Visa fullständig version : Present från Sverige
I år vill vi gärna ge en present till familjen i Lefkos på Karpathos som vi i flera år hyrt studio av. De är alltid så generösa och gästvänliga. Har dock svårt att komma på något som skulle kunna uppskattas. Tips mottages tacksamt!
Lotta :)
Jag vet att Greker är förtjusta i glas - alltså - Kosta Boda och sånt.Själv tycker jag att det är ganska uttjatat med "snölyktor"osv.
OM er familj har barn,kan jag rekommendera kläder från Polarn&Pyret eller ngt.dyligt.
"Vår" familj på Amorgos blir alltid mycket glada när vi tar med barnkläder till Vangelis.
Åh så bra Malina, det där har även jag funderat lite över. Ljuslykta då "mitt" par ej har barn är ju en bra idé trots allt, även om det för oss här i Sverige är lite uttjatat förstås. Eller är det kanske en vanlig present att ge av svenskar?
Annars kanske en burk... sill?
(Haha)
Jag har gett allt från svensk kristall till svenska delikatesser :) Några vänner blir överlyckliga när jag varje år har med mig ett kilo Västerbottenost till dem... Det har blivit deras favorit :)
// Malin
I år tänker jag ta med hjortronsylt.
Kalimera
2015-05-06, 14:31
Några vänner blir överlyckliga när jag varje år har med mig ett kilo Västerbottenost till dem... Har också tagit med Västerbottenost, som varit mycket uppskattat. Har även tagit med lax i alla dess former och smaker, och det har också uppskattats. Godis ha däremot inte fallit i god jord. :)
Tack för alla tips! Familjen består av vuxna så något ätbart eller glas är bra förslag klapp_klap
Lotta
Är det någon som testat att ge glögg som present. Det måste ju inte vara Blossas sedvanliga röda, utan kan ju vara den som är gjord på rom eller whisky t.ex?
Det borde väl funka?
Eller hjortronglögg?
Kalimera
2015-05-06, 18:12
Är det någon som testat att ge glögg som present. Skulle säkert funka, det är lite som rakomello. Jag tog med punsch en gång. Jättegott fick jag höra, men ansiktsuttrycket sa något annat: sött! :)
Anna Pernilla
2015-05-06, 18:16
Är det någon som testat att ge glögg som present.
Nej men absolut vodka. Det har uppskattats, eftersom spriten är lite bättre här hemma.:eek:
Anna Pernilla
2015-05-06, 18:17
Skall förresten ge smycken ifrån Snö(of Sweden), till flickorna i familjen jag skall besöka. Mannen får vodka.
Skulle säkert funka, det är lite som rakomello.!
Exakt vad jag också tänkte på. Blossas Romglögg är dessutom jättegod.
Tänk vad bra det är att be om hjälp! Kom precis på att jag kan ta med Svenska nubbar! Vi åker ju dessutom till midsommar så det passar ju perfekt! flabb_flab
Lotta
fb_gilla
Det tror jag blir toppen!
Om du är modig kan du också bjuda på en liten sillbit till.
Vi tog med glögg en jul när vi var nere i Paleochora. Det uppskattades mycket!!!
Lena
Vi tog med glögg en jul när vi var nere i Paleochora. Det uppskattades mycket!!!
Lena
fb_gilla
Jag tar alltid med senapssill och löksill. Min värdinna, som bott i Sverige blir alldeles salig. Även knäckebröd och kaviar har jag tagit med, men nu kan de ju handla detta på IKEA när de är i Aten...Men något " typiskt" svenskt går alltid hem.
Lissi
Vi har haft med oss pors, både den från Systembolaget och egentillverkad. :)
Det har alltid varit uppskattat.
Vi har genom åren dragit med oss presenter och fortsätter att göra det.
Till svenskgreker har vi fixat lucullussill, Kalles kaviar, anjovis och rabarberplant(!).
Men så var det presenter till de vänner vi fått genom åren, som kan ge er inspitation att spinna vidare på. Vi är lite Lapplands- och sameinspirerade av naturliga skäl.
- Hjortronsylt naturligtvis. Blev väldigt uppskattat.
- Linnedukar.
- Kristall. Det uppskattas alltid.
- Torkat renkött, egenhändigt lufttorkat.
- Grillvantar, extra tjocka.
- Lite egenhändigt stickade produkter.
- Universalkniv. Man gör dom grekiska männen saliga.
- Knivset, extra vassa.
- Osthyvel med skaft av renhorn.
- Renskinn, i storlek som sittdyna.
- Tennprylar.
- Så enkelt som kulspetspennor.
- Nothäfte!
- Aloe Vera-plant. Aloe Veran tog min mor från Los Angeles på 80-talet och den har förökat sig så kopiöst. Den räknas som den äkta Aloe Veran.
- Så naturligtvis Dala-hästar. Men inte vilka som helst. Arvegods, mins 60 år gamla och handsnidade.
Det är mycket hemslöjdsalster. Jag köper en hel del av Trapperprodukter.se, som finns uppe i Karesuando. Dom är också väldigt billiga, till exempel på tennarmband.
Hoppas ni har fått lite inspiration!
PS: ta gärna med er lite kläder, sånt ni har stickat m.m. och stoppa i dom boxar som finns på supermarkets eller andra ställen och är till för fattiga människor.
Birgitta.
Kalimera
2015-05-07, 18:34
OsthyvelDet borde alla ta med sig och lämna på alla hotell i Grekland. :)
Det borde alla ta med sig och lämna på alla hotell i Grekland. :)
Lite kuriosa:
För 3 år sedan tog vi med oss en osthyvel till studio 3 hos Haris i Paleochora. och den får ligga kvar där. Om vi skulle råka få en annan studio vid tillfälle tror jag Gina, städerskan flyttar över hyveln dit.
Birgitta.
MetaxaHasse
2015-05-08, 08:45
Hmm..de på hotellet och holländarna som bodde där undrade mycket uti surströmming..kanske borde man...Nä..det blir nog fängelseviste då Ang_elx
Hasse
Funderar på att ta med mig palt... kan det va nåt? :)
Monica C
2015-05-08, 17:29
Netwolf,då vi var på Gran Canaria 1967,direktflyg från Luleå tog 12 timmar mellanlandning någonstans i Spanien,då bodde vi grannar på hotellet med några pitebor OCH de hade palt med sig:D:D
Monica:)
Hmm..de på hotellet och holländarna som bodde där undrade mycket uti surströmming..kanske borde man...Nä..det blir nog fängelseviste då Ang_elx
Hasse
Funderar på att ta med mig palt... kan det va nåt? :)
:D:D:D....
Det var en fyllig beskrivning från dig Birgitta av lämpliga presenter. Många är de små gåvor vi tagit med. De mest lyckade under årens lopp har varit fotografier! De mest misslyckade var osthyvlar, som inte greker fattar användningen av. Egna sillinläggningar med "Svenska nubbar" har varit lyckade. Diverse produkter från Frösö handtryck har vi också spridit i Ierapetraområdet. Presenter till barn är alltid välkomna!
/ Jannis
Jag håller med om att presenter till barn är mycket välkomnande. Jag tror att Vangelis i Katapola bor i den tröja Malina har gett honom.
Små ficklampor uppskattas också av både barn och vuxna, men framför allt barn. Dom kan hålla på i timmar och leka med en sådan.
Men gud nåde mig (eller i alla fall maken) om jag skulle ta med mig surströmming!
Birgitta.
Netwolf,då vi var på Gran Canaria 1967,direktflyg från Luleå tog 12 timmar mellanlandning någonstans i Spanien,då bodde vi grannar på hotellet med några pitebor OCH de hade palt med sig:D:D
Monica:)
Haha, ja det förvånar mig inte. Galna pitebor! :D
Jag har gjort fotoböcker ibland med bilder från familjer och dess liv som jag lärt känna. Det har varit mycket uppskattat. Annars så går alltid glas av olika slag hem. Den mindre skålen Hallon av Orrefors fylld med gelé hallon är oslagbart...
Myssa...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.