Resebrev från Milos och Sifnos

Nyligen hemkomna från 16 dagar/nätter i Grekland. Fantastiska upplevelser som vi gärna delar med oss.

23 juli. Vi anländer Athens flygplats och åker till Rafina för att övernatta. Myser lite i Rafina på kvällen, äter god mat. Vi bor hyfsat på hotell Corali.

Men vi är ju laddade för att komma ut till öarna så klart!

24 juli. Vi tar oss tillbaka till flygplatsen och flyger inrikes till Milos. Smidigt och inte allt för dyrt. Lite lyxigt kanske en del tycker, men bekvämt.

Vi checkar in på Santa Maria Village i Adamas på Milos. Ett mycket trevligt ställe att bo på. Passade vår familj perfekt. Lugnt och trevligt läge 10 minuters promenad från Adamas centrum. Fräscht, vacker utsikt över Adamas och havet.Fin pool, god frukost och MYCKET vänliga människor som drev hotellet. Rekommenderas varmt. Inte det billigaste, 170 Euro inkl. frukost för oss fyra. Men, vi är lite bekväma av oss och ställer lite krav.

Sarakiniko på Milos.

Milos är en fantastisk ö!!!! Åk dit! Tycker man om lite olika typer av bad är denna ö perfekt. Allt ifrån fina stränder där Firiplaka toppar strax före Provatas och Tsigrado. Närmare Thailand kan man inte komma! Sedan har vi NUMMER ETT!!

Firiplaka på Milos.

Sarakiniko! Vad underbart! Vilket helt otroligt landskap. Klippbad när det är som absolut bäst! Vi hoppade från 11 meters klippor! Att bo i Adamas är perfekt. Tillräckligt med tavernor med riktigt bra mat. Och lite butiker att fördriva en stund i. Jag och sonen fick finna oss i damernas flitiga letande efter skor och saronger mm. En tur till lilla byn Plaka är ett måste. Och precis som beskrivs i Jannes guide och på andra ställen, solnedgången är fantastisk uppifrån toppen!

Solnedgång från Plaka på Milos.

29 juli. Dags att åka vidare. Samtidigt som vi inte vill lämna Milos ser vi fram emot nästa möte. Vi åker båt till Sifnos. Vi hyr bil. Vi skall bo i lilla byn Faros. Vi får åka två vändor. Först jag och min fru med resväskorna. Väl framme i lilla byn Faros undrar vi lite först vart vi hamnat på jorden. Kändes lite ödsligt och lugnt. Men det tog bara ett par minuter tills vi kom in i vår lägenhet på Aperanto. Wow! Vilken mysig lägenhet! Och VILKEN ALTAN! Vi bodde längst upp i lägenhet med två rum med altan lika stor som lägenheten. Och vilken utsikt. Att bo så här och i denna lilla by är ett privilegium! Balsam för själen!

Aperanto i Faros på Sifnos.

Nu kommer vi till en rolig del av semestern! Lite spännande faktiskt. När jag går från lägenheten till bilen för att hämta ungdomarna möter jag, jo det är sant, skådespelaren Jude Law strax utanför tavernan vid stranden. Jisses tänkte jag! Visst är det lite märkligt hur vi beter oss när vi ser en "kändis". Dom är ju vanliga människor som du och jag. Men det blir bra märkligt. Jag tänkte att detta kommer ingen att tro på! När jag hämtade ungdomarna i hamnen och berättade att jag mött Jude Law i denna lilla by vi skall bo i gick dottern i spinn. Kör pappa, kör!

Jude Law i Faros på Sifnos i Grekland.

Jude Law i Faros på Sifnos.

När vi kom till Faros fanns han inte där längre. Jaha tänkte jag, det var det. Ingen kommer att tro mig. Nästa dag gick åt att leka detektiver. Vi tittade i kikaren på segelbåtar som låg en bit ut men ingen Jude. När vi kommer tillbaka till Faros vid halv 6-tiden på kvällen går ungdomarna lite före upp till lägenheten. Jag och min fru kommer fram till tavernan strax nedanför Aperanto, vid stranden. "Där sitter han ju". Jodå, där satt han i en solstol! Jag gick i fatt ungdomarna. Dottern fick fnatt igen! Jag och frun tog en öl på tavernan, bara för att spana lite. Ungdomarna la sig att solbada 3 meter ifrån Jude och hans barn. Dottern fick autograf och fick prata några ord med sin "idol" och kvällen var räddad! Och, inte minst, jag blev betrodd!

Dagarna på Sifnos var fulla med charmiga möten. Besök i Apollonia och Kastro absoluta måsten! Bad: Fin sandstrand Platys Yialos, härligt klippbad vid klostret Chrisopigi! Möra, men lyckliga, ben efter fantastiska morgonpromenader i kuperad terräng. Tack Janne för dina tips i Sifnos-guiden!

3 augusti. Dags för tredje äventyret. Båt till Naxos via Paros. Det blåste rejält denna dagen vilket gjorde att båten till Paros var försenad. Vi kom så småningom, kl. 05.30, till vårt hotell Birikos på Naxos. I byn Agios Prokopios. Mycket trevligt boende i en suverän lägenhet. Är ni en familj som skall bo här fråga efter lägenheten med sovrummet på loftet! Här fanns också pool. Det är skönt med ett morgonbad i poolen efter entimmes promenaden. Likaså ett dopp när man kommer hem från stranden. Lugnt och bra läge med lagom avstånd, buss, in till Chora.

Staden Chora är nog den trevligaste semesterstaden vi varit i. Massor med trevlig tavernor, vi åt suveränt god mat hela tiden. Massor, massor av trevliga gränder med butiker. Eldorado för damerna! Exploaterad javisst, men fortfarande full av charm och riktigt trevlig! Denna fantastiska stad samt riktigt riktigt bra stränder gör Naxos till ett perfekt val för en veckas bad och shopping! I övrigt tyckte vi inte Naxos hade mycket att bjuda på i natur och by-mysupplevelser som Milos och Sifnos men naturligtvis var vi jättenöjda!

8 augusti. Återstår bara hemresan. Båt till Paros, inrikesflyg till Athen och flyg hem igen. Här konstaterade vi att vi lika väl kunde suttit kvar på båten från Naxos in till Pireus. Men, blåsten kan ju vara lurig så vi vågade inte chansa. Vi hade förbokat inrikesflyget.

Hemma igen! Mycket, mycket nöjda med vår semester! Vi kommer tillbaka Grekland, lita på det!

Med vänliga hälsningar Håkan Frid, Värnamo

Milos på Kalimera » | Sifnos på Kalimera »