Resebrev från Halkidiki

© Text & bild: Rita/Kopela

Vi är nog många, vi barn till 60-talets invandrare, som fått bila ner till våra mor- och farföräldrar i Sydeuropa sommarlov efter sommarlov. Och nu skulle vi göra det igen, men nu var vi de vuxna och hade med oss våra barn! Vad mycket känslor och minnen! Semestern började alltså inte bara med en bilresa utan även en nostalgitripp!

För att inte gå på alltför många detaljer så gick det kortfattat mycket bra. Vi bilade genom Danmark, Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Serbien och FYROM (Makedonien).

Gröna Tjeckien.

Solrosfält i Serbien.

Bergen i FYROM (Makedonien).

De flesta bensinmackar har lekplatser så barnen kan enkelt springa av sig när man pausar. Vi lämnade Sverige, en dag i mitten på juni, klockan 4.30 på morgonen och var framme i Kilkis dagen efter vid 19.30 (grekisk tid).

Hemma i byn utanför Kilkis hade tiden stått stilla. Allt var sig likt, ja förutom att pappa hade lagt plattor på uteplatsen förstås. Och en annan kul sak var också att min kusin hade tagit över farfars gamla kafenio och gjort om det till ett internetcafé - det gäller ju att hänga med i tiden. Kul att se att den nya generationen påverka byn. Det var mysigt att träffa jajja (farmor) igen men tyvärr har hennes 88 år satt sina spår. Hon var lite förvirrad och hade svårt att känna igen oss. Vi tillbringade våra första dagar i Grekland med små utflykter i trakten runt omkring byn.

På äventyr i floden utanför byn.

Halkidiki. Vyerna runt byn utanför Kilkis.

Vyerna runt byn utanför Kilkis.

Efter ett litet besök i Kilkis så åkte vi mot Halkidiki och orten Nikiti. Där kollade vi runt efter något trevlligt lägenhetshotell och hittade en trevlig dam som hyrde ut rymliga enrumslägenheter med stora balkonger för 30 euro natten, perfekt för oss fyra.

Halkidiki. Nikiti.

Lägenheterna i Nikiti.

(Ett tips vad gäller att bila till Halkidiki från exempelvis Thessaloniki är att INTE göra det på en fredag, lördag eller söndag. Motorvägarna är knökade med Thessloniki-bor som vill spendera sina helger där. Det påverkar också möjligheten att få rum. Det är mycket enklare att ordna rum/lägenhet om man kommer på en vardag eftersom storstadsborna då åkt hem.)

Stranden i Nikiti.

Nikti är en fin liten ort som har ett brett utbud vad gäller restauranger, hotell mm. Stranden är fin och ren, inte den bästa i Sithonia, men helt ok om man inte orkar ta sig någonstans. Där finns inte många skandinaviska turister, men däremot ungrare och österrikare. Vi åt ofta gyros eller bifteki till lunch och de kostade runt 2 euro.

Precis vid början av stranden finns en restaurang som har helt fantastisk grekisk mat. Vi åt fyllda auberginer, färska brytbönor med kalvkött, musslor, kalamari, moussaka, friterad fetaost mm mm. Riktigt god grekisk husmanskost.

De första dagarna åkte vi runt till olika stränder. Damen på lägenhetshotellet gav oss en karta och en massa tips på vart vi kunde åka. Det blev sköna lata dagar på Kalogria beach och Trani Ammoudia. Fantastiska stränder med turkost vatten, ingen trängsel och gott om härligt lugn.

Halkidiki. Kalogria Beach..

Kalogria Beach.

Halkidiki. Trani Ammoudia Beach.

Trani Ammoudia Beach.

Fler resebrev från 2008 »