Fira 60-årsdag på Tilos. Del 1.

När vi firade min 50-årsdag på Tilos (resebrevet finns här), sade jag att här vill jag också fira min 60-årsdag. Och vips var vi där. Vi var ett glatt gäng som äntrade Ryanairs flyg på Skavsta till Rhodos en tidig lördagsmorgon i maj. Förutom Maria och jag var det hennes bror, hennes föräldrar och en kompis både till dem och oss. Det enda jag saknade, och det har jag gjort helt klart för omgivningen ett antal gånger sen vi bokade resan i början av året, var att inte Erik kunde följa med i år. Han har så klart varit med alla andra gånger vi hade besökt Tilos, men just den dagen jag fyllde år hade han en tenta på Chalmers.

Sedan hade vi ju våra funderingar om Sea Star skulle gå eller inte. Nu blev det "inte", men Dodekanisos Express hade den goda smaken att åka till Tilos på kvällen samma dag vi kom ner. Utomordentligt bra. Vi tillbringade eftermiddagen i Gamla Stan som vissa i vår lilla grupp inte hade sett alls - eller på väldigt länge. Nu i försommartider, var det lugn och skönt nästan överallt, låt vara med en eller annan entusiastisk inkastare.

Gamla Stan. Rhodos.

Klockan 18.30 skulle färjan gå, men vi var där en timme innan för att kunna sitta vid baren. Men det var ett stort misstag. Deras priser var värre än Ryanairs, och det säger en del. Plus att de inte hade nån ouzu. Ingen ouzo!!! Jag gick med snabba steg in i Gamla Stan igen och hittade relativt fort en affär där jag köpte en liter ouzu, två liter vatten och sex muggar. Väl tillbaka på färjan blev jag behandlad som en hjälte.

Dodekanisos Express. Rhodos. Tilos.

Vi kom till Tilos några timmar senare. Hela gänget hade ockuperat fyra lägenheter på Blue Sky alldeles vid hamnen, så vi checkade in omedelbums.

Blue Sky. Tilos.

Sedan blev det den gamla vanliga svängen. Först till Omonia...

Omonia. Tilos.

... där de tyckte det var tråkigt att Erik inte var med, sen till Giorgios...

Torget på Tilos.

... som bjöd på ouzu och till sist middag på Oasis.

Pizza på Oasis på Tilos.

Det var underbart att vara tillbaka - tillbaka till vår stora Tilosfamilj.