Visa fullständig version : Hva spiser dere i Hellas
Det er en annen "tråd" her på forumet, men nå når det nærmer seg ferietid og Hellas kunne det vært morsomt å vite hva dere synes om mat og drikke i vårt "andre fedreland". Selv ser frem til en god gammel klassiker som Gresk salat med masse fetaost og oliven - og et glass "husets hvitvin.klapp_klap
Baeckman
2014-04-24, 10:57
Hej
En av mina favoriter är soutsoukakia. klapp_klap
https://www.google.se/search?q=soutzoukakia&hl=sv&rlz=1T4GGNI_svSE536SE536&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=eN5YU4OpDaiuyAPz_4CoAw&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1101&bih=566
Stifado är ju också kanon, och självklart Grekisk sallad som du nämnde. :)
Admirala
2014-04-24, 13:24
Vi bestiller nesten alltid mange mezedes - småretter - som vi deler på, og så har vi husets hvitvin til.
Vi bestiller også nesten alltid småretter. Hvis vi er fire eller flere sammen, hender det at en hovedrett eller to også kommer på bordet, men alt plasseres alltid midt på bordet og deles. Husets hvitvin er det vanlige, men ølentusiasten må få en Mythos, og hvis man har husets retsina, tar jeg kanskje en halv liter av den....
Alla vegetariska smårätter som finns! Chorta, favva, imam, briam, saganaki, cheeseballs, tomatoballs, mm mm I Grekland mår magen riktigt bra!
Vitt vin till och massor av vatten och en och annan öl och ouzo slinker också ner!:D:p
Lissi
Alla vegetariska smårätter som finns! Chorta, favva, imam, briam, saganaki, cheeseballs, tomatoballs, mm mm I Grekland mår magen riktigt bra!
Vitt vin till och massor av vatten och en och annan öl och ouzo slinker också ner!:D:p
Lissi
Kan bara hålla med. Calamares är också stående inslag. Vatten och massor av vitt vin och nån öl slinker ned med, eller hur var det nu? :D;)
/Netwolf
Lissi
fb_gilla..Grekland är ett paradis för oss vegetarianer.. :p..fast jag äter mycket fisk också!!
När det gäller dryck så gillar jag retsina bäst och frappe förstås!!.. :)
Vi vegetarianer som inte äter fisk heller stortrivs med att ta in allt möjligt och skicka kärlen fram och tillbaka mellan oss. Saganaki tyri, imam, gigantes, ockra, tsatsiki, ungnspotatis, sallader, chorta...
54 dagar kvar!
Bea
Hur var det Bea, är det Tilos som Du är på om 54 dagar? Då kanske det vegetariska är slut, för dit åker vi om 48 dagar :D
Lissi
58 dagar kvar! :)
Längtar efter briam, lamm i olika former, ostbollar, keftedes, lokal getost!
Dricker gärna deras egen citronlemonad :)
Den första gyron med en kall fix Åh så gott
Hur var det Bea, är det Tilos som Du är på om 54 dagar? Då kanske det vegetariska är slut, för dit åker vi om 48 dagar :D
Lissi
Vilken tur att det är Cykladerna i juni för oss då! flabb_flab Tilos är jag och mina väninnor på i slutet av september. Ser fram emot båda resorna! _B-anana
Bea
Vi anländer runt 1030 nu i år, så första måltiden blir en härlig lunch (bästa måltiden på hela dan i Grekland). Oftast brukar den bestå av kalamari, greksallad, tzatziki och nån annan rätt, typ Giouvetsi, Pastitsiou (om man är hungrig), eller nån mindre rätt som friterad squasch eller Spanakopitta.
Allt nedsköljt med kallt vitt vin! :)
/Netwolf
Vilken tur att det är Cykladerna i juni för oss då! flabb_flab Tilos är jag och mina väninnor på i slutet av september. Ser fram emot båda resorna! _B-anana
Bea
Så bra Bea! Då finns mat igen!:D:D I slutet av september är vi på Kreta....
Lissi
Nå i mai skal jeg forresten ha bil begge de to ukene, så det blir nok vann til lunch, og mye frappe, og så en Mythos når bilen er parkert sent på ettermiddagen, hvis vi ikke kjører ut for middag, da blir det vann til middagen også.....
Tomatbollar, HEMGJORDA (inte den sort man kan få från burk om man har otur) dolmades. Ugnsbakad feta med paprika, lök och oregano och så grillad bläckfisk förstås.
Dryck: Frappe
Nu blev jag hungrig!
För oss är det oftast mezedes som gäller. När jag kommer till tavernor med rikliga meze-menyer blir jag som ett barn i en godisbutik och min kära hustru brukar få hejda mig när beställningen görs. Tzatsiki är alltid obligatoriskt både på lunch- och middagsbordet. De gånger som det blir huvudrätt är det ofta calamares eller grillad lever som gäller, eller kanske lammkotletter nån gång.
Dryck är till meze för hustrun oftast kall retsina och för mig blir det ouzo, sketo, och en stor flaska stilla vatten. Äter vi kött eller lever blir det rödtjut.
:) Masse
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.