Visa fullständig version : skorstensfria öppna spisar
Hej
Har kollat på svenska hemsidor om skorstensfria öppna spisar.
Undrar om någon har en sådan och kan beskriva hur äkta det ser ut, är det värt att beställa och frakta från Sverige till Grekland.
Det står att de ska ge lite värme oxå, men skulle gärna höra av någon som själv har en sådan hemma.
Tack på förhand
Monica
Kolla med firman här nedan.
http://www.realflame.se/Internationalcustomers.htm
Men, bränslet som används förmenas kosta en del.
Arne
Elisabet
2008-01-05, 14:47
Jag har ingen, men har sett en brinna på en mässa en gång. Elden är ju riktig eld så naturligtvis ser lågorna äkta ut, men den ser ju inte ut som en vedbrasa för det. Om det är konstgjorde vedstockar framför den (vilket jag tror att det oftast är), så varierar det nog mellan olika märken hur äkta de ser ut. Och ja, lite värme har jag också hört att de ger.
Det kan säkert vara värt att frakta en till Grekland, men jag skulle nog inte göra det utan att ha sett den själv först.
Kolla med firman här nedan.
http://www.realflame.se/Internationalcustomers.htm
Men, bränslet som används förmenas kosta en del.
Arne
Tack Arne, den sidan har jag missat.
Har bara kollat på svenska hemsidor där det levereras inom Sverige.
Tål att tänka på,
Monica
Det kan säkert vara värt att frakta en till Grekland, men jag skulle nog inte göra det utan att ha sett den själv först.
Ska nog kolla in det lite mer i sommar när jag kommer till Sverige.
Tack för hjälpen ialla fall
Monica
Hej,
Jag har sedan tre år en fejk-öppen-spis som eldas med brasgele.
Det är tre burkar (finns i olika storlekar) som man fyller med en gul "gele". En fylld burk brinner mellan 2-3 timmar beroende på storleken på burk.
När tre burkar brinner samtidigt så blir det varmt. Ja, dessa avger en viss värme! Naturligtvis inte som en kakelugn eller öppen spis, men alldeles tillräckligt för att folk blir svettiga i pannan och vill öppna ett fönster ...
Så ibland när man vill snåla lite tänder man bara en burk bara för mysfaktorns skull. Eller två ...
Burkarna håller inte i all evighet. Brända burkar bör bytas lite då och då. Kruxet är då att få tag på burkarna.
Jag vet att KRauta har förpackningar om tre burkar fast i en mindre modell.
Och då kan jag tänka mig om du fraktar ner en spis till Grekland bör du nog kolla efter om det finns någon ¨återförsäljare där som saluför både burkar och brasgele.
Själva brasgelen som är förpackade i en enlitersflaska räcker till 2 1/2 burk. Jag fyllde på och eldade nu i kväll så därför minns jag det rätt väl.
Det finns "lavaträpinnar" som man döljer själva burkarna med så att effekten blir som en vanlig brinnande brasa.
Det blir lågor som brinner effektfullt, men väldigt ljudlöst. Jag saknar knastret och knäppet som uppstår i en vanlig brasa. Men man kan inte få allt.
Men som sagt det är en superhög mysfaktor.
Vi satt ett gäng i kväll och glodde på dessa flammande lågor då vi ville ha lite själsro och värme över en whisky.
Alla är lika förundrade över detta mirakel ... och inte luktar eller osar det heller ...
Men OBS! det har säkert dykt upp massa "billighetsvarianter" som inte ställer samma krav på säkerhet som originalmodellerna, så var noga när det gäller urvalet.
Och eldar man vettigt och enbart med brasgele så kan man känna sig ganska lugn.
(Ja, jag har hört talas om folk som stoppat dit både det ena o andra!)
Prismässigt har spisarna gått ner. När jag köpte min spis kostade den närmare 10.000:- (men då var den måttbeställd efter mina önskade mått) Jag köpte också fem lådor med brasgele som jag ännu inte eldat upp, så var priset är per liter idag vet jag inte.
Tre mindre burkar kostar på KRauta drygt 60 kronor.
Spisen ger i alla fulla fall en mycket hög mysfaktor. Jag är urnöjd med min, och jag kan bara rekommendera till köp.
Mvh
Chris
bye_byebye_bye
Monica,
Har du kollat på Praktiker? jag har sett skorstensfria öppna spisar där?
Camilla
Monica,
Har du kollat på Praktiker? jag har sett skorstensfria öppna spisar där?
Camilla
Nej, har inte varit där på ett tag, men ska faktiskt dit i veckan för att köpa matta till dotterns rum. Ska göra en koll då
Har sett att de har en modell på Carefoor, men det är en modern silvermodell och jag vill ha en mer engelsk klassisk modell som ser ut som trä.
Tack för tipset Camilla
P.S. Hoppas svärmor har lugnat sig lite efter morgonen, jag har blivit lite lugnare, men visst får man panik när skalven kommer. Man har ju sett vad som kan hända.
Monica
Tack snälla Chris för utförlig beskrivning, nu blir jag ännu mer sugen på spisen.
Monica
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.