Resa till Skiathos i maj.

I början av maj 2011 styrde vi kosan mot älskade Skiathos ännu en gång. Vädret som mötte oss var moln och knappa 20 grader. Landningen på den korta flygplatsen var den hittills bästa, men några av första-gångs-passagerarna såg en smula chockade ut.

Efter en kortare bussfärd kom vi fram till lägenheten där vi skulle tillbringa veckan. Vi valde att bosätta oss i Megali Ammos så att vi kunde promenera in till staden på kvällarna. Vi gick till en närliggande supermarket och köpte det vi behövde, sedan spenderade vi eftermiddagen/kvällen i den svala luften på balkongen med tjocka filtar virade runt oss.

Nästa dag bjöd även den på mulet väder, men sådana dagar är ju helt perfekta för promenader. Vi gick omkring i omgivningarna tills det var dags för lunch som intogs på balkongen med vacker havsutsikt. Till efterrätt bjöds det på D-vitamin av självaste solen som helt plötsligt bestämde sig för att titta fram.

Följande dag blev även den solig, även om det inte var mer än ca 20 grader i luften. Men vi frusna nordbor tyckte det räckte gott och väl och spenderade hela dagen på Megali Ammos beach, med undantag för siestan på hotellrummet när solen stod som högst. Megali Ammos föll oss mycket mer i smaken så här i lågsäsong. Visst kan man tycka att stranden i sig inte är så vacker, men den gav ett väl godkänt intryck då man inte hunnit sätta upp alla solstolar eller tagit fram vattenskotrar, trampbåtar etc.

På kvällarna besöktes såklart Skiathos stad. Det var otroligt härligt att spatsera längs gamla hamnen för att sedan inta middagen på någon taverna inne i gränderna. Min personliga favorit är och kommer nog fortsätta vara Taverna Folia.

De följande dagarna bestod av lite solande, ett par isande bad (!), promenader, goda luncher (tyvärr hade taverna Thessaloniki i Megali Ammos inte hunnit slå upp portarna än) och härliga middagar inne i staden. En riktig koppla-av-resa med andra ord! Även Koukounaries beach fick sig ett besök. Vi tog en taxi dit och den här tiden på året, när den är näst intill folktom, gör stranden sig verkligen förtjänt av allt beröm. Till och med "bargatan", med Seven Steps och Slip Inn, hade en rofylld atmosfär över sig. Den senaste kvällen var den när vi drack kaffe på taverna Twilight i duggregnet. Det slutade med gratis ouzo och en privat zorba-uppvisning.

När man åker till Skiathos i början av maj får man inte förvänta sig något sommarväder hela veckan. Kvällarna är kalla och kräver en jacka eller tjocktröja. De öbor som vi pratade med sa att det var det kallaste väder de haft i maj på flera år och ursäktade sig som de brukar när de misstänker att turisterna är missnöjda med vädret. För oss spelade det ingen stor roll. Vi åkte dit för att koppla av och ha det skönt och Skiathos gör mig aldrig besviken. Faktum är att det är riktigt mysigt att ta på sig en stickad tröja, långbyxor och gå ner till gamla hamnen för att dricka en kopp kaffe.

Öborna är inte alls så stressade som de är senare på året, de verkar glada över att få slå upp portarna till ännu en sommarsäsong. Sakta men säkert fick vi under veckan se flera restauranger och hotell göras klara inför sommaren. Jag har aldrig varit på ön under högsäsong, men vad jag har hört och förstått så är det bra mycket livligare då. Mina rekommendationer är att man åker på våren eller hösten.

Sista kvällen intogs middagen hos Kostas på hotell Lenios taverna. Vi hade varje dag sett hur han och hans medarbetare fixat och trixat. Ena dagen skulle stolarna målas, andra dagen borden. Tredje dagen uppdaterades menyerna och så fortsatte det hela veckan tills de premiäröppnade den där sista kvällen. Ett underbart avslut på en mycket skön semester.