Resebrev från Kreta

© Text & bild: Gilla och Bert

Chania, Kreta 24-5 - 7-6 2008

Dag 1. 24/5
Vi kom iväg, som vi skulle på morgonen med färjan över till Helsingör. På perrongen i Helsingör frågade jag tre stycken konduktörer, om den här vagnen gick till Kastrup. Den ene låtsades som om han inte hörde, så jag försökte på danska: "Gaar denne vagnen till Kastrup?" Nej, det gör den icke, den kör. Morsomt ha, ha! När tåget nästan var framme i Köpenhamn började det gå väldigt långsamt och stannade dessutom mitt ute i spåret vid Vedbäck. Det kom en konduktör genom tåget och frågade hur många, som skulle till Kastrup. Handuppräckning. Det var en hel del folk, som skulle dit. Tåget började gå så smått och stannade vid Österport, där det väntade över tjugo taxibilar. Vi fick tag på en rätt snabbt och chauffören körde på som bara den. Vi kom i tid i sista minuten till incheckningen. Jag gick igenom säkerhetskontrollen utan vidare, men Bert blev genomsökt ordentligt för han hade glömt en Coca Colaburk i sin väska.

Vi skulle bo på Corinna Mare i Kalamaki i Chaniaområdet. På kvällen var vi och åt på hotellets matsal. Det blev lammgryta med fetaost, grönsaker och pommes frites. Det smakade gott, men det var lite för mycket ben i den. Till maten drack vi husets röda vin efter avsmakning. Som vanligt fick man bröd, som starter med en olivsalsa till. Vi fick varsin liten glass på husets bekostnad. Det var mycket fin utsikt över poolerna och över havet från restaurangen.

Corinna Mare i Kalamaki i Chaniaområdet.

Poolen.

Dag 2. 25/5
Pigga och glada efter frukost och nödvändig inhandling av matvaror, gick vi ner till poolen klockan 12. Där låg vi 1 timma och solade för jag hade glömt solskyddscrèmen. Vi badade i poolen en gång under dagen.

På kvällen klädde vi oss lite finare (Det var ju söndag) och gick ner till Kalamaki Center, där vi hade suttit och druckit öl tidigare på dan. Vi hade bestämt oss för att äta dagens special, som var Vealfilé. Någon filé var det inte frågan om, utan mer en kalvkotlett, som var full av både senor och fettslamsor. Det serverades finskuren vitkål till, samt två bitar ugnsbakad potatis och bearnaisesås till. Så vi blev rätt missnöjda. Trots att de bjöd på nån kaffedrink (i ett litet glas) med chokladsås ringlad ovanpå.

Sen gick vi till hotellet och beställde varsin kaffe och Grand Marniér. Innan vi betalade fick vi en kaka "on the house". Killen som serverade här är mycket trevlig och uppmärksam.

Dag 3. 26/5
Vi begav oss iväg till Chania med buss, som gick alldeles utanför hotellet. Hamnade på torget 1866, där även alla taxibilar stannar.

Vi gick nästan direkt till Saluhallen med all dess gytter av varor och folk. Rätt snabbt ville Bert ha en Mythos, så vi satte oss på ett typiskt grekiskt ställe. Då hade vi fortfarande inte sett fiskavdelningen. Vi gick dit och tittade och där fanns några tavernor med lagad mat. Vi satte oss vid en av dom. Bert beställde Moussaka och jag youvetsi. Båda delarna smakade jättegott. Vi drack ½ liter rött vin från en tunna till maten. Det smakade bättre än det rätt dyra vinet kvällen före. Så tog vi en flaska vatten till också.

Så gick vi ut och kom rakt på Skridlof, den berömda lädergatan. Där var det full kommers, trångt och dant.

Odos Skridlof.

När gatan tog slut, tog vi till höger på gatan Odos Chalidon, som går ner till hamnen. Vi gick förbi katedralen Tri Martiri (Tre Martyrer) och Arkeologiska Museet. Vi kom ner till hamnen och då ville Bert ha kaffe med dricka till. Jag beställde frappé med mjölk och utan socker och Bert cappuccino. Till det tog vi varsin likör, vad det nu var för sort. Både till kaffet och till likören fick vi varsitt glas vatten. Vattnet gick åt ordentligt, för vi var både varma och trötta.

Sen gick vi uppåt mot torget igen och förbi den Katolska kyrkan. På torget tog vi en taxi hem till hotellet.

Dag 4. 27/5
Det var 19 grader på morgonen. Vi vaknade alldeles "leabrutna" av den hårda sängen. Frukosten serverades på balkongen. Bert gick ner och köpte mer vatten och jag diskade. Sen drack vi kaffe på balkongen. Då var det sen dags att få ligga vid poolen och sola. Vi badade i den två gånger och kom underfund med att det var en saltvattenspool. Det låg massvis med norrmän runt omkring oss.

Efter ungefär 2 timmar gick vi upp till oss och Bert fixade lunch. Sen satt vi på balkongen och läste och hade det skönt. Så skrev jag alla 17 vykort, som vi hade köpt i receptionen. Ett av dom liknade kompisen L. M. och det skickade vi till honom och K. F. med ungefärliga texten Vi har hittat din förlorade bror här nere. Nu behöver du inte medverka i Förlorad i TV4. L. Har nämligen vitt hår och vitt skägg precis som greken på kortet.

Vi klädde om, för att gå på en promenad och lägga på de vykorten vi hade lyckats få frimärken till. Vid brevlådan ligger det en taverna med vasstak. Vi ställde oss att titta på matsedeln. Då kom det en servitör och ville ha ner oss i lokalen. Den ligger nere vid stranden, så man fick gå några trappor ner. Det var i alla fall för tidigt att äta och lokalen var jättestor, så det hade inte varit kul att sitta ensamma där. Men han bjöd oss ner, för att se hur det såg ut. Det såg ändå trevligt ut med fin utsikt över havet. Så sa han, att han ville bjuda på Raki. Jo, det gick väl an. Han kom in med en liten isad flaska och två små glas. Rakin räckte till två glas var. Vi drack dom och tackade för oss, för det var fortfarande för tidigt och vi ville dessutom inte vara alldeles ensamma på en så stor krog.

Så gick vi tillbaka till hotellet och gick ner till hotellets restaurang och där satt det ett norskt par, som vi hade pratat med tidigare. De åt dagens specialgryta, som såg jättegod ut. Det var den, för vi beställde detsamma och en literkaraff av husets röda vin. Sen drack vi kaffe med Drambui. Vi pratade mycket med norrmännen och hade mycket trevligt. Jag fotograferade en massa solnedgångsbilder.

Solnedgång på Kreta.

Solnedgång.

Dag 5. 28/5
Så var det dags för en busstur in till Chania igen. Först gick vi genom Skridlof och satte oss vid ett ställe, som hette Kafé Kafé. Där tog Bert en kopp kaffe och jag en frappé. Till det åt vi varsin bit äppelpaj med vispgrädde. Vi satt där och vilade ett tag innan vi gick vidare och hittade massor av fina klädbutiker. Vi gick in och tittade lite varstans. Det fanns fina skoaffärer också.

Så småningom drog vi oss ner genom en smal gränd och gick uppför nästa. Där hittade vi en krog, där det satt fyra grekiska gubbar och åt fisk och massa annat.

Gränd i Chania.

Vi satte oss och studerade matsedeln på Stéki, där farbröderna satt. Vi bestämde oss för en blandad fisktallrik. Den smakade utmärkt bra, särskilt en fisk med fast och fint kött. Det fanns räkor, varsin tigerräka, squids (friterade räkor) och lite grönsaker hörde till. Sen fick vi en liten flaska Raki och en mjuk kaka "on The House".

Gilla på Stéki.

Det hade blivit riktigt varmt vid det här laget, så det blev hemresa med taxi. Sen tillbringades resten av eftermiddagen på balkongen först med kaffe och sen under läsning. Sov mycket dåligt på natten trots extratäckena, som mjuk madrass.

Kreta på Kalimera »
Fler resebrev från 2008 »