handdator

Visa fullständig version : Jag mötte Grekland

Kalimera
2008-08-08, 09:56
Jag vet att ämnet har varit uppe tidigare, men det är ett tag sedan, och det har kommit nya medlemmar sedan dess. Anledningen till att jag tar upp ämnet igen är tråden (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=16062)om gamla bilder från Rhodos där vi är tre stycken som skriver att vi var på Rhodos 1979. När ämnet var uppe förra gången visade det sig att många började sin Greklandskarriär på just Rhodos.

Hur är det med dig? När och var mötte du Grekland första gången?

Min första resa gick till Rhodos i september 1979.

CamillaN
2008-08-08, 10:02
Rhodos våren -82.

Athanasia
2008-08-08, 10:09
Kreta september -89

ouzomini
2008-08-08, 10:10
Hej
Vår familjs första resa till Grekland var 1983 och gick till Rhodos. Våra "barns" första egna utlandsresor gick till Rhodos. Vi kommer nästa år att fira gemensam 60-årsdag där med våra barn och resp. Har även varit till Samos och Kreta och skall försöka hinna med några fler grekiska öar.
Inger

laero
2008-08-08, 10:13
Jag kopierar ett inlägg jag gjorde i en gammal tråd. Tycker också att det kan vara kul att höra hur ni andra fastnade för Grekland.

Min första träff med Grekland var sommaren 1986. Hustrun och jag skulle göra första sommarsemestern tillsammans som gifta och båtluffning i Grekland var på modet.
På den tiden var vi (ganska) unga och (definitivt) dumma, det enda som gällde var att komma ner billigt. Åkte alltså ner med bussresa via Brindisi - Patras - Aten. En tur och returresa vi sent ska glömma och definitivt aldrig göra om.
Men hursomhelst, väl framme bordades båt till Sifnos, där vi trodde att kompisar eventuellt befann sig. Detta var ju före mobiltelefonens tid så vi visste inte säkert, men när vi landsteg så stod de faktiskt på kajen och inväntade båten de trodde att vi kanske kunde komma med. Sifnos blev en aha-upplevelse utöver det vanliga. Kulturen, maten, människorna, prisläget, naturen, klimatet, kvällarna ... allt var något helt annat än vad vi upplevt tidigare.
Sedan dess har Sifnos en speciell plats i hjärtat trots att vi aldrig kommit tillbaka dit. Öluffen fortsatte till Paros och sedan Samos innan bussen tog oss hem 3 veckor senare.
Efter det har vi återkommit med ojämna mellanrum ... MED FLYG.

/Lars (& Inger)

Moster
2008-08-08, 10:40
Mitt inlägg är oxå hämtat från en tidigare tråd;

Senhösten -93, när jag skulle lägga in om nästa års semester på mitt dåvarande arbete, föreslog jag för sambon att vi borde titta på en resa till Grekland. Sambon, som på den tiden arbetade för en etilidrottsförening, gillade inte riktigt mitt påhitt. "Jag är ju aldrig hemma, jag reser ju så mycket ändå" var alltid hans svar så fort jag förde Greklandsresan på tal. Efter att ha ledsnat på hans standardsvar och på att vara den som alltid var hemma, gick jag till resebyrån och fick en hel hög med kataloger med mig hem klapp_klap Så jag valde snabbt ut ett resmål; Santorini och Kamari! Frågade sambon "Vill du med eller? För jag vill ha dig med på denna resa!" Jodå, efter en stunds funderande så gav han med sig. Sagt och gjort, vi köpte vår charterresa till Santorini. Vi blev störtförälskade båda två. Sedan dess har vi sett flera andra platser i Grekland, men Kamari är och förblir vårt andra hem _B-anana Numera är det sambon som är mer Greklandsfantast än vad jag är :) Som det kan bli!!!

Moster :)

Celbe
2008-08-08, 10:49
När ämnet var uppe förra gången visade det sig att många började sin Greklandskarriär på just Rhodos.

Jodå, karriären började på Rhodos naturligtvis, i juni 1984. En kompis hade varit där sommaren före tillsammans med sina föräldrar och var helt såld. Vi var sex tjejer som åkte och vi bodde i två lägenheter på ett hotell som hette Erodia, tror jag. Restaurangen Jason låg (ligger?) i närheten och där gjorde vi vårt bästa för att undvika den grekiska maten ;).

På den här tiden (låter som stenåldern!) var ju livet och resan ganska mycket inriktad på party. Den baksmälla jag vaknade med efter första kvällen ute gick inte av för hackor. Det är fortfarande den värsta huvudvärk jag vaknat med :o...!

De gamla bilderna från just Rhodos är jätteroliga att titta på. Hur många har egentligen låtit sig fotograferas vid fontänen i Gamla Sta'n???

Celbe

Hellen
2008-08-08, 10:55
Min första resa till Grekland var till Kreta, Ag. Apostoli år 1994, två veckors charterresa, aldrig mer två veckor på samma ställe sa jag då och så känner jag fortfarande, 1999 blev det Grekland igen denna gången båtluffning. Sedan har det rullat på:D
// Helén

Wardakis
2008-08-08, 10:56
Min första resa till Grekland var 1978 till Kos.
Gunilla

ramses
2008-08-08, 10:58
Det var tågluff -76. Åkte från Salzburg genom Jugoslavien. Tåget genomsöktes av militärer, ryggsäckar uppoch nedvändes, sökhundar fanns med och takplattor skuvades bort bla. I vår iver att komma till Grekland "glömde" vi ett dygn av resan, läste helt enkelt tidtabellen fel. När vi vaknade på morgonen var vi inte i Grekland utan fortfarande ute på den Jugoslaviska stäppen. Nåväl, väl framme i Aten gick vi och åt, låg en natt i Aten sedan fortsatte vi till Kalamata, på Peleponessos, vet än idag inte riktigt varför. Tåg över Korintkanalen.

Getty
2008-08-08, 11:10
Min första resa till Grekland gjorde jag sommaren 1982 till Kos tillsammans med min pappa och syster. Redan året efter åkte jag tillsammans med min nuvarande man till Rhodos.

//Ingela

Antouan
2008-08-08, 11:31
Min första resa till var till Rhodos, Ixia maj 1974. Vi bodde på hotell Dionysos som var betydligt mindre än vad det är idag men det är ju kul att hotellet fortfarande finns kvar.

torhildur
2008-08-08, 11:46
Jag startade på Rhodos 1978,.... och efter 13ggr dit efter det,.....så är det dit jag kommer att åka! klapp_klap

ulrikas
2008-08-08, 12:00
Öluffning tre veckor i juli 1983. Den första ön vi stannade på var Kos.

/Ulrika

Susie
2008-08-08, 12:03
Første rejse gik til Kos i 1979.

Det var ikke muligt at sælge nok rejser til at fylde flyet, så vi måtte mellemlande på Kreta ;).

CarinaN
2008-08-08, 12:17
Min första resa till Grekland var en veckas charter till Kos 1988.

Carina

Marouli
2008-08-08, 12:48
Rhodos,Hotell Despo, en oktobervecka 1976 !!

UlfWiman
2008-08-08, 12:51
Kerkyra våren 1976 via Venedig och färja. Efter det har resan gått till Kreta. Var på Rhodos och Faliraki Beach, även jag 1979 som medhjälpare åt en grupp handikappade. Det var ingen semester utan hårt jobb 24 tim/dygn. Har fortfarande kvar ett ärr på benet efter en "kajk" som skenade. Korten jag tog då med en Instamatic går knappast att se på idag, de bleknar bort och blir rosafärgade. Det blir att använda minnenas television i huvudet i stället. Tacka vet jag diapositiv. Började med det 1980 och de är fortfarande fräscha. På den tiden hade jag en liten påse från LDB som jag samlade mynt i för att senare lämnas i sängen vid avfärd. Stackars städerskor! De fick väl bära ihjäl sig på alla mynt för jag tror alla gjorde samma sak.

Uffe

Malina
2008-08-08, 13:05
Tror att det var 1977.Reste med en väninna till Aten och efter ett par dagar till Hydra,där vi var 10-14 dagar.
Vi bodde hos en"svart tant"på ett enkelt pensionat alldeles vid en kyrka mitt i byn,i en liten gränd en liten bit från hamnen.Kommer ihåg att vi var trötta när vi kom fram,för vi hade blivit utlurade på bozoukia av två kypare i Plaka och hade bara sovit 2 timmar.På den tiden tog båtresan 3-4 timmar från Pireaus.Nåja, iallafall,när vi hade avhandlat rumspris och annat,fick vi SÖT sylt och ljummet vatten (det var INTE det man ville ha då i vårt tillstånd)!
Damen i svart avslutade välkomstceremonin med orden " And remembers,after eight o clocks,NO LIFE"!!! Vi visste inte riktigt om hon menade life eller light...
Hydra var underbart och en bra första ö.Kommer ihåg att ouzon på ett av gubbfiken kostade 10drx!

meja
2008-08-08, 14:02
Första gången jag var i Grekland var 1972 och då åkte jag till Rhodos! Det var kärlek vid första ögonkastet! Sen gick det några år innan nästa besök i Grekland, då blev det Kreta. Pengarna räckte inte till resor på den tiden men 1990 mötte jag min nuvarande man. Han var redan Greklandsfantast och jag var inte så svår att övertala. Vår första resa gick till Paros. Sen har det fortsatt med en eller två resor per år. Om 12 dagar åker vi till Karpathos! flabb_flab

Monica P
2008-08-08, 15:43
När jag pluggade i Sthlm 1964 hade jag en grekisk kompis från Rodos, Han övertalade mig att köpa en resa för sommarjobbspengar, så 1965 åkte jag tre veckor till Aten-Kreta och Rodos. Delade rum med en yngre flicka och i rummet intill bodde hennes föräldrar, så det blev inte så mycket uteliv...kanske lika bra...Vi gjorde utflykter till Delfi och Mykene och hamnade i en jättedemonstration på Syntagmaplatsen, mängder av folk som skanderade Pa-pan-dre-o, Pa-pan-dre-o. Vi åkte till Pireus och fick hysteriska fnissutbrott på t-banan. Pengarna tog slut i Aten, efter det åt jag bara den redan betalda hotellfrukosten på Kreta och Rodos. Bestående intryck: SALT vatten i havet .
Cikador. Hus med ståljox på taket. Vattenmelon. - Att jag sen i en egendomlig händelsekedja träffade min man hör till poängerna med resan.

Charlotte
2008-08-08, 17:24
Som sagt var, startade min "Greklandskarriär" i augusti 1979 med 2 veckors charterresa till Rhodos.
Vi bodde på hotell International i Rhodos stad.
Sedan dess har jag inte besökt Rhodos men väl många andra platser i Grekland.
Sedan i början av 90-talet har det blivit minst en resa per år till detta underbara land, och jag har många platser kvar att utforska.
Lotta

eija
2008-08-08, 17:32
Jag minns inte exakt, men tror att det var år 1981 och jag mötte inte Rhodos utan Halkidiki, där jag hade en härlig semestervecka med min äldsta dotter, då 6 år. Hon brände sin hud och vi fick råd att stryka jiaurti överallt :D och det hjälpte mycket. För första gången såg vi också hur "vilda" grekerna är med sin fotboll. På TV visades nån viktig match och vilket buller och skrik. Jag minns alltid grekernas glädje när Grekland vann.
Jag mötte först det härliga fastlandet och det är säkert just därför att jag älskar norra Grekland klapp_klap så mycket!
Eija

kirtor
2008-08-08, 17:52
Vi hadde aldri vært i Hellas. Dette var i 1988. Min tilkomne mann og jeg planla vår første ferie sammen. Hadde kun hørt om Mykonos, men det gikk ingen fly dit. Han kom hjem og sa han hadde bestilt tur til Samos. Hadde aldri hørt om det, men vi reiste avgårde og det ble vår første Hellas-kjærlighet. Vi har vel vært der og innom der ca.25 ganger. Den øya er fremdeles i våre hjerter selv om vi sjelden er der nå.

Katitzi
2008-08-08, 19:37
Första resan gick till...:p Rhodos i juni 1978! Vi bodde på ett litet centralt hotell som hette Colossos. Toa och dusch i korridoren och en tandläkarpraktik i huset mitt emot. Ibland hördes avgrundsvrål från patienterna. En gammal farbror bodde i ett litet skjul på taket över praktiken. Det var som en annan värld! Men efter två veckor var man aklimatiserad och ohjälpligt fast för Grekland.
Sen dess har det blivit 20 resor och ca. 16 öar för mig!
Hotellet blev för ca. 10 år sedan ombyggt till galleria med butiker. flabb_flab

Mica
2008-08-08, 19:54
Korfu.
Min syster jobbade där ett år och jag åkte dit och hälsade på.
Körde omkring med en seg moped på dagarna och häpnade och blev fascinerad.
På kvällarna hängde jag runt området där syster arbetade. Hon var tillsammans med en kille från Aten som jobbade på Korfu under sommaren. Hans syster kom dit när jag var där och skällde ut min syster efter noter för att hon inte städade och tvättade åt hennes bror. Total krock. Jag satt som publik. Syrran uppvisade en häpnadsväckande förmåga att ge igen på en högljudd blandning av grekiska, engelska och svenska. Det slutade oavgjort. Men med ömsesidig, om än ilsken, respekt och många middagar för att vidmakthålla denna. Som jag hade glädjen att få delta i.

kimmen
2008-08-08, 20:01
:D Rhodos, hotell New York, juli 1980 med Club 33!! _B-anana_B-anana_B-anana

/kimmen

yeasou
2008-08-08, 20:02
Som MOSTER skriver i sitt inlägg! Jo så var det nog. Jag var massör och chiropraktor på heltid då (åttiotalet och halva nittiotalet) dessförinnan var jag turnerande musiker i många år. Moster sa en dag att nu ska vi åka till Grekland.... Moster hade bokat biljetter och jag sa att det blir fint. Men för mig var ledighet normalt att komma hem och få slippa resor med flyg och buss, tråkiga övernattningar på hotell och motell. Jag hade INTE tänkt mig att resa när jag var ledig, ville bara vara hemma och ta det lugnt!
Jag blev så tagen av Grekland att jag började spela bouzouki och gick på kvällskurser för att lära mig språket lite!

Tänk vilken tur för mig att Moster gjorde denna planering. Jag blev kär i GREKLAND direkt. Vår första tur gick till Santorini och Kamari. Nuförtiden har vi vår "sommarstuga" där.... Vi har sedan den första turen varit på många andra platser i Grekland, men vår sommarstuga i Kamari lämnar vi aldrig!!!
KamariYeasou_B-anana

Liselotte
2008-08-08, 20:13
Första resan tror jag var 1980, med tjejkompis till Kreta (strax utanför Chania). Den resan var egentligen ingen "hit", men naturen i Grekland tilltalade mig, underbart vacker. I mångt och mycket ganska likt Gotland, där jag tillbringade min barndoms sommrar.

Jag tror det var därför jag reste tillbaka. Å så har jag hållt på, oftast 2 ggr per år ibland 3 besök, DÅ känner jag mig lyckligt lottad_B-anana

Liselottebye_bye

Lissi
2008-08-08, 21:20
1983 eler -84 var första gången..minns inte exakt...men första gången jag "drabbdes" av Grekland var 1992...Patmos en vecka och Samos en vecka i kombination...sen var jag fast!!!

Lissi

Roditis
2008-08-09, 09:46
Jag föddes i Juli 1983, Juni 1984 åkte jag till Rodos första gången.

Jag fick tydligen öroninflamation på flyget enligt min kära Mamma, men det minns jag inte mycket av ;)

Ja sen har det ju självklart blivit Rodos varje år minst en gång om året resten av mitt liv, och jag längtar tillbaka dit så fort jag går av planet här i Stockholm, och den längtan går inte över förrens jag är där igen..

lilltofflan
2008-08-09, 10:02
Hej!
Rhodos 1976 - jag och en kompis var där i 2 veckor.Vi hade precis gått ut gymnasiet och "alla" pratade om Rhodos. Sedan tog det nästan 20 år innan jag återvände till Grekland - då med 2 döttrar, vi var på Kalymnos ett par gånger, Egina, Samos, Spetses, Hydra, Kreta flera gånger.
Jag försöker åka till Grekland minst en gång per år, men lyckas inte alltid med det. Om 2 ½ vecka bär det iallafall av till Karpathos - har inte varit där tidigare men jag ser verkligen fram mot att få upptäcka ännu en ny
grekiskt ö. Kan inte tänka mig att jag blir besviken.
Hälsningar
Lilltofflan

Agneta
2008-08-09, 11:36
Min första resa gick till Samos, Koukari 1986.
Agneta

Ankan
2008-08-09, 11:39
Året var 1978.
Vi tågluffade i Europa och via Jugoslavien kom vi så småningom till Aten.Det billigaste boendet vi hittade var att campa på ett hustak i centrala Aten för,motsvarande, 5kr/natt.Det passade vår budget!Efter ett par dagar på hustaket tog vi färjan ut till Hydra.Även vi hyrde ett rum av en gumma i svart men som jag minns det kunde hon inte ett ord engelska.Eller så var det vi som inte förstod...För varenda natt tillbringade vi på discoteket ute på udden,i den gamla borgen.
Så mötte jag Grekland.
Anki

Klick
2008-08-09, 12:45
Halkidiki 1979 med mormor och morfar.... Har fortfarande kvar de fina albumen de gjorde åt mig.... Jag var då 4 år och minns egentligen ingenting. I vuxen ålder på egen hand var det Naxos och Ag. Prokopios aug-sept 2004... och sedan dess blev jag fast och försöker nu åka ner en gång om året....

piam
2008-08-09, 13:46
Hej!
Första resan var till Kreta 1977 då var det mest bara fest!Året efter for vi till Kos,inte mycket turister och det stod halvfärdiga hotell lite varstans.

Nästa gång vi for var 1992 och då åkte vi till Kefalonia.Bodde bra och hade en jättegullig hotelltant som kände igen oss när vi kom tillbaka efter 10 år.

Vi brukar åka vartannat år men suget finns där hela tiden.VILL ÅKA....men det finns annat som måste prioriteras.....

Hjalta99
2008-08-09, 17:39
[quote=Kalimera;141907]Hur är det med dig? När och var mötte du Grekland första gången?quote]

Jag har också beskrivit i en tidigare tråd hur jag mötte Grekland...
Januari/februari 1992 ringer min f.d. svägerska - "Hej, ska du med till Kalymnos i maj?" Till saken hör att vi hade väldigt sporadisk kontakt några år därförinnan... Ja, vad säger man när klockan är 22.30, ligger i sängen och ska sova? "Jaaa, det kan jag väl..." Och sen få ångest för "vad har jag sagt och vad har jag gjort!" Pengarna var det största bekymret eftersom jag var ensamstående med två barn, inte så bra betalt på jobbet m.m. Men det fixade sig. Och 8 maj klev jag ner på grekisk mark mitt i natten. Hade inte en aning om hur det såg ut omkring mig. Dessutom skulle vi åka båt över till Kalymnos från Kos och jag kommer ihåg än idag hur jag står där och bara njuter av den grekiska natten, ljudet från vattnet och båten. Och spänd var jag! Och när jag vaknade tidigt på morgonen och gick ut på balkongen och såg detta UNDERBARA hände med mig som med många, många andra - det blev KÄRLEK! För att inte tala om dofterna!
Det har blivit många resor sen dess. Med min f.d.svägerska som sedan dess är min bästa vän, min man som jag också "lurat" dit och min dotter som i sin tur har tagit med sig sin man! Åker till Kalymnos den 19 september för tionde gången. Har även varit på Mykonos, Kreta, Karpathos och Rhodos.

Eva

Henriksson
2008-08-09, 23:06
:) Min första Greklandsresa gick till Rhodos 1980! Min tjejkompis och jag bodde på hotell Continental, dansade disco på Aquarius_B-anana, blev bjudna på bananlikör i Gamla stans butiker....livet för två 17-åringar! 1981 blev det Rhodos igen och hotell Lydia med fler tjejkompisar :)

gunos
2008-08-11, 15:52
Poros 1991, sen var det kört. Har varit trogen sen dess.

Homeros
2008-08-12, 07:53
2 veckor på Kos i juni 1990, sedan blev det redan året därpå tågluff ner till Italien samt vidare ut i den grekiska arkipelagen. Har sedan varit Grekland trogen de flesta år, förutom några gånger till Cypern (nästan som i Grekland) samt även en sommar-resa till Asien !

Zappa
2008-08-12, 10:03
Som 11-åring åkte jag 1977 på sensommaren med mina föräldrar och storebror till Rhodos och Faliraki Beach Hotel. (Har senare ofta rest runt månadsskiftet augusti/september men numera mest i juni pga skolor, barn och andra förutsättningar, men älskar ändå allra mest augusti/september-resorna!)

Har för mig att vi åkte en specificerad restresa med "Vi heter Scandinavian Tourlines-men de flesta kallar oss ScandTours", som jag tror deras slogan var... Har fått för mig att det är de som sedemera blivit Fritidsresor?!
Vi landade på den nya flygplatsen, som jag tror invigdes bara några månader tidigare. Vi hade hört skräckhistorier om den gamla flygplatsen och hemska mellan-bergen-djupdykningar.
Landade runt 23-tiden och kommer väl ihåg känslan när jag ställde mig i flygplansdörren på Maersk-kärran för att gå nedför trappan och det kändes som sådana varmluftsutblås de brukar ha innanför dörrarna på vissa varuhus.
Förstod att det var nattluften när vi tog ett par steg nerför trappan... :p

Nästa resa gick två år senare till Mykonos! Å detta fantastiska Mykonos! Har varit på Rhodos senare (som vuxen) men aldrig Mykonos, ändå har jag nästan fler minnen från Mykonos än Rhodos. Glömmer aldrig dessa fantastiska gränder i stan med det, flera gånger i veckan, kalkade rutmönstret. De ljuvliga färgerna från fönsterluckorna, krukorna och alla blommorna.
Eller den första riktiga kontakten med grekiska bussväsendet, med vad jag tyckte var väldigt exotisk med dessa människor som gick omkring i bussen och sålde biljetter. Vilket de ju fortfarande gör på vissa platser (hur får de ekonomi i det??).
Eller den fantastiska känsla dessa bussförare har när de tråcklar sig genom på de smala gatorna mellan husen nere i Plati Yalos, huh...
Eller utgrävningarna i Delos! Mina första kontakter med det historiska Grekland och med en fantastisk ciceron i min far, som läst mycket såväl konst- som kulturhistoria. Och som lärare är allmänt allmänbildad.

Efter detta har det blivit ett gäng med kompisresor och senare samboresor, med olika inriktning ;).
Efter några års uppehåll med små barn har vi nu kommit igång igen med nya familjeresor. Men nu är det jag som skall försöka vara allmänbildad...

/Sven

Nira
2008-08-12, 12:25
Egiali Amorgos 1987.
Vi sov på stranden utan problem från varken ö-bor eller andra. Kärlek vid första ögonkastet. Jag återkommer och jag tror jag varit där varenda år sedan dess.
Numera i mer bekväm form med rum och kök. Men visst kan jag längta tillbaka till då jag låg under lakanet på stranden och såg upp på alla stjärnorna. Det enda ljus som då syntes.

LN
2008-08-12, 12:33
Kos april-maj 1983, hotell Zephyros som då låg ganska avsides. Har sedan varit där 1990, samt nästan varje år någon annanstans i Grekland.:)

Kalimera
2008-08-12, 14:52
Egiali Amorgos 1987.Vi sov på stranden utan problem från varken ö-bor eller andra.Sov också ute första gången vi kom till Amorgos, fast i Katapola. Det var i augusti och det fanns inte ett enda rum att uppbringa. Det var en magisk natt, och precis som för dig var det kärlek vid första ögonkastet. klapp_klap

http://www.kalimera.se/bilder/forum/amorgos_katapola.jpg

Min första natt på Amorgos sov jag bakom båten till höger i bild.

Göran
2008-08-12, 17:00
Rhodos i augusti 1977, det var en muckarresa med 4 kompisar från T2 i Skövde. På många sätt var det då jag upptäckte världen första gången:). Jag hade ingen aning om hur stark solen var, och brände sönder mig rejält första dagen...

Tre år senare återvände jag till Rhodos med min blivande fru under betydligt lugnare former. Sedan dess har det blivit ett 15-tal resor, för tillfället gäller att besöka alla öar som slutar på -os. Kom hem från Skiathos/Skopelos igår. Underbara öar båda, men så olika karaktär de har.
/Göran

Lissi
2008-08-12, 17:08
för tillfället gäller att besöka alla öar som slutar på -os. Kom hem från Skiathos/Skopelos igår. Underbara öar båda, men så olika karaktär de har.
/Göran

Då får ni absolut inte missa Tinos och Tilos om ni inte redan varit där förstås;)

Lissi - 73 dagar från den förstnämnda!

Niaas
2008-08-14, 20:25
Min søster var på Rhodos med en venninne første gangen i 1978, og hun jobbet lenge med å få meg med på en tur senere, men jeg hadde ikke helt lyst. Tilslutt ble jeg med til Rhodos, i september 1982, og ble helt frelst!
Var så på Rhodos i fem år på rad, siden har det blitt mange andre steder.

Takk til søsteren min som dro meg med første gangen, vi har hatt mange fine ferier sammen etter det!

sjöborren
2008-08-14, 20:57
1979 gick första resan till Rhodos, hotell International. Det blir 30e resan till Grekland nu i september. Det måste firas! :D

Siri A
2008-08-14, 21:07
Naxos, Santorini 2007! :D

Charlotte
2008-08-14, 21:28
Vad kul!
"sjöborren" och jag gjorde vår Greklandsdebut på samma hotell samma år!
Lotta

Rob Roc
2008-08-27, 10:04
Ok, dags för en färsking. Reste nästan bra till storstäder så min solsemesterdebut dröjde tills 2004. Hamnade då på Mallorca av en slump (läs restresa) fick mersmak av strandlivet och följde upp med att fira 30-årsdagen på Kanariöarna. Det var inte alls lika bra så efter det blev det storstäder igen. ;)
2006 var så regnigt så det blev en restresa igen, denna gång till Turkiet.

Så först förra året hittade jag hem. En kreta-vecka i juni gav så pass mycket mersmak att vi åkte tillbaka till Grekland redan i september. Denna gång till Argassi, Zakynthos. Jag vill/e helst inte åka till samma ställe 2 gånger.

I år har jag hunnit med Thassos och om exakt 2 veckor ligger jag på St Nicks på Zante igen..

Kommer fortsätta utforska Greklands alla öar men minst en vecka på Zante per år.

liselotti
2008-08-27, 11:00
1976 gick min första resa till Kreta. Jag åkte med mina föräldrar till Hersonissos som då var en liten by.
Året därpå gick resan till Kos, med dåvarande pojkvän - nuvarande make:). Resan till Kos måste varit den första charter som gick dit. Vi flög från Kastrup.

Sedan skulle det dröja till 1995 innan de "sa klick" med Grekland. Det var på vår första charter-resa med barnen. Vi åkte med Spies på en restresa till Lefkas och hamnade på Hotel Leonidas i Vassiliki! Vilken utsikt vi hade! Först nu började jag uppskatta maten, musiken, dofterna av oregano o timjan, syrsorna.......och dom fantastiska baden!

Efter sommarens ö-luff till Santorini-Naxos-Amorgos så är Vassiliki ändå fortfarande min favorit, dit måste jag då och då, trots att det blivit lite mycket turister på senare år.

Louisa
2008-08-30, 17:06
Sven!

Vad roligt att hora om Faliraki Beach Hotel och ScandTours, eftersom min mamma som jobbade som reseledare for ScandTours i slutet av 70-talet traffade min pappa da som jobbade pa Faliraki Beach hotel!

Karin S
2008-09-02, 17:43
Premiären var bröllopsresan till Rhodos 1980. Sen dess har det blivit Grekland ett antal gånger bl a Kos, Korfu, Kreta, Lefkas o Karpathos. Om en dryg vecka bär det av igen, denna gången till Samos.

/Karin bye_bye

Håkan Frid
2008-09-03, 08:19
Jodå, mitt första möte med Grekland var också Rhodos. Jag började på banken i sta´n januari 1978. Efter bara ett par veckor frågar ett par arbetskamrater om jag vill åka med till Rhodos eftersom en annan i "gänget" inte kunde åka med. Det var nio grabbar och dom hade bokat resa i maj 1978. Jodå, jag hängde på naturligtvis. Hade aldrig tidigare varit på charterresa. Vi åkte med club 33 och bodde på hotell Thermai (tror jag det hette) i Rhodos stad. Och som ni förstår hade nio grabbar en vecka med club 33 som vi skrattar om än idag när vi "stöter på varandra". "minns du Rhodos -78" är alltid öppningsfrasen när jag möter någon av de andra 8. Mötet med Lindos glömmer jag aldrig. På utflyktsbussen dit fanns en tjej med som jag spanat in på hotellet. Ungdomlig flört när den är som mest kittlande, haha! Vi hann med mycket flörtande den veckan och fantastiskt roligt hade vi!
När jag strax efter denna resa "stadgade mig" gick nästa resa med flickvännen till Corfu året därpå. Sedan hann jag med några synder på Cypern och Rimini bl.a. innan jag med ny "fjälla" hamnade på Kos 1985. Återkom till Rhodos 1986. Har sedan dess varit på Kreta med fru och barn och nu senast, i år, Milos, Sifnos och Naxos.
Får jag "leva och ha hälsan" återkommer jag givetvis till Grekland. Det är lätt att förälska sig i god mat, härliga bad, trevliga människor och inte minst en sol som gör en glad varje dag!
Hälsningar Håkan i Värnamo:)

Giannis
2008-09-22, 13:13
Hej!

Föddes i Sverige februari 1969 , Mor ifrån Sverige o far ifrån Rhodos..åkte ner till Rhodos juni 1969 för att döpas och efter det så blir det Rhodos varjer år , minst en gång om året...

Mvh
Jannis

moelv
2008-09-22, 18:50
Vårt første møte med Grekland var Rhodos i 1976. Vi bodde på hotell Lydia. Der traff vi en svensk mann som ble kalt for "pappa Helge", han guidet oss rund i Rhodos by og omegn. Kom nettopp hjem fra vår 12. tur til Rhodos. Har også besøkt flere andre greske øyer, også fastlandet.

"Pappa Helge" var forøvrig på Rhodos for 20. gang alt da i 1976.

yvonne
2008-09-23, 10:56
1976 åkte jag till Grekland för första gången, då som relativt nygift för att presenteras för den nya släkten. Efter denna första gång, åtföljdes åtskilliga resor årligen både till släkten i Trikala men även runt på olika öar. Nu för tiden så är jag bosatt härnere och trivs alldeles utmärkt.

Yvonne

Catlady
2008-09-23, 11:25
Rhodos 1976, bodde i två veckor på Chevalier Palace som då var ett mycket fint hotell med eget kasino. Fick där uppleva ett grekiskt bröllop med porslinskastning och allt. Det var ju inte så många turister på den tiden så det föll sig helt naturligt för brudparet att bjuda in de turister som var i lobbyn när bröllopsfesten skulle börja. Roligare har jag nog aldrig haft! Är efter den resan helt "såld" på Grekland. Åker minst två gånger per år till olika resmål (fast nu börjar det bli en del upprepningar av favoriter, inte fel det heller).bye_bye

babsan
2008-09-28, 20:31
Efter att ha varit i Spanien och Gambia några gånger skulle jag prova på något nytt:confused:.
Det fick bli Grekland och Kalymnos 1997.En underbar ö.
Men året efter, ville jag åka till Santorini. Hade läst och sett bilder från denna vulkaniska och mystiska ö. Den verkade spännande. O spännande var den. Det har blivit 14 Santoresor till efter det;).

Barbro :)