En vecka på Andros i april. Del 1.

Min man och jag kom fram till att vi borde unna oss en liten "bonus" resa över påsken. Att det skulle bli Grekland var vi rörande överens om. Vi har aldrig varit där under lågsäsong och tyckte det skulle vara spännande och passa bra eftersom resan skulle gå i avkopplingens tecken. Vi valde Andros för att det är lätt att ta sig dit inom rimlig tid från Athen. Vi har aldrig besökt ön innan så det skulle bli spännande. Vi har heller aldrig tagit någon båt från Rafina men såg bara det som ett plus. Slippa ta sig igenom Athen och slippa Pireus som inte är vår favorit.

Eftersom vi trodde att Grekerna skulle fira påsk samtidigt som oss bokade vi boende hemifrån. Valet föll på Anemomiloi Studios. Vi valde en lite större lägenhet för att kunna ha lite plats om vädret skulle bli dåligt. 60€ per natt inkl. frukost som ställdes in i kylen. Det är bra mycket mer än vad vi brukar betala men vi fastnade för det vi läste om stället. Efter vi bokat förstod vi att Grekerna skulle fira påsk veckan efter oss men vi höll fast vid vårt beslut.

DAG 1 Torsdag 5/4
Vi lyfte från Göteborg kl.09.30, mellanlandade i Amsterdam och hade en timma mellan flygen. Inga problem, det tog 10 minuter att ta sig till nästa Gate. Vi landade i Athen 16.25. Nu var det spännande, sista färjan till Andros skulle gå kl.17.30.

När vi kom till bagagebandet låg våra väskor redan där, det är knappt man tror att det är sant. Vi tar oss med långa steg ut mot taxistationen och där är det låååång kö. Vi talar med en man som kör Limousin Vans och vill ha 90€ för att ta oss till Rafina. Eftersom han bor i Rafina har han tillåtelse att köra igenom flygplatsen och det skulle göra att vi hade chans att hinna med färjan. Efter lite diskussioner kom vi fram till 60€. Vansinnigt mycket pengar men vi ville verkligen komma över till Andros NU. Eftersom det hotas med färjestrejk kanske vi måste lämna Andros redan på måndagen. Mannen kör som en galning mot Rafina, stannar vid ett biljettkontor och ser till att vi får biljetter till 17.30 turen 16€ pp. Sista biten mot färjan tar han oss fram i samma hastighet som innan. När vi går på färjan har vi åtta minuter tillgodo.

Jag hade fått ett mobilnummer till Christos, värden på Anemomiloi om det skulle bli några problem. Jag ringde honom för att tala om att allt var bra och att vi satt på färjan. Det visade sig att han skulle med samma färja som oss så vi möttes upp på båten och hade trevliga samtal på vägen mot Andros. Meningen var nog att vi skulle ringt honom när vi landat och att han skulle ta oss till färjan, ja ja så kan det bli när språken spelar oss spratt.

Väl framme hyrde vi bil för två dagar, det kostade 50€. Christos var snäll och körde vår hyrbil tryggt mot Chora i mörkret på de smala vägarna, det tog 40 minuter. Vi blev varmt välkomnade av värdinnan Kery som visade oss vår lägenhet. Vi kände direkt att här kommer vi att trivas. Allt var väldigt rent, snyggt och väldigt ombonat och pyssligt. Hon hade ställt in frukost till oss. Kaffe, the, socker, mjölk, marmelad, honung, skorpor, smör och juice. Vi skulle komplettera med diverse godsaker för att få det som vi ville ha det. Hon bjöd på inlagda druvor i honung och syltade äpple vid vår ankomst, jätte gott.
Klockan hade nu passerat 21 och vi gick ner mot "stan". Längs huvudgatan låg många caféer men inte så många tavernor.

Vi slås av att det ser städat och prydligt ut längs gågatan genom Chora. Vi kom fram till ett litet torg och längs till höger låg en öppen taverna. Vi satte oss och strax efter kom mannen som drev tavernan och frågade om han fick slå sig ner med oss och berätta om menyn. Det fick han självklart gärna göra. Vi beställde tzatziki, lokal ost, calamares, musslor i vin/tomatsås med ris och 1kg rött vin. Allt var väldigt gott och notan gick på 29€. Vi blir bjudna på en god kaka med nötter.

DAG 2 Fredag 6/4
Efter en god natts sömn såg vi hur vacker det var utanför vår lägenhet. Havet skymtas till vänster och dalen och berget rakt framför oss. Allt är så grönt och fint och på hela berget är det byggt platåer så de skall kunna odla. Det vi hör lite då och då är tuppar, får, kossor, hundar och en åsna. Det är annars tyst och väldigt rofyllt. Det blåser en del men solen lyser från en klarblå himmel och det är behagligt varmt.

När vi äter frukost kommer Kery och Christos ner med nybakade kakor samt en karta över ön. Vi får också lite tips på vad vi kan åka och se. Vi åker över till andra sidan ön och tar oss sedan mot Ormos Korthiou. Vi har läst från tidigare resebrev om alla sopor på ön och ja det finns det fortfarande. Jämte alla sopkärl ligger det högar vid sidan av.

På vägen mot Ormos Korthiou möter vi sopbilen och de har gjort sitt jobb på den delen av ön, inte en soppåse så långt ögat når. Vägen är vacker och det är grönt och fint. Väl framme tar vi oss en promenad längs den lilla strandpromenaden, även här är det mer caféer än tavernor och det sitter en del och gottar sig i solen. Vi går in genom byn och hittar lite butiker. Här är lite liv och rörelse men antagligen ser det helt annorlunda ut om några månader.

Vi åker vidare den andra vägen mot Chora igen med förhoppning om att få äta lunch längs vägen upp i bergen. Flera små byar passeras men vi hittar inget som är öppet. Det är fortfarande väldigt vackert. Vi tar oss till andra sidan Chora där det finns en strand och lite tavernor. Vi går in i tavernan längst bort i hörnet. Vi beställer in Grekisk sallad med lokal ost, fläskgryta med oregano, bläckfisk kokt i tomatsår, ½ kg rosé och en Fix. Maten är jättegod, speciellt bläckfisken som smakar skaldjur. Notan hamnar på 24€. Vi blir bjudna på inlagd pomerans och inlagd grape.

Vi åker vidare mot Apika för att leta upp brunnen och vattenfallen. Vi ser inte en människa att fråga i denna lilla fina by men letar vidare utan att lyckas. Andros är känt för sitt fina vatten och det är helt ok att dricka även för oss bortskämda svenskar. Det blir till att åka hem och ta en kaffe på vår uteplats innan det är dags att sova middag. Vi sitter på vår uteplats och läser en stund innan det är dags att äta middag och njuter av lugnet på Andros.

Vi väljer en liten taverna vid sidan av kyrkan, den är liten med massor av gamla kort och saker från förr, det finns även bord som står utanför i trappan som leder förbi tavernan. Det finns ingen där men vi blir upplysta av att de är och handlar och kommer strax tillbaka. Så är det, ser ut som om de paket som ligger i påsen är från slaktaren. Vi beställer saganaki, Grekisk sallad, get i citronsås, gratinerad aubergin och 1kg rosévin. Notan hamnar på 29€.

DAG 3 Lördag 7/4
Vi tar en lång frukost och sedan sätter vi oss i lä för att läsa och sticka. I lä känns det som högsommar, varmt och gott. Vi skall lämna bilen i hamnstaden Gavrio och ta bussen tillbaka till Chora som går kl.19.30 så vi tar det med ro och gottar oss på vår fina uteplats.

När vi väl kommer iväg åker vi upp till Stenies. Byn är så charmig, den klättrar längs bergväggen och gränderna är smala. Vi möter endast en äldre man som pysslar om sina blommor. Allt är lugnt stilla och rofyllt. Vi gör ett nytt försök att hitta brunnen och vattenfallen. Vi parkerar i Apika och går upp genom byn, där hittar vi brunnen. Där är även en grekisk tjej och hennes pojkvän. Det visar sig att han bott i Sverige och vi pratar lite med dem på både svenska och engelska. Vi hittar två små vattenfall och känner att det är nog inte dessa vi har blivit informerade om. När vi på vägen tillbaka kör förbi ett lite större vattenfall som är dolt bakom all grönska förstår vi att det är nog här vi borde svängt in. Vid det laget hade vi gett upp och styrde kosan mot Batsi.

Det är hög tid för lunch så vi parkerar längs strandpromenaden i Batsi och sätter oss på en taverna. Där är fyra turister till. Vi äter Grekisk sallad och omelett. Omeletterna är torra och konstigt tillagade, inte värre än att de går att äta men förvåningen är stor då omelett i Grekland brukar vara väldigt gott.

Vi åker vidare mot Gavrio och lämnar tillbaka vår hyrbil, tar oss en promenad innan vi sätter oss på ett café mitt emot hamnen. Där sitter vi en dryg timma och väntar på att färjan skall komma med fler som skall åka med bussen till Chora. Det är behaglig värme när solen börjar gå ner bakom berget. Bussen kostar 4€ pp och tar en dryg timma. Vi stannar till vid bageriet och köper med bakelser hem. Väl hemma har vi sedan tidigare handlat för att göra middag i vårt eget kök. Till förrätt blir det ostpaj som Kery bakat till oss till huvudrätt blir det blir pasta med tomat/ädelostsås och vi avsluta med Irish Coffe och bakelser. Efter lite sällskaps spel på uteplatsen är det dags att säga god natt.