handdator

Visa fullständig version : Kreta i november?

Höstluffare
2013-08-25, 16:49
Fortfarande minns vi öluffen i Kykladerna för fyra år sedan med värme och glädje! Så nu tänkte vi testa Grekland igen. Fast numera är vi bundna till loven och åker alltså reguljärt ganska sent: månadsskiftet oktober/november. Vi är ganska medvetna om att vädret är ett lotteri, men tänker att det inte gör jättemycket! Om det är fint väder är vi lyckliga och om det regnar eller blåser kommer det alldeles säkert att vara en upplevelse det också. Off season har sin charm (säger vi som reste i Malaysia under monsunperioden och hade det helt underbart! :) )

Men nu behöver vi hjälp! Var bor vi bäst? Vilka orter är trevliga även på hösten? Något bra hotelltips? Vi har (numera) tre barn, 7, 2 och 2 år gamla. Vi behöver absolut inte ett stort komplex, utan gärna något lite mindre men fräscht och personligt ställe.

Alla tips och förslag är jättevälkomna! Ni kan ju det här och vi har tittat på era fina höstbilder från olika grekiska öar.

/Helena

Lissi
2013-08-25, 17:23
Jag har som fd lärare varit i Grekland vecka 44 ett par gånger. Både med jättefint väder och med regn hela veckan!
Det ni ska tänka på är att välja ett ställe med många åretruntbofasta, så att ni har liv och rörelse runt er.
Kreta med Chania/Rethymnon är säkert ett jättebra val, liksom Rhodos.
Själv har jag varit på Tinos med åretruntöppna Chora..
Eller varför inte fastlandet...Nafplion t ex.
Vädret kan man som sagt aldrig veta något om, men oavsett så är det en underbar tid i Grekland och vattnet är fortfarande badbart.:D

Lycka till med planeringen.

Lissi

Ylva A
2013-08-25, 17:58
Hej,
Vill du veta lite temperaturuppgifter i Koutsounari, Ierapetra i okt/nov kan du gå in på vår kalimerahörna, "Jannis och Ylva hörna" för dessa månader under många år. Dock kan vi inte spå vädret i förväg, men södra sidan av Kreta är säkrare vädermässigt dessa månader. Det är vanligt att man bilar över från Retymnon till Agia Galini för bad. Men var ni än väljer, ni blir säkert nöjda med en resa till Kreta.
Good luck / Jannis

ciakoohler
2013-08-25, 18:14
Jag slår ett slag för Paleochora,verkar vara er typ av by även om jag inte varit där i månadsskiftet okt/nov utan en månad tidigare.

Kikh
2013-08-26, 01:49
Föregående talare har rätt i att vädret skiftar, men i Nea Chora - Chania, har ni allt ni behöver för en ändå lyckad semester.

//Kikh

ciakoohler
2013-08-26, 07:26
Ja det så klart !Nea Chora är perfekt läge .

Eva L
2013-08-26, 07:30
Ja det så klart !Nea Chora är perfekt läge .

Är det inte ganska mycket bilar och avgaser där om man har tre små barn är det kanske inte det optimala. Jag skulle välja en trevlig by på sydsidan av ön om det nu inte är så att ni måste ha stadslivet nära.

Eva

Höstluffare
2013-08-26, 14:23
Tack allihop! Det känns jätteroligt med alla era erfarenheter!

Vi har inga behov av att bo vid en storstad eller större stad, men precis som Lissi säger, lite genuint grekliv och lokalbefolkning vill vi se. Det är fördelen med att åka off-season.

Hur lång tid skulle det ta att ta sig till Paleochora? Det verkade trevligt!

Har tittat lite på platserna kring Chaniakusten. Hur är det där? Då har vi inte så lång transfer, eftersom vi anländer på sen em/kväll och åker ifrån Kreta runt 10-11-snåret.

Som referens tyckte vi jättemycket om Tinos stad (och den underbara Nikoleta! :)) och Naoussa på Paros vid vår förra resa. I oktober.

Längtar redan! :)
/Helena

larvih
2013-08-26, 17:32
Hur lång tid skulle det ta att ta sig till Paleochora? Det verkade trevligt!

Har tittat lite på platserna kring Chaniakusten. Hur är det där?

Det tager cirka 1 time og 45 minutter med bussen fra Chania til Paleochora.

Pladserne på Chania kysten har jeg kun set fra bussen til og fra Paleochora, men for mig at se er Chania kysten og Paleochora to fuldstændig forskellige verdener...

Kikh
2013-08-27, 03:36
Är det inte ganska mycket bilar och avgaser där om man har tre små barn är det kanske inte det optimala. Jag skulle välja en trevlig by på sydsidan av ön om det nu inte är så att ni måste ha stadslivet nära.

Eva

Jo, det är fruktansvärt mycket avgaser och stök i Nea Chora, det är en av baksidorna med att bo som en grek i ett livligt samhälle! Vill man hellre bo bland lamm och höns, är Kalikrates att rekommendera. Inga bilar, inga butiker, 2 kaféneio, och alla pratar flytande grekiska! Kalikrates är mitt val om jag har tid till byliv. Tar bara ca 2 timmar med taxi uppför vindlande bergsväggar, men barnen är 100% säkra från biltrafik och avgaser. Se bara till att hålla barnen borta från förgiftad "hundmat"!

//Kikh

Eva L
2013-08-27, 07:54
Jo, det är fruktansvärt mycket avgaser och stök i Nea Chora, det är en av baksidorna med att bo som en grek i ett livligt samhälle! Vill man hellre bo bland lamm och höns, är Kalikrates att rekommendera. Inga bilar, inga butiker, 2 kaféneio, och alla pratar flytande grekiska! Kalikrates är mitt val om jag har tid till byliv. Tar bara ca 2 timmar med taxi uppför vindlande bergsväggar, men barnen är 100% säkra från biltrafik och avgaser. Se bara till att hålla barnen borta från förgiftad "hundmat"!

//Kikh

Nu tycker jag att du är väl spydig. För en trebarnsfamilj som kanske bor i en stad här hemma kan det vara skönt med lugna omgivningar för den skull behöver man inte välja den allra minsta eller ödsligaste byn. Gillar man Naoussa och Tinos och reser med tre barn under sju år kanske en kretensisk stad inte upplevs som något paradis direkt.

Eva

Kalimera
2013-08-27, 09:03
Som andra skriver bör ni välja en ort som lever året om. De gånger jag har rest runt på Kreta i slutet av oktober, och början av november, har det varit väldigt öde i turistorterna. Vissa ställen som sjuder av liv under säsong känns som spökstäder under icke-säsong. Jag skulle nog valt Paleochora, dels för att där inte är stendött, dels för att södra Kreta kan ha riktigt bra väder så sent på året. Om ni väljer Nea Chora, som jag också gillar, kan ni göra utflykter till (inte så års speciellt livliga) turistorterna nära Chania.

Höstluffare
2013-08-28, 08:14
OJ, va' mycket! Nu blev det svårt.. :confused:

Vi bor i en pytteliten by mitt på en leråker i Skåne. Det är inte alls särskilt fridfullt. Särskilt inte nu i skördetider. Så vi vill bo vid havet, se lite folkvimmel, men ändå inte bo mitt inne i stan. Era förslag verkar toppen allihop.

Tror vi väljer mellan Nea Chora, Rethymon eller Paleachora nu. Det verkar vara nära vad vi vill. Lugnt men livligt.. ;) Kanske två ställen, så kommer vi närmre flygplatsen på hemresa och/eller utresa.

Nu ska det surfas hotel! Tjolahopp!

Tack snälla ni! Vilket underbart forum det här är! Så mycket tips, hjälp och uppriktig välvilja! Härliga ni! :)

/Helena

Kalimera
2013-08-28, 08:26
Vi bor i en pytteliten by mitt på en leråker i Skåne. Det är inte alls särskilt fridfullt. Särskilt inte nu i skördetider. Så vi vill bo vid havet, se lite folkvimmel, men ändå inte bo mitt inne i stan. Era förslag verkar toppen allihop. Tror vi väljer mellan Nea Chora, Rethymon eller Paleachora nu. Då hade jag nog valt Nea Chora. De flesta hotellen har utsikt över stranden och ut över havet och folklivet är trevligt och typiskt grekiskt. Det finns många bra ställen att äta på, och det är bara 15 minuter att gå till gamla stan i Chania, där utbudet är ännu större. Chania är en fantastisk stad, inte minst under lågsäsong. Stranden i Nea Chora är helt okej. Vill ni ha bättre stränder kan ni åka buss eller hyra bil.

Det finns många trådar om Nea Chora i forumet. Här är en av dem (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=286155).

Höstluffare
2013-08-28, 12:56
Nea Chora it is!

Någon som vet något om Frida Apartments? Det ligger inte i, men precis utanför Nea Chora. Hur långt kan det vara (ganska nära enligt Lissis Maj-hotel, men hur nära?) Det såg visserligen lite glassigt ut, men där finns lediga lägenheter för fempersonersfamiljer. Har lite problem att hitta ett vettigt boende för fem personer.

Jag hittar inget om det hos er Kalimeror och det är ju bekymrande.. Det ser lite off ut enligt google maps, men har fått superbra omdöme på Booking och Trip Advisor. (Hotelbokningar är inget man skojar om! ;)) Vi går gärna en liten bit, men det får ju inte ta evigheter innan man kommer in i stan.

Läste någonstans att det var 20-30 minuters gångväg till Venetianska hamnen, men hur långt är det då till folkvimlet?

Tackar igen om någon vill hjälpa till!

/Helena

Lissi
2013-08-28, 15:13
Fridas ser jättefint ut....Kedrissos, där vi ska bo i maj ligger nära, men lite längre bort än Fridas. Det går lokalbussar från Chania om ni inte vill/kan gå så långt.

Så bra att ni är där före oss, för då kan jag få info av er. :D Jag tror det är ett jättebra val och hamnen i Nea Chora är så mysig så man måste inte alls gå in till Chania var dag. Stranden i Nea Chora ligger alldeles innan fiskehamnen. Där badade jag i mitten av april....
Venetianska hamnen i Chania är MITT i centrum ;) Det var en jättefin promenad tyckte vi att gå in från Nea Chora och vi gick flera gånger även ut där "våra" hotell ligger. Men vi är ju 2 promenadälskande vuxna.
Men som sagt lokalbussen går genom Nea Chora ut mot hotellen....

Lissi

Höstluffare
2013-08-28, 16:57
Tack Lissi! :)

Då är det bokat!

Så kul om jag kunde hjälpa och tipsa dig lite! Jag lovar att hålla ögonen öppna och komma ihåg allt kul och fint som gör resan enkel och mysig!

Har även mailat lite med hotellet (inget lämnas åt slumpen i val av hotell :)) som meddelar att det finns supermarket och bageri en bit bort, så då blir det härliga frukostar på balkongen!

Nu längtar vi iväg redan..

Andra tips om restauranger, dagsturer eller biluthyrningsfirmor är välkomna!

Hälsningar
/Helena

Kikh
2013-08-28, 23:49
Nea Chora it is!

Någon som vet något om Frida Apartments? Det ligger inte i, men precis utanför Nea Chora. Hur långt kan det vara (ganska nära enligt Lissis Maj-hotel, men hur nära?) Det såg visserligen lite glassigt ut, men där finns lediga lägenheter för fempersonersfamiljer. Har lite problem att hitta ett vettigt boende för fem personer.

/Helena

Fridas är ett litet mysigt hotell på en kulle en bit från vägen och stranden. Ägarna är rara och trevliga, om rummen vet jag noll, och det finns en liten POOL utanför receptionen :D Jag hoppas för er skull att de inte stängt ner poolen för säsongen! Att jag vet av Fridas beror på att de erbjöd mig jobb som receptionist året efter att jag flyttat hit.

Ni har en kort promenad till stränderna i Chryssi Akti, lite längre till Agii Apostolis med sina fina badvikar, och ca 30 minuter med barnvagn om ni går strandvägen till Nea Chora. Undvik att gå efter stora vägen! Vid stora vägen har ni busshållplatsen helt utanför, bensinstation och bankomat. Lidl och INKA supermarket ligger drygt 1.5 km längre upp mot Platanias, ni har ytterligare ett stort INKA om ni genar över korsningarna syd-öst ett par 100 meter.

I Nea Chora ska ni besöka tavernorna Oyzithino på piren (hälsa från mig!) och Magasaki. Jag tror att Paulbosse och Lars kan fylla på listan ;)
Besök även torsdagsmarknaden i Nea Chora, den brukar ligga nere vid havet.

Ha en fin semester!!!

//Kikh

Höstluffare
2013-08-29, 08:44
Tack Kikh!

Låter ju trots allt ganska långt från saker och ting, men vi får väl rusta upp resevagnen och promenera. Vi gillar att gå! Jag kollade med hotellet och båda poolerna skulle vara igång till precis när vi åker hem. De verkade väldigt serviceinriktade och svarade snällt på alla mina tusen frågor.. ;)

Lidl finns här hemma. Jag vill handla i små grekiska marketar och grekiska bagerier! Härligt att det verkar finnas lite att välja på då! I övrigt får vi hyra bil och tuffa runt lite! Ser verkligen fram emot att komma iväg. Hösten kommer inte alls att bli lika lång här hemma nu!

Tack tack tack alla ni! Helt förstummad över vilken vänlighet som finns här! <3

/Helena

lars
2013-08-31, 09:46
I Nea Chora ska ni besöka tavernorna Oyzithino på piren (hälsa från mig!) och Magasaki. Jag tror att Paulbosse och Lars kan fylla på listan ;)
Besök även torsdagsmarknaden i Nea Chora, den brukar ligga nere vid havet.

Ha en fin semester!!!

//Kikh

Man kan ju lägga till Manos, som också ligger vid piren.
Nea Chora i november är ju inte stökigt med en massa bilar etc. Fördelen med N C är att det är en levande ort året om, umgänget med lokalbefolkningen och närheten till havet och stranden, liksom närheten till Chania (15 minuters promenad, kanske lite längre med barn. Det finns buss), man har tavernorna som grannar, inte en massa turistprylaffärer med tingel tangel, små mysiga hotell, de flesta med utsikt mot havet. Här finns en liten hamn med liv och rörelse bland fiskebåtarna, strax intill en stor marknad på torsdagarna med allt ifrån säkerhetsnålar, frukt och grönsaker till kalsonger, skjortor, bh, etc etc.
Lätt att ta sig ut på vägarna om ni hyr bil, nära till bergen och bergsbyarna.
Har jag missat något, ja säkert?
Gillar jag N C, ja det framgår nog med all önskvärd tydlighet.
Ni hittar säkert ett bra boende och kommer att trivas bra på Kreta,

lars
Kriti stin kardia mou

Marianne
2013-08-31, 10:07
Ang. marknaden, kolla med hotellet eller någon som vet, de flyttar marknaden längre in mot staden om vintern. Tror den har en annan address i november, men som sagt, kolla upp - det är en upplevelse med dessa marknader. Livet på marknaden, mer än prylarna. ;)

haneleh
2013-09-20, 22:32
Åh, en familj till som åker till Kreta på höstlovet! Vi åker 29 okt till Chania (med Ryan Air från Nyköping) och har bokat hotell Elma's Dream i Chrissi Akti. Vi har aldrig varit på Kreta eller i Grekland öht förut, så det ska bli spännande. Vi vet inte riktigt vad vi ger oss in på. Vi är nog beredda på att vädret inte är så bra, så blir det bara plus om det sedan är bra väder. Det är skönt att bara komma iväg från höstrusket och vara ledig med familjen.
Vi räknar med att hyra bil en dag och åka runt lite. Vi har ca 3,5 km in till Chania och 100 m till havet. Det låter bra i alla fall!... Jag tycker det verkar som att de små byarna väster om Chania går i varandra, så jag har ännu inte listat ut hur Chrissi Akti ligger i förhållande till tex Nea Chora, Agia Marina, Kato Daratso, Agiii Apostoli osv... Jag skulle gärna vilja ha tips om sevärdheter och bra restauranger runt omkring Chrissi Akti och i Chania förstås... om det är ok att jag norpar lite på på ditt inlägg här.:)
/Helena ....här också

bwh
2013-09-21, 08:43
Vi bodde på nabohotellet Triton nå i september. Stranden 100m fra hotellet er en av de fineste jeg har vært på, helt fin sand og krystallklart vatn. Hvis du går inn på tråden "God mat i Agii Apostoli" er det en del tips på tavernaer i området. Vi tok Taxi fra flyplassen og betalte mindre enn 30€, Taxi fra hotellet til Chania kostet 7€. Vi brukte ca. 15 minutter da vi gikk langs stranden til Nea Chora. Det er et fredelig område som passet oss utmerket.
Info om Chania finner du her: http://www.chaniacrete.gr/se/
God tur!

Höstluffare
2013-09-21, 11:06
Va bra med en "dubbeltråd"! Vi kan ju tipsa varandra! :)

Jag är fortfarande tveksam till vårt hotelval på Frida Apartments, eftersom det ser ut att ligga "off". Har kollat på google satellit och tycker också att det ser ut att vara sammanhängande bebyggelse hela vägen. Vi kanske kan gå åt båda hållen?

Vad gäller bilhyra vill jag passa på att fråga om någon vet något bra ställe? Pålitlligt! Vi hyrde bil sist vi öluffade men hade då bara ett barn med. Nu behöver vi större bil och tre barnstolar och det kanske kan vara knepigt?

Egentligen åker vi ju i oktober. Vi reser hem den 2/11, men tror att vi kommer att hinna med att suga ur de sista dagarna av sommarsäsongen 2013. Det gör inget om vädret inte är kanon. Det kommer att vara bättre än här hemma och det är äventyret, lugnet och avkopplingen vi är ute efter. Och maten! Åh som vi längtar!

/Helena

pollebosse
2013-09-21, 11:41
Hej.
Vi hyr bil av Sunny cars i Nea Chora. De har alltid varit jättebra. Om man bor i Nea Chora hämtar man bilen"runt hörnet" och lämnar även där.
Jag skulle fundera på något av hotellen i Nea Chora, det finns flera trevliga där,
även några som ligger på gatorna precis bakom stranden. Vi har verkligen fastnat för Nea Chora och vid varje resa så blir det alltid några dagar här.
Varifrån flyger ni och med vilket bolag?

Nu åker jag strax till Paleochora, men givetvis med några dagar i Nea Chora.

Paul

haneleh
2013-09-21, 21:25
Vår "hotellchef" har mailat och sagt att han kan hjälpa oss med biluthyrning (som ligger precis vid hotellet) och att boka taxi till oss från flygplatsen för ca 28 EUR.
Vi hoppas också på avkoppling, upplevelse och ja tack, lite sol också, det gör inget. Bara att kunna sitta och äta frukost utomhus i okt/nov gör gott för själen.
Tack för tipset om god mat och Chanialänken, bwh!
Om man bor i Chania och vill ta sig till Elafonissi, måste man åka över bergen då? Jag är så otroligt höjdrädd, men skulle gärna besöka Elafonissi...
Jag kollade också på Frida hotell (jag har nog kollat in alla hotell mer eller mindre...) och det ser jättefint och trevligt ut, men vi valde Elma's dream pga läget närmare havet. Jag har dock inget annat att gå på då vi är helt nybörjare på Kreta... Vi har köpt grisen i säcken ;-).

Kalimera
2013-09-23, 10:00
Jag är så otroligt höjdrädd, men skulle gärna besöka Elafonissi...Jag är också höjdrädd men har aldrig känt obehag under resan till Elafonissi.

NilsHåkan
2013-09-23, 19:47
hej där!

Vi bodde på hotellet bredvid för ett antal år sedan (2 vuxna) och med barnvagn är det svårt att ta sig in till Chania till fots. Kommer ihåg att det fanns restauranger i "området" väster om hotellet.

Annars är området fint och det finns bussanslutningar på en parallellgata till den Ni bor på. Fråga i reception.

Vi är en stor vän av att hyra bil (trots den livliga trafiken) då detta ger en enorm frihet att se mer av underbara Kreta. Mitt råd är att läsa på ordentligt innan Ni åker och ha några "planerade" utflyktsmål och gärna läst på kartan ordentligt samt kollat google map var ni svänger osv.

Kreta är inget man varit med om innan man varit med om det när det gäller att hitta. Detta bara som en vägledning om förberedelse.

Ha en fin resa och hoppas Ni blir lika förtjusta i Kreta som många av oss andra här. Vi åker för övrigt till Rethymnon (favoriten) den 3 oktober.

Elafonissi är fint men jag gillade vägen dit och tillbaka bättre än stranden. Då ska det läggas till att vi gillar att åka bil och inte är några strand människor.

Höstluffare
2013-09-23, 21:05
Vi bodde på hotellet bredvid för ett antal år sedan (2 vuxna) och med barnvagn är det svårt att ta sig in till Chania till fots. Kommer ihåg att det fanns restauranger i "området" väster om hotellet.

Menar du hotellet bredvid Frida apartments? (Nu är vi ju två kretanybörjare på tråden.. :)) Vi har ju barnvagn (för två barn dessutom) och kommer att vilja promenera till stan. Promenera överhuvudtaget..

Tror att jag också kollat mer eller mindre alla hotel. Vi ville ju bo i Nea Chora och vill gärna kunna gå dit.

nilam
2013-09-24, 07:20
Vi har ju barnvagn (för två barn dessutom) och kommer att vilja promenera till stan. Promenera överhuvudtaget..

Tror att jag också kollat mer eller mindre alla hotel. Vi ville ju bo i Nea Chora och vill gärna kunna gå dit.

Det gäller från alla hotell i området...det går utmärkt att gå utan barnvagn längs stranden in till Nea Chora men har ni vagn får ni gå på gatorna in.

// Malin

jan c
2013-09-24, 17:55
Det gäller från alla hotell i området...det går utmärkt att gå utan barnvagn längs stranden in till Nea Chora men har ni vagn får ni gå på gatorna in.

// Malin

Det går nog bra att gå med barnvagn med lite större hjul än paraplyvagnar om det är torrt väglag.