Två underbara veckor på Thassos

Tisdag 12
Taxin kom kvart över fem - litet tidigt kanske, men vi brukar vilja vara i tid, resan börjar fortare då! På Arlanda fick vi vänta i 2,5 timmar extra eftersom någon glömt dra ur sladden ur batteriet på någon grej och planet måste ladda. Tro´t den som vill! 2,5 timmar försenade lyfte vi och kom fram till Kavalla vid halv tretiden. Buss till Keramotí och därefter färja till Linénas, den största byn på Thássos.

Vårt lägenhetshotell, Tarsanás, låg fint vid en välskött strand ca 1,5 km från centrum. Lätt att slinka ner och bada när man kände för det. Rummen var enkla men OK. Vi hade valt terrass istället för balkong och fick nu var sin halva av en "terrassbalkong" med några trappsteg ned mot trädgården. Havsutsikt fick vi också. Och duschen var varm alla tider på dygnet. Rumsstädningen visade sig vara bra. Vår städerska var från Bulgarien och mjuk och vänlig. Hon tyckte att vi skulle resa till Bulgarien - vackrare än Grekland, sa hon!

Köksutrustningen krävde en viss komplettering. Den var nog den knalaste jag sett på någon grekisk ö och det vet var och en att det inte vill säga litet.

Vi var trötta efter resan, men tog oss till närmaste supermarket, som låg 800 meter bort vid stora genomfartsgatan. Hem gick vi längs stranden och det var den väg vi sedan tog för det mesta. Vackrare och, tror jag, kortare.

Middag åt vi på hotellet, vid havet som brusade mjukt och inbjudande. Några vi inte hade bjudit var myggen men de kom ändå. Middagen var vällagad och god, både stifadon och lammkotletterna. Brödet var rostat och fluffigt.

Thassos visade sig vara en matö - grekisk mat som smakade hemlagad och var variationsrik. Malatína hette retsinan och den serverades i halvlitersflaskor med kronkork. Bara en så´n sak!

Onsdag 13
Jag vaknade redan klockan fyra till en ny dag utan att ha plågats av några myggor under natten. Efter den första kvällen träffade vi inte på några fler blodsugare. Däremot blev vi vid frukosten ihärdigt uppvaktade av en massa getingar som ville tugga i sig vår mat.

Besökte välkomstmötet, eftersom vi ville anmäla oss för två utflykter. Sedan ägnade vi dagen åt att rekognosera i staden. Lunch åt vi på Platanos bar nere vid hamnen. För min del blev det toast med tomat och ost och en flaska Mythos.

Tillbaka på Tarsanás badade vi vid hotellstranden, som var lagom långgrund. Vattnet var varmt och ganska klart.

På strandpromenaden en bit efter en liten kyrka och några utgrävningar låg en taverna - oi Moúses (muserna). Där åt vi andra dagens middag och dit gick vi flera gånger. Där var alltid fullt - ofta satt där unga greker som åt mezédes och drack oúzou till. Ibland drack de retsina blandat med coca-cola. Detta är sant! Vi drack också retsina, men oblandad och med vatten till. Denna kväll åt vi "arní du chef" - helstekt, eller möjligen långkokt lamm - ljuvligt gott.

Torsdag 14
Denna dag besteg vi Akropolis. Högst upp på toppen låg först en kyrka - Profítis Ilías - och sedan ruinerna av ett genuesiskt fort med rester av en kristen kyrka och ett Apollotempel sida vid sida. Längre bort låg ett Athenatempel och ännu längre bort en Panhelgedom. Pelle, min man, trodde att han skulle komma till ytterligare ett tempel om vi fortsatte, men det trodde inte jag på, så jag stannade kvar och beundrade på utsikten medan Pelle - han var ganska envis om templet - fortsatte en bit till. Sedan kom han tillbaka och berättade att han hade nått det riktiga Akropolis eftersom den högsta punkten där var utmärkt med en grekisk flagga. Vi tog en annan väg ner, den var utmärkt med röda pilar och var litet lättare att gå.

På väg ner tog vi oss in innanför ett trasigt staket, så Pelle fick några bilder på Liménas antika teater. Den var mycket hårt restaurerad, men det kändes helt ok eftersom den används vid öns kulturfestival på sommaren. Vad som är fint med Liménas är just detta att staden är byggd på gamla kulturlager och att stadsborna har ruiner till och med i köksträdgården.

Väl nere badade vi vid stadens badstrand och åt sedan lunch hos Tákis vid torget. Jättegod moussaká med potatisen lagd bredvid. Tákis var en familjerestaurang där pappa lagade maten och den ene sonen, som pratade bra engelska, skojade med gästerna medan den andre sonen, som nästan inte kunde ett ord engelska, såg ut som om han hellre skulle vilja vara ute på sjön och fiska.

Fredag 15
Örundtur. Vi hade två guider, en norska, som var rar och tog väl hand om oss och så en engelsk-tysktalande grek, som somliga i sällskapet blev störtkär i. Och han var väldigt charmig. Född i Tyskland, men "jag är grek", sa han och han var verkligen hemma i det grekiska.

Vi vandrade genom den äldsta byn på ön, Panagía, besökte kyrkan, besåg springbrunnen med vatten från bergen och besökte en oljefabrik grundad 1915. Det var roligt att få se hur oljeframställningen går till. Besöket var pedagogiskt och trevligt upplagt och vi fick se en informativ DVD-film, som avslutades med att fadern i familjen nöjd doppade sitt grekiska bröd i den nypressade olivoljan. Om jag köpte? Jodå.

Vi åt hastlunch i sällskap med getingar på en altan med utsikt mot havet. Sedan besök i Alikí, med antikt marmorbrott och tempelruin. De låg fantastiskt vackert mellan två badstränder. Nu har vi sett varifrån marmorn till Párthenon och till Agía Sofía i Konstantinopel kom.

Nästa stopp blev Ágios Michaïlis, ett kloster vid havet söder om den gamla byn Theológos. Klostret grundadest av en munk från Atos, men var nu nunnekloster. Ett levande kloster - man var i färd med att bygga en ny stor kyrka. Atos skymtade på avstånd i soldiset över havet.

Ett snabbdopp fick vi i Thássos näst största by, Limenária, innan det var dags att återvända. Vi åt middag hemma på hotellet.

Lördag 16
Utflykt även denna dag - man vet aldrig hur det blir nästa vecka och vi ville gärna se Filippi. Vi fick en engelsktalande guide och hon var suverän. Talade tydlig engelska, kunnig - arkeolog från Thessaloníki. Och stolt över sitt Grekland och över Lýdia, som var den första europén som blev döpt av Paulus och kristen. Vi for igenom Kavalla (Neápolis på Pauli tid) och fick se stenen han klivit i land på. Den låg utanför en kyrka, byggd till den helige Paulus och utsmyckad med mosaik på västgaveln.

Filippi var imponerande med jättelika utgrävningar. Vi gick på Via Ignatia, vägen som gick mellan Öst- och Västrom, såg biskopens hus med de stora förråden med mat för de fattiga, såg ruinerna av fyra stora basilikor, for förbi Pauli fängelse och fick besöka den antika teatern.

Från Filippi for till droppstensgrottorna i Alistráti - en upplevelse som väl mätte sig med vissa sekvenser i filmen Sagan om Ringen. Efter lunch, med getingar men med bättre om tid än dagen före, for vi tillbaka genom det Makedoniska landskapet till Keramotí och tog färjan hem till Thassos. Kvällsmat blev en toast på Plátanos.

Söndag 17
En gammal och en ung papás i Litourgían. En skönsjungande kör. Liturgin öppnar sig alltmer för oss. Dagen var solig och vi badade hemma vid Tarsanás. Jag var oförsiktig och satte ner foten där jag inte borde och fick några sjöborrtaggar i mig. Pelle plockade bort dem med varsam, nåja, hand och jag fick något att skriva till mina barnbarn om.

Vi åt middag på Moúses - festligt, fullsatt, billigt, gott - och fortsatte in till staden och ett IT-café för att bevaka valet hemma i Sverige. Det var spännande - det stod hela tiden och vägde mellan blocken. Pelle och jag gav upp, vandrade hemåt och tog kontakt med hemmafronten per SMS för att få veta hur kommentarerna på TV lät.

Måndag 18
Idag vaknade vi till ett stilla strilande regn. Getingarna höll sig borta från altanen och vi åt frukost i lugn och ro och började skriva våra 50 vykort. Vi fick se en vinnare - Fredrik Reinfeldt - på TV, men ville veta mer så vi vandrade in till vårt IT-café. Lunch på Plátanos - toast och Mythos. Solen återvände och det blev bad vid hemmastranden. Middag åt vi på restaurangToxídis där det skulle serveras get - men inte den kvällen. Lever är också gott när man är i Grekland.

Tisdag 19
Idag sken solen! Vi vandrade vägen bort till Makríammos, ett naturparksområde med stor semesteranläggning med små grå bungalows, som såg ut som om de vuxit ur marken. Getingar fanns det också här - många. För att komma förbi grindvakten måste vi betala 2 euro var! Vi badade och åt lättlunch på hotellcafét innan vi vandrade hem. Dagen var varm och vi badade också när vi kommit hem. Middag åt vi inne i staden hos Tákis.

Onsdag 20
Åska och regn av det allra våtaste slaget! Vi vandrade in till staden och gick på museet och såg en dvd-film om Thássos forntid. Den var instruktiv och vi hade en viss förförståelse genom ö-rundturen vi gjort. Efteråt gick vi tvärsöver vägen till den vidsträckta Agóran. Regnet hade upphört och vi kunde vandra omkring på området och imponeras. Middag på Moúses.

Torsdag 21
Halvklart. Jag badade efter frukost. Det gäller att passa på. Idag vandrade vi genom staden, upp förbi kyrkan Agíoi Apóstoli, som ligger på en höjd ovanför stadens nya varv (det gamla måste ha legat vid vårt hotell - Tarsanás betyder båtvarv). Vi rundade Akropolis och gick på höjden längst havet bort över kullar där små svarta getter betade. Dem vågade vi inte komma för nära - där fanns stora baggar också, som vaktade de små. Efter att ha valt mellan alla röda pilar, som pekade åt olika håll, fann vi vägen som så småningom ledde ner till Makríammos. Vakten var borta så vi sparade våra åtta euro sammanlagt.

Denna gång brydde vi oss inte ens om att leta efter en getingfri plats - vi visste att vi inte skulle hitta någon och än hade vi inte blivit stungna. Vattnet var varmt, det var inte så mycket folk vid badstranden och ännu färre i vattnet och de få regndroppar som föll över oss förhöjde snarare livskänslan. Så vi låg i länge. Lunchen åt vi på en strandtaverna, som såg trevlig ut med blåvitrutiga dukar, men där maten inte på långa vägar nådde den nivå som vi vant oss vid på Thássos. Vi hade hamnat på en turistfälla! Jag tog gyros och kyparen var förtänksam nog att visa att jag skulle hålla kvar servetten över köttet. Annars hade jag fått dela det med alla getingarna. Men när jag ätit upp så mycket jag orkade hade jag ett stort nöje av att betrakta dessa samma getingar. En slog sig ner på en kvarbliven köttbit, skar noggrant ut en fyrkant av köttet och lyfte så med biten mellan käftarna, mycket vingligt eftersom biten var så stor. Sedan singlade den omkring över våra huvuden tills den hittade en plats där den kunde slå sig ner och äta i lugn och ro. Intressanta varelser getingar! Vi gick landsvägen hem. Nu sken solen så det blev bad vid hemmastranden också. Kvällsmat åt vi på vår terrass.

Fredag 22
Idag skulle det ske! Pelle och jag skulle åka till Kavalla. Flying Dolphinen, direktbåten mellan Liménas och Kavalla, var på reparation så vi tog bussen till Skála Prínou där färjan väntade. Fler hade kommit på samma idé som vi: många av turisterna på Thassos kom från Polen och Bulgarien och flera andra slaviska länder, som nyss legat bakom järnridån. Alla hade mobiler med kamera i och poserade för varandra mot havet och mot den grekiska flaggan i aktern. Vi såg hur en lastbil med två stora marmorblock backade in på fördäck på väg till fastlandet för leverans till något bygge. Man slösar med marmor på Thássos - till och med de små huggna gatstenarna var av marmor. Och grusplaner lyste vita litet var som helst.

I Kavalla stannade vi vid Paulikyrkan och fotograferade innan vi skyndade upp till Fortezzan, som ligger högt ovanför Kavalla i den stadsdel som kallas Panagía. Borgen, som är från första hälften av 1500-talet, byggdes av turkarna ovanpå en bysantinsk anläggning som förstördes 1391 när turkarna intog Christópolis, som staden då hette.

I borgen råkade jag ut för den enda stöld jag varit med om under 20 års resor i Grekland. När jag skulle fotografera Pelle vid muren som vette mot staden och den stora akvedukten, la jag ifrån mig min guidebok och saknade den inte förrän vi gått ut från borgen och kommit en bit på väg. Och när jag efter 10 minuter kom tillbaka till platsen var den borta! Hoppas den som tog den får nytta av den. Den var på engelska och alltså mycket användbar.

Att jag förlorade min bok med kartor betydde att jag inte hittade till de museer jag tänkt att vi skulle besöka - men å andra sidan längtade vi vid det laget mest efter en taverna och lunch. Vi hittade en familjetaverna längre ner i Panagía - mittemot den gamla teologiska skolan (eller madrasen som jag tror att de högre utbildningsanstalterna inom islam hette). Där fick vi en taramosaláta, som smakade lika bra som Manólis hustrus tárama på Skiathos!

Pelle hade fått skavsår så vi tog en mycket kort vända runt hamnen innan vi slog oss ned vid en öl och en coca-cola på en bar. Där under träden vid hamnen satt många lediga gymnasister och spelade távli. Lärarna strejkade i Grekland och hade så gjort en hel vecka.

Sedan åkte vi och alla bulgarer och polacker hem till Thassos igen. Middag åt vi i mattältet på Tarsanás. Det åskade kraftigt men vi satt i lä och hade det bra. Vi åt múdes saganáki. Lammköttet var på upphällning så här i slutet av säsongen. Men musslorna var goda.

Lördag 23
Växlande molnighet. Litet kyligt för det blåste, men jag badade trots detta. Idag gick vi på jakt efter en åsna som en i sällskapet sett i ett av stadens kvarter - hon unnade oss verkligen att få se den vi också. Tyvärr hade den flyttat på sig - Pelle och jag tyckte att vi hörde den på avstånd, men det var åt fel håll, sa vårt sällskap. Så det blev ingen åsneupplevelse för oss.

Efter lunch på Cheers, en engelsk pub som turligt nog serverade grekisk öl, gick vi hem, badade och läste.

Söndag 24
Dagsregn! Idag var det bara den äldre prästen i Litourgían - en mycket levande människa. Han använde verkligen sin röst vid predikan, vädjade, log, höjde tonläget ibland. Vi såg honom några gånger på sta´n då han talade med sina församlingsbor. Han talade med dem nu också när han delade ut agapebrödet. Han sa något till Pelle , som Pelle uppfattade som en fråga om vem han var, så han svarade "lutheran papás from Sweden".

Kyrklunch åt vi i hällande regn under taket på Cheers. På vägen handlade vi i vår supermarket och var fullständigt plaskvåta när vi kom hem. Men så klarnade det upp framemot kvällen - och vi gick in till staden, vandrade upp längs Agóran, förbi en trädgård med en Heraportal, vidare upp ovanför hamnen, upp till Agíoi Apóstoloi, ner mot strandpromenaden och till Sími, en fiskerestaurang som vi gått förbi några gånger och där en i sällskapet upplevt en "Garides saganaki" förra gången hon var på Thassos. Kocken kanske inte var densamma, men maten smakade bra även denna gång. Mörkret föll medan vi satt där och fiskebåtarna sökte sig in mot hamnen. Vi hade haft en fin söndag, trots regnet. Och när vi återvände hem längs strandpromenade lyste böneljusen i den lilla kyrkan

Måndag 25
Vår sista hela dag på Thássos. Vi fick en vacker morgon om och litet kylig. Hösten är på väg här i norra Grekland. Men vi hade det skönt. Badade efter frukost. Åt lunch på Tákis vid torget inne i staden. I dag var hela familjen nere och hälsade på, mor med två barn, éna korítsi kai éna agóri.

Tillbaka på Tarsanás badade vi igen, läste och på kvällen gick vi för sista gången till Moúses och åt middag. När vi tog adjö berättade vi att vi tyckt om att äta på Moúses, men att vi skulle flyga hem nästa dag. Då hämtade kyparen en flaska makedoniskt rödvin och gav oss. Sådana är de grekerna! Kanske tyckte han också att vi skulle lär oss att dricka kokkinó krasí och inte bara retsína.

Tisdag 26
Hemfärd. Bussen hämtade 10.45 grekisk tid. Klockan 21.30 stod vi i vår lägenhet på Hamngatan. Själen anlände nästa dag.