Resa med barn till Rhodos

I höstas reste jag med min äldsta dotter Wilma, snart 6 år, till Rhodos på en mamma dotter semester. Tanken med att resa utan övriga familjen var att ha egen kvalitetstid tillsammans, bara vi två. Dessutom älskar vi båda att resa och jag ville passa på att ta ut en del av min innestående föräldraledighet. Resten av familjen, Pappan och yngsta dottern lämnades hemma.

Jag har gjort flera flygresor som ensamresande vuxen med barn tidigare, också tillsammans med båda mina barn. Men även om dessa resor har inneburit vissa utmaningar, så har det ändå varit förvånansvärt enkelt att resa som ensam förälder med barn.

Visserligen är det så att man har en ganska rejäl packning med sig att släpa på som ensamresande förälder med småbarn. Men jag tror inte att jag har haft ovanlig tur under mina resor när jag har stött på hjälpsamma människor överallt längs vägen.

Den bästa resan hitintills var just denna resa till Rhodos där jag fick möjligheten att rå om min stora tjej helt själv i en hel vecka. Vi har nu några riktigt fina minnen som är speciella och som bara hon och jag kommer att dela.

Varför Rhodos
Rhodos är enligt mitt tycke ett perfekt resmål när man reser med barn och speciellt om man reser ensam med barn. Flygresan från Sverige är inte övermäktigt lång, klimatet är stabilt med solgaranti… och det allra bästa… det underbart varma och sköna havet. Vi reste i slutet av september månad och förlängde sommaren.

Boende
Vi bodde på Sunwing Resort & Spa Kallithea. Hotellet ligger bara några kilometer från Rhodos stad och är ett idealiskt hotell för barnfamiljer. Eftersom det fanns gott om andra barn att leka med på hotellet, så saknade min dotter aldrig kamrater. Om man vill är det också lätt att få kontakt genom barnen med andra vuxna.

Min dotter hittade en kompis redan på flyget till Rhodos och det visade sig snart att vi skulle bo på samma hotell under semestern. Aktiviteter i hotellets regi, gav också möjlighet till lite egen tid…

Någon har frågat mig om det inte känns lite konstigt att resa ensam med barn. Jag tycker det var fantastiskt att göra en sådan resa och jag kände aldrig att jag saknade vuxet sällskap. Det är förstås en annan typ av upplevelse att resa ensam med barn, än de man annars har. Vi satt inte kvar så länge på restaurangen på kvällarna, min dotter kastade ofta i sig maten för att inte missa föreställningen på barnscenen och det kändes inte som om maten blev en lika viktig del av resan som det annars brukar vara. Inte sällan blev det en ganska tidig kväll på hotellrummet, där vi myste i sängen och läste en extra lång godnattsaga eller pratade om vad vi ville göra nästa dag.

Utflykter
Det finns en massa spännande utflykter att göra på Rhodos och det finns utflykter som passar alla åldrar. Samtidigt som urvalet av aktiviteter kanske är något mer begränsat när man reser ensam med barn, så finns det också färre viljor att ta hänsyn till än när man reser som en större familj och det finns större utrymme för att ta dagen som den kommer.

På egen hand tog vi lokalbussen och ibland taxi in till Rhodos stad. Vi tyckte allra bäst om Rhodos gamla stad där vi strosade i de mysiga gränderna innanför murarna och köpte små presenter till familjen vi lämnat hemma.

På morgonen gick vi ner till stranden och snorklade. Stranden erbjöd inte snorkling i världsklass, men barn är sällan särskilt kräsna och det fanns flera fiskar vid de stenigare partierna längs stranden. Att snorkla direkt från hotellets strand var lättillgängligt vilket har ett stort värde när man reser med barn, men vi åkte även iväg på en heldagsutflykt med båt. På båtutflykten gjorde vi flera strandhugg längs Rhodos kust och fick möjlighet till snorkling i spännande klippformationsmiljöer.

En annan utflykt vi gjorde tillsammans var till Fjärilsdalen "Petaludes" och som blev vårt favoritminne från Rhodos. I fjärilsdalen samlas miljontals fjärilar under sommarmånaderna i en liten klyfta där en bäck rinner stillsamt och skapar ett fuktigt klimat som passar fjärilarna när övriga Rhodos blir för torrt och hett.

Jag kommer alltid att minnas min dotters totala lycka när hon spontant utbrast där hon stod ibland alla fjärilarna, "tack snälla snälla mamma för att vi åkte hit!" Wilma gick längs stigarna och räddade fjärilar som hade valt att landa mitt på stigen.

Fjärilsdalen på Rhodos.

I samma utflykt ingick även ett besök till de 7 källorna "Epta Piges" eller "Seven Springs" som ligger en bit inåt landet i närheten av Tsambikastranden. Området i naturskön miljö består av flera sötvattendammar och bäckar. Här finns också den så kallade "kärlekstunneln" en stor, ganska lång och kolsvart tunnel med porlande fothögt vatten. Min dotter tyckte att det var jättespännande att gå igenom tunneln, men det är ingen aktivitet jag kan rekommendera för den klaustrofobiske.

När veckan hade gått hade vi några fantastiska minnen och mamma-dotter stunder att se tillbaka på.
När jag idag, när snön yr utanför fönstret drömmer om resor till varma länder och säger till min dotter att jag längtar till sommaren så svarar hon att hon tycker att vi ska resa till det där landet Rhodos igen…