handdator

Visa fullständig version : Hyra bil + utflyktsmål

Maartina
2009-07-26, 09:42
Hejsan alla!
Nu börjar Kretaresan närma sig! klapp_klap Håller på och försöka planera lite för våra två veckor där nere och har i tankarna att hyra bil en eller några dagar. Har varit många gånger på Kreta men då har vi bara varit en vecka åt gången och har det inte känts som om tiden funnits.

Min första fråga är: Vart brukar ni hyra bil när ni är i (eller runt) Platanias? Hur fungerar det med försäkringar? Ungefärliga priser? Har kollat lite via Apollo och då verkar man behöva hyra tre dagar i sträck, vilket vi inte vet om vi vill.

Min andra fråga: Har ni några tips på utflyktsmål med bil? Ungefärliga avstånd? Vi har tidigare gjort dagsturer till Elafonissi, Gramvoussa, Balos bay o.s.v. Är akrotiri halvön värt ett besök eller bör vi satsa på lite längre turer om vi ändå hyr bil?

Hoppas på svar från alla Kretafantaster!

Längtar så otroligt mycket nu! Två veckor kvar!!_B-anana

Martina

myssa
2009-07-26, 17:16
hej
härligt ni som har kvar semester.
vi hyr alltid bil av EV tours. kontoret ligger ganska nära Dr Vittorakis om jag inte minns helt galet.
jag har numret dit och dom brukar leverera bilen till hotellet, smidigt tycker jag.
tror jag kan skriva numret här om det räknas som reklam och tas bort så maila till mig.
fax:2821068197 tel:282106885.
ta en tur till södra sidan det är jättefint både åt plaeochora till och andra hållet mot irapetra.
massor av härliga ställen under vägen jag lovar.
ha en fin semester...myssa...

hellepelle
2009-07-26, 20:39
Hej,
Vi har just varit i Platanias, kom hem igår och längtar redan till nästa resa...

Vi hyrde bil i tre dagar hos EV Tours. Vi hyrde en Opel Corsa och det kostade 130 euro inklusive försäkringar efter (sedvanlig) rabatt. Enligt prislistan skulle det kosta 160 euro. Leverans till och från hotellet ingick i priset. För en dag tror jag mig minnas att priset skulle vara 88 euro. Vi tecknar aldrig någon extra försäkring utan litar på att det stämmer som uthyrarna säger att man är fullt försäkrad genom dem. Som tur är har vi aldrig haft anledning att behöva kontrollera det

Affärerna gick sämre än vanligt i år sade uthyraren, så det kanske går att få ned priset ytterligare om man är typen som klarar att pruta.

Hoppas att ni får ett par riktigt sköna veckor i Platanias!

Hälsningar
Hellepelle

june
2009-07-27, 09:40
När vi inte har vår egen bil med oss så hyr vi alltid oxå hos EV Tours Rental. Mycket bra service och bra priser.
June

Maartina
2009-08-04, 13:50
Tack för era svar! Nu är det inte många dagar kvar! _B-anana
Tänkte bara höra hur det fungerar med bildeposition? Vet ex. att när min sambo var i Italien fick han betala ca 2-3000 kr i deposition som han återfick efter återlämnandet (tog dock flera veckor innan det var tillbaka på kortet). Har även sett det när jag googlat lite, ex. den firma som länkas härifrån (295 euro). Hur fungerar det på ex. EV tours som ni nämner?

Hoppas någon har svar!

june
2009-08-04, 14:57
Ja inte har vi fått betala nån deposition någon gång så det tror jag inte. Vi har själv bokat nu i september på EV Tours och där var inget sånt med så det tror jag inte du behöver tänka på.

Hellen
2009-08-04, 15:32
Vi fick när vi hyrde moped lämna kortnummer som "deposition." Någon summa reserverades inte på kortet.
Uthyren visade sedan att han rev den notan när vi återlämnade mopeden.
// Helén