Öluffa till Rhodos, Symi, Tilos & Nisyros. Del 1.

Så var det åter dags för en ö-luff igen. I år bestämde vi oss för att utgå från Rhodos och därifrån till de mindre öarna Symi, Tilos och Nisyros.

Hemifrån bokade vi flygstolar samt 2 nätter på Hotel Caravel i Ixia. Ett bra hotell, mycket trevlig personal men lite tam frukost. Vi stannade ytterligare 1 natt på samma hotell för att båttiderna till Symi skulle passa och för att besöka Rhodos gamla stad.

Ixia har sin charm men vilken trafik om man ville gå ner till stranden. Nästan helt omöjligt.
Efter 3 dagar på Rhodos var det dags att ta på ryggsäckarna och bege oss till hamnen och båten som skulle ta oss till Symi. Tur att vi tog taxi för hamnen låg långt ut. Biljetten kostade 15 €/par. En lugn skön båttur tog oss till en ö med mycket annorlunda hus. Såg otroligt vacker ut när båten närmade sig hamnen.

Symi. Hamn.

Symi. Gialos. Grekland.

Som vanligt hade vi tur att träffa på en vänlig Maria som vill hyra ut 2 rum till oss. Rummen var inte stora men det mesta fanns som vi behövde och kostade 65 €/rum i 3 nätter. Utanför rummen fanns också öns enda vårdcentral. Inte öppen speciellt ofta men välbesökt. Var ingen anträffbar fick de ringa till doktorn eller sjuksköterskan. Kan gissa att telefonen gick varm hos dem.

Många små fina matställen fanns runt hamnen och när dagsbesökarna som kom vid 11-tiden lämnat ön sent på eftermiddagen var det otroligt skönt att gå och sätta sig på en av restaurangerna och avnjuta en god fiskmiddag.

Att hyra vespor och ta oss runt öarna vi besöker är ett måste. Att få känna dofterna av växterna, stanna vid en badvik och vid en liten restaurang längs vägen är vad vi längtar till.

På Symi besökte vi ett kloster som också var ett museeum. Man kunde även övernatta här om ville. Klostret låg precis vid havet och hade en fantastik historia. Köpte med oss fikabröd från det lilla bageriet.

Symi. Kloster.

På hemvägen från klostret stannade vi för att bada. En massa getter stod och vaktade oss och vi fick vakta våra kläder så inte getterna tog dem.

Symi. Getter.

Efter 3 nätter på Symi var det dags att åka till nästa ö som är Tilos.