Öluff till Fourni, Ikaria och Samos.

Resenärer: Christina och Åke Persson
Tid: 2-16 juli
Besökta öar: Samos, Fourni och Ikaria.

Vi reste till Samos med AirTours (flygstol), tog taxi från flygplatsen till Karlovassi (38 €) på öns norra sida där vi intog lunch och köpte båtbiljetter för vidare transport till Fourni med den lilla och långsamma bilfärjan Samos Spirit (4.80 €/pers). På vägen till Fourni angjordes Agios Kirikos på Ikaria och den lilla ön Thymaina. Väl framme i hamnen på Fourni och bara något försenade väntade oss dottern Koula från Toula Rooms och meddelade oss rumsnumret, nr 10 med balkong mot hamnen.

Fourni hamn med färjan Samos Spirit.

Fourni hamn med Samos Spirit.

Några nyheter märkte vi under våra 5 dagar på ön. En ny taverna H KALI KARDIA, med engelsktalande kock och serveringspersonal har etablerats ovanför torget i gränden vid kyrkan. Tavernan belägen halvvägs från hamnen mot torget har bytt ägare, tyvärr är maten sämre nu. En ouzeria intill Miltos taverna serverade oss vid några tillfällen utmärkt mat till bra pris. Flera hotellanläggningar var under uppförande i hamnens omgivningar.

Miltos Taverna. Fourni.

Tavernaägaren Miltos tar en paus med nätreparation mellan lunch och middag.

Stelios, ägare till kafeet vid torget hälsade oss välkomna tillbaka och såg förmodligen fram emot att få servera oss åtskilliga öl och ouzo de närmaste dagarna.

Stelios prislista på Fourni.

Vi vill utfärda en varning för postgången från Fourni. Förra gången tog det fyra månader för våra vykort att komma fram. I år har vi skickat ett vykort till oss själva. Efter två månader har det nu äntligen kommit fram! Ytterligare ett observandum gäller anslaget med båttider vid biljettförsäjningen. Titta även efter information på dörren, där kan nya oväntade möjligheter dyka upp.

I Sverige härskade en värmebölja som gjorde oss en smula avundsjuka, det var nästan svalt i Grekland då. Förstärkt klädsel på kvällarna behövdes och vinden gjorde att vi fick hålla ned ölflaskans hals i glaset vid påfyllning för att inte innehållet skulle blåsa bort.

Vi har besökt Ikaria vid två tillfällen tidigare med varierande resultat. Evdilos var då en negativ upplevelse, mycket beroende på det bristande utbudet på hyfsade rum. Armenistis var en betydligt trevligare ort vid vårt nästa besök på ön. Vi beslöt därför att ge Evdilos en sista chans, så dålig kan väl orten inte vara? Den verkade då vara ett genuint grekiskt samhälle utan nämnvärd påverkan av turism.

Framme i centralorten Agios Kirikos med bilfärjan Dimitrola (5,50 €/pers) frågade vi en busschaufför om förbindelser till Evdilos. Han svarade inte på frågan utan upprepade enbart kurortsnamnet "Therma, Therma". Vi tolkade det som bristande kunskaper i engelska och inte aversion mot turister. Det var lördag och personalen på ett intilliggande kafé meddelade att det går en buss på måndag!

Taxifärden till Evdilos (25 €) blev lugn trots de slingriga vägarna men med en smula udda underhållning för att vara i Grekland. Vi lyssnade nämligen på amerikansk jazzmusik från 50-talet, mestadels med Frank Sinatra - uppenbarligen taxichaufförens favorit-CD. Under resan njöt vi av den vackra naturen, den lummiga grönskan och en mängd små havsvikar med medelhavsblått vatten. Enbart naturen gör Ikaria värd ett besök.

Evdilos blev på nytt en besvikelse, åter kanske p g a brist på rum. Vid hamnen såg vi dock en skylt som annonserade om Rooms to Rent. Kylskåp, egen toalett/dusch och balkong med markis fanns (35 € per natt, dyrast på denna resa). Att städning inte ingick fick vi veta senare. Det fanns inte ens tandborstglas och i badrummet hängde endast två trådslitna handdukar.

Kafélivet vid hamnen var störande på nätterna. Folk verkade tillbringa största delen av tiden mellan kl 24 och 04 där och berikade nattmörkret med högljudda skratt och rop, kryddat med smattrande motorcyklar. På nätet såg vi att perioden från mitten av juli och hela augusti kan kafélivet vid Evdilos hamn vara störande. Hur skulle det inte vara då - vi var där i början av juli! Vi skulle ha prutat om vi hade alla fakta när vi accepterade rummet.

Evdilos hamn på Ikaria,

Del av Evdilos hamn.

Vid vägen ut mot piren finns en liten sandstrand med dusch och på motsatta sidan av hamnbassängen en utmärkt lite större strand. Tavernorna var av skiftande kvalité. På söndag (VM-final) åt vi på en av de få öppna tavernorna på en gata ovanför hamnen. Souvlakin var acceptabel men kotletterna var de sämst tillagade lammkotletter vi någonsin ätit i Grekland. Kremerat lamm är rätta ordet. Kanske tog kockens fotbollsintresse över. Till detta drack vi husets röda vin, även det ett bottennapp i vintunnan.

Vi gjorde också en utflykt med taxi till Armenistis för lunch och bad. Stranden inne i byn fick duga och vi badade tillsammans med alla generationer ur lokalbefolkningen. Stränderna i byns utkant mot Astahas verkade närmast öde. Efter lunch på strandtavernan följd av siesta och bad tog vi en taxi tillbaka till Evdilos. Taxichauffören hade förmodligen arbetat nattskift för han hade uppenbara svårigheter att hålla sig vaken och vi försökte hela tiden att konversera med honom för att förhindra en olycka. Det rätta hade givetvis varit att stanna och byta taxibil. Vi anlände dock helskinnade till Evdilos. Resans pris (15 €) skrev han med ett finger i dammet på instrumentbrädan.

Tidigt på tisdagsmorgonen åkte vi från Evdilos med bilfärjan Pegasus, den kom från Pireus och medförde ett stort antal grekiska turister. Öns alla taxibilar stod på kajen och väntade. Det blev en lugn resa till Vathy på Samos, till en kostnad av 11.50 €/pers. Vi tog en taxi till Pythagorio (13 €) där Georgos och Maria Sandalis väntade på oss. I kylskåpet fanns vatten, öl och melon. Efter en stund på balkongen då vi konstaterade att allt var sig likt gick vi ner till hamnen. Där träffade vi ett par kalimeravänner från Uppsala, Britt-Marie och Lennart. Vi jämförde nya erfarenheter över en öl på ett av kaféerna.

Vi väntar fortfarande med spänning på att det nya arkeologiska muséet i Phytargorio ska öppna. Kanske nästa år? Vid ett besök inne i Vathy besökte vi vårt favoritkafé, på torget vid Kookaiaffären, där föreslog vår vanlige kypare att vi istället för Mythos skulle prova ölet Vergina. Ett gott förslag. Buss mellan Phytagorio och Vathy kostar 1.30 € för enkel resa.

Gubbkafé i Samos stad, Vathy.

De sista dagarna av denna semester delade vi tiden mellan stranden vid Doryssa Bay, stranden bortom piren i Phytagorio, balkongen och våra favorittavernor. Tavernabesökarna verkar i år ha ökat i antal, den tidigare nedåtgående trenden kanske har brutits.

Hemresan med AirTours gick i tid och utan problem. Trots viss besvikelse över Ikariabesöket var vi mycket nöjda, även denna gång.

Vi åt luncher och middagar på restaurang medan frukost tillagades på rummet och avnjöts på balkong.
Flygstol Arlanda Samos t o r: 600 €
Rumskostnad 15 dagar: 480 €
Båt och taxiresor: 160 €
Mat, kafébesök mm: ca 1000 €

Christina och Åke Persson

Fourni på Kalimera » | Ikaria på Kalimera » | Samos på Kalimera »