åt god mat, men serveringen var slö och inte så trevlig.

Taverna Maria Kostas. Spili. Kreta.

Taverna Maria Kostas i Spili.

Vi gick den korta vägen hem till rummet. Regnet öste. Jag hittade en tysk guidebok om Kreta i receptionen. Den var fantastisk. Synd att den inte finns på engelska. Innan vi somnade fick vi sms från Janne och Gittan som nu hade anlänt till Kreta.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »