Två veckor på Fourni, & några dagar på Samos

Det började i Bjuv kl 23,37 via Helsingborg, Helsingör, framme på Kastrup 0300. En timme o fyrtio min att fördriva innan incheckningen. Det blev många rundor runt terminalen till kl till slut blev 4,40. Upp i hallen och ett par varv där och plötsligt känner jag igen ett par ryggar. Marianne o Jens på väg mot Aten. Efter ett "trevlig resa" gick vi åt var sitt håll och snart var vi iväg.

Vi landade efter tidtabellen och jag tog en taxi till Vathy och köpte biljett till eftermiddagsbåten mot Fourni. Hann med en härlig lunch med retsina och så var det dax att äntra båten. Efter drygt 4 tim var vi så framme och Anna stod på kajen och höll utkik efter mig. Återseendets glädje!!!!

Vädret var väl inte det allra bästa, lite blåst moln och en smula regn, första dan alltså. Sen blev det bättre o bättre för var dag. Sista dan var det 35 gr i skuggan kl 5 på em på en balkong som varit utan sol hela dan. Min hyresvärdinna är sämre på engelska än en 7 åring i Sverige, så allt snack föregick på grekiska vilket gjorde att jag fick oförtjänt bra rykte bland öns 1000 inv. Alla hälsade på mig och försökte snacka med mig. Att bli tilltalad på grekiska i tid o otid gjorde ju inte mitt självförtroende sämre precis.

Det var en halvtimmes promenad till badet halva vägen brant upp och andra brant ner, värst var de 231 trappstegen upp. Min kondition förbättrades en hel del även om jag inte precis gick ner i vikt.

En dag följde jag med Anna (värdinnan) till grannön Ikaria Det tar 40 min med båt och hon skulle till banken bla. Där tog hon ut ca 15000€, la dem i handväskan och gick för att betala sin leverantör. Glömde kanske att säga att hon har en av öns många allt i allo butiker. Tom jag som har väldigt lite respekt för pengar (postkassör) blev chockerad. Sen gjorde ett par besök hos hennes släktingar innan båten skulle gå tillbaka. Vi blev så rikligt trakterade att kvällens sedvanliga besök på tavernan fick inställas.

En av söndagarna frågade hon mig om jag ville följa med till kyrkan. Visst sa jag och kom rakt in i en begravningsgudstjänst inklusive begravningskaffe---10 grekiska damer oxå jag.

Jag träffade oxå ett antal trevliga icke greker som turistade på ön, fördelen med att åka själv är ju att det är lätt att ta kontakt med folk och det blir av oxå. Inte minst trevligt hade jag när jag upptäckte att Arne o Birgitta kommit till Fourni. Vi träffades flera ggr om dan och hade mycket att prata om. Vi är inte bara grekofiler alla tre utan har oxå samma arbetsgivare. Det nu så skamfilade Postverket. Vi har alla tre tillbringat nästan hela vårt yrkesverksamma liv i detta verk.

Varje morgon startade med grekiskt kaffe vid affären och avslutades vid 22 tiden på samma sätt. Väldigt nyttigt att sitta o lyssna på damernas konversation alltid var det nåt som fastnade.

På Fournis tavernor saknas fortfarande menylistor så det är bara att gå in och se vad mormor eller kocken funderat ut idag eller vad grönsakshandlaren och slaktaren haft för varor. Ibland kunde jag gissa i förväg om jag såg nån av dem komma ut från affären med en massa aubergine (eller nåt annat). Utanför beställningen serverades varje kväll en ouzo och nån efterrätt. Sånt hände på Rhodos oxå sa mamma---för trettio år sen.

Underbart är kort och efter 12 dar o 13 nätter var det dax att återvända till Samos för att flyga hem. Färjan skulle gå kl 03,30 så naturligtvis kom den inte väg förrän 04,45. Där satt jag igen som en utomjording och väntade med 30 greker i alla åldrar, från fyra till 84 skulle jag tro.

Att komma till Samos och Pythagorion blev en mindre kulturchock!! Det enda jag kunde göra av med pengar på Fourni var mat o dryck. Här fanns det vanliga turistköret med tusen onödiga saker. Jag hittade i alla fall 3 skivor som stod på min önskelista, lyssnar som bäst på en av dem just nu.

Hemresan gick via Mykonos (för lite folk att fylla ett plan annars) så det tog 4 isf för 3 tim. Men annars kom jag hem ordentligt och började genast planeringen på nästa års resa om jag får råd då. (Blir pensionär till hösten).