Visa fullständig version : Hur mycket packning har du?
Mats Fredsson
2012-03-19, 15:49
Ämnet har säkert varit uppe förut, men.. det är ju alltid lika aktuellt. :)
Jag har förfasats över mängden bagage som en del resenärer drar med sig, de 20 kg (plus handbagage) som man får ha räcker inte till. Och värst är ju de från USA, de tycks tro att absolut inget finns att köpa i Grekland...
Jag minns när vi åkte bussen från Pireus till Athens flyplats, vi kom nästan inte ombord på grund av alla jättebagage ett gäng amerikaner hade.
Vi å andra sidan har som sport att aldrig ha mer än 5 kg med oss. En varsin rygga på max 5 kg är smidigt och bekvämt. När barnen var med, fick de också nöja sig med en 5 kg rygga, inga problem!
Det blir liite svårare när man har med cyklop, snorkel och badskor, men.. det funkar! :D
Och det bästa: man behöver aldrig stå i någon bagagekö, för ni vet ju hur det brukar vara - vems väska kommer absolut sist...?
Smultron
2012-03-19, 15:56
Hur sjutton lyckas ni klara er med 5 kg??!!:confused:
Skulle vara kul att veta vad ni faktiskt tar med er. Min resväska brukar hamna runt 16 kg, fast då utgör förstås själva väskan några av dessa kilon. Utöver det har jag ryggsäck som väger närmare 5 kg! Och ändå försöker jag hålla igen och plocka bort saker.:)
Jag hamnar alltid på full tillåten vikt...Allt finns inte alls att köpa i Grekland!! Och jag skulle inte heller lägga tid på att springa runt och leta efter de produkter som jag använder... Alltså har jag med alla hygien/hårprodukter hemifrån :) Brukar på en semester också ha med ca 10 pocketböcker som väger endel :rolleyes: Färre än 5 par skor skulle jag aldrig klara mig utan... och så vill jag kunna ha olika kläder varje dag... Nej att åka med endast handbagage är inget för mig... Bara hårfön och plattång skulle ju ta upp halva bagaget ;):DAng_elx
Alla är vi olika :)
Malin
Fysimera
2012-03-19, 16:13
Jag har stor erfarenhet av packning..
Eftersom vi möter folk på flygplatser lassar allas packningar i minibussar och/eller jeep så har jag lyft mycket packning genom åren.
Ofta så bor vi på 2-3 olika ställen under en vecka så det blir mycket packande.
MEN jag respekterar till fullo att många vill ha extra packning med sig på semester.
Slippa tvätta, kunna ha ombyte till kvällen och känna sig fin, ta med lite extra, inte behöva välja bort när man packar osv.
Tror det är en viktig del av semestern att ha med sig det man vill.
När Anna och jag reser runt på öarna så har vi ryggsäckar men ibland har vi med oss jeepen för att kunna resa runt och då har vi alltid med oss mycket packning och visst är det skönt att ha allt man vill ha med sig.
Olle som har full förståelse för full packning..
sjöborren
2012-03-19, 16:21
Själv oroar jag mig över att bara få ha 10 kilo nu när vi åker till Krakow.:o Däremot känns det lugnande då jag vet att jag får ha 30 kilo då jag åker till Kreta i maj. :D
Jag är full av beundran för alla de som lyckas resa med den minimala packning jag alltid strävar mot! Trots att jag varje sommar noga skriver ner vad jag VERKLIGEN har använt under min resa stoppar jag alltid ner några bra-ha-saker när jag packar sommaren efter...
Jag tältar och behöver därför ha med mig en del utrustning, så 5 kg är nog inte ett realistiskt mål för min del, snarare 12 - 15 kg, även om det oftast blir mer. Mycket kan man ju köpa på plats, böcker hittar jag alltid begagnade längs vägen, byter med andra resenärer eller köper på öarna. Få se vad sommarens packning kommer att väga?!
Våga
Vi reiser som oftest med direktefly til reisemålet, og det spiller ingen rolle hvor mye bagasje vi flytter de få metrene fra flyplassen ut i bussen eller taxien, og inn igjen på hotellet som er vår base for de neste 2 - 3 ukene. Om vekten blir 10 eller 20 kg mer eller mindre, betyr lite. Noe helt annet hadde det selvsagt vært hvis vi skulle dra med all bagasje fra sted til sted mange ganger i løpet av oppholdet. Hvis vi reiser charter, prøver vi å få bestilt Novair Easy eller SAS charter plus, som begge gir 10 kg (?) ekstra bagasjevekt, uten at det er dette som er det viktigste med disse tilbudene.
Dette gjør at vi pakker det vi ønsker å ha med oss, uten å bekymre oss så mye om bagasjevekt. Bøker og damesko;) utgjør en betydelig vekt i vår bagasje også, et par ekstra badelaken er nyttig, og så fyller vi opp med klær så vi helst kan slippe å drive med klesvask i ferien.
Vi tar gjerne utflukter i løpet av oppholdet, og da er det greit å pakke tannbørste og truse i en liten sekk sammen med badetøyet, så er vi forberedt på en overnatting utenom hovedbasen, selv om vi i utgangspunktet bare tenkte oss en dagstur. På denne måten reiser vi virkelig lett når vi farter rundt i området. Man vet aldri hva som dukker opp, og siste bussen går gjerne så altfor tidlig tilbake.
Det eneste vi har som absolutt prinsipp når vi pakker for reiser til Hellas, er at vi aldri har med oss noe som helst av matvarer hjemmefra i bagasjen. Vi ville anse det som en grov fornærmelse mot gresk mat.
För mycket :D.
Varje år så säger vi att vi SKA INTE ha så mycket nästa år!
Det som väger mest är inte kläder (i alla fall inte på sommaren) utan hygienartiklar, solkräm, böcker och skor. Jag vill inte heller ta semestertid till att leta schampo m.m. Våra nessesärer väger bly.....
Om vi reser en vecka så tar vi kläder för hela veckan, men reser vi två veckor så blir det till att tvätta en dag. Men det är ganska mysigt att tvätta och hänga upp på det medhavda tvättsträcket.....
En sak till som väger mycket är badhandukarna. Dom blir tyngre för varje dag - fulla av salt. Sista dagen kan det vara svårt att få dom torra och fuktiga handdukar är tunga. Vi gillar ju klapperstensstränder och då måste man ha en tjock handduk!
Vi har också bara handbagage med oss på de allra flesta resorna oavsett årstid och resmål. Det beror på att vi faktiskt klarar oss jättebra med det och vi upplever inte att vi saknar något och det ryms både böcker, Yatzispel, korsordstidningar och små presenter till de vi ska till förutom de kläder vi behöver. Även badlakan och minihårtork ryms. Vi sköljer/tvättar upp våra favoritkläder som ändå används mest oavsett hur mycket vi har med oss.Vi vet ju ofta innan vad vi ska göra och finkläder med klackskor och kavaj behöver vi inte. De tyngsta kläderna åker vi i. Promenadskor på fötterna och ett par sandaler nedpackat.
Vi tar aldrig med grejer för att pynta rummet med eller plastglas, kylväskor el dyl och vi har ju inga snorkelgrejer med heller.
Enda gången vi har incheckat bagage med oss är när vår värdinna på Tinos ska få sillburkar av oss, vilket hon blir så glad för. I år har vi så gott om tid mellan ankomst och färja så då hinner vi vänta på vårt bagage om vi har sill med och får hoppas att det är med planet. (Där finns ju en risk med incheckat bagage och ska man direkt ut till en ö så är det ju så lagom kul med bagaget nån annanstans). När jag annars åker själv till Tinos på hösten hinner jag inte "vänta in " bagage om jag ska hinna med snabbåten ut kl 15, så då är det kanonbra med bara handbagage:D
För oss handlar det oftast om att det är så himla bekvämt att bara ha litet bagage då vi ju klarar oss med det. Schampo och hårbalsam har jag alltid mitt "special" med i små flaskor, liksom ansiktscreme i liten burk.
Jag misstänker att alla packar precis som de vill för en lyckad semester!:D
Lissi
Vid sista resan? Cirka 90 kilo, varav minst 48 kilo var ren övervikt:o
Då hade jag dessutom postat 3x20kg i förväg... Normalt reste jag med tillåtna kilon ner och aningen över hem. Raki, vin, olivolja och inkokta sötsaker väger en del.
//Kikh
Jag packar alltid för mycket. Det brukar bli något att äta, som kaviartuber och snabbkaffe. Dessutom en del schampo, balsam body lotion osv. tre par skor (eller fler) sandaler, vandringsskor, badskor, ett par snygga kvällssandaler. Många böcker åker också ner.
Problemet är hemresan då olivolja, ouzo, honung och annat skall med hem.
Vi brukar ha en väska på runt 20 kg men då är vi två personer + en ryggsäck.
Det brukar bli bra men 5kg skulle aldrig gå.
Åse
Det som tar plats är all elektronik. I princip hela handbagaget är fylld av elektroniska grejor. Mobiler brukar vara tre till antalet, med tillhörande laddare. iPad med laddare (lämnar mini-pc med supertung laddare hemma). Systemkamera (i år med nyinköpt tele), normalkamera, kvällskamera (minimodell) & dykkamera. Givetvis laddare och extrabatteri. Sen tillkommer ev Nintendo m laddare. Pust! Måste sålla... :(
/Netwolf
Alla är vi olika :)
Malin
Fast du och jag verkar lika....Dessutom tycker jag aldrig att jag har för mycket med mig. Förstår inte hur jag skulle överleva med mindre.
Det som tar plats är all elektronik. I princip hela handbagaget är fylld av elektroniska grejer.
/Netwolf
snyft_drop:confused::D
Har aldrig fattat vad det beror på?
Birgitta.
Mats Fredsson
2012-03-20, 10:35
En sak till som väger mycket är badhandukarna. Dom blir tyngre för varje dag - fulla av salt. Sista dagen kan det vara svårt att få dom torra och fuktiga handdukar är tunga. !
Ja, det är ju sant. När man åker hem, väger badlakanet säkert 2 kg på grund av allt salt... flabb_flab
Det är väldigt roligt att läsa vad alla har med sig, vad som är viktigt och inte viktigt skiljer sig helt klart. Jag tar t.ex. aldrig med någon bok, även om jag läser böcker annars.
Vad man prioriterar påverkar förstås, vill man tvätta eller ta med mer kläder? Jag tar med lite tvättpulver, det är lätt gjort att blaska upp några plagg, och de torkar ju snabbt.
Jag har för vana att alltid packa lätt, även på mina utlandsresor i jobbet kör jag mest med kabinväska. Dock har jag då en ryggsäck som rymmer dator, kamera, och annat som behövs.
Det händer att jag haft incheckat bagage också, detta på grund av vissa verktyg och även skyddsskor. Men, jag försöker undvika incheckat bagage så långt det är möjligt.
Detta för att slippa slösa tid på att vänta, dels för att det kommer bort ibland. (har hamnat på Island bl.a.!)
För mig är att packa en konstform. Vem mer än jag gör en lista på hur många packlistor jag ska göra? Sex-åtta månader innan avresa? Tänkte väl det. Vi har med allt och lite till. Att det mesta (förutom mediciner) finns att köpa på plats spelar ingen roll. Men det som tar den mesta platsen, är nog biblioteket. Jovisst, vi har alltid med 10-15 pocketböcker på varje resa. Plus en massa elektronik. Plus en eländes massa mediciner (vi kallas inte för inte för familjen FASS). Men sen är det bara att njuta av semestern. Om vi inte glömt packa passen, vill säga.
Kalimera
2012-03-21, 08:06
Det som tar plats är all elektronik.Samma här. Har en ryggsäck full med elektronik. Tyvärr verkar den växa mer och mer för varje resa.
Bortsett från elektroniken packar jag minimalt. Har till exempel inga handdukar med. Den stora ryggan brukar väga runt 10 kg. Annat är det när vi är på långresa, då ser vår packning ut så här:
http://www.kalimera.se/bilder/forum/packning_kefalonia.jpg
http://www.kalimera.se/bilder/forum/packning_tvatt.jpg
Vi reser aldrig utan vår bärbara tvättmaskin. :)
Fysimera
2012-03-21, 08:37
Smart tvättmaskin.
Jag tvättar alltid i plastpåse/bärkasse och tycker det fungerar bra men denna tvättmaskin har jag aldrig sett tidigare.
Har med GALLTVÅL för att tvätta med och det är toppen och tar lite plats även på vandringar har jag en bit galltvål i ryggsäcken.
Är det fler som använder galltvål??
Olle
Monica C
2012-03-21, 08:42
Vadå förfasa sig ,vi människor har olika behov.Vi tex tar ALDRIG med oss badlakan men måååååååånga böcker.Vissa böcker får stanna kvar på resmålen och jag skriver alltid ngr rader om plats väder o vind i dem,andra för följa med hem igen oxå de med små anteckningar i för nästa läsare att ta del av.Dock mediciner,toalettartiklar makens CPAP="snarkmaskin"tar sin plats.Jag skriver oxå listor över vad som ska med,tycker det är så roligt med alla förberedelser och planeringar.Med åren har mängden kläder o skor blivit färre(medicinerna fler) och visst finns det fortfarande plagg som aldrig kom till användning,men det vet jag ju inte förrän efteråt.Elektronik tex är inget som tynger vår packning än så länge,bara varsin mobiltelefon av gammal modell.Men jag är så glad och tacksam över de som har med sig och behärskar elektroniken som tex Arne som delar med sig av deras resor,det blir ett behov att få läsa vad de gjort varje dag.
När vi var yngre och öluffade reste vi med ryggsäck men med åren och högre ålder föredrar vi nu bra resväskor,går så bra att luffa med dem oxå.Som sagt vi har olika behov vi människor.
Monica:)
Kalimera
2012-03-21, 08:45
Jag tvättar alltid i plastpåse/bärkasse och tycker det fungerar bra men denna tvättmaskin har jag aldrig sett tidigare.Använde också plastpåsar tidigare, men nu är det detta fotbad som gäller som tvättmaskin. Väger ingenting, och tar ingen plats.
Monica C
2012-03-21, 10:07
Fysimera.
Galltvål en klar favorit både hemma och på resa.
Jag älskar att packa! Får ofta gliringar för denna underliga läggning...
Skriva listor börjar jag med ett par, tre veckor innan det bär iväg. Går och grunnar på vilka kläder som ska med, till såväl mig själv som till barnen. Ofta landar jag och maken på varsinn rygga på ca 10 kg, och barnen bär väl på en 3 kg var med sina kläder. Det som väger tungt i våra väskor är necessärer och sjukvårdspåsen - solkrämer och tandkrämer och hudkrämer och nässprayar och sånt. Några spel (typ yatzy och kortlek) barnens skriv- och ritböcker och ett par cykloper väger ju också. Vi har alltid ett par pocket med oss, som vi byter under resan, med varandra, eller med andra längs vägen. Jag läser dock inte så mycket under Greklandsresorna, eftersom jag så lätt blir uppslukad av böcker, och då glömmer jag att bada (något som inte är populärt inom vår familj). Läser desto mer hemma under resten av året!
Handdukar har vi aldrig med oss. Vi tar istället med oss ett slitet lakan som vi använder på stranden att ligga på, och så slänger vi det vid resans slut. Lättpackat!
Just nu går jag och grunnar på HUR jag ska få plats med skolböcker, springkläder och kläder för en vecka i min dagrygga när jag åker till Nafplio över påsk. Det kommer att bli trångt i väskan, men denna gång har jag ju bara mina egna grejer, så jag hoppas det går!
Hudkrem, tannkrem, nesespray, solkrem og medisiner tar vi ikke med oss til Hellas, men kjøper der siden dette er mye billigere i Hellas enn hjemme!
Mats Fredsson
2012-03-21, 16:00
För mig är att packa en konstform. Vem mer än jag gör en lista på hur många packlistor jag ska göra?
Jodå, det är samma här. För att klara 5 kg så blir det en konstform... :rolleyes:
Nej, packlista har vi nog aldrig gjort, vi börjar packa dagen innan avresa. Det räcker.
Hudkrem, tannkrem, nesespray, solkrem og medisiner tar vi ikke med oss til Hellas, men kjøper der siden dette er mye billigere i Hellas enn hjemme!
Det är inte billigare än i Sverige iaf ;) Mediciner kan man ju köpa på plats om det är receprfria grejer men jag skulle ju aldrig chansa på att det fanns samma där som här om det är receptbelagda mediciner som man behöver.
Det är inte billigare än i Sverige iaf ;)
Jeg ventet på den!flabb_flab
Vi drar også til Sverige for å kjøpe medisin. Receptbelagt medisin som man trenger ville jeg alltid ha tatt med meg hjemmefra uansett hvor jeg skulle eller prisene på stedet så akkurat den saken er grein, men solkrem, nesespary, hudkrem og tannpasta er vel ikke i denne kategorien?
Smultron
2012-03-21, 19:29
Precis som Nilam tar jag också med hygienprodukter, inklusive sollotion, hemifrån. Dels för att det ibland kan vara svårt att hitta de produkter jag vill ha på öarna, men också för att jag upplever att sådant är mycket dyrare än hemma. Detta togs också upp i en artikel jag läste häromveckan (hittar tyvärr inte artikeln nu, tror det var på Ekatherimini eller athensnews) som anklagade importörerna av dessa produkter för att lägga på för stora marginaler och därför blev priserna orimligt höga.
Monica C
2012-03-21, 20:52
Jag packar oxå med hygienartiklar,hud/solcremer,mediciner även de receptfria,håller helt med Smultron och Nilam att inte är det billigare i Grekland utan många ggr tvärtom.Sen vill jag ha mina vanliga produkter som jag vet funkar för mig.Precis som du Bea tar jag oxå med slitna lakan/påslakan att ha på stranden,kastas sen innan hemresan.Eftersom vi är två vuxna som reser så är ju våra förutsättningar lite annorlunda än dina,men din tid att få uppslukas av böcker på en strand kommer fortare än du anar.Tro mig jag vet.Jag älskar listor inför resor,korta som långa ja jag älskar "attgöralistor" överhuvudtaget.Är så nöjd när jag kan bocka av allt eftersom.Lite stört men de bjuder jag på.
Jag älskar listor inför resor,korta som långa ja jag älskar "attgöralistor" överhuvudtaget.Är så nöjd när jag kan bocka av allt eftersom.Lite stört men de bjuder jag på.
Hahahaha...sitter och ler här över att det finns fler här som gillar listor;) Det är ju en del i själva resan att planera sin packning :)
Malin - som snart ska börja skriva listan, åker ju om 2 veckor flabb_flab
Monica C
2012-03-21, 21:20
Nilam om de nu hade funnits en gillaknapp hade jag tryckt på den:D
Jag packar oxå med hygienartiklar,hud/solcremer,mediciner även de receptfria,håller helt med Smultron och Nilam att inte är det billigare i Grekland utan många ggr tvärtom.Sen vill jag ha mina vanliga produkter som jag vet funkar för mig.Precis som du Bea tar jag oxå med slitna lakan/påslakan att ha på stranden,kastas sen innan hemresan.Eftersom vi är två vuxna som reser så är ju våra förutsättningar lite annorlunda än dina,men din tid att få uppslukas av böcker på en strand kommer fortare än du anar.Tro mig jag vet.Jag älskar listor inför resor,korta som långa ja jag älskar "attgöralistor" överhuvudtaget.Är så nöjd när jag kan bocka av allt eftersom.Lite stört men de bjuder jag på.
Jag älskar listor OCH gamla lakan, så har du vägarna förbi tar jag gärna hand om ett par till nästa vinters trasmattor:D Böcker är också välkomna! Tack vare Kalimeras medlemmar har jag läst böcker som jag aldrig skulle drömt om att köpa, eller låna - med sann glädje! Jag minns den allra första boken jag fick; Åter till Kreta, skänkt av Malin andra gången vi sågs. Den läser jag om med jämna mellanrum.
//Kikh, flera gånger om orsaken till extrapackning för Kreta-resenärernaAng_elx
Monica C
2012-03-21, 22:44
Kikh,om jag kommer mig till Kreta i framtiden så lovar jag att dela med mig av både lakan och böcker till dig.
Kommer att skriva upp det på packningslistan i så fall:D
Jag älskar listor inför resor,korta som långa ja jag älskar "attgöralistor" överhuvudtaget.Är så nöjd när jag kan bocka av allt eftersom.Lite stört men de bjuder jag på.
Skönt att vi är fler!
Det där med att ta med hudkräm etc. För mig handlar det inte om vad som är billigast, men inte vill jag ägna tid åt att handla när jag är på semester i Grekland. Handla hör till vardagen...Ang_elx
Det där med att ta med hudkräm etc. För mig handlar det inte om vad som är billigast, men inte vill jag ägna tid åt att handla när jag är på semester i Grekland. Handla hör till vardagen...Ang_elx
Så tänker jag också och hur stort är utbudet på en liten grekisk ö. Jag är dessutom kräsen med de produkter jag använder. Listor gör jag inte men inser att jag borde göra det ibland.Ang_elx
Eva
Mats Fredsson
2012-03-22, 08:52
Handdukar har vi aldrig med oss. Vi tar istället med oss ett slitet lakan som vi använder på stranden att ligga på, och så slänger vi det vid resans slut. Lättpackat!
Bra tips! Om man nu inte känner ett behov av att släpa med sig medelhavets salt och dofter hem förstås... :rolleyes:
För, handen på hjärtat: - visst har även ni stoppat näsan i badlakanet när ni kommit hem och tänkt: "åååh, det doftar Grekland..." snyft_drop
Men, jag ska ta en funderare på där med gammalt badlakan. Sånt finns ju alltid liggande längst in i skåpet...
Tar med det som man har behov av på resan enkelt eller hur ;)
Det klart ibland måste man ta med sig Knäckebröd, kaviar och lite annat till sina älskade grekiska vänner. :)
Det klart ibland måste man ta med sig Knäckebröd, kaviar och lite annat till sina älskade grekiska vänner. :)
Så jag skyller snart all min tunga packning på Kickie ;) Knäckebröd, Kaviar, sill, smågodis, böcker...osv osv...det är inte konstigt jag har max tillåten vikt :rolleyes: Men jag bjuder gärna på det för att göra en utlandssvensk lycklig ... :D;) Värmeljus låg nog på önskelistan i år också...Ang_elx
Vi ses snart Kikh :)
Elisabet
2012-03-23, 13:39
Vi drar også til Sverige for å kjøpe medisin. Receptbelagt medisin som man trenger ville jeg alltid ha tatt med meg hjemmefra uansett hvor jeg skulle eller prisene på stedet så akkurat den saken er grein, men solkrem, nesespary, hudkrem og tannpasta er vel ikke i denne kategorien? Jo, en hel del sådana produkter är billigare i Sverige. Men som flera andra har skrivit så handlar det inte i första hand om priset, utan om att veta att man använder en produkt som man vill och kan använda. För mig som är allergisk mot ett flertal vanliga ingredienser i sådana produkter är det mycket viktigt att veta säkert vad jag köper. Därför använder jag enbart produkter med svensk innehållsförteckning. Det är svårt att hitta i Grekland faktiskt. Å andra sidan använder jag så få produkter så packningen blir inte särskilt tung ändå :)
Så jag skyller snart all min tunga packning på Kickie ;) Knäckebröd, Kaviar, sill, smågodis, böcker...osv osv...det är inte konstigt jag har max tillåten vikt :rolleyes: Men jag bjuder gärna på det för att göra en utlandssvensk lycklig ... :D;) Värmeljus låg nog på önskelistan i år också...Ang_elx
Du får så gärna skylla på mig Malin, för en gångs skull är det ju sant:D
Jag ser fram emot både dig och godsakerna, rena julafton mitt i sommaren!
//Kikh
Men då har du ju plats till så mycket mer när du reser hem, eller flabb_flab
Mats Fredsson
2012-04-24, 14:24
Tar med det som man har behov av på resan enkelt eller hur ;)
Ja, det är ju förstås en annan (och inte minst: viktig) sak. :)
Men, det är ju inte ditt eget bagage liksom. Vad är ditt eget behov? 5-10-15-20-mer kg?
sjöborren
2012-04-24, 17:17
Visst kan jag klara mig med 10 kilo - gjorde det förra veckan då vi flög till Krakow. Packade minimalt med toalettsaker och kläder. Nästa lördag då jag flyger till Kreta får jag ha 30 kilo. Jag kan säga att det känns lugnare ... mycket lugnare. Av erfarenhet vet jag att väskan då kommer att vara trind som en julost. ;)
Mats Fredsson
2012-04-25, 09:42
Visst kan jag klara mig med 10 kilo - gjorde det förra veckan då vi flög till Krakow. Packade minimalt med toalettsaker och kläder. Nästa lördag då jag flyger till Kreta får jag ha 30 kilo. Jag kan säga att det känns lugnare ... mycket lugnare. Av erfarenhet vet jag att väskan då kommer att vara trind som en julost. ;)
30 kg?? :eek:
Det skulle jag aldrig orka släpa på...
OK, jag har faktiskt haft 32 kg (plus dator) vid något tillfälle i jobbet, men det är ju en annan sak när man släpar med sig skyddskor, verktyg, pärmar, och material till kunden.
När jag har semester vill jag resa lätt, och avslappnat. Bara ta handbagaet och ge mig ut på äventyr. :)
Hadde ca 75kg bagasje med meg ned til Kreta hvor jeg skal være en stund (ferie), men på hjemreisen blir det nok ikke mere enn ca 20kg og en del av det blir tomme kofferter.
Smultron
2012-04-25, 10:09
Mats, det faktum att ni bara har ca 5 kg med er var gör mig både fascinerad/imponerad och dessutom väldigt nyfiken på vad ni faktiskt tar med er i packningen? Ni måste ju välja bort mycket som andra tycker är "nödvändigt":)
5 kg totalt..!. För att klara mig på det ...näe..så mycket har jag aldrig lyckats rensa ur från den ursprungliga högen av prylar som skall med. Sist hamnade jag på 9 kg totalt... tyckte jag var "duktig" då. Nu för tiden kommer bara ett par skor med i väskan och ett par på fötterna när jag åker. ( Annat var det på glada 80-talet när man verkligen behövde ett par pastellfärgade pumps i olika kulör till discot varje kväll.. ) Det som väger enskilt mest är väl annars jättenecessären med schampo, balsam och efter solsmörja. Min syster försökte få mig att göra som hon d.v.s. inte ta med badlakan utan köpa ett på plats och lämna kvar det när man åker hem.. Vet inte vad som talar emot det mest i mitt fall? Snålheten? Separationsångesten?
På sommaren är det inga som helst problem att åka utan mer än handbagaget inkl läsplatta. Då ryms även badlakan. Vi får i sommar som jag skrev ta en lite större handbagaeväska med oss att checka in då vi ska ha "flytande" presenter med till värdinnan och då kan vi ju också handla med lite hem redan från Tinos.
Lite knepigare var det den veckan vi var i Paris, men det gick bra och vi hade ändå kläder och skor över vi inte använt på grund av att det var kallare än vi trodde. Då hade jag även böcker, korsord, hårtork (modell mindre) med mig. Det kanske helt enkelt är en vanesak bara och man använder kanske det man har med sig helt enkelt. Har man en gång upptäckt hur himla skönt det är med få saker/kläder att hålla sig med så fortsätter man med det...Fast vi som är 60+ behöver ju inte nån finstass till baren så det är ju enklare.:D...och vi snorklar inte...
Det ryms mycket i klädväg i en handbagaeväska om man har lätta kläder....
Jag tror alltså att det mest är "gammal vana" att man packar massor.
Lissi
sjöborren
2012-04-25, 14:50
Mats! Jag släpar inte på väskan ... jag drar den. ;)
Mats Fredsson
2012-04-25, 15:56
Mats, det faktum att ni bara har ca 5 kg med er var gör mig både fascinerad/imponerad och dessutom väldigt nyfiken på vad ni faktiskt tar med er i packningen? Ni måste ju välja bort mycket som andra tycker är "nödvändigt":)
Ja, det är ju självklart väldigt olika vad som anses nödvändigt... och det får man ha respekt för. :)
Jag kommer kanske få lite tight med vikten i år, då jag kommer ta med mina badskor (alltså såna man har på i badet för att inte sticka sig på sjöborrar och annat), de väger säkert 3 hg...
För övrigt kommer ryggan innehålla:
- Snorkel och mask (ett måste)
- Badshorts (med fickor)
- 3 par kallingar (det räcker, jag har ju tvättpulver)
- 2, kanske 3 t-shirts (se ovan)
- Linne (kanske 2)
- Kamera och laddare (ett måste)
- Mobilladdare (se ovan)
- Rakapparat, med laddkabel
- Tandborste (men tandkräm köper jag nog på plats)
- Badlakan (gärna lite större)
- Liten påse tvättpulver
- Liten flaska diskmedel (varför köpa en stor, när 50 ml räcker)
- Disktrase (jodå, faktiskt, bra att diska med)
Sen köper jag nån duschgucka och sololja på plats.
Ja, det var nog allt.
Sandaler, keps och någon tröja har jag på mig.
Sen kommer säkert sambon med diverse prylar som "jag verkar få plats med".. flabb_flab
Ja, det är ju självklart väldigt olika vad som anses nödvändigt... och det får man ha respekt för. :)
Jag kommer kanske få lite tight med vikten i år, då jag kommer ta med mina badskor (alltså såna man har på i badet för att inte sticka sig på sjöborrar och annat), de väger säkert 3 hg...
- Badshorts (med fickor)
- Linne (kanske 2)
- Mobilladdare (se ovan)
- Liten påse tvättpulver
Ja, det var nog allt.
Sen kommer säkert sambon med diverse prylar som "jag verkar få plats med".. flabb_flab
Då måste jag få fråga om du sedan går i kallingarna eller badshortsen hela veckan? :Dflabb_flab Får man flyga i endast sandaler, keps och tröja...?;)
Mats Fredsson
2012-04-25, 16:50
Då måste jag få fråga om du sedan går i kallingarna eller badshortsen hela veckan? :Dflabb_flab Får man flyga i endast sandaler, keps och tröja...?;)
Ja, dagtid är det ju badshorts som gäller, och hittar man "rätt" strand så blir de inte ens blöta.. ;)
Så, kallingar nyttjas endast en stund på kvällen. (ja - och shorts...):)
Va? Är det därför de glor så konstigt på flyget?? Ang_elx
Nåja, jag har ju faktiskt vanliga shorts på mig under resan.
sjöborren
2012-04-25, 21:23
Mats! Du kan säkert minska vikten ännu mer ... om tar shorts utan fickor.;)
Med tanke på hvor varmt det normalt er og kroppens naturlige AC så synes jeg det er deilig å kunne skifte tøy flere/en del ganger om dagen til glede både for meg selv om min omgangskrets.
Mats Fredsson
2012-04-26, 09:06
Mats! Du kan säkert minska vikten ännu mer ... om tar shorts utan fickor.;)
Mmm.. det tål förstås att fundera på. Fast, det är obehändigt att ha telefonen i munnen.. Även om det säkert skulle uppskattas av somliga.. :D
- Badshorts (med fickor)
- Linne (kanske 2)
- Mobilladdare (se ovan)
- Liten påse tvättpulver
Ja, det var nog allt.
Hej Mats bye_bye...
Det var en intressant lista :D...
Jag undrar vad du går ut med för utstyrsel för middagen på kvällen?
Blir det gummi-jagarna på fötterna eller? flabb_flab
Men du tar inte med någon skjorta & tunnare byxor?
Ett tips för att slippa diska med en sur disktrasa i slutet av 2:a veckan (uuuurrrkkk) är ju att ta med en liten disksvamp. Den väger ju absolut nada, och kan klämmas ihop helt.
Jag får nästan dåligt samvete efter att ha studerat din lista. Själv så packar jag i en mindre "container". Men det är ju skönt att slippa tvätta på semestern oxå Ang_elx...
Ha det fint Mats, vi hörs över nätet! :)..
//Conny :cool:
Men det är ju skönt att slippa tvätta på semestern oxå Ang_elx.
Jeg og setter pris på å ikke ha vask av klær f o r ofte i løpet av ferien, spesielt hvis vi "kun" har en uke , eller to :)
Hvor mye vi har med oss avhenger av når i sesongen vi reiser, ofte reiser vi i april/tidlig mai, eller sent på høsten da blir det litt tyngre baggasje.
- vil jo ikke fryse om kvelden eller på en kjølig dag, d e t gjør ikke ferien bedre :)
Vi har ikke latt det gå sport i å ha minst mulig med oss, men prøver å begrense likevel, spesielt om vi skal farte rundt / øyhoppe, det e r deilig å ikke ha for mye å drasse på:)
Å reise med kun håndbaggasje kan vi kanskje (?) klare for en ukes tid på den varmeste tidenbye_bye
Mats Fredsson
2012-04-26, 10:32
Hej Mats bye_bye...
Det var en intressant lista :D...
Jag undrar vad du går ut med för utstyrsel för middagen på kvällen?
Blir det gummi-jagarna på fötterna eller? flabb_flab
Men du tar inte med någon skjorta & tunnare byxor?
Ett tips för att slippa diska med en sur disktrasa i slutet av 2:a veckan (uuuurrrkkk) är ju att ta med en liten disksvamp. Den väger ju absolut nada, och kan klämmas ihop helt.
Jag får nästan dåligt samvete efter att ha studerat din lista. Själv så packar jag i en mindre "container". Men det är ju skönt att slippa tvätta på semestern oxå Ang_elx...
Ha det fint Mats, vi hörs över nätet! :)..
Hej Conny! bye_bye
På kvällen är det sandaler som gäller, drar inte med några skor, vill inte stänga in fötterna när det är så skönt med friheten...
Skjorta? Nej, jag är på semester, då är det inga skjortor. Heller inga långa byxor, har typ tunna "långshorts", vad heter de? Chinos? De har jag på mig när jag reser, och de används kvällstid.
Ska fundera på diskvampen, kan ju vara vettigt. :)
Det blir inte mycket tvätt, och knappast hårt smutsad heller. Det går fort att blaska upp några plagg, och torktiden är ju förstås kort...
Jag väljer hellre några minuters blaskande framför "containern"..
Ha det gott! Nedräkningen pågår... klapp_klap
Mats Fredsson
2012-05-03, 07:24
Jeg og setter pris på å ikke ha vask av klær f o r ofte i løpet av ferien, spesielt hvis vi "kun" har en uke , eller to :)
Hvor mye vi har med oss avhenger av når i sesongen vi reiser, ofte reiser vi i april/tidlig mai, eller sent på høsten da blir det litt tyngre baggasje.
- vil jo ikke fryse om kvelden eller på en kjølig dag, d e t gjør ikke ferien bedre :)
Vi har ikke latt det gå sport i å ha minst mulig med oss, men prøver å begrense likevel, spesielt om vi skal farte rundt / øyhoppe, det e r deilig å ikke ha for mye å drasse på:)
Å reise med kun håndbaggasje kan vi kanskje (?) klare for en ukes tid på den varmeste tidenbye_bye
Vi tycker en vecka är för lite, men samtidigt är två veckor en smula för länge (man vill ju vara hemmavid också), så jag brukar göra resan 10-11 dagar.
Och då räcker 5 kg.
Vi använder väldigt lite(få) kläder, på dagen är det ju badkläder (eller inte ens det om man hittar "rätt" strand), för övrigt är det shorts och t-shirt. Möjligen även någon tröja om det skulle bli en kall kväll.
Vi tänker som ni: det är väldigt skönt att enbart ha handbagage, och slippa tunga väskor att släpa på. Och som alltid kommer sist på bagagebandet...
Mats Fredsson
2012-06-19, 09:56
5 kg totalt..!. För att klara mig på det ...näe..så mycket har jag aldrig lyckats rensa ur från den ursprungliga högen av prylar som skall med. Sist hamnade jag på 9 kg totalt... tyckte jag var "duktig" då.
Min syster försökte få mig att göra som hon d.v.s. inte ta med badlakan utan köpa ett på plats och lämna kvar det när man åker hem.. Vet inte vad som talar emot det mest i mitt fall? Snålheten? Separationsångesten?
9 kilo? Men, då har du inte så långt kvar till 5... ;)
Det där med badlakanet är nog egentligen inte så dumt. Då slipper man fälla krokodiltårar när man kommit hem och står och luktar på sitt salthårda badlakan som doftar Grekland... :(
Och handen på hjärtat: visst har vi alla för många badlakan liggande?
Mitt bagage ligga på runt 18 kg och min resväska är förståss tung i sig... Jag tillhör den lilla skara som planerar och planerar bäst med listor:p
Första listan skrevs i januari eller februari om vad som skulle köpas hem till själva dagen d (7 augusti)... Inköpslistan innehåller såsom marmelad, kaviar, div hygienartiklar, minne till kamera, kaffe till pressokannan etc... Den listan är vansinnigt rolig att skriva;) Vi tar med oss badlakan hemifrån som vi sedan låter vara där nere. Kläder tar jag inte med så mycket av för som sagt det finns tvättmedel och som någon redan konstaterat så är torktiden väldigt kort:D
Jag har också med ca 9 pocketböcker tillsammans med mitt sällskap så har va ca 20 som delar på i två veckor... Att ligga på stränderna och sluka böcker är en känsla av frihet och fly till en annan verklighet:rolleyes:
Snart ska jag skriva den slutliga listan... "Att packa ner i resväskan-listan"... Först ska jag bara fundera ut hur mycket kläder jag behöver ha med mig...
Och det här med listor... tycker att det är suveränt bra för det hjälper mig att ha överblick och att slappna av:o
K - 16 dagar kvar...
Har varit iväg en vecka i maj och två veckor nu i juli. Jag är rent ut sagt trött på mig själv och allt kånkande på bagage. Nu har jag lovat mig själv att INTE ta med allt det där som man inte använder. men... vi får väl se hur det går till nästa resa! Jag blir allt lite avundsjuk på er som klarar att resa med enbart handbagage. Den tiden kommer nog inte för min del, även om det hade varit gudomligt skönt!bye_bye
MickeKöping
2012-07-21, 21:32
Frugana tog med sig 3,5kg färskpotatis nu i sommar, sug på den ni flabb_flab
Då ligger jag i lä som plockar med mig en burk jordgubbssylt - den jag tycker om finns inte att få tag på nere i Gerkland;) Men måste fråga... Vad ska man med 3,5 kg färskpotatis till nere i Grekland???:)
Haha, den var kul! Där ligger jag i lä med mina tuber med mjukost!bye_bye
MickeKöping
2012-07-22, 11:40
Då ligger jag i lä som plockar med mig en burk jordgubbssylt - den jag tycker om finns inte att få tag på nere i Gerkland;) Men måste fråga... Vad ska man med 3,5 kg färskpotatis till nere i Grekland???:)
Det är till grabben som brukar få käka på rummet var annan dag för att få i sig ordentligt ibland. En bra backup när det kan bli lite småpetande i maten ute.
Minikorvar finns att köpa i Supermarket och så hade vi med lite fiskbullar också.
Sista dagen kastades 2/3 delar av påsen Ang_elx
Fiskeboller med på tur til Hellas..?? :eek:
MickeKöping
2012-07-22, 20:36
Fiskeboller med på tur til Hellas..?? :eek:
Det handlar om ett barn som gillar fiskbollar bättre än ris i vinblad.
Tritogeneia
2012-07-22, 20:52
Vi reiser i morgen, to voksne og to barn, på 11 dagers loffing i Dodekanesene. Vi har en ryggsekk som skal sjekkes inn (11,5 kg), en håndbagasjekoffert (5,5 kg) samt små dagryggsekker til mann og barn. Det går helt fint, man trenger jo nesten ikke klær!
Mats Fredsson
2012-07-23, 08:51
Jag var lite tvivlande att klara "5-kilosgränsen" denna gång. Badskor, cyklop och snorkel väger ju en del.
Men, det gick galant även denna gång.
4950 g blev vikten på ryggan, packad för 11 dagar.
Måste få tillägga att det är kallt här i Sverige, att komma från 35 graders värme med ljumna nätter till vanlig svensk sommar var inte kul...
Imponert ! ;)
Jeg jobber med å komme under 15 kg. og da har jeg håndbagasje i tilegg, men så mye jeg vil ha med for å gjøre min ferie både komfertabel og hyggelig flabb_flab
Imponert ! ;)
men så mye jeg vil ha med for å gjøre min ferie både komfertabel og hyggelig flabb_flab
Fast om resan ska bli komfortabel och hygglig hänger ju inte på bagagevikten.:D Vi var iväg tre veckor och checkade in ett handbabage på vägen nner eftersom vi hade 4 sillburkar med till vår värdinna. Hem åkte vi utan incheckning av bagage, fast då kunde vi ju inte ta med något flytande, men kryddor, soltorkade tomater , små presenter till barnbarnen fick ändå plats, + en ryggsäck vi hade med oss ner. Hårtork har jag ändå plats för samt massor av pocket och flera uppsättningar kläder.Två ombyten var ändå lik förbaskat oanvända vid hemkomst då det var för varmt att ha dem. T o m finskor fick plats denna gång.
I höst till Tilos klarar vi oss nog med ett handbagage ....det är så jäkla skönt att slippa köa vid bagageband och skönt att släpa på en tung väska. Men som sagt den dag jag upptäcker att semestern blir sämre med mindre bagage så tar jag större väska. Alla måste ju trivas med sin packning!!
Lissi
När jag åkte med en väninna så skrattade hon åt min resväska:( Jag tror jag hade 9 kilo (och ett handbagage) Så jag köpte en ny fin röd resväska som vägde runt 14 kg nu när jag åkte sist.
Hälften av kläderna hade jag inte använtAng_elx Å andra sidan, det är ju inte jobbigare att dra en 9 kg väska än en 14 kg väska. Sen är det ju skönt att ha med sig liiite mer, man vet ju aldrig.
Ska till naxis nu den 1 sep, undra om det är lite kallare då, än nu när vi var där? Nu var det verkligen göörvarmt, så man kanske får packa ner något långärmat....Men som någon skrev, på dagen är man ju vid havet, och då har man ju i princip inga "kläder" på sig. Och listor, jag älskar att skriva "packanerlistor":)
Det kan blåsa kallt i sept så något eller ett par varmare plagg kan behövas. Jag tar alltid med ett par långärmade plagg vid resor i början eller slutet av sommaren. Skönt att ha en kofta att lägga över axlarna om vinden blir kall.
Eva
Mats Fredsson
2012-07-23, 19:48
det är så jäkla skönt att slippa köa vid bagageband och skönt att släpa på en tung väska.
Lissi
Där är vi rörande överens! Det är så smidigt att ta sin rygga och bara gå. Inget att checka in, inget att vänta på. :)
Jag brukar ha klarat mig med ca 8kg+ handbagage. Men då har jag alltid oanvända kläder tillbaka hem till Sverige. Tycker det är svårt att veta hur mycket kläder som man behöver.
Åker ner till Rhodos om 24 dagar, 1 vecka. Första gången jag reser en vecka. Klurar på hur många dag och kvällsombyten man behöver????
Ett par måsten i min resväska! :D
Plattången
Kameran
Snorlek och cyklop
Min Ipod så jag kan lyssna på musik på stranden
Ett par bra böcker
Solkräm som jag gillar
Badkläder( glömmer man det kan det vara svårt att hitta någon man gillar där nere)
Adresser till min familj och vänner så jag kan skicka kort
Reseersättning och imodium ( Man vet aldrig)
Och passet så klart hihihihi
/ Malin 24 dagar till Rhodos _B-anana
Mats Fredsson
2013-07-01, 12:35
Ska bli spännande att se om vi lyckas hålla oss till 5 kg packning även denna gång.
Cyklop, snorkel och badskor väger ju en del, men... då blir det ju bara mer sport att packa... :D
Har kollat lite på vilket badlakan som är lämpligast, stort men lätt. Gärna nästan utslitet så man kan kasta det, även om det är mysigt att packa upp det saltstyva tyget hemma, dra in doften och fälla en krokodiltår av saknad... :(
sjöborren
2013-07-01, 22:52
Ett tips! Många ligger på sin sarong/strandskynke - som inte väger någonting - och som finns att köpa överallt. Och för att minimera vikten; använd cyklopet som glasögon då du går genom tullen. ;)
Ska bli kul att se hur det går för mig i år! Förut har jag alltid haft stor rygga på båtluffen men nu har jag köpt en miniresväska på 30 liter :) som man till och med kan ta med som handbagage men jag checkar nog in den och tar en liten rygga som handbagage.
Mats Fredsson
2013-07-17, 23:07
Ser ljust ut, 4500 gram. :)
Badlakan
Deo/sololja/diskmedel/tandkräm
Lite tvättpulver
Shorts
Badbyxor
2 Tshirts
2 linnen
Kallingar
Rakapparat med laddare
Mobilladdare
Badskor
Cyklop/snorkel
Liten necessär
Pass
Pengar
Keps
Nu är man redo för Leros! klapp_klap
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.