Visa fullständig version : Spikmatta
Mollybus
2009-03-30, 18:42
Hej. bye_bye Jag undrar om några av er har och använder sig av en sk spikmatta?
Hur tycker ni att det fungerar? Hjälper den? Vad är bra vad är mindre bra?
Kalimera
2009-03-30, 19:19
Hur tycker ni att det fungerar? Hjälper den? Vad är bra vad är mindre bra?Jag har en kompis som har en, men jag har inte riktigt försått vad det är som är bra med den. :confused:
Hjalta99
2009-03-31, 06:18
Hej. bye_bye Jag undrar om några av er har och använder sig av en sk spikmatta?
Hur tycker ni att det fungerar? Hjälper den? Vad är bra vad är mindre bra?
Hej,
Jag är jättesugen på att köpa en! Den ska ju vara bra för välbefinnandet... Ökad blodcirkulation och lite sånt. Och så ska man visst bli lugn av att ligga på den... Hm, jag kan definitivt behöva en spikmatta! Ang_elx
/Eva
Jag har en Shaktimatta och den ligger jag på ca 45 min varje dag. Precis så lång tid som en CD med Stamatis Spanoudakis hinner snurra! Det är helt underbart skönt och jag somnar nästan alltid. Man känner hur det händer saken i kroppen och min mage som jag alltid haft besvär med är mycket bättre. Blodcirkulationen ökar och sätter fart på massor av endorfiner. Min man ligger också på den var dag. Bästa investeringen på länge och inte dyr. 680 kr inkl frakt.
Jag lägger mig på den så fort jag kommit hem från en stimmig dag i skolan och sen blir resten av dagen jätteskön. Dock ska man inte göra fysiskt ansträngande saker efteråt så de kvällar jag går på spin landar jag på spikmattan efteråt;)
Jag var skeptisk innan men är helnöjd! Det är himla skönt att ligga på den och när vi är bortresta några dar saknar jag den så den ska få följa med i fortsättningen..
Problemet blir hur den ska få plats i ryggan i sommar:confused:
Lissi
Maartina
2009-03-31, 07:35
Även jag har en shaktimatta och är otroligt nöjd! Brukar ligga på den en stund på kvällen (oftast bara ca 20 min) och blir så skönt avslappnad. När det är dags att sova sen somnar jag som en sten! Sover jätte djupt hela natten (och har märkt att jag drömmer otroligt mycket de nätter jag har använt mattan, om det nu ska ses som positivt vet jag inte..) Hade för några veckor sedan problem med huvudvärk/nackvärk som inte ville ge sig, men efter några dagar på mattan försvann det helt. Min pappa har problem med en axel som han har opererat men inte blivit bra i, men han upplever faktiskt en förbättring efter att ha använt mattan under några veckors tid.
Första gångerna kunde jag inte för mitt liv förstå vitsen, jag tyckte bara att det gjorde otroligt ont! Men efter några dagar försvann smärtan mer och mer och ersattes av en varm känsla, precis som Lissi säger kommer blodcirkulationen igång.
Kan absolut rekommendera spikmatta! Kollade pricerunner och köpte min via nätet. Kostade bara 499 kr (frakt 39 tror jag men gratis om man beställer över 600).
Hälsningar Martina
Nu blev jag väldigt nyfiken!
Har kollat en del på nätet och bl.a funnit att det finns tre olika sorter; Svensk,Rysk och Shakti-mattor. Vet någon om det är någon direkt skillnad?
Jag har oxå en shaktimatta och kan inte vara utan den........
Underbar att landa på när man kommer hem trött från jobbet en 20 min och läser alltid dagens händelser på den innan jag somnar som en liten gris flabb_flab!!!
Eva-Lena
det funkar väl lite som plasttofflorna mamma hade när jag var liten.röda plast/gummisandaler med piggar inne i tofflan... masserade fötterna och satte fart på blodcirkulationen.........
fast med matta blir det väl i hela kroppen!
jobbarkompisen har provat och hon säger ungefär samma som ni andra!
Mollybus
2009-04-02, 07:09
bye_byeTack för alla svar. Jag tror att jag kommer att investera i en matta själv så småningom.
Hej
Sök på spikmatta på google. Det finns svensktillverkade som jag själv har och den är som det beskrivs av flera ovan. Där kan du ju hitta återförsäljare. Den köps i mindre bitar som "pusslas" ihop så man kan ju ta med sig en bit i alla fall.
Oj! Det där med spikmatta verkar spännande. Efter att ha läst den här tråden känner jag mig rätt övertygad om att jag bör skaffa mig en sån.
Jag skulle verkligen behöva hitta något som kan hjälpa mig att sova bättre om nätterna... om en spikmatta kan hjälpa mig med det blir jag överlycklig!
Carina
Joppan här!
Jag har också investerat en Shaktimatta och den funkar, är man spänd i ryggen, nacken t.ex så lägger jag mig ca 30-40 min och det lättar kan jag säga, man blir väldigt trött när man ligger där och till slut slumrar man iväg en stund. Ryggen ser som att man har somnat i solen alldeles för länge, man blir knallröd efteråt, blodcirkulationen är ju i full gång.
Såg att någon önskade att ta med den på resa, såg att hälsokostaffärer har uppblåsbara varianter, då tar den ju inte så stor plats.
/J
Kalimera
2009-05-11, 15:31
DN skrev om spikmattor i helgen. Läs här... (http://www.dn.se/livsstil/halsa/avslappning-pa-sin-spets-1.862732)
Hur har det gått för er som köpte?
Mollybus
2009-05-11, 17:14
Jag har läst i DN. Det är mycket om spikmattor nu både i tidningar och i andra mesia. Jag har inte köpt någon än men hittat ett ställe på Söder som säljer dessa billigare än övriga hälsokostbutiker. Få se om jag kommer till skott.
Min kollega är jättenöjd med sin matta.bye_bye
Länsförsäkringar har en drive just nu på shaktimattor, 499kr i deras butiker!
KristinaE
2009-05-11, 21:00
Hej.
Spikmattan är det bästa jag har köpt på länge. Använder den dagligen en stund efter att jag kommit hem från jobbet. Om jag har svårt att somna så lägger jag mig på den i sängen, somnar och vaknar efter några timmar och tar bort den. Somnar sedan om igen. Har nu även vant mig så jag kan ligga på den utan något tyg som skyddar ryggen (obs inte nattetid).
Kristina som åker till Rethymnon torsdag morgon
_B-anana_B-anana
Länsförsäkringar har en drive just nu på shaktimattor, 499kr i deras butiker!
Hej!
Har länsförsäkringar butiker? Var hittar man dom?
Mvh Carina
Kalimera
2009-05-12, 17:34
Jag var på krogen igår med några vänner, två av dem hade spikmattor och var mer än nöjda med resulatet. Så idag gick jag och köpte en Shakti-matta. Ska prova senare. Den kostade 558 kr på Skanstulls Hälsokost (http://www.skanstullshalsokost.se/spikmatta/85-shakti-spikmatta.html) som ligger på Ringvägen 106 på Söder (T-bana Skanstull). Just nu hade de ett erbjudande som innebar att man fick en mackapär att massera huvudet med, funkar tydligen som en spikmatta och ser ut som en stor visp. :)
Jag har just avnjutit ett pass på min spikmatta medan jag lyssnat på en CD med Stamatis Spanoudakis....Härligt.
Tänk att man kan bli så beroende så man tänker att "ÅH när jag kommer hem från jobbet ska jag ligga och njuta på mattan"
Kanske är det så enkelt att förutom att man mår jäkligt bra efteråt så får men ju 45 min ALLDELES för sig själv och MED sig själv blick stilla!;)
Janne: Den där mackapären till huvudet skulle vara kul att se!
Lissi
Mollybus
2009-05-12, 22:42
Jag var på krogen igår med några vänner, två av dem hade spikmattor och var mer än nöjda med resulatet. Så idag gick jag och köpte en Shakti-matta. Ska prova senare. Den kostade 558 kr på Skanstulls Hälsokost (http://www.skanstullshalsokost.se/spikmatta/85-shakti-spikmatta.html) som ligger på Ringvägen 106 på Söder (T-bana Skanstull). Just nu hade de ett erbjudande som innebar att man fick en mackapär att massera huvudet med, funkar tydligen som en spikmatta och ser ut som en stor visp. :)
Det var den affären jag syftade på men visste inte om jag fick om skriva det och göra reklam för den affären.
Någon som hittat billigare spikmatta någon annanstans?
Någon som har erfarenhet av spikmattan YANTRA,tydligen med fler piggar än tidigare diskuterade spikmattor.
eva b:)_B-anana_B-anana
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.