Öluffa i Kykladerna. Del 1. Tinos.

På midsommardagens morgon vakande vi på Rest and Fly, Arlanda, där vi sovit gott.

Landade på flygplatsen 10.50, tog buss direkt till Rafina. Första "sittningen" ovanför hamnen med Mythos etc. Gott! När vi kom i hamn på Tinos såg vi Nicoleta, kollade med henne om hon hade något ledigt till oss, det blev bilfärd direkt till henne. Där var det ju Kalimeraträff på kvällen. Vi var där en stund, hade varit en lång dag. Men det var kul att träffa de andra Kalimerianerna.

Kalimeraträff i Nicoletas trädgård i Tinos stad.

Efter frukost på ett riktigt dåligt ställe drog vi upp till Panormos med vår hyrda bil. Där tog vi in på Elenas och fick efter en rejäl promenad vårt första dopp, lika härligt varje gång.

I Panormos åt vi nog den godaste maten under denna treveckors resa.

Panormos. Tinos.

Under två dagar lastade båten av sten som kördes i skytteltrafik genom lilla Panormos.

Under dagarna på norra Tinos var vi i Pirgos, häftigt mysig by, vid Ormos Isterion badade vi en förmiddag. I Rohari var vi och badade, bevare detta lilla ställe för att bli exploaterat!

Ön Planeten utanför Panormos och Rohari på Tinos.

Ön Planeten utanför Panormos och Rohari.

Bilfärden tillbaka till Tinos stad var en upplevelse i sig. Vi åkte på småvägar till flera småbyar, bla. Volax med all sten runt i kring-märkligt.

Utsikt från Volax. Tinos-

Utsikt från Volax. I Falatados åt vi en god omelettlunch.

Vid vägkanten. Tinos.

Vid vägkanten.

Fortsatte via Exomvourgo (halv storm) och stängt nunnekloster ner till Agia Ioannis för bad.

Exomvourgo. Tinos.

Exomvourgo.

Sedan in till Nicoletas för två övernattningar med packning och lämna bilen. På Nicoletas träffade vi på Lissie igen, tack för äggkokningen Lissie,- har aldrig gillat gasspisar, även om de dessutom fungerar.I Tinos stad besökte vi kyrkan, förundrades över den religiösa, enorma, kommersen, badade vid Agias Fokasstranden, kollade i affärer och hängde på restauranger. 5 nätter på Tinos.