Vår första öluff. Del 2. Amorgos.

AMORGOS

Halv nio på morgonen, i stället för två på natten, kom vi till KATAPOLA. Vi gick trötta och förvirrade av, men så såg jag roomsarna och längst till vänster vår värd Phanis från The Big Blue. Rummen var ännu inte klara, hade använts av de gäster som blivit kvar en extra natt på grund av strejken. Vi gick ner till stranden och doppade fötterna, handlade lite och gick tillbaka till The Big Blue. Äntligen framme.

Utsikt över viken i Katapola från The Big Blue.

Värt all väntan att få komma hit! Utsikt över viken i Katapola från The Big Blue.

Vi stannade en vecka i Katapola. Bra plats att varva ner första semesterveckan.

Katapola. Amorgos. Blommor.

Här gick vi förbi många gånger.

Vi vandrade till CHORA en dag då det inte var så varmt. Det gjorde vi i sällskap med Dieter Graf och "Walking the Greek Islands: Amorgos Naxos Paros Eastern & Northern Cyclades", men det är nog lättare att vandra utom honom. Fråga någon var ni ska börja och följ leden som är markerad med en 2:a. Vacker utsikt över Katapola nästan hela leden. Det går uppåt, så svettigt blir det oavsett antal grader. Ta med ordentligt med vatten.

Vandra mellan Katapola och Chora på Amorgos.

Vandring Katapola-Chora. Uppåt hela tiden, men vackert.

Det blev ett välbehövligt stopp på To Xyma när vi kom till byn. Mythos, läsk och några meze. Jag beställde in fava, eftersom jag aldrig ätit det tidigare. Maken blev mäkta upprörd när han förstod att jag visste vad jag beställt - mosade gula ärter! Han trodde att jag bara chansat på någonting. Korven var fantastisk, men jag fick inte mycket av den, eftersom barnen tog det mesta. Fick desto mer av favan…

Första pausen i Chora på tavernan To Xyma

Första pausen i Chora på tavernan To Xyma.

Vi tog badbåten två gånger. Ena gången till Maltezi, en sandstrand som man kan gå till, över viken och sedan en bit över berget. Det går precis lika bra att bada vid stranden i Katapola, vid Eleni rooms, tycker jag. Men ta absolut båten till klippstranden Plakes! Underbart klart vatten, ingen irriterande sand, dykvänligt, snorkelbart och lugnt. Ta med dricka och något att äta bara - och missa inte sista båten hem...

Klippbadet Plakes i Katapola på Amorgos.

Lugna klippbadet Plakes.

Xyma

Fyrhjulingar kan rekommenderas på Amorgos, eftersom det är väldigt lite trafik. Dock ej för undertecknad som hade svårt att styra fordonet och körde hem med en nära-döden-känsla. Vi tog oss till klostret Chosoviotissa, Agia Anna och Mouros beach. Lunch vid Mouros taverna innan vi badade. Vattnet är lika klart och blått som på reklambilderna för Grekland!

Utsikt från klostret Chosoviotissa.

Utsikt från klostret Chosoviotissa. Klostret tror jag ni har sett bilder på tidigare.

"Kan vi inte åka in till Vroutsi och ta en kaffe?" sa jag när vi kommit upp från Mouros beach. Vi åkte till Vroutsi, men blev utan kaffe. Sjalar fladdrade utanför en souveniraffär som var stängd, man kunde ringa på en klocka om man ville handla stod det på en lapp. Kafét i byn såg igenbommat ut. Hänglås på dörren. Slagit igen, tänkte vi. Tråkigt. Vi gick en runda, såg fyra människor. Tillbaka i Katapola såg jag att vår närmaste souvenirbutik var låst med hänglås, så kanske hade vi fått kaffe i Vroutsi om vi kommit en vettigare tid.

Hyra fyrhjuling på Amorgos.

Bäst kontroll över fyrhjulingen hade jag när vi backade!

Bästa matställe i Katapola: CAPTAIN DIMOS. Kanske inte typiskt grekiskt, men tog matlagningen till en ny nivå. Ouzomarinerad get var fantastisk. Har svårt att avgöra om den var godare än bläckfisken i citrongräs. På några ställen bjöds vi på amorgion (raki med tillsats av kryddor och honung), riktigt gott efter maten.

Efter en vecka i Katapola bussluffade vi vidare till EGIALI. Roomsare väntade vid busshållplatsen - det hade jag inte väntat mig. Vi föredrog Katapola, men det var roligt att besöka Egiali också. Fin strand under molnig himmel första dagen. Har nog aldrig sett så mycket moln i Grekland som under den här resan. Fina vandringsmöjligheter.

En förmiddag som började svalt vandrade vi upp till byn LANGADA. Tydlig stenlagd åsnestig hela vägen, går inte att gå fel. Vi var ordentligt svettiga när vi kom upp. Möttes av ljudet av slagborrar. Rörarbeten pågick och byn målades om. Svalkade oss på verandan till ett hotell med kaffe frappé och läsk innan vi vandrade vidare i byns gränder.

Katter i Langada på Amorgos.

Kattungen på hotellet i Langada.

Så småningom kom vi fram till "torget" med polisstation, affärer och taverna Loza. Tyvärr hade inte värdinnan så mycket mat att erbjuda förstod vi på de danska vandrare som anlänt precis före oss. Vi följde med in för att titta i kylarna. Kanske fanns det någon korvsnutt som barnen kunde äta? Kunde för mitt liv inte komma på vad korv hette på grekiska. Värdinnan tog fram en bunke med fava ur den stora rostfria kylen, luktade för säkerhets skull på den två gånger som för att försäkra sig om att den var ätlig. Maken som redan tidigare var skeptiskt inställd till fava blev inte mer frestad. Det blev lunch nere i Egiali i stället.

Nästa dag vandrade sonen och jag gick upp till THOLARIA. Det är en lättare vandring, eftersom vägen dit upp inte är stenlagd. Risken att halka på de hala stenarna eller att trampa fel och vricka fötterna är mindre.

Väntan på Scopelitis tidig morgon.

Express Scopelitis. Amorgos.

Och här vi henne förevigad!