En vecka på Skiathos i maj. Del 1.

Klockan 07.00 den 26.e maj bar det iväg från Landvetter flygplats till underbara ö Skiathos. Min dotter hade i februari frågat mej om jag ville följa med henne och hennes pojkvän dit och hon skulle bjuda mej, det var bara för bra för att vara sant och att återvända dit efter 5 år skulle bli riktigt kul. Har älskat denna ö och har velat återkomma dit, men inte fått någon möjlighet.

Flygresan tog bara 3 timmar och vi landade "tryggt" på den korta banan. Måste bara erkänna att det är lite kusligt att landa där, det känns i kroppen och man undrar hur det skall gå… Men det fungerar ju bra och bagaget kom snart och vi gick på bussen som skulle ta oss till hotellet Poseidon.5 minuter senare var det dags att stiga av igen. Bagaget skulle komma senare och det vara "bara" att följa backen upp så var vi på hotellet sa guiden.

Okidoki, sagt och gjort, vi började traska och pusta och kom till slut upp till detta underbara hotell. Vilken utsikt, man bara smälte och beundrade utsikten. En tvårumslägenhet som var jättefin fick vi. Snabbt in och bytte om och ner till stranden Megali Ammos, här gällde det och ta vara på soldagarna med en gång.

Skiathos.

På kvällen gick vi ner till stan och kollade läget, åt gott och tog oss en tur i hamnen för att se oss för vad det fanns för båtturer. Lalaria skulle vi ju bara till hade vi bestämt oss för. Där stod dom på rad och försökte sälja sina turer. Några runt ön, Lalariaoch Kastro m,m.

Men vi bestämde oss för att vi bara ville till Lalaria men en sådan tur fanns inte, men till slut så fick vi erbjudande om att om vi åkte med just dom så kunde vi få vara kvar på Lalaria medans dom andra åkte vidare till Kastro, sagt och gjort på morgonen efter kl 10.00 så gick vi ombord på båten och för 15 Euro per person tog dom oss dit. Vi var ca 20 personer på båten, det märktes att det var lågsäsong.

Väl framme var det endast en båt där före oss och vi klev iland och kastade oss i det turkosblå vattnet. Tog massa undervattenskort i det klara vattnet och bara njöt. När dom andra åkte vidare efter 2 timmar till Kastro var vi HELT ensamma på denna underbara strand.

Lalaria på Skiathos.

Vi byggde upp lite fina stenar vi hittade, men se men inte röra, dom får man inte ta med sig därifrån.

Stenar på Lalaria på Skiathos.

Sen kom dom och hämtade upp oss efter nån timma som dom lovat. Dom fick en liten extrapeng för dom inte hade glömt av att hämta upp oss och dom blev så glada så.

Jag hade varit på Meghalos Aselinos beach på andra sidan ön med min sambo och ville absolut visa min dotter och hennes pojkvän denna fina strand. På morgonen därpå tog vi en taxi dit, jag hade beskrivit stranden som jättefin med restaurang och ett svalkande vasstak där man kunde krypa under när det blev för varmt.

Väl framme med taxin då vi blev avsläppta en bit ifrån såg det lite öde ut på håll men jag sa att det är här, Nu ser vi snart vasstaket, döm om min förvåning när vasstaket var borta och restaurangen stängd. Fick mej en gliring av ungdomarna förståss.

Okey, helt öde och inte en människa men det var det hur underbart som helst, fick reda på sen av taxichauffören som vi ringde efter för att komma hem igen, att när det är lågsäsong har dom inte öppet ,skulle öppnas i juni någongång. Då skulle även vasstaket upp. Nåväl det var fint och skönt och tur då att vi hade matsäck med oss då det inte fanns någonstans att få tag i varken mat eller dricka.

Skiathos. Meghalos Aselinos beach.

På kvällen blev det god mat på restaurang Portobello på huvudgatan som tillsammans med restaurang Ariston nere vid hamnen blev våra favoritställen. Vi shoppade loss till mina ungar som var kvar hemma och chattade även på internetcafet med dom och fick stillat min längtan efter dom.