handdator

Visa fullständig version : Resväska, handbagage eller ryggsäck?

Kalimera
2014-04-02, 15:39
Satt igår och funderade på om jag skulle köpa en resväska inför sommarens resa, eller om jag skulle åka med ryggsäck som vanligt. Mitt beslut blev ryggsäck. Jag har aldrig rest med resväska, inte ens när jag åker till ett och samma resmål. Jag är ryggsäcken trogen. Något som jag får för mig är på väg ut, att fler och fler reser med resväska, eller kanske bara med handbagage.

Hur är det med dig? Vad packar du vanligtvis i när du reser till Grekland?

Lägg din röst här ovan.

Monica P
2014-04-02, 15:47
Eftersom jag är här blir funderingen för mig vad jag skulle ta med vid Sverigeresa. Inte aktuellt just nu, dock. Tandborste, portmonnä, lite kläder. Eftersom jag bor hos barn eller syskon kan jag klara mig med minimal packning, inte ens tandkräm behövs...snyltgäst...

Thira
2014-04-02, 16:11
I en resväska som har hjul ifall jag reser en kortare tid och till få öar. Men i ryggsäck ifall jag ska resa mellan många olika öar eller där underlaget är sådant att resväskan blir otymplig att dra.
Har alltid önskat att jag kunde hålla mig till endast handbagage. Men det har aldrig lyckats hittills.

KR
2014-04-02, 16:19
Nuförtiden blir det alltid lättvikts resväska på hjul. Tycker det är smidigast.
/ /
KR

kize
2014-04-02, 16:41
Reser alltid med ryggsäck, då behändigt att slippa bära eller dra en tung väska. Det innebär att man inte tar med mer än man orkar bära på ryggen, resten går bort. Ca 10 kilo, där går gränsen för mig. I år åker vi tre veckor så det kanske blir mindre packning av kläder o mer tvätt på plats istället. Ja, det blir ju fler pocketböcker så klart!

Sunny12
2014-04-02, 17:03
Alltid med en lättviktsresväska
på hjul!
Inte alls tung att dra, mycket behändig!
Att ha en "Rygga"som väger 10 kg, skulle kännas väldigt obekvämt för mig!
Smidigt och praktiskt med en rullväska!
Men med detta råder ju delade meningar om!.. ;)

Deia
2014-04-02, 17:04
Bag med hjul fungerar bäst tycker jag. Lättrullad och lätt att hitta saker i - knappt man behöver packa upp. Eftersom att den är mjuk så är den lättpackad också. Jag har en Samsonite.

Sunny12
2014-04-02, 17:09
Bag med hjul fungerar bäst tycker jag. Lättrullad och lätt att hitta saker i - knappt man behöver packa upp. Eftersom att den är mjuk så är den lättpackad också. Jag har en Samsonite.

Det har jag med en Samsonite, superpraktisk!!.. :)

Bertil Lindroos
2014-04-02, 17:23
Beror lite på tillfället, reser jag ensam blir det numera med endast handbagage,
var 4 veckor på Naxos i höstas och reste med 8 kg handbagage, klarade mig utmärkt.
En bra handbagage väska med hjul är perfekt :)
När jag reser med barnbarnen, då blir det en resväska med hjul, med plats för allt från blöjor till leksaker. Alltså...en bra kvalitetsväska med hjul...funkar alltid.

Celbe
2014-04-02, 17:29
Båtluff: Ryggsäck utan tvekan. Jag har testat ett par gånger att ha antingen trolley eller bag på hjul och höll på att bli tokig när man skulle av och på färjorna. Gillar inte heller att dra på ojämt underlag. Jag är inne på rygga nr 4 och har äntligen hittat riktigt rätt med en Haglöfs. Ryggan är alltid med i Thailand också.

Bonusvecka på en och samma ö: Då har bagen på hjul + en liten extraväska räckt för oss båda.

Kursvecka å tjänstens vägnar: Hård resväska för då ska det med konferens-, strand- och kvällskläder + kursmaterial och kursböcker.

Celbe

larvih
2014-04-02, 17:37
Kun håndbagage.

Max 5 kg i en lille Fjällräv på 20 liter. :)

Ylva A
2014-04-02, 17:59
Som dubbelboende dvs. halva året i Sverige och ännu mer på Kreta(!) är alternativet enkelt! Hårda resväskor som klarar upp mot 50 kg tillsammans. Vi trodde för många år sedan, att vi skulle kunna resa med minimal packning. Allt fanns ju på plats. Men vad gör man med olivolja, inlagda oliver, ouzo på hemväg och vad gör man med sillburkar, renkött, hjortron på väg ner, om man bara har ryggsäckar? Dessa hör till öluffandet!
/ Jannis

Sunny12
2014-04-02, 18:11
Precis som Jannis säger så är det också en till orsak varför jag väljer resväska! Alltså vill ha möjlighet att köpa med något hem, som tex olivolja och annat smått och gott!
Jag har inte mycket i väskan när jag reser ner därför finns det alltid plats för diverse vid hemresan!!..

ofelia
2014-04-02, 18:13
Jag har alltid bara rest med en stor ryggsäck men i år har jag tänkt att skaffa en resväska med hjul.

/Ofelia

Pyttan
2014-04-02, 18:32
Öluff några veckor: lättviktsresväska på två stora hjul

En vecka eller kortare: endast handbagage, liten väska på hjul

:)

jan c
2014-04-02, 18:49
Som dubbelboende dvs. halva året i Sverige och ännu mer på Kreta(!) är alternativet enkelt! Hårda resväskor som klarar upp mot 50 kg tillsammans. Vi trodde för många år sedan, att vi skulle kunna resa med minimal packning. Allt fanns ju på plats. Men vad gör man med olivolja, inlagda oliver, ouzo på hemväg och vad gör man med sillburkar, renkött, hjortron på väg ner, om man bara har ryggsäckar? Dessa hör till öluffandet!
/ Jannis

Jo jag känner till det .I år när vi åkte hem hade vi tre väskor a 20 kg , Vi säger varje år att nu kan vi åka ner med bara handbagage ,men icke det är en massa grejor vi måste ta ned .Annars tycker jag om att resa med lätt packning .

Lissi
2014-04-02, 18:51
Till Tinos bli det 65 liters väska för medhavda sillens skull. Annars bara handbagagetrolley. Även vinterveckor i Krakow, Madrd, Paris o Aten klarar vi med handbagage. Så smidigt och man slipper bandet....
Men som sagt....Tinos blir med incheckad väska och hjärtat i halsgropen
om väskan är med eller ej.Idag var den med :D

Kalimera
2014-04-02, 20:15
Jag har alltid bara rest med en stor ryggsäck men i år har jag tänkt att skaffa en resväska med hjul.Berätta gärna vad du tycker när du kommer hem.

För övrigt är jag lite nyfiken på vad de personer som har kryssat i "Annat" packar i. :)

AkT32
2014-04-02, 20:38
/ Jannis

Samma här, så mycket som ska med ner och minst lika mycket hem. Ang_elx
/Alpo

Skåne Pia
2014-04-02, 21:07
Öluff då är det ryggsäck som gäller. Sen handlar vi inte hem så mycket numera utan att det får plats i ryggan eller som handbagage. Jag gillar att ha fria händer!! Hänger kanske kvar sen alla de år barnen var med.
Weekendresor då är det handbagage som gäller.
Funkar även på 1 vecka i solen :)

Netwolf
2014-04-02, 21:22
Faktum är att vi pensionerade våra ryggor för några veckor sen. De åkte på tippen. Eg var det inget fel på dem, men vi har haft dem snart 20 år och inte använt dem sen 2006 eller nåt.
Vi använder rullväskor hela tiden och skulle ryggebehovet uppstå igen, så köper vi nya. Men det tror jag faktiskt inte det gör.

http://forumbilder.se/DCF4U/ryggor.jpg

/Netwolf

kari
2014-04-02, 22:17
Vi har også "pensjonert" ryggsekkene våre til fordel for kofferter med 4 hjul :)
( vet ikke om det tilsvarer "resevesker":confused:)

På våre lange ferier t i d l vår/s e n høst trenger vi den tillatte maks vekten på 20kg h j e m, på utreisen 16 - 18 kg, l i t t tungt å ha på ryggen :)

Nylig kjøpte vi "verdens" letteste koffert med "Ryan Air mål ", den veier kun 1,5 kg = 8.5 kg baggasje :)
Det skal holde fint på en 14 dagers ferie i sommerhalvåret har vi bestemt ;)
"Test" skal foretas om en måneds tid bye_bye

mammahelldal
2014-04-03, 07:30
Har oxå alltid haft ryggsäck, men i år blir det resväska med 4 hjul:) Dels tycker jag om att packningen är lättillgänglig, dels har jag sällan gått så många meter med min ryggsäck ( i Grekland..) Dessutom slipper man den lite mer "krångliga" incheckningen:) Så, i mitten på juni kommer det en utvärdering:)

Bluesea
2014-04-03, 08:06
Eftersom vi nu (nästan) alltid åker med Ryanair, är det handbagage som gäller. Vi har köpt superlätta Samsoniteväskor med hjul som bara väger 1,5 kg. Innebär att vi får med 8,5 kg bagage plus en liten extra väska för taxfree mm. Det klarar vi oss långt på.

Hjalta99
2014-04-03, 18:55
Hur är det med dig? Vad packar du vanligtvis i när du reser till Grekland?

Det blir min röda rullbag! Eftersom jag inte alls vill ha ryggsäck (usch och fy) och resväskan (som jag har) är ett otyg, så blir det rullbagen. Eftersom den är mjuk går den att stuva lite hur som i taxin... flabb_flab

/Eva

ofelia
2014-04-03, 19:29
Berätta gärna vad du tycker när du kommer hem.

Absolut, det ska jag göra. Ser fram emot att kunna lyfta på locket och kunna plocka ut något utan att behöva stuva om hela väskan.

Dessutom reser barnen med egna rullväskor för första gången i sommar vilket frigör mycket plats i min väska flabb_flab.

/Ofelia

storkis
2014-04-04, 11:19
Min har alltid resväska när vi åker, men lägger alltid ner en ryggsäck, om vi sticker iväg på utflykter.

MickeKöping
2014-04-04, 23:07
Körde alltid med ryggsäck förut men 2012 så skaffades det resväska med hjul inför Thailandsresa i januari. Hittade ett bra erbjudande på Claes Ohlson. Lite större hjul på 65-70mm funkar hyfsat på knackiga gatbeläggningar. I ryggan så har man bättre ordning när man lägger sina grejor i olika fack och där ska dom liksom vara men i resväskan så blir allt en jäkla mess.

Netwolf
2014-04-05, 08:19
Min har alltid resväska när vi åker, men lägger alltid ner en ryggsäck, om vi sticker iväg på utflykter.

Ja, dagryggan har man kvar. Den har jag svårt att se att man kan ersätta.

/Netwolf

Pnyx
2014-04-05, 10:27
Om jag ska ö-luffa blir det absolut ryggan av medelstorlek. Att ta med allt man äger och har i en sån där jättelik ryggsäck avsedd för fjällvandringar, är helt onödigt för grekisk öluff (i alla fall för mig).
Ska jag flyga direkt och stanna på samma ö hela tiden, ja då blir det att packa resväskan med hjul.
Den lilla ryggan följer alltid med. Fungerar till allt och allting, utom finmiddag och sån har jag hittills lyckats undvika i grekiska ö-världen.....

kari
2014-04-05, 11:01
Ja, dagryggan har man kvar. Den har jag svårt att se att man kan ersätta.

/Netwolf

fb_gilla - d e n må med :D

Sunny12
2014-04-05, 11:04
fb_gilla - d e n må med :D

fb_gilla...Absolut!!..:D

litentuva
2014-04-05, 14:20
Reser till Kreta på fredag med en kabinväska, räcker fint - men så har jag ju lite grejer på plats redan. Kan efter förra sommarens äventyr kvala in under alternativet "annat" - då var det ju i bagageluckan vi packade ;)

Kalimera
2014-04-05, 15:44
Kan efter förra sommarens äventyr kvala in under alternativet "annat" - då var det ju i bagageluckan vi packade ;):D

Aina
2014-04-05, 15:44
Mycket nyfiken på vad "annat" är! Plastkasse?? :D :D
A

IRSA
2014-04-06, 22:48
2008 köpte jag en resväska med hjul på Rusta, den hänger fortfarande med. Men har en 20L rygga som handbagage, brukar ha ett ombyte underkläder och baddräkten i den, OM olyckan skulle vara framme o resväskan o jag hamnar på olika ställen (knackar mig i pannan)

Irene

para poli
2014-04-07, 17:50
Mycket nyfiken på vad "annat" är! Plastkasse?? :D :D
A

0:25 https://www.youtube.com/watch?v=GV2n00avRB0

Netwolf
2014-04-07, 21:21

flabb_flabflabb_flabklapp_klapklapp_klap

Monica C
2014-04-07, 21:33
:D:D:D
Monica:)

Sunny12
2014-04-07, 22:36
flabb_flabflabb_flab..lika kul att se om och om igen!!.. :D

eija
2014-04-09, 15:12
Med en ryggsäck, så liten som möjligt som handbagage _B-anana!

Mats Fredsson
2014-04-10, 16:17
Endast ryggsäck, max 5 kg. Det räcker gott för de 10-11 dagar vi brukar vara iväg.
:)

Helena S
2014-04-11, 15:16
Det blir med resväska och en ryggsäck (för utflykter och vandringar) som handbagage :)

Trevlig helg!

Mahava
2014-04-13, 18:27
Åker med en samsoniteväska på 4 hjul och en rygga som handbagage/utflyktsväska. Tycker det fungerar bra även när man är ute o båtluffar :) packar alltid ned ett ombyte och badbyxor i handbagaget ifall väskan kommer bort och nu när vi är två så brukar vi även "korspacka" lite mellan väskorna så man inte blir av med så mycket om en kommer vilse :)

Annwi
2014-04-15, 17:13
När vi ö-luffar har vi alltid ryggsäck, tycker det är mest praktiskt så. Men vi har också märkt att fler och fler har resväska. Resväska har vi när vi ska vara på ett och samma ställe, vilket blir mer och mer sällan.

Jag älskar min ryggsäck! Den är liten och smidig, rymmer 50 liter och kan med ett enkelt handgrepp göras om till en bag, om man inte vill checka in den som specialbagage.

Kikh
2014-05-10, 07:57
Resväska, och fler än en, eftersom jag tycker om att shoppa på resmålet. Tyvärr har strikta bagageregler gjort att kommersen här i Chania dör ut i brist på kunder. När jag lämnade USA hade jag 20 kilo, från Oslo reste jag med 70 kg och det var värt att betala extra för :D

//Kikh

ofelia
2014-06-25, 21:46
Berätta gärna vad du tycker när du kommer

Jag kommer inte att resa med ryggsäck igen. Det är underbart att slippa packa ner i ryggsäcken för att sedan inte kunna plocka upp just det jag vill ha utan att 4 andra saker följer med. Nu lyfter jag på locket och tar fram det jag vill ha. Dessutom gillar jag att slippa kånka på väskan, det är väldigt smidigt att dra den istället. Så för min del är eran med stor ryggsäck över.

Mina barn 8 & 10 år drar också för första gången var sin liten rullväska och det fungerar otroligt bra.
/
Ofelia, direkt från Ikaria (en bubblare bland favoritöarna)

gunnar
2014-06-26, 09:29
Tror att jag också skippar ryggan i år. Det är precis som du säger, grejerna blir mer lättåtkomliga i en väska. Däremot tycker jag det är smidigare att kånka på ryggan än att bära på väska av och på färja, upp och ner i trappor. Jag får utvärdera när jag kommer hem!

tramp
2014-06-28, 21:25
Har alltid luffat med ryggsäck fram till förra året då det blev en liten miniresväska. Man möts med större respekt hos rumsraggarna och det är mycket bekvämare. Aldrig mer ryggsäck! flabb_flab

Kalimera
2014-06-30, 14:23
Så för min del är eran med stor ryggsäck över.Jag har inte ändrat mig efter senaste resan, det blir ryggsäck även i fortsättning. :)

kimmen
2014-06-30, 16:25
Jag har inte ändrat mig efter senaste resan, det blir ryggsäck även i fortsättning.
Samma här. :)

/kimmen

Kalimera
2014-07-01, 13:34
Samma här.Tänkte en del på det under senaste resan, som när jag skulle gå av Blue Star Delos.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/delos.jpg

Det gick lättare för mig som hade ryggsäck.

Sunny12
2014-07-01, 13:50
Förstår inte varför folk släpar upp sina väskor på övre däck.. :eek:, jag lämnar min nere på bildäck, på särskild reserverad plats för resväskor!

Endast handbagaget tar jag med upp på däck förstås, för det är väl där man brukar förvara det mest värdefulla, iaf jag!

Sunny:)

mariamia61
2014-07-05, 10:12
Jag har också märkt att allt färre reser med ryggsäck och ska man stanna på ett ställe så är det kanske bäst. När vi åker på charter har jag resväska men alltid ryggsäck när jag ö-luffar! Det är ju så praktiskt och enkelt. Man frestas inte heller att ta med onödigt mycket.

För några år sedan prövade vi att byta ut ryggsäcken mot resväskor och det gör vi aldrig om, fy så opraktiskt! Min man tyckte dessutom inte att det kändes som att vi luffade på riktigt när vi hade resväska. Håller inte med honom men å andra sidan tycker han inte att det känns som äkta ö-luff när man förbokar boende heller!

Min ryggsäck är superbra, man kan packa både nerifrån och uppifrån, det är mycket smidigt och man behöver inte leta efter saker och plocka upp allt för att hitta det man behöver. Dessutom är den jättebra på riktigt långa vandringar när man behöver ha med sig mycket vatten. Men tyvärr blir kläderna skrynkligare än i en resväska.

Mia

Mahava
2014-07-08, 12:20
Tänkte en del på det under senaste resan, som när jag skulle gå av Blue Star Delos.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/delos.jpg

Det gick lättare för mig som hade ryggsäck.

Man måste ju inte släppa upp väskorna på däck, ställer dem alltid i garaget, sen tar jag med handbaggage som innehållelr mina värdesaker upp, vill någon ha mina gammla shorts o tshirts osv så får dem väll ta dem då :) Tyckte Rygga var bättre förr men sen köpte vi varsin rullbar samsonitekoffert med hjul av model lite grövre, så sjukt smidigt, inte behöva packa upp hela väskan när man ska ha tag i det där som alltid ligger längst ner, den lilla nackdel vad gäller mobilitet vid tex båten osv motväger inte fördelarna tycker jag, sen är jag ganska stark så att hiva 20 kilos väskor är inte så där överdrivet jobbigt om det behövs i en trappa etc

kize
2014-07-09, 08:22
Har hittills alltid rest med ryggsäck och hade tänkt göra det även i år. Nu blir det istället en vacker nyinköpt mellanstor resväska, då jag har problem med min nacke o tror inte det funkar med ryggan.
Någon har undrat om varför man kånkar med sig sin väska upp på övre däck. Minns ett inlägg
här på forumet för några år sedan. En hel familj hade blivit av med sina väskor när de satt dem i angiven förvaring på bildäck. Ingen kul start på semestern! Så jag kommer tillhöra dem som kånkar upp min väska eller kanske i framtiden igen min rygga upp till övre däck.

Lissi
2014-07-09, 09:00
Jag har också slutat med att ställa från mig väskan nere på de stora båtarna. Vill vara säker på att jag har den med mig.

Lissi

Monica C
2014-07-09, 22:50
Allt har sin tid i livet,med ålder och olika krämpor så är det sen några år tillbaka resväska som gäller och nu när det finns de med fyra hjul är det nästan en ren fröjd att rulla fram med dem.Monica:)

Kalimera
2014-07-10, 16:06
Jag har också slutat med att ställa från mig väskan nere på de stora båtarna. Vill vara säker på att jag har den med mig.Samma här. Lämnar bara bort ryggan om jag ska gå av på nästa ö, ska jag åka längre lämnar jag den inte ur sikte.

mst
2014-07-11, 21:27
Men, problemet för damerna och deras väskor på Jannes bild är ju att de är för tunga!
En lagom packad trolley funkar utmärkt även på grekiska fartyg. Och jag är inte jättestark!!
Av ngn anledning väger min väska nästan alltid 8,5 kg, och funkar därmed som handbagage på alla lågprisflyg. Troligen pga att jag packar tyngre kläder när jag reser till London eller Berlin 4-5 dagar höst/vinter, jämfört med fler tunna, dvs lättare plagg, att använda 3-4 veckor sommartid i Grekland.

Haraldsson
2014-07-12, 06:57
Ryggsäck valde jag, och den kommer jag att fortsätta använda. Extremt jobbigt att dra på en väska med hjul mellan öarna!

Monica C
2014-07-12, 16:21
Ryggsäck valde jag, och den kommer jag att fortsätta använda. Extremt jobbigt att dra på en väska med hjul mellan öarna!

Alltså vi brukar åka båt mellan öarna......:D. Monica :)

Sunny12
2014-07-12, 16:24
Alltså vi brukar åka båt mellan öarna......:D. Monica :)

:D:D:D....

simetra
2018-10-26, 03:44
Alltid resväska! Ja, jag vet att det är en gammal tråd (gick inte att rösta på ngt alternativ) men vad gör det :D

RobEri
2018-10-26, 06:52
Båtluff eller resor där man ofta förflyttar sig mellan olika platser: alltid ryggsäck!
Jag har dock gjort ett par båtluff med en kabinväska, alltså bara handbagage.
För mig är båtluff med resväska inte båtluff. Ja, jag är en "ryggsäcksfundamentalist".

Kalimera
2018-10-26, 09:50
Sedan 2015 har jag övergett ryggsäcken och reser numer med rullväska, och det har funkat hur bra som helst, och jag är så glad att jag har bytt. Kan ha med åldern att göra. :)

simetra
2018-10-26, 16:25
...reser numer med rullväska, och det har funkat hur bra som helst, och jag är så glad att jag har bytt. Kan ha med åldern att göra. :)
Hm, rullväska är det detsamma som resväska med hjul? :rolleyes:

Assar
2018-10-26, 19:24
Handbagage.

Kajja
2018-10-26, 20:58
Sedan 2015 har jag övergett ryggsäcken och reser numer med rullväska, och det har funkat hur bra som helst, och jag är så glad att jag har bytt. Kan ha med åldern att göra. :)

Förr fanns det ju inga rullväskor så det måste ju ha med åldern att göra..haha;)
Jag har en jättestor rullväska från Biltema som har hållt i 5 år hittills (10 resor).. Nästa köp blir en ultralätt, för när vi vägde min såg vi att den vägde 3,5 kg!! Massa kilon innan packning:(
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2018-10-27, 13:43
Hm, rullväska är det detsamma som resväska med hjul? :rolleyes:Yepp.

https://www.kalimera.se/bilder/tilos-packning.jpg

Så här ser min packning ut nuförtiden.

Carina
2018-10-27, 18:02
Exakt så ser mitt bagage ut. Har du tagit min ryggsäck.😉
Carina

simetra
2018-10-28, 07:23
Hm, rullväska är det detsamma som resväska med hjul? :rolleyes:

Yepp.

Så här ser min packning ut nuförtiden.
Ok, då fattar jag vad en rullväska är ;)

Reser också med resväska (incheckad) och ryggsäck som handbagage. Har en ny resväska för i år med fyra hjul. Innan alternerade jag med två Carlton-resväskor i olika storlekar, sån där med två hjul på ena sidan som man får lyfta på andra sidan och dra :D. Älskar dem <3 men efter ett antal år på nacken (nästan 30 :eek:) och med närmare 40 resor i bagaget var det dags för en välbehövlig vila uppe på vinden… där står också en nästan oanvänd lättvikts Samsonite, alldeles för stor (102 l) som jag verkligen ångrar att jag köpt.

Kalimera
2018-10-28, 16:39
Exakt så ser mitt bagage ut. Har du tagit min ryggsäck.Har bara lånat den av dig. :D

Har haft den i kanske tio år, och jag bara älskar den. Köpte den för att den så många bra fack, bland annat ett där min laptop passar perfekt.

där står också en nästan oanvänd lättvikts Samsonite, alldeles för stor (102 l) som jag verkligen ångrar att jag köpt.Den jag har på bilden ovan är en Samsonite, men jag vet inte på hur många liter den är.