Visa fullständig version : Dumstruten på angående drycker
Hej på er!
Lika bra att jag erkänner på en gång: Jag är en ölgubbe _B-anana.
Därför tvingas jag erkänna att trots att jag varit i Grekland tre år i rad på sommaren har jag inte inmundigat de starkvaror som regionen har att erbjuda i någon större grad och därför kommer nu den skämmiga "vad är det du dricker, karl?!"-frågan.
Ouzo vet jag vad det är... men de övriga?
Retsina, raki(?) etc alltså. Att retsina är något slags vin men vad och till vad? Dessertvin? Vanligt vitt till maten...
Help? Ni har två dagar på er klapp_klap!
Monica P
2010-06-07, 19:16
Retsina kan inte beskrivas...smakar kåda , lite olika starkt beroende på tillverkaren. Definitivt inte dessertvin, men passar bra till mat. Jag tror inte du ska pröva retsina ihop med något annat vin.
Raki är starksprit, tsiporo också. De har sina förespråkare på forumet, men jag hör inte till entusiasterna.
Söta viner finns det gott om, Samiotiko, Mavrodaphne och många andra.
Raki är en djävulsbrygd att jämföra med ex.vis grappa (starksprit alltså).
Retsina är egentligen "vanligt" mer eller mindre torrt vitt vin, men med en mycket speciell tillsats av kåda som gör att det inte liknar nått annat vin. Efter viss tillvänjning är det faktiskt gott, vi dricker det helst som drink med isbit i, men det finns de som har det till maten.
Lars
Tjena ölgubben:D
Jag kan riktigt förlika mig med det grekiska ölet! Dricker gärna en Mythos men det finns fler sorter än den.
Retsinavin som jag för en del år sedan inte tyckte smakade gott har jag lärt mig tycka om, vitt vin som är smaksatt av kådan från Aleppotallen.
Vet inte varför man började smaksätta vinet så, kanske det var så surt att man behövde göra det drickbart:rolleyes: Jag dricker det till mat eller bara för att det smakar gott när som helst. En del greker här i Sverige blandar lite coca cola i retsinan och det smakar faktiskt inte så illa.
Ouzo och Raki är enkelt uttryckt Anisbrännvin. Ouzon är lite sötare än Rakin, dessa blandas ofta ut med lite vatten eller is och blir då nästan mjölkvit i glasen.
Sen finns det ju Metaxa, den förekommer med 3, 5, 7 eller till och med 12 stjärnor på etiketten. 3*** är från den sista pressningen och i mitt tycke den som har mest själ i smaken.
Jag får smaka allt detta i nästa vecka om jag vill på plats på SantoriniAng_elx
Skål Yeasou_B-anana
...En del greker här i Sverige blandar lite coca cola i retsinan och det smakar faktiskt inte så illa...
Ouzo och Raki är enkelt uttryckt Anisbrännvin. Ouzon är lite sötare än Rakin, dessa blandas ofta ut med lite vatten eller is och blir då nästan mjölkvit i glasen. ...
Även här i Chania dricker många greker Retsina med Cola - dock inte jag som gärna hinkar flaskvis av drycken.
Raki är varken en helvetesdryck eller smaksatt med Anis. Rakin bränns av resterna efter vintillverkningen och smakar druva. Vissa tillsätter en skvätt citron eller skalet, andra honung eller svartpepparkorn och somliga stoppar obekanta smakämnen i drycken. Jag föredrar den ren, stark och outspädd, med svartpeppar eller honung. Den senare varianten kallas Rakomelo och dricks varm vintertid, då ofta smaksatt med kanelstång.
Metaxa är ett kapitel för sig och jag har avancerat till 5*** sen jag flyttade hit. De högre klasserna är för smakliga och dyra för att shotta...:o
//Kikh
Metaxa är ett kapitel för sig och jag har avancerat till 5*** sen jag flyttade hit. De högre klasserna är för smakliga och dyra för att shotta...:o
//Kikh
Tack för alla svar. Och till Yasou och Kikh: Metaxa är snapsmtrl alltså? Is that a midsummer's eve I see before me? :D
Raki är varken en helvetesdryck eller smaksatt med Anis. Rakin bränns av resterna efter vintillverkningen och smakar druva.
//Kikh
Visst är det väl så att Rakin inte färgas vit av vatten? Personligen föredrar jag Ouzu med en liten skvätt vatten men en välgjord Raki är inte fel den heller.
Mvh Janérik
Tack för alla svar. Och till Yasou och Kikh: Metaxa är snapsmtrl alltså? Is that a midsummer's eve I see before me? :D
Njae, normala människor shottar inte Metaxa utan dricker den i konjakskupa. Jag, som tidigare bartender, och många andra i "branschen" dricker den däremot som shot - med eller utan isbit i.
Janérik, jag tror att många förväxlar den grekiska Rakin med turkarnas anisvariant. Den grekiska blir inte vit av en skvätt vatten, då skulle "turist-tavernornas" karaffer skvallra om kvaliteén :D Tsipouro däremot finns i två varianter, en med anis och en utan.
//Kikh
Kikh. Då hade jag ju inte helt fel eller hur:D
Jag föredrar den Turkiska rakin.
Janérik den rakin som jag brukar dricka ändrar i alla fall färg när vatten blandas i den. Det kanske beror på anisenAng_elx och att den är från Turkiet:p
RakiYeasou_B-anana
Även här i Chania dricker många greker Retsina med Cola - dock inte jag som gärna hinkar flaskvis av drycken.
//Kikh
Av Cola????
Anki
Av Cola????
Anki
Va? Var det colan hon menade?? Så tolkade inte jag det...Ang_elx
Kikh. Då hade jag ju inte helt fel eller hur:D
Jag föredrar den Turkiska rakin.
Det är nog Tsiporou du dricker Yeasou, Raki är det turkiska namnet för Tsikoudia, om vi nu ska komplicera saken, och är en lokal Kretensk dryck. Nog för att Santorini och Kreta troligen varit ett rike - men det var långt före turkarnas invasion:D
Ankan och Rojo, Cola hinkar jag litervis dagen efter överdosering av bl a Retsina och Raki :D Båda hade alltså rätt!
//Kikh
Wardakis
2010-06-07, 20:54
Ouzo i Grekland är väl lika med raki i Turkiet. Raki i Grekland=tsikodia på Kreta. Tsipurou vet jag inte vad det är.
Gunilla
Charleston
2010-06-08, 11:59
Metaxan blir helt klart godare ju flera stjärnor det är. Sen är det ju en annan sak om man tycker det är värt det. Själv tycker jag nog att den 7-stjärniga är klart värd sitt pris. En sån brukar vi alltid ha stående på rummet på semstern. Att komplementera eftermiddagskaffet med, t.ex.
Förra året köpte jag nån slags speciallagring på flygplatsen. Kostade visserligen en del (över 50 euro för 70 cl), men var makalöst god. Fast den sitter man ju inte och hinkar på vardagkvällarna direkt...
/Thomas
PS. När det gäller ouzo: det är ju skillnad på ouzo och ouzo. Finns både som billig smaksatt kemisk fulsprit och äkta vara. Barbayanni Aphrodite tillhör t.ex. den senare kategorin och är åtminstone min absoluta favorit. Lätt att få tag på på Lesbos. DS.
sjöborren
2010-06-09, 12:23
I Grekland tar jag gärna en kall öl till lunch. På Naxos där jag var - nu i maj - drack jag en Virgin ... så hette ölen. BIPGIN - fast med gamma. :D
För mig var det en nyhet, kanske inte för andra ?
Den gav i alla fall mersmak ;)
sjöborren
2010-06-09, 12:56
Kikh! Kanske Rakomelo är ett alternativ - till jul - för dem som inte gillar glögg.
Själv dricker jag det mesta ... och när jag tänker efter så hade jag en rejäl knippe med kanelstänger med mig hem från Naxos. ;) :D
para poli
2010-06-09, 13:44
Metaxan är ett måste, tyvärr brukar jag snåla med stjärnorna. Brukar även beställa en kupa efter maten.
Ganska lik brandyn i Spanien, helt enkelt lokal "cognac", och stjärnsystemet är väl den samma??:confused:
Tyvärr så är priserna på starkvaror betydligt dyrare i Grekland än i Spanien. (kanske tur ändå?Ang_elx)
I Madrid i våras fick jag en väl tilltagen brandy på den lokala baren för 1,40 €. I Grekland har jag fått pröjsa uppåt 5€ för halva den kupan.
giottoni
2010-06-09, 14:30
Ja, visst är det väl njutbart att avrunda en god middag med en kupa Metaxa! På mitt stamställe på Santorini brukar kyparen alltid komma med en rejäl 5-stjärnig "on the house"...
Vad gäller Retsina har jag för mig att detta med kådan är en kvarleva från antiken när man använde kåda till att försluta amfororna - kanske det även har en viss konserverande effekt(?) på vinet.
I Grekland tar jag gärna en kall öl till lunch. På Naxos där jag var - nu i maj - drack jag en Virgin ... så hette ölen. BIPGIN - fast med gamma. :D För mig var det en nyhet, kanske inte för andra ?
Den gav i alla fall mersmak ;)
Virgina måste det ha varit, finns i blått, rött eller på fat. Riktigt god öl och dessutom en av de billigare på Marinopoulos, ännu billigare om man returnerar pantflaskorna :D
Rakomelo funkar året om, även om man har en kanelstång i flaskan, varm som kall. Glögg gör jag egen svensk men det finns ett vin här som smakar aningen glögg - jag kommer bara inte på vad det heter :eek:
//Kikh
...men det finns ett vin här som smakar aningen glögg - jag kommer bara inte på vad det heter :eek: //Kikh
Verino Tentoura!!! Ruskigt sött som det är skulle det må bra av en extra skvätt vodka...:D
//Kikh
sjöborren
2010-06-10, 10:22
Kikh! Kan jag ha missat ett alfa, fast jag läste så noga?
Letade efter BIPGIN (min tolkning) i affärer, på andra
tavernor, utan att hitta en endaste en. :rolleyes:
cribbelini
2010-06-10, 13:00
Jag bara totalälskar Retsina när jag är i Grekland. Hemma i Sverige är det inte lika märkvärdigt...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=330&pictureid=3539
Raki är väl en grekisk variant av Vinjak, slivovitz och annat druvrestdestilat som tas tillvara på bästa sätt. Raki, precis som Zlivovits är härlig men grov och oborstad i smaken. Smakar lite finkel och lite åt fotogenhållet. En ganska manlig karraktär.
Fick precis en speciell Ouzo efter maten här i Parga som var kryddad åt viol,rosenhållet. Eftersmaken påminde lite om Läkerol.
Vi hittade ett jättegott rosévin från Boutari med den grekiska druvan ??? börjar den inte på Mos...?
Vädigt gott i värmen och passade bra som allmän måltidsdryck. Kyparna sade också att det var ett bra val vi gjorde och det var verkligen gott.
para poli
2010-06-10, 15:41
Vi hittade ett jättegott rosévin från Boutari med den grekiska druvan ??? börjar den inte på Mos...?
Menar du moscatel som används till de söta Malaga-vinerna?
Monica P
2010-06-10, 16:10
Hurra för Wikipedia, där kan man lära sig om allt, även retsina.
Jag kände en gång en gammal man i Ano Liosa, Aten, som samlade kåda=retsina till någon vinfabrikant. Det fanns en stor tunna på hans gård med kåda i ,som luktade jättegott, men jag vet inte hur han gjorde för att utvinna kådan.
(Nu åkte mitt huvud tillbaka till 1968 eller nåt. Ålderstecken?)
Menar du moscatel som används till de söta Malaga-vinerna?
Nej, inte muscat som har en väldigt blommig kryddig karaktär.
Den jag tänker på heter Moscophilero och påminner väl lite om Muscat.
Jag bara totalälskar Retsina när jag är i Grekland. Hemma i Sverige är det inte lika märkvärdigt...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=330&pictureid=3539
Jag och Birgit dricker också mycket ofta retsina till maten i Grekland. Men i motsats till dig så blir det gärna lite då och då även här hemma när vi slår till med lite grek-käk. Dock gäller enligt min mening ett absolut krav, oavsett var retsinan dricks, ... DEN MÅSTE VARA KALL!!! Retsinan som Systembolaget här hemma är ju dessutom vårt favoritmärke, just Kourtaki som finns på bilden.
Dock har vi de senaste åren allt oftare stött på tavernor som inte har retsina. Förklaringen påstår de vara att grekerna själva inte längre i så stor omfattning väljer det, utan hellre annat vitt vin.
:) Mats
Dock har vi de senaste åren allt oftare stött på tavernor som inte har retsina. Förklaringen påstår de vara att grekerna själva inte längre i så stor omfattning väljer det, utan hellre annat vitt vin.
Det stämmer. Grekerna själva dricker inte så mycket Retsina längre. De dricker "Krasi Aspro" dvs vanligt vitt vin ofta lokalt tillverkat. Retsina har blivit "turistdricka"... :D Testa gärna Liokri om ni kan hitta den. Mycket god Retsina. Förr fanns även Demestika, men den har jag inte sett på många år. Den hade inte så mycket kådsmak och var också riktigt god.
Hej.
Snart dax för njutning ;). En kall Mythos smakar gott eller varför inte
Retsina och en Grekisksallad.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=72&pictureid=3810
litentuva
2010-06-20, 16:43
[QUOTE=Peter;209709]Det stämmer. Grekerna själva dricker inte så mycket Retsina längre. De dricker "Krasi Aspro" dvs vanligt vitt vin ofta lokalt tillverkat. Retsina har blivit "turistdricka"... :D
Jag upplever det som att greker (kretensare) dricker en hel del retsina , i synnerhet på Söndagar då många går ut och äter sen lunch ihop. Där vi brukar äta grekisk BBQ och dit det nästan bara går lokalbefolkning så har jag sett att det flödar retsina men även vitt byvin och Mythos. Och så bjuder man gärna andra sällskap man känner på dryck :) Mycket trevlig och oj vad det suger i restarmen nu med bara 10 dagar kvar, mmm kan känna dofterna :D
Jag upplever det som att greker (kretensare) dricker en hel del retsina ...
Tummen rätt i ögat säger jag som "Kretensiska". Retsinan flödar hemma och vid lunchtid, blandad me Pepsi eller Cola - Knappast något för de kvasiintelektuellea Atenarna. Själv väljer jag just nu öl , kima (lokalt rödvin) Retsina, Raki eller... Tack för Ouzon Nilam med käresta!
//Kikh
Ja det finns många välmarinerade levrar på Kreta. Ibland undrar jag hur de överlever men det gör de kanske inte längre. Den tidigare sunda livsstilen som kretensarna blivit extra kända för med perfekt medelhavsmat mycket grönsaker och frukt samt lite lagom med vin har många tyvärr lämnat.
Eva
Ja det finns många välmarinerade levrar på Kreta. Ibland undrar jag hur de överlever men det gör de kanske inte längre. Den tidigare sunda livsstilen som kretensarna blivit extra kända för med perfekt medelhavsmat mycket grönsaker och frukt samt lite lagom med vin har många tyvärr lämnat. Eva
Är Pepsi så skadligt för kroppen?:eek::eek::eek:
//Kikh
Är Pepsi så skadligt för kroppen?:eek::eek::eek:
//Kikh
Ja tyvärr särskilt om den blandas med starkare saker.
Eva
Ja tyvärr särskilt om den blandas med starkare saker.
Eva
Aj fan! Ja då får det bli till att dricka alkoholen ren i fortsättningen då :o
//Kikh
Aj fan! Ja då får det bli till att dricka alkoholen ren i fortsättningen då :o
SKÅL!!
litentuva
2010-06-21, 19:34
SKÅL!!
jea mas:D
Hörde jag någon som sa SKÅL?!
Skål!_B-anana
Hörde jag någon som sa SKÅL?!
Skål!_B-anana
jea mas:D
Skål på er själva tjejer! Ikväll blev det Ouzo och mezedes på verandan :D
//Kikh
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.