handdator

Visa fullständig version : Vad är det för fel på Grekerna ?

Tom
2012-05-25, 19:07
http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/IMG_2405.jpg

Dhttp://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/IMG_2406.jpg

Dessa Greker ! Det händer att man blir charmad av deras inställning till lagar & regler. Men som här....? Hur tänker dom här? Två moppar med två vuxna & två barn ! Till saken hör att sällskapet firat Påsk med grillat lamm och vad där tillhör....! Vad vet jag. :rolleyes:
Som alla här vet , gillar vi Grekland & Greker. Men som här , man kan bli "lite" eftertänksam !
(Fotat i Platanias i påskas i år )

/ Tom

Hellen
2012-05-25, 19:13
händer att man blir charmad av deras inställning till lagar & regler. / Tom

Jag förstår precis vad du menar, men jag känner att jag i dag har svårt att kalla det charm Ang_elx

Stinab
2012-05-25, 20:08
Detta ser man i många andra länder också och för mig är det fullkomligt obegripligt var det än är.....
Stinab

Tom
2012-05-25, 20:19
Och vi har varit i alla länder i Europa förutom Frankrike , Portugal !
Dess like har vi ej sett på våra resor !
Därför undrar vi "vafför gör dom på detta viset" ?

Hellen
2012-05-25, 20:25
Jag har varit i Frankrike, där såg jag det inte.
Jag tänker Grekland eller Thailand när jag ser bilder som dessa, och då har jag ändå aldrig varit i Thailand ;):D

Lissi
2012-05-26, 12:14
Vi har varit i många länder i Europa men detta så, extremt korkat, ser vi faktiskt bara i Grekland. Gillar man inte sina barn:confused::confused:
Asien och Afrika har jag aldrig varit i så där kan jag inte uttala mig.

Lissi

Monica P
2012-05-26, 12:24
Man gör korstecken och kör . Hittills har det gått bra...

Admirala
2012-05-26, 14:48
Akk, generaliseringer igjen. Dette er ikke en "fel på Grekerna", det er "feil på noen grekere". Akkurat som det finnes feil på noen nordmenn, noen svensker, noen dansker.

Eller sagt på en annen måte: alle mennesker i verden gjør feil av og til. Noen gjør mindre synlige feil enn andre, men ingen er ufeilbarlige, og selv om jeg ikke forsvarer kjøring som vist over, kan det jo godt hende at vi nordboere ikke gjør alt like riktig med våre barn heller? Eller er vi ufeilbarlige, vi altså?

PS: Denne uken ble tre norske barn forlatt i biler som sto i solsteiken, Foreldrene til det ene barnet hadde gått på stranden. Så hva blir spørsmålet? "Hva er det feil med nordmenn" eller "Hva er feil med disse nordmennene som forlater barna sine i solopphetede biler"?

pawik
2012-05-26, 18:23
Vi har varit i många länder i Europa men detta så, extremt korkat, ser vi faktiskt bara i Grekland. Gillar man inte sina barn:confused::confused:
Asien och Afrika har jag aldrig varit i så där kan jag inte uttala mig.

Lissi

Jag har varit i Asien, Sydamerika, Australien och Afrika förutom Europa. Liknande trafiksituationer har jag BARA sett i Grekland. Rubriken är generaliserande, bilderna är fakta.

/pawik

Kalimera
2012-05-26, 18:44
Jag tolkar rubriken som en travestering på teveprogrammet med samma namn.

Louisa
2012-05-26, 18:52
Alltsa jag forstar att det har var ett forsok att vara lite skamtsam, men jag tyckte inte heller om titeln sa mycket. Jag har bott har i sju ar och jag ser sant har valdigt sallan.

Min forsta tanke ar att de gor det for att spara pengar. Bensinen ar oerhort dyr har nu och det ar validgt manga som salt sin bil och kopt moppe istallet for att de inte gor av med lika mycket bensin. Sen sa ar det ju inte lika stor sakerhet men vad ska man gora nar man inte har sa mycket pengar. Och i Grekland behover man antingen bil eller moppe eftersom man inte riktigt kan lita pa bussarna da de ofta ar forsenade och ocksa strejkar ofta.

I allmanhet i fattiga lander sa ar det val mycket vanligare att man "overbefolkar" en moppe eller en bil. Det ar val just for att de inte har nagra pengar eller att vissa kanske inte har rad att kopa en bil eller moppe sjalva sa de far skjuts av kompisen / slaktingen / grannen. Och detta tippar jag pa borjar bli eller kommer borja bli allt vanligare i Grekland ocksa.

Varfor hana folk sa har? I det har fallet kanner man ju inte till historien bakom det hela (har de det kanske inte sa bra stallt sa de ar tvugna att dela pa en moppe? De kanske har en bil ocksa men den har gatt sonder? Ar det nan som erbjudit nan annan lift?). Det verkar vara ok att hana greker for alla mojliga saker nufortiden. Om nan sett samma sak nan annanstans i varlden sa skulle man sakert inte gjort narr av dem lika latt. Och sa buntar man saklart ihop alla greker och sager vad ar det for fel pa dem.

Jag (och manga med mig) har borjat bli lite trott pa alla de har skamten om grekerna som vi som bor har och alla greker far sta ut med gang pa gang som bara har for avsikt att visa hur dumma grekerna ar.

Jag ser faktiskt nanting beundransvart i de har bilderna som kanske inte sa manga gor, jag ser tva familjer som ar sa sammansvetsade sa de inte har problem med att dela ett litet utrymme. Finns det hjarterum sa finns det stjarterum!

nilam
2012-05-26, 19:10
Konstigt att ni som bor i Grekland inte ser detta heeeela tiden...jag tillbringar ca 5-6 veckor per år där och ser det flera gånger om dagen.
Generalisering eller inte (det är ju knappast ett fåtal greker som gör det här)...jag antar att man inte FÅR köra så här oavsett om man varit tvungen att sälja bilen eller om den gått sönder.
Det får ju finnas gränser för vad ni försvarar också...:mad:
Jag skämtar faktiskt om precis vad jag vill och om man tar illa vid sig så får man låta bli att läsa...det finns inget kränkande i det som skrivs på detta forum just nu, utan väldigt många kritiska röster som ifrågasätter...det måste man väl få göra eller?
Att jag gillar Grekland innebär inte att jag måste försvara allt som landet/folket/regimen gör...Som svensk har jag under alla år reagerat på väldigt mycket i Grekland och tänkt : Hur länge håller det? Ja inte så mycket längre nu uppenbarligen...:cool:

// Malin

Tom
2012-05-26, 19:18
Jag tolkar rubriken som en travestering på teveprogrammet med samma namn.

Helt rätt uppfattat Janne klapp_klap

yvonne
2012-05-26, 19:22
Konstigt att ni som bor i Grekland inte ser detta heeeela tiden...jag tillbringar ca 5-6 veckor per år där och ser det flera gånger om dagen.
Generalisering eller inte (det är ju knappast ett fåtal greker som gör det här)...

// Malin

Jag bor i Grekland och ser tyvärr detta hela tiden, kanske det är så att i Athen är det inte lika vanligt som i andra delar av Grekland, (polisen är väl mer på hugget där) Det händer också att det är väldigt vanligt att ha sina barn i famnen (i framsätet) och då även utan att ha bältet på. Man kan ju bara tänka sig vad följden blir vid en ev krock!

Yvonne

Tom
2012-05-26, 19:22
Konstigt att ni som bor i Grekland inte ser detta heeeela tiden...jag tillbringar ca 5-6 veckor per år där och ser det flera gånger om dagen.[QUOTE]

klapp_klap Samma här , det är därför jag reagerar !

Louisa
2012-05-26, 19:57
Jag forsvarar inte allting som grekerna gor. Men jag ar trott pa att man alltid ska generalisera. Man ser nanting som nan gor i Grekland och sen sager man att alla greker gor sa. Det ar det jag reagerar pa mest. Och jag reagerar pa det mycket eftersom det inte ar forsta gangen det sker, det sker pa daglig basis.

Jag kan tanka mig som nan sa att det ar mycket vanligare i byar och pa stallen dar trafiken ar lite lugnare. Jag bor i Aten och dar kan jag inte minnas att jag har sett det. De flesta som har barn har ager en bil och skulle aldrig ens satta sitt lilla barn pa en moppe, speciellt inte utan hjalm. Men jag tyckes mig ha sett det pa Rhodos som jag brukar aka till.

Daremot kan jag inte tanka mig att det bara sker i Grekland. Varfor skulle det bara vara greker som gor sa? Det sker nog i alla lander dar det finns brist pa kontroll och dar sana har foreteelser inte blir straffade. Jag tyckes mig ha sett det bade i Italien och i Spanien, och da inte i Rom saklart utan i byarna.

Om jag sjalv skulle lagga ut nan bild pa nanting daligt som nan svensk gor, och sen saga "vad ar det for fel pa svenskarna", da skulle det bli varsta ramaskriet. Men nu sa maste man alltsa snallt skratta med at de dar "dumma grekerna".

Hellen
2012-05-26, 20:00
Alltsa jag forstar att det har var ett forsok att vara lite skamtsam.....

I allmanhet i fattiga lander sa ar det val mycket vanligare att man "overbefolkar" en moppe eller en bil. Det ar val just for att de inte har nagra pengar eller att vissa kanske inte har rad att kopa en bil eller moppe sjalva sa de far skjuts av kompisen / slaktingen / grannen. Och detta tippar jag pa borjar bli eller kommer borja bli allt vanligare i Grekland ocksa.

Jag ser faktiskt nanting beundransvart i de har bilderna som kanske inte sa manga gor, jag ser tva familjer som ar sa sammansvetsade sa de inte har problem med att dela ett litet utrymme. Finns det hjarterum sa finns det stjarterum!

Det här är inget nytt fenomen som uppstått i samband med krisen.

Jag ser exempel på fyra vuxna som inte är rädda om vare sig sig själva eller barnen.

Lissi
2012-05-26, 20:31
Det spelar ingen roll VAR i världen detta sker. Det är lika korkat oavsett! När jag inte ens får cykla 15 meter med en barngrupp utan cykelhjälm på samtliga så kan jag inte hjälpa att det synes mig korkat. Detta oavsett hur mycket jag älskar Grekland! Det behöver inte någon greklandsboende ta som ett personligt påhopp.
Jag regerade likadant 1996 på Kalymnos i Pothia, där en familj på 5 personer + en hopfällbar sulky åkte förbi bordet på den taverna jag satt på. Jag älskar Kalymnos ändå, men tycker fortfarande att familjens mamma och pappa visade 0 ansvar!

Lissi

Admirala
2012-05-26, 23:56
Jag forsvarar inte allting som grekerna gor. Men jag ar trott pa att man alltid ska generalisera. Man ser nanting som nan gor i Grekland och sen sager man att alla greker gor sa. Det ar det jag reagerar pa mest. Och jag reagerar pa det mycket eftersom det inte ar forsta gangen det sker, det sker pa daglig basis.

Jeg er så enig, og dette var mitt poeng også. Jeg er så utrolig lei av at om noen grekere gjør en feil, så gjelder kritikken alle. Ikke bare her på Kalimera, men også i media. Klart man kan kritisere, men når en tross alt meget liten gruppes feilskritt utvides til å bli noe alle gjør, blir det absurd. Fiks overskrift unnskylder ikke det. Kritiser de som gjør det. Hold resten utenfor.

Er det ok å skrive Vad är det för fel på Muslimerna? under et foto av flyene som krasjer i World Trade Center?
Nei, det synes jeg ikke. Fordommer, heter det.
Men det er tydeligvis greit å gjøre tilsvarende med grekere.

Agda
2012-05-27, 13:45
Under mina åtta år i Grekland så var det mer vanligt än ovanligt bland barnfamiljerna att de åkte moppe på det sätt bilderna visar eller med barn i knät i framsätet eller satte barnen på pickupflaket och åkte iväg....vilket fick det att knyta sig i magen på mig! Sedan kunde samma föräldrar förfäras över att jag satte barn själva i barnbilstolar enligt våra gällande säkerhetskrav i min bil!

kimmen
2012-05-27, 20:44
Men hallå, det är väl ingen hemlighet att norra Europa har ett högre säkerhetstänk än södra. Det är väl inget att hymla om. Det är inga lösa rykten eller "fördomar" som några här påstår.

Antal dödade i trafiken per 100.000 invånare;
Danmark....4,6
Sverige.....2,8
Norge.......4,2
Grekland..11,1

Siffrorna ovan avser år 2010 och kommer från sidan 16 i "Road Safety Annual Report 2011" utgiven av International Traffic Safety Data and Analysis Group. Hela den 342-sidiga rapporten finns att läsa här (http://internationaltransportforum.org/irtadpublic/pdf/11IrtadReport.pdf). :)

Och trådens rubrik travesterar som redan nämnts på ett TV-program med samma namn där Alexandra Pascalidou gjorde ett reportage från krisens Grekland.

/kimmen

mouche
2012-05-28, 09:13
Kjører bil på Kreta hver dag og siste ukene har vi vært mye rundt og det bildet som trådstarter viser har vi sett mange ganger og i alle byer, landsbyer og steder vi har vært i. Det er kun unntaksvis at man ser folk som kjører motorsykket/scooter som har hjelm, og trolig er det turister og ikke de lokale.
Det er ingenting overraskende i den statistikken det vises til, og heller ingen overraskelse at statistikken er bedre i Sverige enn i Norge, MEN:

Ikke fortell meg at dette ikke er et helt vanlig syn i Vietnam, Thailand, Laos, Cambodia osv osv og i de fleste land i Afrika og Centralamerica!

kimmen
2012-05-28, 16:29
Ikke fortell meg at dette ikke er et helt vanlig syn i Vietnam, Thailand, Laos, Cambodia osv osv og i de fleste land i Afrika og Centralamerica!
Det är nog ingen som säger emot dig, det har redan nämnts att det är lika "dåligt" i många andra länder. Men nu handlar just denna tråden om (brist på) trafiksäkerhetstänkande i Grekland.:)

/kimmen

mouche
2012-05-28, 16:40
Jeg er faktisk klar over hva tråden handler om, og hvor (hvilket land), men hvis du tar deg bryet med å lese alle innleggene her så vil du se at det faktisk hevdes at dette er noe spesielt for Hellas og ikke synes å være tilfelle hverken i andre europeiske land eller i andre deler av verden. Jeg tillater meg å hevde at det er direkte feil, og mener at en slik presisering/påstand som jeg kom med er helt på sin plass og relevant i denne tråden, men aksepterer selvfølgelig fullt ut at du er uenig i det.

Kritsabo
2012-05-29, 06:40
Jag håller med båda sidor i tråden (bara för att irritera). Att köra moped med 3 eller flera där minst en är telning är korkat, men det finns faktiskt ett likartat, värre problem i Sverige, åtminstone i Stockholm. Där cyklar många dagligen, även småbarnsföräldrar fullt skyddsutrustade med barnstol och hjälmar, på trottoarer mellan fotgängare utan skydd. Hur korkat är inte det?
Jag trivs i alla fall bättre i Grekland där man vinkar till mig med hela handen och inte som hemma med ett finger. Förmodligen delar jag det med flera, som trots att de gnäller på grekerna, gladeligen kommer tillbaka på semester eller t.o.m. bygger hus här.
flabb_flab

Hellen
2012-05-29, 09:06
ett likartat, värre problem i Sverige, åtminstone i Stockholm. Där cyklar många dagligen, även småbarnsföräldrar fullt skyddsutrustade med barnstol och hjälmar, på trottoarer mellan fotgängare utan skydd. Hur korkat är inte det?
flabb_flab

Helkorkat, tänker inte ge mig in i något slags försvarstal av dumma svenskar :D, klämmer dessutom till med en idiotgrej till som svenskarna ägnar sig åt, är det så att både cyklar och gående delar banan utan att den är markerad så skall man gå som om man gick på en väg utan trottoar, dvs. så man möter trafiken, tänk vad det hade underlättat för alla om så skedde :D

giottoni
2012-05-29, 13:18
Anser det inte vara fördomar mot greker eller någon annan, men fick förvisso hjärtat i halsgropen när jag kom körande min hyrbil på en synnerligen SMAL grusväg på Santo i somras o mötte en lokal herre som i GOD fart kom körande sin lastbil. På flaket hade han ett gäng bikiniklädda flickor i 10-12 årsåldern som sprang omkring o lekte. Min första tanke handlade inte om mannens nationalitet, utan VAD händer dessa stackars flickor om han måste panikbromsa i 70km/h?? Blev faktiskt lite skakis o tror kanske att de flesta av oss reagerar med en tanke på trafiksäkerhet, var i världen detta än skulle inträffa!

Mats Fredsson
2012-05-29, 14:59
Jag har varit i Asien, Sydamerika, Australien och Afrika förutom Europa. Liknande trafiksituationer har jag BARA sett i Grekland. Rubriken är generaliserande, bilderna är fakta.

/pawik

Men, vaddå? De är ju "bara" 4 på scootern? I Indien, där jag varit ett antal gånger, är det fullt normalt med 5 på scootern... Då ska man dessutom hålla i minne att frun nästan alltid åker "damsadel", dvs har båda fötterna på ena sidan moppen.
Att åka 10 i en "auto" (som kallas tuktuk i Thailand) är lika naturligt.

Lånade en bild på nätet, har inte mina egna här.
http://images.travelpod.com/users/npointing/chitty.1196308320.threwthx-overtaken-by-five-on-a-mopedx.jpg

Men, så omkommer det över 130.000 på indiska vägar varje år... :eek:

Åter till Grekland: jag tycker det har blivit lite färre "kamikazeförare" över åren. Första gången vi var på Leros for smågrabbarna runt som idioter överallt på smattrande moppar, självklart utan hjälm. Såg inte många såna senaste gången vi var där. (de kanske har mött sin skapare...)

Monica P
2012-05-29, 15:44
Mats, just det. Många har slutat köra tvåhjuling och får i stället- dom som överlevde- elrullstol. ( Om dom har råd...)
Det är alldeles sant att säkerhetstänkandet fallerar här, i allafall där jag bor. Man ser galenskaper varenda minut. Konstigt nog vänjer man sig och reagerar bara marginellt. Man vänjer sig vid att passa på vad dom andra gör mer än vad man själv gör.

Samtidigt kan jag tycka att det i Sverige är en "säkerhetshysteri" som inte passar mig helt.

Rasmus
2012-05-29, 16:17
Läste för en massa år sedan en krönika av härlige Herman Lindqvist.
Han var vid ett av sina första besök i Spanien fascinerad av att spanjorerna tydligen var anatomiskt konstruerade på ett helt annat sätt än skandinavierna:
Bland det första jag märkte var att spanjorer av båda könen har sin hjärna placerad i högra armbågen. Så måste det vara, ty det är där de placerar sin hjälm under färd på moped och motorcykel...
Och redan 1985, fram till dags dato, har vi i vår familj kunnat konstatera att greker av båda könen således har sin hjärna placerad på den högra delen av mopedstyret.
I övrigt håller vi med Monica P om att säkerhetstänket i Sverige gått över styr, då man ser barn i de EU-godkända lekparkerna yrsla runt som småväxta kopior av "Michelingubbar", iförda hjälmar, armbågs- och knäskydd, krockkuddar, säkerhetsselar och stödhjul så fort de bara ska hoppa hopprep.
Att vi dagligdags ser familjer komma cyklandes på cykelbanor, trottoarer, stigar, gångbanor, et cetera, varvid barnen har cykelhjälmar och föräldrarna färdas utan (givetvis), tar vi bara som ett sunt tecken på vilken generation i familjen som har någonting innanför pannbenet värt att skydda.
;)

Hellen
2012-05-29, 16:41
Cyklade utan hjälm fram till för ett par år sedan då jag tyvärr var först fram till en cyklist som gjort sin sista resa...
Tydligen är det så att vi reflexmässigt greppar efter att ta tag i någonting då vi tappar balansen, på cykeln blir det styret...

Eva L
2012-05-29, 17:14
Samtidigt kan jag tycka att det i Sverige är en "säkerhetshysteri" som inte passar mig helt.

Jag vet inte hur väl du känner till Sverige av idag. Jag tror att det är ca 40 personer som omkommer i arbetplatslyckor varje år och 2011 räknas som ett mörkt år. Flera unga skadades allvarligt på sin arbetsplats. Bara i helgen drunknade fem personer. Bilolyckorna borde ha minskat eftersom vi numera har mitträcken och viltstängsel nästan överallt. Inte så roligt att krocka med en älg som snabbt krossar en bil. Könssjukdomar bekämpas fortfarande och vi har antagligen världens bästa smittspårning men trots detta ökar åter ett antal könssjukdomar igen.

Särskilt hysteriskt är det inte numera och vi får stå ut med en hel del kemikalier som vi tidigare stoppat bara för att vi gick med i Eu något som större delen av befolkningen i den landsdel där jag bor inte var särskilt förtjusta i. Medelhavsländernas oordning och säkerhetstänkande är för de flesta av oss tack och lov bara charmigt på avstånd.

Eva

Admirala
2012-05-29, 17:43
Kan ikke dy meg - når vi nå først generaliserer, mener jeg - å kopiere et utdrag fra yttermera.se (http://www.yttermera.se/resor/pa_svenskt_vis/vad_utmarker_en_typisk_svensk.html):

En riktig svensk vägrar dessutom erkänna att han har några fördomar överhuvudtaget. I svenska ögon finns det inga skillnader mellan svenskar och utlänningar, och trots att han saknar vänner av jugoslavisk, grekisk, turkisk, finsk, polsk och ungersk härkomst, är han övertygad om att det är väldigt liten skillnad mellan dem och svenskar - förutom deras namn, vanor, att de odlar grönsaker i vardagsrummet, att de alltid har knivar, rånar banker och pensionärer, snor jobb från äkta svenskar, förökar sig som kaniner, slår sina fruar och pratar svenska som någon med munnen full av gröt.

Ang_elx

Mats Fredsson
2012-05-30, 10:36
Jag vet inte hur väl du känner till Sverige av idag. Jag tror att det är ca 40 personer som omkommer i arbetplatslyckor varje år och 2011 räknas som ett mörkt år. Flera unga skadades allvarligt på sin arbetsplats. Bara i helgen drunknade fem personer. Bilolyckorna borde ha minskat eftersom vi numera har mitträcken och viltstängsel nästan överallt. Inte så roligt att krocka med en älg som snabbt krossar en bil. Könssjukdomar bekämpas fortfarande och vi har antagligen världens bästa smittspårning men trots detta ökar åter ett antal könssjukdomar igen.

Särskilt hysteriskt är det inte numera och vi får stå ut med en hel del kemikalier som vi tidigare stoppat bara för att vi gick med i Eu något som större delen av befolkningen i den landsdel där jag bor inte var särskilt förtjusta i. Medelhavsländernas oordning och säkerhetstänkande är för de flesta av oss tack och lov bara charmigt på avstånd.

Eva

Varje olycka är ju egentligen onödig och ofta tragisk. Fast, hotet mot svenskarna är ju inte trafiken, utan livsstilen.

Folk rör sig mindre och mindre, äter fel, stressar för mycket (förmodligen för att de suttit framför TV'n och facebook för länge..) och kommer troligen att drabbas av en hjärtinfarkt när de sträcker sig efter fjärrkontrollen...

Skulle tro att grekernas intensiva rökande försämrar medellivslängden, men inte lär stressen eller livsstilen göra det. Det skiljer faktiskt inte mer än ett år i medellivslängd mellan Sverige och Grekland. 81 mot 80 år.

Sen håller jag med Monica P. Det blir gärna en smula hysteriskt ibland. Vi äldre har ju på något sätt överlevt trots att vi gjorde allt "fel" när vi var små...

Agda
2012-05-30, 12:28
Det här är ett forum om Grekland med allt vad det då innehåller....vi dryftar därmed olika saker om och omkring landet och grekerna. Hade det varit ett forum om annat land ute i världen så hade det varit samma sak i det.
Det som är det intressanta är ju olikheterna mellan i det här fallet Sverige-Grekland. Det skall man kunna prata om utan att några går i taket för att det är kritiskt ibland mot Grekland och grekerna.
Grekerna gör likadant kritiserar oss och tycker vi svenskar är knäppa ibland.....då även fast de kanske bara har träffat ett fåtal svenskar eller inga alls. Ta det för vad det är och gör inte så stora affärer av det hela tiden, det gör bara att man ledsnar på att vara på forumet.
Jag tycker att det finns massor med fel och brister som Sverige har.....som jag bla upptäckte först under och efter mina år i Grekland...har ändå valt att bo här just nu.

Grekland och grekerna har inte sammasäkerhetstänk i och omkring tex trafiken så är det bara. Det har blivit bättre och det kommer att bli ännu bättre.
I Sverige kan vi i vissa fall överdriva säkerhetstänket...fast i och runt trafiken går det nog inte att överdriva....men i andra områden gör vi det.

AnitaC
2012-05-30, 14:03
Leste innleggene her for noen dager siden, og i går, midt i Oslo (ved Oslo city)kom en mann på moped med en liten gutt mellom bena:eek: Sånn 4 år gammel kanskje. Begge hadde hjelm (som om det gjør det bedre). Dessverre var jeg ikke rask nok til å ta bilde, men rushtid i Oslo og 4 åringer på moped(selv med voksen) er ikke å anbefale. Så du trenger ikke være gresk for å kjøre uforsktig.Ang_elx

Hilsen AnitaC

Hellen
2012-05-30, 14:11
Så du trenger ikke være gresk for å kjøre uforsktig.Ang_elx

Se där, det vet man ju hur norrmännen är... ;):D

laero
2012-05-30, 16:54
Håller med Agda i mycket av det hon skriver.

Angående generaliseringar så är sådana ofta av ondo men i det här fallet förstår jag inte riktigt vissa skribenters stora upprördhet.
Kan man inte ta vissa mer eller mindre vedertagna generaliseringar lite med "glimten i ögat" ??, exempelvis:

Norrmän är hurtiga och går på tur med lusekofta.
Danskar är gemytliga men har glömt att svälja gröten när de pratar.
Svenskar är ordningsamma och punkliga men inbundna och tråkiga.
Finnar är världens mest arbetsamma folk men bär alltid kniv.
Tyskar har ordning och reda men klarar trots det inte av att stå i en kö.
Och... greker är trevliga och gästfria samt kör tre eller fler på moppe och gör skatbon av elledningar.
;):);)

mouche
2012-05-30, 17:15
Hva er en lusekofta?:D

Louisa
2012-05-30, 19:01
Sa har kanner jag: Generaliserar gor vi alla och det ar sakert ocksa grundlaggande for ens overlevnad, jag menar nar man vaxer upp sa ar det ett satt att latt och snabbt lara sig vad som ar farligt och vad som inte ar farligt.
Men nar man vaxer upp sa forstar man att varlden inte ar sa organiserad som hjarnan forsoker fa den till. Alla svenskar ar inte blonda tex, aven fast den forsta bilden som man kanske far i huvet nar man sager ordet svensk ar en blond manniska (sager vi nu).

Men for mig ar det ganska naturligt att hjarnan generaliserar. Ibland sa gor det ingenting, nar det kommer till positiva generaliseringar tex, som att svenskar ar organiserade, greker ar gastfria. Men sen kan generaliseringar bli farliga nar de ar negativa, och farligast blir de nar generaliseringarna man har inte grundar sig pa sina egna erfarenheter utan pa nanting som man bara har hort.

Jag tycker som sagt att det ar naturligt att man generaliserar, men man maste ocksa vara medveten om att omgivningen inte ar sa svart och vit som hjarnan vill fa den till. Det finns greker som inte alls ar gastfria, det finns svenskar som inte alls ar organiserade. Det ar viktigt att man sjalv forstar nar ens generalisering kan bli farlig och kanske skapa storre problem for den gruppen som man generaliserar (dvs om manga har samma missuppfattade generalisering av en grupp sa kan det leda till racism).

Sa for att komma till det har inlagget om trafiksakerhet i Grekland, ja det ar sjalvklart fakta att det ar manga fler som dor i trafiken i Grekland an vad det ar i Sverige, grekerna overlag bryr sig inte alls lika mycket om sakerheten i trafiken, jag har sett manga sma barn aka utan barnstol i bilen tex. Det ar viktigt att ta upp sana har saker for det ar viktiga saker som maste andras i det grekiska samhallet. Men det ar nagra saker som gjorde mig upprord over detta inlagg (den kanslan kom faktiskt ovantat, blev forvanad over mig sjalv).

Det forsta ar att sjalva titeln var lite grov for mitt tycke, vad ar det for fel pa grekerna? Titeln visar inte att man ar orolig over grekerna och hur de fardas, utan det kanns som att man har for avsikt att lite hana grekerna. Skulle faktiskt inte ha reagerat om titeln hade varit "Trafiksakerheten i Grekland" eller nat sant.

Manga tycker saklart att jag ar otroligt touchy, och ni har ratt, jag ar supertouchy just nu. Och saken ar den att inte bara jag ar touchy just nu utan ratt manga greker ocksa. Varfor det? Jo for de senaste tva aren sa far grekerna hora forlampningar varje dag fran diverse utlandsk media och europeer, dar lite ar sant och lite ar logn, men alltid 100% negativt och forolampningarna riktas ofta mot 100% av befolkningen. De har blivit syndabockar. Och det ar faktiskt blivit helt ok att snacka skit om greker, saklart med "sanningar" man last i pressen.

Detta klimatet mot grekerna har fatt grekerna att bli, ja lite extra touchy. I dessa tider nar det redan sker manga generaliseringar om grekerna sa ar det annu viktigare tycker jag att inte "bidra" till detta klimat. Jag ar radd att det kommer sluta med racism. Det vill saga pga alla dessa "ofarliga generaliseringar" sa kommer grekerna i slutet att bli samre behandlade tex.

Tro inte att jag vill skapa nan censur eller nat sant. Mitt budskap ar helt enkelt: Forsok att inte generalisera. Belasta inte klimatet ytterligare! Grekerna befinner sig just nu langst ner pa "hierarkilistan" i Europa som "samsta folket". Trafiksakerheten i Grekland: skit. Men vad ar det for fel pa grekerna? Inte mer fel an vad det ar pa svenskarna eller fransmannen eller tyskarna (och det var ju faktiskt det som Alexandra Pascalidous slutpoang i dokumentaren var). Det ar det grekiska systemet som det ar fel pa om ni sa vill.

Louisa
2012-05-30, 19:16
For ovrigt sa vill jag be om ursakt for ett alldeles alldeles for langt inlagg!!!..Hur kunde det bli sa langt?Ang_elx

jan c
2012-05-30, 20:17
Hva er en lusekofta?:D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lusekofta

mouche
2012-05-31, 10:03
Dette er en merkelig tråd på mange vis. Trådens tittel,hva er det for fel på grekerne, stiller kun spørsmål om hva feilen er, ikke om det er noen feil på disse, eller ikke. En slik konklusjon åpner vel egentlig ikke for noen fornuftig diskusjon, men er konkluderende i utgangspunktet og man etterspør kun bekreftelse på en påstand?

Når man allerede i starten har konkludert med at det er feil med grekerne så er dette formodentlig i forhold til noe; en norm, regel, lov, sammenlignbare nasjonaliteter eller hva vet jeg, og her tas det til orde for at man skal kun sammenligne med Sverige og svensker, hvorfor det? Er Sverige, svensker og det svenske systemet fasiten mht hva som er riktig og perfekt?

Og når jeg spør på norsk hva en lusekofte her (som henspiller på hva nordmenn har på seg) så var det en spøk, ikke et alvorlig ment spørsmål for jeg vet hva det er selv om jeg ikke kan huske å ha sett en slik på mange år og selv aldri har eid en. At det var ment som et humoristisk innlegg ble tydelig ikke forstått og kanskje er årsaken at svensker ikke har/skjønner humor? Beklager, nå var jeg visst stigmatiserende og slikt synes jeg vi skal prøve å la være!

Og nå skinner solen som vanlig her på Kreta og trolig tar vi en tur på stranden!_B-anana

Eva L
2012-05-31, 10:34
Lusekoftor är bland det finaste jag vet. Hemstickade tröjor gärna med inspration från gamla mönster, som nu även är högsta mode, faller jag alltid för. :)

Eva

maji
2012-05-31, 12:48
Og når jeg spør på norsk hva en lusekofte her (som henspiller på hva nordmenn har på seg) så var det en spøk, ikke et alvorlig ment spørsmål for jeg vet hva det er selv om jeg ikke kan huske å ha sett en slik på mange år og selv aldri har eid en. At det var ment som et humoristisk innlegg ble tydelig ikke forstått og kanskje er årsaken at svensker ikke har/skjønner humor? Beklager, nå var jeg visst stigmatiserende og slikt synes jeg vi skal prøve å la være!

Og nå skinner solen som vanlig her på Kreta og trolig tar vi en tur på stranden!_B-anana[/quote]

Och jag tyckte att det var komiskt att som Jan c skicka en länk med förklaring på vad en lusekofta är just för att du är norsk. :D Det är inte lätt med humor, men absolut nödvändigt_B-anana
//majibye_bye

Eva L
2012-05-31, 12:55
Nog tror jag de flesta förstår att det var ett skämt. Jag gillar lusekoftor ändå och jag äger en. flabb_flab Den här artikeln skrevs 2010 men modet håller i sig. http://josephine.elle.se/lyx-vs-budget-lusekoftan-2/

Eva

mouche
2012-05-31, 17:16
En fantastisk dag på stranden, men ikke en lusekofte å se!_B-anana

jan c
2012-05-31, 21:17
En fantastisk dag på stranden, men ikke en lusekofte å se!_B-anana

De hade kanske gått på tur.flabb_flabflabb_flab

laero
2012-05-31, 21:26
For ovrigt sa vill jag be om ursakt for ett alldeles alldeles for langt inlagg!!!..Hur kunde det bli sa langt?Ang_elx
Du behöver inte be om ursäkt för långa inlägg ..... men jag funderar om vi ska starta en insamling till ett svenskt tangentbord åt dig Ang_elx

Peter å Stina
2012-05-31, 22:23
Förstår precis vad Louisa menar, vi hade ett par kompisar från Aten på besök förra hösten och det spelade ingen roll om vi stannade för att tanka, åt på någon restaurang eller tog en öl på någon krog/pub på kvällen, alltid var det nån pajas som skulle skämta om greker på mer eller mindre allvar. Våra kompisar var minst sagt jävligt trötta på att hela tiden få höra att dom inte betalar skatt, går i pension vid 40 med ersättning för minst två personer och alla andra fördomar som folk här i allmänhet har.

Hellen
2012-06-01, 06:21
Var kommer alla fördomsrykten från? Är det bara rök utan eld?

Eva L
2012-06-01, 06:23
Peter och Stina vad trist det låter. I vilken del av Sverige är det så? Jag åt senast igår lunch med en grekisk vän som bor här och han är väldigt nöjd med sitt liv här och den positiva känsla han möts med men han har bott här i flera år.

Eva

Admirala
2012-06-01, 07:53
Förstår precis vad Louisa menar, vi hade ett par kompisar från Aten på besök förra hösten och det spelade ingen roll om vi stannade för att tanka, åt på någon restaurang eller tog en öl på någon krog/pub på kvällen, alltid var det nån pajas som skulle skämta om greker på mer eller mindre allvar. Våra kompisar var minst sagt jävligt trötta på att hela tiden få höra att dom inte betalar skatt, går i pension vid 40 med ersättning för minst två personer och alla andra fördomar som folk här i allmänhet har.

Jeg har greske venner i både Finland og Danmark, og de forteller om det samme. Det har blitt lov å mobbe grekere. Det er det jo til og med lov på Kalimera! Det blir som å sparke en som allerede ligger nede.

Vil oppfordre deg og alle andre som ikke kan slutte å snakke om røyk uten ild osv. å lese denne artikkelen i Aftenposten (http://www.aftenposten.no/meninger/Mytene-om-Hellas-6769251.html#.T8hmAO36Tio).

Og så håper jeg at vi snart kan slutte å bruke de verste eksemplene vi finner som bevis for at "sånn er grekerne".

Charleston
2012-06-01, 09:19
Vil oppfordre deg og alle andre som ikke kan slutte å snakke om røyk uten ild osv. å lese denne artikkelen i Aftenposten (http://www.aftenposten.no/meninger/Mytene-om-Hellas-6769251.html#.T8hmAO36Tio).

Skitbra artikel! (jag läste den ändå...)

Hasse
2012-06-01, 11:11
Om man bara lyfter blicken lite ovan horisonten så kan man minnas att förhållanden mellan länder i alla tider har varit mer eller mindre skämtsam.

Vi har vår syn på Norge, amerikaner har alltid haft en tagg i ögat mot polacker, England har haft sina åsikter om irländare osv. osv.

Så länge det sker med en harmlös, skämtsam, ironisk, satirisk andemening så må det väl vara hänt? Börjar det handla om rena och råa påhopp så har åtminstone jag ingen förståelse för det. Men naturligtvis är det alltid vanskligt om mottagaren tar illa upp på något vis. Det hela är en väldigt känslig balansgång.

Emellanåt kan man misstänka att den som uttrycker skämten, ryktena, påhoppen osv. själv inte mår vidare bra? Svårt att veta, denna typ av synsätt lär vi fortsätta se så länge vi lever. Jag själv tar det med en nypa salt, engagerar mig inte särskilt mycket. Är man turist bör man nog akta sig noga för att på plats och ställe, verbalt uttrycka sådant man själv kan tycka är roligt.

/ Hasse:cool:

Hellen
2012-06-01, 11:47
Är man turist bör man nog akta sig noga för att på plats och ställe, verbalt uttrycka sådant man själv kan tycka är roligt.

Är man turist från Sverige bör man nog inte diskutera läget i landet alls med Grekerna, förra året var det många som frågade oss om det verkligen var sant att vi betalade "så mycket" skatt i Sverige, fick lära oss att vi inte var riktigt kloka och de undrade varför vi betalade.
Det är skilda världar..., det vet jag mycket väl.
Yttrandefriheten har vi dock kvar i båda länderna :rolleyes::D

mouche
2012-06-01, 13:44

Fra samme sted som at nordmenn går i lusekofta og svensker ikke har sans for humor vil jeg tro?

Louisa
2012-06-01, 21:54
Du behöver inte be om ursäkt för långa inlägg ..... men jag funderar om vi ska starta en insamling till ett svenskt tangentbord åt dig Ang_elx

Ha ha!!! Ja jag ar helt omojlig, jag vet! Man kan ju fa till prickar aven pa icke-svenska tangentbord men jag ar alldeles for lat for att halla pa med det...

Det roliga ar att aven da jag kommer till Sverige och skriver pa svenskt tangentbord sa fortsatter jag av ren vana att skriva som jag alltid gor, dvs jag fortsatter att trycka pa a och o aven fast jag har alla bokstaver tillgangliga!!!

Sa jag ser tyvarr inget ljus i tunneln..ni kommer nog fa fortsatta dras med mina inlagg utan prickar..men ni forstar val hoppas jag? Tack iallafall for ert talamodklapp_klap

Peter å Stina
2012-06-03, 18:57
Du Hellen, säger du att våra kompisar inte betalar skatt eller vad menar du med ditt inlägg om rök utan eld? Eva L, vi bor i Västerås men jag vet inte om det spelar så stor roll, hör precis samma skitsnack på dom byggen jag jobbar på i Stockholm.

Hellen
2012-06-03, 21:12
Jag undrar hur det kommer sig att dessa rykten om grekerna uppstår. Om era vänner betalar skatt eller inte har jag naturligtvis ingen aning om, det vet de väl bara själva?

Smultron
2012-06-04, 05:27
Peter å Stina: Att Grekland har stora problem med skatteflykt är väl ingen hemlighet och heller inte någon fördom utan ett faktum. Vilka som till största delen är ansvariga för denna situation uttalar jag mig inte om.

Men om ni söker på "tax evasion" på www.ekathemerini.com (http://www.ekathemerini.com) så hittar ni många artiklar och notiser om situation. Där kan man bland annat läsa att staten årligen går miste om mycket stora summor som väl skulle ha behövts i statskassan och att Eu gång på gång trycker på Grekland att de måste lägga mer kraft på att komma till rätta med skattesmitandet om de vill ha fortsatta utbetalningar av räddningspaketet.

(Om era vänner har något med denna situation att göra, har jag förstås ingen aning om!)

greklandsgalen
2012-06-04, 15:27
Börjar inte de här inläggen mer höra hemma bland tråden som handlar om den ekonomiska krisen. Den som ska vara den ENDA tråden också....?:confused:

giottoni
2012-06-04, 18:35
Börjar inte de här inläggen mer höra hemma bland tråden som handlar om den ekonomiska krisen. Den som ska vara den ENDA tråden också....?:confused:
Håller helt med! Känns som att en del inlägg glidit bort lite väl långt från trafiksäkerhetsfrågan...

Kalimera
2012-06-04, 18:41
Håller helt med! Känns som att en del inlägg glidit bort lite väl långt från trafiksäkerhetsfrågan...Inlägg som görs under Kafé Kalimera flyttas inte. Det som skrivs här kan handla om vad som helst (så länge man håller sig till reglerna), och trådarna får spåra ur, och byta ämne. Trådarna behöver inte ens ha med Grekland att göra. Som på ett vanligt kafé alltså. :)

När det gäller den ENDA tråden om grekiska krisen så är det den ENDA tråden i forumen som handlar om Grekland. Annars tenderar många trådar till slut handla om krisen. Men just här i kaféet får trådarna byta ämne.

Peter å Stina
2012-06-05, 13:46
Självklart vet alla om att Greklands ekonomi är väldigt dålig.

För våra grekiska vänner är det inte trevligt att få höra vart man än reser till för land att dom måste se till att betala skatt och alla greker gömmer sina pengar osv. När dom var i ett annat land i EU och skulle shoppa undrade säljaren direkt om dom ens hade råd att handla i den butiken. Bara för att dom råkar vara greker. Då handlade det om en produkt som kostade 130 kr.

Innan grekiska krisen då var det ingen som "tjatade" på dom, men när krisen blev känd då började "snacket".

Bara för att en del eller många människor inte sköter sig, betyder det inte att alla är likadana t ex: skattesmitare, trafiksyndare, folk som anställer "svart" arbetskraft osv.
Alltid finns det ett "svart får" någonstans.

// Stina

mouche
2012-06-05, 14:26
http://www.newstatesman.com/blogs/world-affairs/2012/05/exploding-myth-feckless-lazy-greeks

En artikkel som hevder å komme med litt fakta med hensyn til hva som er galt med grekerne.

You be the judge!

Janérik
2012-06-05, 22:05
Då man pratar om skattemoral så är väl inte Sverige det bästa landet heller. Här har vi branscher som har haft så mycket svarthandel så staten har bestämt att man ska ge rabatt på skatten för de som väljer att betala vitt. Visst har de kommit till rätta med det till en viss del här men jag tror inte det finns många på detta forum som inte har köpt nånting utan kvitto i Sverige heller. Jag har alltid tyckt att det är lite "kasta sten i glashus" över att diskutera skattemoralen i andra länder.

Mvh Janérik

Monica P
2012-06-06, 06:55
Tack, Janérik!

laero
2012-06-06, 08:07
......men jag tror inte det finns många på detta forum som inte har köpt nånting utan kvitto i Sverige heller. Jag har alltid tyckt att det är lite "kasta sten i glashus" över att diskutera skattemoralen i andra länder.
Det ligger nog en del i det du skriver även om jag kanske tror att vi är "uppfostrade" till en något större skattemoral generellt sett. Den stora skillnaden ligger i den Grekiska statens oförmåga och brist på system för att verkligen driva in skatter.

Smultron
2012-06-06, 08:25
Det är förstås aldrig rätt att generalisera! Vad jag ville med mitt inlägg var att visa att det faktiskt finns bakomliggande fakta som bidragit till att skapa denna bild, vilket jag tror var det som Hellen syftade på när hon ställde frågan om "Ingen rök utan eld?".

Personligen fokuserar jag inte så mycket på vem som är "skyldig", utan ser det mest som ett allvarligt problem som vårt kära Grekland måste komma till rätta med som ett led i att försöka komma på fötter. Tror att det är viktigt både ur ekonomisk synpunkt och för att ett system som tillåter sådant i så hög grad, skapar misstro mot politiker, myndigheter mm.

Förresten Jan-Erik, är du medveten om att du generaliserade kring "svenskar" /Kalimera-medlemmar i ditt inlägg?:)

mouche
2012-06-06, 09:28
Jeg skal villig innrømme at hvis alle andre i Norge jukset på skatten og at dette var vanlig blant folk flest og ikke medførte noen konsekvenser så hadde heller ikke jeg betalt noe skatt. Noen som vil stå frem og si at de hadde uansett betalt det de skulle selv om de ikke engang ble bedt om det og det ikke fikk noen konsekvenser?

Poenget mitt er at dette i stor grad har vært en (u)kultur i Hellas og nå får de betale prisen hvilket er på tide.