Visa fullständig version : Apotekstips
karinafp
2010-06-11, 23:49
Vad kan man köpa med sig hem från apoteken i Grekland? Något läkemedel som är bättre än de som finns här, några undergörande krämer och salvor... någon som har några bra tips?
Karin
Vill minnas att det finns en lång gammal tråd med många tips i ämnet. Själv undviker jag läkemedel i möligaste mån så jag har inga bra tips. Läkemedelsföretagen är internationella och allt säljs väl egentligen överallt.
Beträffande skönhetsmedel så tycker jag att grekiska handgjorda olivtvålar är underbara och fungerar som skönhetsmedel för mina händer. handlade många förra året och de jag köpte i ett kloster på Lesbos var helt underbara.
Eva
Admirala
2010-06-12, 08:36
I følge nettstedet departures.com er følgende nyttige og ellers reseptpliktige medisiner til salg over disk på greske apoteker:
Celestoderm-V with Garamycin Topical cortisone cream (with an antibiotic) for cuts, scrapes, and insect bites.
Hexalen Antiseptic mouthwash that helps relieve a sore throat.
Imigran Taken at the first sign of a migraine to relieve nausea, headache, and sensitivity to light.
Den førstnevnte bruker jeg selv, det er den eneste kremen som hjelper på myggstikk (jeg er allergisk), og uten denne kremen hovner de opp på størrelse med 2-eurosmynter og klør i dagevis.
Vi köper alltid med oss:
Nurofen- värktabletter.
Flixotidekräm- salva som används vid kliande solexem och andra allergiska utslag.
Samt laktrastabletter- dessa finns ju här hemma receptfritt också, men de kostar knappt hälften så mycket i Grekland
// Helén
Phenergan. En mycket effektiv salva som lindrar klåda från myggstick eller andra kliande utslag. Kostar ca 3 € och finns normalt sett på alla apotek.
anneli56
2010-06-13, 09:00
Voltaren salva, kostar mindre än hälften här jämfört med Sverige
Korres hudvårdsprodukter, också billiga här.
Korres är bra men krämer som Voltaren bör man nog vara storkunsument för att ha någon nytta av. Hållbarheten är inte så lång och hur ofta använder man så pass potenta produkter. Jag har själv svår artros i flera leder med uttalde stora röntgen förändringar och tänker mig ständigt för innan jag använder smärtstillande produkter. Många överkonsumerar med alla risker det kan medföra. Även produkter som smörjs på huden tas upp av organen i kroppen där det vid nedbrytningen kan bilda andra ämnen.
Eva
Monica P
2010-06-13, 14:18
Håller med Eva om risken för mediciner. Förr var jag Voltarenanhängare...Nu när jag inte behöver jobba yrkesmässigt längre har jag helt slutat med medel mot led-och muskelvärk.-Det får göra ont,jag behöver ju inte prestera något! Värmen och baden är förstås toppenbra också.-Min lilla energiska grannfru överkonsumerar allt möjligt,och hon blir bara sämre, nu tål hon ingen mat längre MEN HAR LIKA ONT...det slutar inte lyckligt.
Hej.
Är det någon som vet om det finns "Nebacetin sårpuder" att köpa på Rhodos?
Det säljs inte längre här hemma.
Irene
Hej.
Är det någon som vet om det finns "Nebacetin sårpuder" att köpa på Rhodos?
Är det pudret i den rödbruna burken som man pudrade barnrumpor med förr?
// Helén
Min hustru kjøper som regel noen pakker Strepsil. I Norge heter den Repsil, og alle stoffer i den er fjernet bortsett fra fargen, tror jeg.
Fucidin sårsalve pleier også stå på listen, sammen med Zirtec mot myggstikk.
Nä, man använder det till småsår, o jag har fått det av bvc när navlarna torkar. Det var många år sedan jag såg det sist.
Irene
Min hustru kjøper som regel noen pakker Strepsil.
Det räcker att åka till Sverige för att köpa utan läkarrecept :D
// Helén
Det räcker att åka till Sverige för att köpa utan läkarrecept :D
// Helén
Jeg tror hun har kjøpt Strepsil i Sverige også, men vi er oftere i Hellas enn i Sverige.:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.