handdator

Visa fullständig version : Sista-minuten eller långtidsplanerare?

eva_bbe
2008-04-19, 20:58
Är du sista-minuten-bokare eller planerar och bokar månader innan din Greklansresa?
Jag brukar boka Greklandsresan 6-9 månader inom resandet.Då kan man planera,läsa på och fantisera långt innan resan- och har kontroll på läget.
I sommar har jag bestämt mig för motsatsen.Ska boka en sista-minuten-resa
nån vecka innan.Vet alltså inte förrän sent vart jag åker.
Du som är sista-minutenbokare -vilka erfarenheter har du?
eva b

MonkanS
2008-04-19, 21:06
Detta året blir jag/vi sista-minuten-bokare. Orsak.. vet ej exakt när jag kan ta min semester. Har gjort så ett par gånger tidigare. Lite mer äventyrligt men har faktiskt bara bra erfarenheter av det. Man vet inte riktigt från start hur det kan bli. Men vadå.. äventyr är bara skoj ju... :)

//Monica

Marianne
2008-04-19, 21:07
Ibland (oftast) måste vi planera i god tid, ibland lyckas vi att improvisera.
Båda delarna har sin tjusning!:)

Lindiz
2008-04-19, 21:48
jag är en långtidsplanerare. Bokar som regel i januari... och åker i juli/augusti. Tänker varje år att "iår ska jag avvakta... vara kall.. vänta längre". Men när halva januari gått, kanske mer, bara måste jag veta när/var/hur vi åker. Och iår blir det Norwegian Luleå-Stockholm, Sterling Stockholm-Chania och boende hos Haris Room i Georgioupoils. Samma rutt hem, fast tvärt om.

Jag är en planerare när det gäller annat också.. jag gillar att veta, vill kunna styra och ställa och bestämma. Så självklart blir det samma med nåt så viktigt som resor. Vore konstigt annars.

Och nu står nedräknare på 78 dagar och 14 timmar.. tjoho.

http://www.kalimera.se/grekland/till/juli/stor/linda.html (http://www.kalimera.se/grekland/till/juli/stor/linda.html)

Andriotissa
2008-04-19, 21:55
Tyvärr är en långtidsplanerare brukar boka flyg 10 månader i förväg. Vill längta och åka billigt. Vi har precis bokat hotell. Men någon gång skall man väl vara modig och boka i sista minuten....men inte än på ett tag..

Peter
2008-04-20, 00:20
Jag köpte mina biljetter i Januari. Och ska åka i September... Anledningen var att jag hittade riktigt billiga resor. Dvs one-ways...

Sedan har jag personligen svårt med sista minuten-resor. Jag måste vara säker på att mina två katter får "sin" plats på panget!

Men utan dem hade jag inte tvekat en sekund på att åka "sista minuten", men nu är det som det är och jag måste ta hänsyn till dem.

Sista minuten kan vara vad som helst från lyxsvit till världens värsta "dump" under marknivå... 7 Km från närmaste civiliserade by....... Handlar enbart om tur och lite om när du/ni åker.

Det positiva är dock att det är få här som klagat på "sista minuten-resor". Jag tror de flesta hamnar inom arrangörens normala hotellprogram. Och då är det de som betalat fullt pris som klagar.... :D

Peter

Marco
2008-04-20, 07:10
Brukar vara ute i god tid med att köpa biljetter, men i år blir det tvärtom. Hade en resa bokad till Rhodos 27 april men blev tvungen till att avboka den för ett par månader sedan. Har i stället tänkt att åka i maj till Kreta (Paleochora)och tänker enbart köpa flygbiljett. Räknar kallt med att de ska sjunka lite till i pris innan jag slår till. Ska iväg till Kreta även i oktober och räknar även då med att köpa biljett ett par veckor innan avresa.

/Marco

Getty
2008-04-20, 07:29
Jag brkar alltid boka en sista minuten resa, men för den skull reser jag aldrig ospecat. Eftersom jag kan tänka mig att åka var som helst så tycker jag att det blir mer spännande på det sättet och faktiskt ofta billigare eftersom många resebolag har sänkt priserna då. Det finns alltid platser kvar till något ställe.

När barnen var mindre bokade jag oftast några månader innan för att vara säker på att det blev något som kunde passa hela familjen, men nu när mannen och jag åker själva brukar vi vänta till några veckor innan avresan.

//Ingela

Suz
2008-04-20, 07:29
Jag är långplanerare. Bokar oftast redan under hösten då minnen från årets resa sitter färskt. Kan helt enkelt inte låta bli att leta billiga flygalternativ. Sen har jag planeringsbiten, faktasamlandet och drömmandet att sysselsätta mig med under vintern för att hålla greklandskänslan vid liv. Vi hinner göra många "resor" på pappret innan verklighetens resa är där. Oftast blir den ju helt annan än man tänkt sig, och det tycker jag är charmen. Vi har precis ändrat oss från Småcykladerna till att prova Ikaria, Fourni och Samos. För oss helt nya öar. Så nu gäller det att börja lusläsa forumet, grekböckerna igen för nya tips...

glenn_f
2008-04-20, 07:40
Bokar oftast redan under hösten då minnen från årets resa sitter färskt. Kan helt enkelt inte låta bli att leta billiga flygalternativ. Sen har jag planeringsbiten, faktasamlandet och drömmandet att sysselsätta mig med under vintern för att hålla greklandskänslan vid liv.flabb_flabflabb_flab
Kan bara hålla med, i november började vår resa den har hållit mig sysselsatt i många många timmar. Säkert mer än de 168 timmar resan varar, men på så sätt får man ju mer för pengarna
Glenn

Eva L
2008-04-20, 09:47
Ibland har jag bokat långt innan när det funnits riktigt billiga biljetter och andra gånger har det blivit med relativt kort varsel. Tycker inte om att boka väldigt långt innan och finner inte alls något särskilt nöje i planerandet som jag ibland tycker bygger upp förväntningarna till orimliga nivåer. Dessutom kan mycket hända i livet om resan planeras långt innan. När jag reste till Brasilien i december 2006 hade vi begravt min mamma bara några veckor innan och precis tagit hand om allt. Visst blev resan en skön avkoppling men sorgen gjorde att jag inte fullt ut kunde njuta av alla dagar.

Tycker att det är ganska lagom att veta om resan några veckor innan vilket räcker för att få bra inrikesbiljetter för oss numera med flera flygbolag som flyger på Umeå. Hinner då omboka eventuella arbetsåtaganden och annat praktiskt.

Eva

Hellen
2008-04-20, 09:58
Vi använder oss av alla möjliga tidspann när det gäller planering av resa.
Har bokat i oktober och rest i juli, i år blev juniresan bokad i februari. Ett år köpte jag och dottern sista minuten endast flyg på en torsdag och resan gick på lördagen. Jag tycker det känns bäst att ha resan bokad långt i förväg, hinner planera och ändra resrutt flera gånger innan det är dags att ge sig av, att titta på förslag på boende tycker jag också är roligt.
// Helén

CarinaN
2008-04-20, 10:01
Jag bokar gärna LÅNGT i förväg! Finner ett stort nöje i att veta att jag har en flygbiljett bokad så att jag kan börja läsa på och göra upp en preliminär resrutt. För mig är det verkligen en stor del av nöjet med resandet och det fögyller mitt liv under den mörka årstiden.

Sen åker vi ofta på weekendresor under vår och höst, och vill man då få tag på riktigt billiga biljetter med lågprisbolagen så kräver det att man bokar hyfsat långt i förväg.

Vi är också tvunga att ha viss framförhållning av privata skäl, eftersom jag har en 17-årig handikappad son som bor på Korttidshem vissa helger och ett antal veckor på sommaren. Där har vi andra familjers önskemål att ta hänsyn till också, så allt måste klaffa i god tid innan en resa.
Det är möjligt att när han blir vuxen och flyttar till eget boende, då kanske även vi blir sugna på att ta en och annan sista-minuten resa.... men just nu är jag helt nöjd med att ha lång framförhållning.

Carina

Ivi
2008-04-20, 12:25
En till planerare här! Det finns många anledningar till det:

1) Vi har en katt som måste ses till under tiden vi är borta. Tyvärr är många av våra vänner allergiska mot katter så det är inte alltid så lätt att hitta någon utan planering :( Kattpensionat? Njae, vår "King Arthur" är så gammal nu (och frunktansvärt bortklemad Ang_elx) så det är inget alternativ!

2) Ofta vill vi resa till Grekland under lågsäsong och med udda reslängd, vilket innebär inget direktflyg från Luleå. Då ska det helst resas med så billig anslutning (och självklart utan övernattning på Arlanda) som möjligt, så planering, planering... Kan nog inte få tjänstledigt från jobbet med hur kort varsel som helst heller. Visst är sommarlovet långt (är lärare), men det är inte då jag vill/kan resa, eftersom jag inte fixar värmen så bra :(

3) Sedan gillar jag ju att planera också :) Tack vare läsning om möjliga utflykter, trivsamt boende, bra matställen osv. i förväg, har vi faktiskt förgyllt våra resor! Tror inte att vi skulle ha upptäckt underbara Argiroupoli på Kreta t.ex. eller haft en så lyckad vecka i Aten i höstas, om jag inte skulle ha läst en hel del i förväg.

Ivi
-som planerar majresan för fullt nu och njuuuuter av det _B-anana

Nicka
2008-04-20, 13:58
En till långtidsplanerare här!

Jag gillar att leta billiga flygbiljetter, fundera ut resrutt och läsa på om de olika öarna. Gärna långt i förväg. Men ibland dyker det upp erbjudanden som man bara inte kan avsta ifrån, och då kan det gå snabbt med bokningen.

nickabye_bye

Ingegerd_Lasse
2008-04-20, 15:11
Eftersom vi åkt alla gånger med SAS Europaflyget, gäller det att boka tidigt om man vill resa billigt.(januari) I år blev det 1340 per person, tur o retur Arlanda- Aten, ut i maj ,hem i juni. Vi har gott om tid att planera, men lite nervöst varje gång, om ifall semestern ska gå igenom på respektive jobb. Men hitills har det gått bra.
Ingegerd

Elisabet
2008-04-20, 15:15
Jag bokar helst så sent som möjligt, men om jag skulle råka se några billiga biljetter när jag kan fara så köper jag dem även om det är 6-7 månader i förväg.

Att läsa på och planera tar ju inte lång stund :)

litentuva
2008-04-20, 16:11
Vi är "bådeochare" dvs huvudsemestern brukar vi boka i tid men ibland får vi ett ryck och gör en xtraresa om det är billiga flygstolar på G.
I år bokade vi väldigt tidigt eftersom Apollo hade ett fåtal platser till Karpathos för 298kr redan i Februari. Det gjorde att det blev en intressant vändning på semestern då vi som vanligt tänkt åka bara till Kreta. Lite spontant trots att vi var ute i god tid:)
Bokar man en tid i förväg tycker jag att resan förlängs på så sätt att man reser i huvudet och får längta lite.

theresa
2008-04-20, 16:47
Jag är en långtidsplanerare...oftast brukar jag planera min nästa resa så fort jag kommer hem från en resa. Jag vill ha något att se fram emot....jag brukar boka i nov-dec om jag ska åka i jul-aug.

Men jag har även åkt sistaminuten ett par gånger när det har om dykt upp bra erbjudanden...och varje gång har vi fått jättefina hotel med pool och fin utsiktklapp_klap så jag har inga dåliga erfarenheter när det gäller sistaminuten eller ospec.bye_bye

Cecilia
2008-04-21, 10:30
Vad härligt för alla som kan boka så pass långt i förväg! :)
Själv har jag inget val - jag blir en "senbokare", pga av mitt jobb. Jobbar enligt vaktlista och vet endast hur jag jobbar fyra VECKOR framåt. Varje kvartal får jag dock ett översiktligt "långtidsschema" som sträcker sig tre månader framåt. Men det får man aldrig ta för givet, det kan ändras när som helst.

Så det där med att boka 6-9 månader i förväg är bara att glömma. Tror att schemachefen skulle skratta om jag började prata om augustisemester i januari .... Har PRECIS fått klartecken till min New York-resa i juni, så den kan jag nu boka!

Men min ev. Greklandstrip i september är det bara att ligga lågt med. Väntar fortfarande otåligt på "sommarschemat" som brukar komma nångång i juni - suck!

Siri A
2008-04-21, 11:02
En långtidsplanerare här också! flabb_flab

När det gäller alla resor. Har aldrig tagit en sistaminuten. Besvikelsen blir ju så stor om man inte kommer iväg som man tänkt. Nej, då betalar vi hellre lite mer för att veta säkert.

Till Grekland planerar vi gärna länge och väl, tack vara Kalimera. Så då vill vi ha resan bokad extra tidigt. ;)

Rob Roc
2008-04-21, 14:38
Kommande resa i juni bokades redan i oktober annars har jag nästan alltid kört sista minuten. Men numera är det ju nästan dyrare att boka sista minuten.

Träffade i juni förra året på ett pensionärspar på kreta. Dom var riktiga sista-minuten-proffs. Det var deras 4:e greklandsresa för året, redan i början av juni.

Lissi
2008-04-21, 16:18
Träffade i juni förra året på ett pensionärspar på kreta. Dom var riktiga sista-minuten-proffs. Det var deras 4:e greklandsresa för året, redan i början av juni.

SÅN SKA JAG BLI!!!!!:D:D:D

Lissi - 4 år till pension!

nilam
2008-04-21, 16:47
Jag är både och, har bokat ett år i förväg och mindre än en vecka också.
Måste hela tiden ha minst en bokad resa annars blir jag tokig:D... och det har jag ingen när jag kommer hem från Kreta 19/6... då är det jag som kollar sista minuten tills jag kommer iväg igen antagligen:)

Malin - 45 dagar :)