En trivsam vecka i Pigadia på Karpathos

Mitt på dagen landade vi på Karpathos. Det blåste kraftigt, precis som jag förväntat mej efter att ha läst på om ön, men det var varmt och soligt. Vi hade bokat flygstol och ingen transfer men det gick bra att få tag i taxi. Eftersom vi var bara två ville chauffören ragga upp nån till och vi fick dela taxi med en trevlig kvinna från Värmland.

Resan tog c:a en kvart till vårt hotell Atlantis. Jag hade bokat det via e-post redan i vintras och vi fick ett rum högst upp med en vidunderlig utsikt över hela hamnen, havet och delar av stranden. Wow! Så hade vi kommunhuset med sin stora klocka i förgrunden så vi visste alltid hur mycket klockan var när vi satt på balkongen! Rummet hade väl sina typiska grekiska skavanker. Man måste lyfta kylskåpsdörren för att stänga den och vissa eluttag hängde rätt löst. Toaletten var rätt sunkig och det var dåligt med skåp och lådor men i det stora hela var rummet ok och städningen fungerade bra. Hotellet såg annars riktigt fräscht ut med trivsam frukostmatsal i samma plan som receptionen och en pool på baksidan.

Efter en snabb dusch och lite uppackning gick vi för att utforska omgivningen. Det visade sej att hotell Atlantis ligger suveränt placerat strax i utkanten av centrum med strandpromenaden intill och med stranden på andra sidan. Vi åt en sen lunch på Acropolis som många skrivit om. Ganska roliga inkastare där fast mot slutet av veckan gick vi omvägar för att slippa dom, det blev lite tröttsamt.

Första kvällen hamnade vi på Mike's Place i Ulof Palmes gränd. Där kan man snacka om påflugna inkastare! Vi åt stifado och den var inget vidare alls faktiskt. Vi är väl bortskämda med stifadon på Paradise i Georgioupoli för detta gick inte att jämföra ens. Överhuvudtaget tycker jag att det var godare mat på Kreta än i Karpathos men allt är väl relativt. Det beror förstås på var man hamnar och hur kocken lyckas.

Vi sov relativt hyfsat trots att sängarna var stenhårda. Jag har numera alltid min egen kudde med och den är min käraste ägodel i främmande land! På grund av / tack vare att det blåste så mycket på ön så var rummet hyfsat svalt. Första kvällen lät vi balkongdörren stå öppen medan vi var ute men det misstaget gjorde vi inte om eftersom myggorna då fick fritt inträde. I fortsättningen gjorde vi så att vi vädrade medan det var ljust och hade draperiet för så vi klarade oss bra från myggor inomhus. Överhuvudtaget hade vi inte speciellt mycket problem med myggor, det hörde vi däremot att man led svårt av i Amopi.

Frukostmatsalen var som sagt i anslutning till receptionen och där var väldigt lugnt och trivsamt. Första morgonen blev vi lite konfunderade. Vi hade "breakfast included" och serverades kaffe och juice och sen skulle vi ta oss mat men där fanns endast brödskivor, smör, marmelad och några torra småkakor! Inte en ostskiva ens! Men - man fick beställa olika tillbehör för 1,90/rätt. T.ex några ost- o skinkskivor med en (1) tomatskiva, eller omelett eller två stekta ägg eller yoghurt med lite fruktbitar och honung. Det kändes lite som falsk marknadsföring men det är väl kontinental frukost antar jag. Hur som helst så beställde vi tillägg och på så sätt fick vi en frukost som vi stod oss riktigt bra på.

Första dan gick vi längs stranden i Pigadia för att komma till bortre änden, vi hade läst att stranden skulle vara bäst längre bort. Vi gick och gick, det var ganska tungt att gå i sanden och jag fick skavsår av alla stenar som kom in i sandalerna. Det visade sej senare att vi gick "över ån efter vatten" för stranden närmast staden var minst lika bra. Där fanns dessutom en kiosk som sålde glass och läsk. Det blåste ganska mycket så vi blev sandblästrade, bra peeling ihop med svett och solkräm! Vi stannade bara 2 timmar första dan för att inte bränna oss och vi simmade några gånger. Vattnet var härligt men kändes lite kallt när man är ovan. Vi tog stora vägen tillbaka och hittade musiktavernan Pelagos, som vi sedan besökte på kvällen för middag och lite musikunderhållning.

Vi trivdes verkligen med att bo centralt i Pigadia. Vi tyckte om att strosa längs hamnpromenaden efter frukost och på eftermiddagar och kvällar. I stan finns affärer av alla de slag, inte bara turistbutiker. Där pågår ett grekiskt vardagsliv och många affärer var stängda mitt på dan för siesta och man såg mer greker än turister nästan. Det kändes väldigt genuint och trivsamt för en greklandsfrälst. Vi utforskade alla sorters affärer. I en färghandel köpte jag en liten burk målfärg. Jag frågade efter "greek-blue" och dom var lite konfunderade men fann sej och plockade fram några nyanser. Man kan tänka sej vad dom tycker om knasiga turister! Jag botaniserade ganska mycket i affärerna och den stora Super Market, köpte honung och olivolja, tvålar och sånt.

Vi hade bara en veckas semester och vi tog oss inte tid att åka med nån badbåt eller till Olympos. Vi trivdes bra med stranden i Pigadia. På lördan tog vi taxi till Amopi och solade och simmade några timmar vid den stranden men det var en ganska trist plats även om stranden är fin förstås. Vi tyckte att vi lika gärna kunde ha legat på stranden i Pigadia.

På söndagskvällen hamnade vi mitt i ett bröllopsfölje med massor av uppklädda, vackra greker. Vi dröjde kvar utanför kyrkan vi också för att få en skymt av brudparet. Senare på kvällen lyste ett fyrverkeri upp himlen, bröllopsfesten pågick nånstans. Då satt vi utomhus och åt, på Syrtaki in the garden. Fin trädgård, levande grekisk musik och god mat.

På måndan hyrde vi bil och gav oss i väg tvärs över ön. Det var lite småmulet så det passade bra. Det är inte långa avstånd på Karpathos. Vi missade Aperi men stannade i Othos och Pyles. Vi var in till den gamla farbrorn med tavlorna. Han var själv inte i sitt galleri men en gammal tant som knappt kunde nån engelska försökte sälja tavlor. Jag hade tänkt köpa en men tyckte dom inte var riktigt prisvärda, 40-50€ styck.

Pyles var fantastiskt vackert med sina pelargoner. Vi for sen via Finiki och Arkasa ner till flygfältet och sen tillbaka till Finiki och till taverna Under the trees där vi åt deras berömda zuccinisticks och grekisk sallad. Otroligt billigt och gott! Sen fortsatte vi till Lefkos men det kändes för turistiskt för vår smak så vi stannade inte där utan slingrade oss fram längs fantastiskt vackra vägar till Mesochori. Där promenerade vi omkring och drack frappé på ett kafe. Vi fortsatte sen till Spoa och det var kusligt att se all den nedbrända skog som kantade vägen kilometervis. Vägen längs östkusten från Spoa ner till Pigadia är vidunderligt vacker och hisnande. Man ser de turkosblå badvikarna Apela och Kyna Panagia m.fl. men vi vågade oss inte på att köra ner. Vi körde genom Aperi på hemvägen och den byn skulle jag nog velat utforska mera.

Sammanfattningsvis tyckte vi båda mycket om Karpathos. Det är en lagom stor ö med ett genuint grekiskt liv. På kvällarna såg man grekiska män som spelade brädspel och drack öl på kaféerna, kvinnorna stod och pratade och barnen lekte. Det blåste väldigt mycket, varje dag faktiskt. Det var både på gott och ont. Det gjorde att det inte blev så hett att ligga och sola, det fläktade skönt. På kvällarna blev det å andra sidan nästan kyligt. Vi var där i början/mitten av juni och man sa att det var ovanligt "kallt" för årstiden, det var 22-24 grader. Nån vecka innan hade det varit 35 grader.