handdator

Visa fullständig version : Greklandssvenskar och svensk julmat.

Kikh
2011-12-16, 15:13
Nu är det bråda dagar i svenska kök, julmaten ska förberedas och klappar fixas. Även vi som bor i Grekland blir lite sugna när vi tänker på de traditionellt svenska läckerheterna, alla har sina egna favoriter. Problemet här i Grekland kan vara att få fatt på passande ingredienser.

Jag kan ex. INTE tänka mig en svensk jultallrik utan köttbullar, prinskorv, hemlagad senap och rödbetssallad, sill med majonäsfyllda ägg och helst en enorm portion Janssons Frestelse. Ifjol lyckade jag tillverka min egen rödbetssallad med hjälp av Lidls rödbets- och gurkinläggningar. Mycket lyckad!
I år har jag genom Wardakis hittat en rysk butik som säljer 25% ättika, så nu kan jag lägga in mina egna rödbetor i fortsättningen. Tack vare Arne&Yannis har jag alltid en burk hemlagad sötstark senap i kylen, men idag slog tarmarna knut på sig i begär efter Janssons, något jag inte ätit på fyra år, och vad gör man då? Jag stegade ner till fiskmånglaren för ett halvt kilo sardiner, lyckade med bedriften att rensa dem och håller nu för första gången i mitt liv på att marinera min egen anjovis. Jag tror årets Janssons kommer bli den godaste jag någonsin ätit _B-anana

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=565&pictureid=7549

Vad pysslar ni övriga Greklandssvenskar med för speciellt inför julen? Hur löser ni bristen på svenska råvaror och "julkryddor"?

//Kikh, som önskar att tomten ger henne en matberedare lämplig för korvstoppning och leverpastejssmet...

Monica P
2011-12-16, 15:23
Jag gjorde pepparkakor idag, faktiskt! De blev hur goda som helst utan sirap men med en slev honung i . Skinka köper vi svenskor i grupp från en grossist på Rodos, och lite andra godsaker också, typ falukorv ... Grejorna skickas i kartonger med katamaranen, så då samlas alla nere i hamnen för att dela upp efter önskan, det brukar bli folksamling omkring oss, dom undrar väl vad vi sysslar med .

Personligen räcker detta för mig, jag är avjulifierad.

Kalimera
2011-12-16, 16:05
Jag stegade ner till fiskmånglaren för ett halvt kilo sardiner, lyckade med bedriften att rensa dem och håller nu för första gången i mitt liv på att marinera min egen anjovis. Jag tror årets Janssons kommer bli den godaste jag någonsin ätitDen skulle ska vilja smaka! Låter himmelskt gott. :p

Lycka till!

Kalimera
2011-12-16, 16:07
Skinka köper vi svenskor i grupp från en grossist på Rodos, och lite andra godsaker också, typ falukorv ...Var kommer varorna ifrån? Tillverkas de på Rhodos?

jag är avjulifierad.Jag också. Bra ord!

Mette
2011-12-16, 17:19
jag är avjulifierad.

okså jag. Jeg fejrer jul i Marrakesh, Morokko bye_bye

Monica P
2011-12-16, 17:20
Jag tror de kommer från Tyskland, ska kolla med min vän Anna som brukar sköta beställningarna.

Wardakis
2011-12-16, 18:16
Genom svensk-grekiska föreningen i Chania beställs julmat från Sverige. Fast nu är det för sent för i år.
Gunilla

Masse
2011-12-16, 21:28
För mig är julmaten en handfull "måsten". Ägg o sill, Jansson, skinka (med ben!) med hemgjord senap, risgrynsgröt. That´s it. Finns mycket annat gott men jag brukar sällan orka mera. Din Jansson låter spännande Kikh! Hoppas få höra mera om hur den blev.

:) Mats

yvonne
2011-12-20, 14:21
Jag ser alltid till att ha med några burkar ansjovis fr sverige när jag varit där på besök, även 5 min sill brukar medtagas och kaviaren förståss, lätt att ta med i resväskan. I år köpte jag 5 kg skinka från en god vän som har köttbutik, den har jag nu liggande i saltlake, god senap hittar jag på AB Vasilopolous, där hittar jag också knäckebröd, inlagda rödbetor, god grevéost fr Arla och rökt lax i skivor. Kalkon föder jag upp själv och har idag slaktat en som nu hänger i matförrådet. Så jag saknar inget på mitt julbord!flabb_flab

Yvonne

Lissi
2011-12-20, 16:29
Personligen räcker detta för mig, jag är avjulifierad.

Samma här sen många år och ännu mer sen jag gifte mig med en av samma sort:D

Fast en Jansson är aldrig fel oavsett årstid;)
Det kanske vore annorlunda som utlandssvensk, men jag tror inte det, har aldrig gillat julmat...

Lycka till Kikh!

Lissi

Yanna
2011-12-20, 17:43
jag är avjulifierad.

Jag har varit avjulifierad de senaste 10 åren...i Sverige!!! Vete 17 vad som hände när jag flyttade till Grekland, för nu har jag t.o.m. rimmat en julskinka. Jag har inte mycket julmat totalt, men mer än jag haft i Sverige de senaste 10 åren iaf. Ang_elx

Yanna

Lissi
2011-12-20, 17:50
Jag har varit avjulifierad de senaste 10 åren...i Sverige!!! Vete 17 vad som hände när jag flyttade till Grekland, för nu har jag t.o.m. rimmat en julskinka. Jag har inte mycket julmat totalt, men mer än jag haft i Sverige de senaste 10 åren iaf. Ang_elx

Yanna
Det är nog lätt att det blir så tror jag när man lämnat sitt land. Man lever ju i en ny matkultur hela året och så till Lucia och jul så vill man ha det "hemländska"
(nytt ord:eek:)
Det är väl helt OK och det blir kanske ändå en ny smak då det kan vara svårt att få alla ingredienser...
..attans att jag inte hade pepparkakskryddor eller glöggkryddor med i somras...eller tänkt på att skicka:o:o
Men det kommer fler chanser hoppas jag!

Lycka till med julmaten Yanna:p

Lissi

Yanna
2011-12-20, 18:40
..attans att jag inte hade pepparkakskryddor eller glöggkryddor med i somras...
Lycka till med julmaten Yanna:p
Lissi

Tack Lissi...julskinkan är färdigrimmad imorgon, ska bli spännande att se hur den blir! Sillen inlagd, köttbullarna klara, sen är det bara lite tillbehör till detta...mycket mer blir det inte.
Lissi, nästan alla kryddor finns här. Jag har gjort egen glögg...det enda som egentligen inte finns här till glöggen är pomeransskal, men det finns hur mycket pomeranser som helst, så till nästa år fixar jag det. I år hade jag suckat (apelsinsmak), går bra det med Ang_elx allt måste inte va exakt.
Pepparkakor tänker jag inte baka! :mad: Fast såna kryddor fattas inte heller här.

Yanna

Kikh
2011-12-20, 18:50
Nu är senapen kokt, köttbullarna frysta, glöggkryddor och vin inköpta, anjovisen drar och doftar gott, rödbetsalladen väntar färdig i kylen och förrutom min egen Zuccinikaka (med doft av jul) har jag bakat en mjuk pepparkaka som jag ska förära en inte ont anande hyresvärd. Om det krisar i mellandagarna har jag egenhändigt inlagda och insaltade oliver, en liten bläckfisk att koka och en par Ouzo att hjälpa mig återgå till livet som halvgrek:D

Det är enbart till jul och här som jag får "spunk", om man bortser från ett par omgångar kroppkakor. Annars äter jag nog mest grekisk husmanskost, även om jag lagar den bara till mig själv.

Nu sitter jag bekvämt tillbakalutad i mitt soffhörn med ett glas rött vin och lyssnar på det stilla regn som dragit in över Kalamaki, medan dofterna från aftonens julbak frestar luktsinnet. Surrealistiskt sa Bull...

Yvonne; tanken på kaviar fick mig sugen på nolltid, men eftersom jag inte besökt Sverige sen jag flyttade får jag helt förlita mig på Kalimeraner och goda vänner.

//Kikh

Yanna
2011-12-20, 18:54
Yvonne; tanken på kaviar fick mig sugen på nolltid, men eftersom jag inte besökt Sverige sen jag flyttade får jag helt förlita mig på Kalimeraner och goda vänner.

//Kikh

Kickie, jag har flera tuber kaviar, jag kan ta med en tub till dig till Kalimeraträffen!

Yanna

Masse
2011-12-20, 21:05
.............och så till Lucia och jul så vill man ha det "hemländska"
(nytt ord:eek:) ................
Lissi

......................
Det är enbart till jul och här som jag får "spunk", .....................
//Kikh

Haha...., inte är det nödvändigt att ge sig ut att resa eller delta i någon språkkurs för att utöka sitt ordförråd. Det räcker ju långt med att följa vad goda vänner på Kalimera har att förtälja så lär man sig hela tiden nya grejer. "Hemländska" :D och "spunk" :D ............ "häftigt tugg"!!!

sjöborren
2011-12-20, 21:31
Kikh! Ditt svensk/grekiska julbord låter spännande. Visst är det bra att du/ni kan beställa varor som vi kalimerianer kan ta med från Sverige. När jag kommer ner till Kreta/Rethymnon i maj 2012 får jag ha 30 kilo baggage mig ... :D Så hör av dig om det är något du vill ha.

Lilla sjöborren; som önskar dig en riktigt God Jul! bye_bye

Kikh
2011-12-21, 06:46
Haha...., inte är det nödvändigt att ge sig ut att resa eller delta i någon språkkurs för att utöka sitt ordförråd. Det räcker ju långt med att följa vad goda vänner på Kalimera har att förtälja så lär man sig hela tiden nya grejer. "Hemländska" :D och "spunk" :D ............ "häftigt tugg"!!!

Men Masse, fick du aldrig se Pippi Långstrump? Det var hon, eller mamma Astrid, som införde ordet spunk i svenska språket:)

Sjöborren; Säg att du bara tänkt ta med bikini och tandborste till dig själv;)

//Kikh

yannis
2011-12-21, 13:27
Kickie, vi medhaver 2 tuber kaviar till Kalimeratäffen i Chania. Då får du och Yanna fördela dessa två sinsemellan utifrån behov:).

Birgitta,
som strax skall sjuda rödvin tillsammans med Santa Marias glöggkryddor, som skall stå och dra till i morgon.

Kikh
2011-12-21, 14:35
Kickie, vi medhaver 2 tuber kaviar till Kalimeratäffen i Chania. Då får du och Yanna fördela dessa två sinsemellan utifrån behov:).
Birgitta...

Du din fresterska!:D

Njut av den relativa värmen, av god glögg och mat. Igår bakade jag en mjuk pepparkaka som jag bar upp till hyresvärden (med hopp om att de vågar smaka...) och som tack för det fick jag idag en enorm påse med apelsiner och 1,5 kilo husets Raki. Dettis kom dessutom förbi med en "mirakelvisp", massor med grapefrukt och en påse härliga mandariner. Som tack fick hon några av mina pallade Avokados och en halva av Zuccinikakan jag gjort. Lilla Julafton!

//Kikh

Masse
2011-12-21, 17:58
Men Masse, fick du aldrig se Pippi Långstrump? Det var hon, eller mamma Astrid, som införde ordet spunk i svenska språket:)

//Kikh

Är nog för gammal för att själv ha växt upp med Pippi, men våra barn gillade henne när de var små. Och nu när du säger det så kan jag dra mig till minnes att jag hört "spunk" i hennes filmer. :rolleyes:

Kikh
2011-12-22, 19:31
Nu kan jag meddela att min Janssons verkligen blev den godaste jag någonsin gjort och ätit:D

God Jul & Gott Nytt År vart helst ni befinner er!

//Kikh

Masse
2011-12-22, 22:57
Kul att din Jansson blev bra Kikh! En god Jansson och lite ägg o sill sen står man sig gott.

God Jul och Gott Nytt år till dig också!

PS. Jag googlade på "spunk" och fick upp en hel del fakta om Pippi L, dock ingen förklaring till vad ordet betyder. Kunde konstatera att de första böckerna gavs ut redan 1945 så visst fanns de tillgängliga när jag växte upp. Men det var väl mest indianböcker mm som gällde för mig, varför jag fick kontakt med Pippi långt senare. DS

Kikh
2011-12-22, 23:16
...PS. Jag googlade på "spunk" och fick upp en hel del fakta om Pippi L, dock ingen förklaring till vad ordet betyder. Kunde konstatera att de första böckerna gavs ut redan 1945 så visst fanns de tillgängliga när jag växte upp. Men det var väl mest indianböcker mm som gällde för mig, varför jag fick kontakt med Pippi långt senare. DS

Att få spunk betyder att man blir lite smågalen, i min tolkning.

Du Masse, får jag lite försynt fråga om böckerna var svartvita då?;)

//Kikh

Masse
2011-12-22, 23:36
Du Masse, får jag lite försynt fråga om böckerna var svartvita då?;)

//Kikh

Haha, den va go! Nja inte svartvita, snarare grå, stora och jättetunga, och tecknen var liksom huggna in i stenen. :D

Tack för tolkningen!

:) Masse som nog är lite helspunkig ibland.

Kikh
2011-12-23, 00:05
Haha, den va go! Nja inte svartvita, snarare grå, stora och jättetunga, och tecknen var liksom huggna in i stenen. :D...

1:a och 2:a Moseboken? flabb_flabflabb_flabflabb_flab

God Jul Masse!

//Kikh

Alala
2011-12-23, 15:10
Nu kan jag meddela att min Janssons verkligen blev den godaste jag någonsin gjort och ätit:D

God Jul & Gott Nytt År vart helst ni befinner er!

//Kikh

Det brukar ju vara så att det lönar sig att göra allt själv, låter gott!

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!

/ Anne bye_bye

Arne
2011-12-23, 18:50
Men Kickie då! Vi är så nyfkna på om du erhållit brevet med sillkonserverna vi skickade till dig via post nu i måndags. Har du fått dem?

Arne och Birgitta

Kikh
2011-12-23, 19:24
Men Kickie då! Vi är så nyfkna på om du erhållit brevet med sillkonserverna vi skickade till dig via post nu i måndags. Har du fått dem?

Arne och Birgitta

Tyvärr har jag inte sett till något brev än, det ligger säkert en avi på postkontorer och väntar på utdelning. Tur att min anjovis blev sååå bra och att jag har en burk inlagd sill i kylen sen i påskas. Nu får jag spara ert paket till nästa påsk och äta Janssons då med:D

Ha en fin jul!

//Kikh

Kikh
2012-01-08, 13:00
Det efterlängtade paketet med anjovis och, fantastiskt god, sill dök upp efter dryga 10 dagar. Nu har jag ätit mer Janssons än jag lyckades klämma i mig på ett helt år sammantaget när jag bodde i Sverige:o

Idag tog jag min jycke med mig på en tur i olivlundarna för att se vad som erbjöds av gratis grönsaker. Med mig hem i påsen hade jag några ynka blad radikio ( i mitt tycke jämförbara med maskrosblad och den godaste av alla vilda grönsaker), fyra stänglar vild sparris och!!! minst ett halvt kilo vild fänkål_B-anana Nu ska här bakas marathopita (fänkålspaj) i stekpannan, och en liten portion kokt radikio med olivolja och pressad citron får jag nog också ihop till. Med lite bröd, några heminlagda oliver och ett glas rödvin har jag en nästan gratis middag.

Det är något speciellt med att ha plockat maten själv!

//Kikh

zakka
2012-01-08, 15:23
Det efterlängtade paketet med anjovis och, fantastiskt god, sill dök upp efter dryga 10 dagar. Nu har jag ätit mer Janssons än jag lyckades klämma i mig på ett helt år sammantaget när jag bodde i Sverige:o

Idag tog jag min jycke med mig på en tur i olivlundarna för att se vad som erbjöds av gratis grönsaker. Med mig hem i påsen hade jag några ynka blad radikio ( i mitt tycke jämförbara med maskrosblad och den godaste av alla vilda grönsaker), fyra stänglar vild sparris och!!! minst ett halvt kilo vild fänkål_B-anana Nu ska här bakas marathopita (fänkålspaj) i stekpannan, och en liten portion kokt radikio med olivolja och pressad citron får jag nog också ihop till. Med lite bröd, några heminlagda oliver och ett glas rödvin har jag en nästan gratis middag.

Det är något speciellt med att ha plockat maten själv!

//Kikh

Åh det låter fullkomligt ljuvligt alltihop! :) Både promenaden, skörden, tillredningen och inte minst den slutliga förtäringen... :p Härligt! Njuter med dig... ;)

MVH zakka