handdator

Visa fullständig version : Göteborg - Aten

babsan
2009-01-13, 22:04
Jag tittar på resa till Aten från Göteborg, men det finns inga direktflyg, utan man måste göra ett planbyte. Bytena är i bl a Munchen, Paris eller Amsterdam. Många av turerna har man bara ca 1 timme på sig att byta plan.
Nu undrar jag om man vågar ta en sån resa, med den knappa tiden? Det är ju stora flygplatser, så det kanske tar tid att hitta vart man ska.

Barbro :)

Celbe
2009-01-14, 07:23
Bytena är i bl a Munchen, Paris eller Amsterdam. Många av turerna har man bara ca 1 timme på sig att byta plan.

På Münchens flygplats var jag så sent som i början av december och vi hade även byte där i somras på väg till Aten (då också med c:a en timme). Absolut inget problem att hinna, gaterna är i samma avdelning.

I Amsterdam bör det heller inte vara något problem eftersom det är inom Schengen. Jag bytte där i höstas på väg hem från en kurs i Kroatien, då fick vi gå från en terminal till en annan eftersom vi kom från ett land utanför Schengen. Det som gjorde att det tog lite tid var att jag passerade en mängd intressanta affärer på vägen:o...

Det är bra skyltat på båda dessa flygplatser och lätt att hitta, enligt min mening.

Paris kan jag inte uttala mig om för där har jag inte varit än (men det kommer!).

Celbe

Elisabet
2009-01-14, 08:28
Charles de Gaulle-flygplatsen i Paris är Europas största (eller VAR i alla fall, det kanske finns någon större nu?) och det är nästan alltid VÄLDIGT långt att gå där.

Om du kan boka hela resan på en biljett så att du inte behöver ta ut bagaget och checka in igen kan det nog ändå funka.

Men det viktigaste att vara uppmärksam på om du bokar biljetterna en och en med olika flygbolag är att det är samma flygplats det handlar om - så det inte är flera mil mellan gaterna...

Riitta
2009-01-14, 13:36
Munchen och Amsterdam har funkat bra när jag och Karin har åkt till Aten:)

Riittabye_bye

Hellen
2009-01-14, 17:18
Det brukar inte vara några problem att hinna, vi har vid minst fem resor haft en timma vid bytet, det är skönt att inte behöva tillbringa flera timmar på flygplatsen, speciellt Bryssels...., den var nog den tråkigaste av alla vi flugit via.
Säg gärna till om du hittar något prisvärt;):D
// Helén- som också har börjat leta nu

babsan
2009-01-14, 21:17
Tack för svar :).
Men hur är det om planet är lite försenat? Väntar det andra planet in det?

Hellen: Javisst jag ska säga till, men det är i mars jag kollar :D. Priserna ligger på ca 3 300 - 4000 kr. Är lite petig med avresetiderna:eek:. Vill komma till Aten så tidigt som möjligt på dan och åka därifrån på eftermiddagen.

Frappe
2009-01-15, 10:18
[QUOTE=babsan;156301]Tack för svar :).
Men hur är det om planet är lite försenat? Väntar det andra planet in det?

Nej planet väntar inte men du blir ombokad, men då måste du ha bokat med samma flygbolag hela vägen, funkar inte om du har 2 olika bolag. Man säger att det skall vara 35 min mellan varje flight för att det ska vara ok. De flesta nämnda flygplatser är allt inom räckhåll, Frankfurt kan man iofs få promenera en bra bit. Kolla Lufthansa som har en drive just nu SEK 1700 tor iofs från Arlanda men vem vet kanske finns från GOT?

Camilla

litentuva
2009-01-15, 13:59
SAS har direktflyg från Göteborg till Aten, Gjorde en spökbokning två veckor i Juni för två vuxna tur/retur 7700kr. Inte jättebilligt men dock direktflyg. Åker du med samma bolag hela vägen hjälper dom till vid förseningar, dock kan det ju bli strul om det är någon båt som måste passas. Men så är det ju om man åker direktflyg också.

lycka till!

Siri A
2009-01-15, 16:34
Ska du till Aten eller ut bland öarna? För 7700kr får man charterflyg direkt ut till öarna istället.

babsan
2009-01-15, 17:01
Ska du till Aten eller ut bland öarna? För 7700kr får man charterflyg direkt ut till öarna istället.
Till Aten. Funderar på sön 22 - lör 28 mars. ( Kanske det blir inrikes flyg till Santo, men bara för ett par nätter ).
Var inne och tittade på SAS, men de har inga avgångar på lördagar. Jag skulle i o f sig kunna åka hem sön 29 mars. Då kostar det 4 507 kr p/p. Lite häftigt kanske.