Klättrarfestival, hård vind och god gyros på Kalymnos

Imorse möttes vi av ett annat väder. Kallt och blåsigt. Frukosten på balkongen intogs iklädda långbyxor och fleece. Det blev som väl var varmare under dagen, men fortfarande blåsigt. När vi tog ut pengar i Massouri pratade vi med en kille från Kalymnos, han sa att det var den första vinterdagen. Han har nog inte varit i Sverige. :-)

Kalymnos Climbing Festival.

Det är klättringsfestival den kommande helgen. Det märks sannerligen. Fler och fler klättrade anländer till ön. Tyvärr startade veckan med en klättringsolycka. En italienare tappade greppet igår och föll tio meter rakt ner backen. Han är svårt skadad, troligen har han brutit ryggraden.

Klättra på Kalymnos.

Idag var det trots olyckan igår ändå många som var ute och klättrade.

Klättrare på Kalymnos.

Jag blev lite inspirerad och klättrade lite jag också. :-)

Annars finns det inte så mycket intressant att berätta om dagen. Vi har som vanligt puttrat runt på vår moped och sett oss omkring. Vi körde genom Vathydalen igen och vi åt glass i Rina. Vi åt lunch i Pothia. Idag blev det gyros. Den var sanslöst god! Jag dreglar fortfarande...

Gyros på Kalymnos.

Mycket bra gyrostställe i Pothia.

Efter lunchen gick vi omkring i Pothia och fotograferade. Vi var bland annat upp till arkeologiska museet, och till Vila Melina som ligger nära museet. Vila Melina är ett mycket bra hotell. Läs mer om det här... Sedan körde vi till Kantouni, Panormos och Platys Gialos. Det blåste som sagt rejält idag, det märktes på stränderna som var ganska öde. Som här i Platys Gialos.

Platys Gialos beach. Kalymnos.

Inte mycket folk vid Platys Gialos beach.

När vi kom hem till Telendos satte vi oss en stund på balkongen. Först kom en katamaran och blåste förbi, och sedan kom denna Flying Dolphin. Det blåser rejält om de väljer att köra genom Telendossundet.

En Flying Dolphin kör genom Telendossundet.

Vi hoppas på bättre väder i morgon så att båten vi ska åka med inte ställs in. Det skulle omkullkasta vår vidare plan. Resan går söderut.

Dag 5 på Telendos och Kalymnos » | Kommentarer till inlägget »

Telendos på Kalimera » | Kalymnos på Kalimera »