Visa fullständig version : Grekisk mat på julbordet?
Nu är det dags igen att planera julmaten. Är det någon som brukar blanda brunkålen med fetaost? Jag känner för att i jul låta mig inspireras av grekiska köket. Samtidigt kräver familjen att tradionerna hålls. Har ni några tips så att alla blir nöjda?
litentuva
2009-12-19, 20:12
Jag gör egen rödbetssallad med fetaost:
Koka färska rödbetor al dente och dela i mindre bitar, blanda med kidneybönor, smulad fetaost och strimlad rödlök. Salta och peppra samt ringla över olivolja. Smaskens och supergott till skinkan, revbensspjäll, köttbullar och prinskorv!:D
Färska rödbetor bakade i ugnen passar bra till den svenska julmaten. Jag penslar rödbetorna med olivolja 2 delar och 1 del grekisk honung. Krydddar med lite spiskummin och örtsalt. Strör över chevré eller monte enebro och feta strax innan rödbetorna tas ut från ugnen. Annat gott är ju att använda pinjenötter och granatäppelkärnor i salladen och till frukten. Grekisk sallad finns nästan alltid på julbordet i vår familj och ibland även en gryta av lammkött eller stekta lammkotletter.
Eva
Grekiska köttbullar är sedan några år inslag i vårt julbord.
Köttbullar med fetaost i.
Jag har för mig att jag publicerade receptet här för några år sedan.
Om någon är intresserad kan jag köra "favorit i repris".
/pawik
Wardakis
2009-12-20, 13:57
Kör en repris!
Gunilla
Kör en repris!
Gunilla
Ja tack flabb_flab
Det här behövs:
500 g nötfärs
2 msk ströbröd
1 dl vatten
150 g fetaost 13% (jag brukar ta hela paketet, 200 g)
6 st soltorkade tomater i olja
2 msk färsk hackad basilika
1 1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 msk lökpulver
1 ägg
Gör så här:
1. Lägg ströbrödet i en skål och häll
över vattnet. Låt det stå och svälla ca 10 minuter.
2. Tillsätt färs, salt, peppar, lökpulver, ägg och hackad basilika.
3. Strimla de soltorkade tomaterna och arbeta in dem i färsen. Tillsätt
smulad eller finhackad fetaost och rör allt till en smidig smet.
4. Forma ovala köttbullar och stek dem gyllene runt om.
Sänk värmen och låt dem eftersteka ca 10 minuter.
Receptet hittade jag hos min svärmor i Hemmets Journal (tror jag)
för ungefär 5 år sedan. Det har varit en favorit hos oss sedan dess.
Ni blir inte besvikna om provar det!!
Om någon timme gör jag årets julbordsbidrag.
/pawik
Mmmm...
Det låter gott! Måste jag genast prova! Tack snälla för receptet! :)
Ha en skön jul önskar zakka
Hmmm.. det var ett bra tag sen som jag var inne här och kikade. Tappade liksom lusten till det när jag vet att det är helt omöjligt att komma ner till Kreta nästa år.. om inte storvinsten skulle råka dyka upp.
Men nu börjar jag fundera på det där med lite grekiskt på julbordet. Färska, kokta rödbetor med fetaost är ju inte alls nån dum idé. Det gjorde jag några gånger i somras och det var supergott.
Man kanske också kan göra en kålsallad med fetaost i. Har en grekisk salladskrydda, inköpt nu i somras i Chania saluhall, som är jättegod på sallad. Den kan man strö ner i salladen. Blanda finstrimlad (med osthyvel) vitkål och rödkål och lite strimlad purjo. Lite vinäger och olivolja. Låt stå och dra ett par timmar. Innan servering strör man smulad fetaost över den. Klart!
Undrar också hur man kan grekifiera ICA:s färdiga köttbullar. Det måste ju gå på nåt sätt tycker jag. Men hur? Kom gärna med förslag.
//Monica S
Wardakis
2009-12-20, 18:36
Jag ska också testa köttbullarna! Tack! Till Monica: värm dom i olja med vitlök och kalla dom tzoutzoukakia!
Gunilla
Jag ska också testa köttbullarna! Tack! Till Monica: värm dom i olja med vitlök och kalla dom tzoutzoukakia!
Gunilla
Tack för tipset Gunilla. Det ska jag testa.. :)
Har nu testat att grekifiera färdig-köttbullarna. Det blev riktigt gott faktiskt. Strödde lite av min grekiska salladskrydda över dom också innan jag värmde dom. Så det här kan jag rekommendera om man är lat nån gång och köper färdiga köttbullar.
Inte ofta jag gör det. Denna gången var det för att de var så billiga.. på ICA-kortet.
Det låter så gott alltsammans, tänker prova rödbetor med feta och piffade köttbullar i jul! Men vad äter grekerna själva till jul? Det finns säkert trådar där frågan kommit upp tidigare - tar gärna emot både egna svar och länktips!
Maria
Tack för alla tips! Nu väntar köerna på ICA. Hoppas att de har laddat med rödbetor och feta. Pawiks köttbullar tänker jag absolut göra. Jag har ingen aning om vad grekerna själva äter till jul. Lammstek kanske?
Kalkon står nog på många grekers julbord.
Eva
Sambon gör alltid tzatziki och till det äter vi köttbullar. Köttbullar efter hans mors recept och dom blir alltid supergoda klapp_klap
Moster :)
Jag gör egen rödbetssallad med fetaost:
Koka färska rödbetor al dente och dela i mindre bitar, blanda med kidneybönor, smulad fetaost och strimlad rödlök. Salta och peppra samt ringla över olivolja. Smaskens och supergott till skinkan, revbensspjäll, köttbullar och prinskorv!:D
Stort tack för tipset, litentuva! Årets grekiska inslag på julbordet gjorde stor succé!
http://img130.imageshack.us/img130/1174/rdbetssallad.jpg
litentuva
2009-12-26, 18:56
Stort tack för tipset, litentuva! Årets grekiska inslag på julbordet gjorde stor succé!
http://img130.imageshack.us/img130/1174/rdbetssallad.jpg
Nu blev jag rörd! Ser smaskigt ut, kul att det uppskattades!
God fortsättning! Har just haft celebert besök från Kreta, svensk fru , grekisk man och 2 underbara ungar! Märkligt att ses i vinterskrud men underbart att få bjuda in till sitt hem i juletid:)
Maten vi bjöd på , enkelt men uppskattat efter all julmat:
grillad kyckling marinerad i olivolja havssalt, svartpeppar oregano, klyftpotatis med dito kryddning, grekisk sallad men med krispsallad och getost, till detta lite gott vin och lantbröd! Uppskattat
Innan maten fick de halvsvenska/halvgrekiska barnen åka snowracer för första gången, häftigt!
Innan maten fick de halvsvenska/halvgrekiska barnen åka snowracer för första gången, häftigt!
Måste vara härligt vad underbart att snön ligger kvar. Här har det snöat flera dm sen igår men det är en lätt fin, kall snö som förhoppningsvis inte ställer till så stora problem. Numera har vi andra bussar och förutsättningar än förr så det känns som allt kan krångla mer än tidigare. Vackert vinterväder är det i varje fall och utanför mitt fönster håller några barn på att göra julänglar.
Eva
Så var det dags igen för julmaten. Finns det fler "grekiska" tips än de som redan nämnts här tidigare? Lite sista minutens inspiration för en GOD JUL? :p
Admirala
2010-12-24, 08:57
Ikke bare skal man spise, det skal jo være noe godt i glassene også. Jeg foreslår Rakomelo, som er bedre enn julegløgg, etter min mening. (Men dette er kraftige saker, ikke akkurat noe man lager en hel gløggryte av flabb_flab)
Hvis du ikke har eller får tak i greske brennevin, raki, tsipoura, tsikouda (kjært barn osv…) Fortvil ikke, et hvilket som helst blankt brennevin duger. Vodka vil framheve honning- og kryddersmaken, men bruk grappa om du vil ha mer karakter, mer lik den originale Rakomeloen. Du trenger:
75 ml raki eller annet brennevin
1 ts gresk timianhonning eller annen flytende honning
1/2 kanelstang
1 nellikspiker
Ha alt i en liten gryte og varm det sakte og forsiktig til honningen smelter og det begynner å ryke. Fjern kanelstang og nellik. Kanelstangen kan selvsagt brukes om igjen om du lager mer rakomelo. Drikk mens det er varmt!
Nok til to shots-glass eller én liten (i gresk målestokk) drink.
litentuva
2010-12-24, 09:31
Ikke bare skal man spise, det skal jo være noe godt i glassene også. Jeg foreslår Rakomelo, som er bedre enn julegløgg, etter min mening. (Men dette er kraftige saker, ikke akkurat noe man lager en hel gløggryte av flabb_flab)
.
Håller med, den är supergod, i måttliga mängder :)
Tack för tipset Admirala. Detta skulle jag till och med ha ingredienser till!
/ Anne bye_bye
Julen närmar sig med stormsteg, i denna tråd finns det fina tips för alla som villa ha lite grekiska inslag i sin julmat. Och Admiralas rakomelo har jag testat med både Koskenkorva och Tsipouro som jag har hemma. Måste säga att det blev mera kryddsmak när jag använde Koskenkorva. Tsipourons smak var så stark att kryddorna inte kom fram riktigt utan det smakade mest...tsipouro faktiskt. :D Men kanske jag nu under julen ska testa med att låta kryddorna dra en stund förrän jag värmer drycken. Måste säga att fy och skam men jag har aldrig druckit rakomelo i Grekland så jag vet ju inte ens riktigt hur det skall smaka. Ang_elx
Och kanske någon har fler grekinspirerade jultips?
/ Anne :)
Traditionell julmat i min familj är:
Fläskgryta med selleri och citron
Lammfrikasse med ägg och citron
Kalitsounia med mizithra och örter
Ugnstekt lamm med ugnspotatis
Köttpaj
Grönsallad med dill och citron
Graviera och Mizithra
Jesusbröd
Kourabiedes
Melomakarona
Till det dricker vi lokalt vin, cola eller vatten. Efter julmiddagen är det tradition att fira namnsdagsbarnen Christos, Christina och Chrisoula. Det gör vi antingen på "lokal" eller i respektive persons hem. Det kan bli ett jädra flängande och många skålar.
//Kikh
Låter väldigt gott. Jag älskar den grekiska maten och äter alltid grekisk mat när jag är i Grekland. Vid besök i andra länder brukar jag efter ett tag börja längta efter lite annan mat men det händer inte i Grekland. Vid en längre vistelse är det nog bara vårt hårda bröd jag skulle sakna i matväg till vardags. Naturligtvis skulle jag drömma om älgkött och röding ibland men annars skulle jag klara mig bra.
För den som vill ha grekisk mat till julen här hemma är det väl enklast att laga sina favoriträtter men grytor med kanel, ungsbakade rödbetor, får och getostar, lammstek med ungsbakad potatis samt efterrätter med apelsiner och granatäpplen tycker jag passar speciellt bra. Har man inte för vana att tillbringa jularna i Grekland är det kanske inte just den grekiska julmaten man enbart längtar till utan mat som man minns från sina resor.
Eva
Jesusbröd
Har jag aldrig hört talas om, men det är väl det här flabb_flab;)
http://navigatornate.files.wordpress.com/2010/10/bread_jesus_p.jpg#Jesus%20Bread
/Netwolf
Har jag aldrig hört talas om, men det är väl det här flabb_flab;)
http://navigatornate.files.wordpress.com/2010/10/bread_jesus_p.jpg#Jesus%20Bread
/Netwolf
Du kan mer om grekisk julmat än du trodde själv;)
Brödet heter Christopsomo och är en rund brödkaka dekorerad med ett kors av deg. Mer avancerat än så var det inte.
//Kikh
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.