Visa fullständig version : 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket
Kalimera
2020-02-18, 08:00
När Livsmedelsverket testade 21 extra jungfruolivoljor som köpts i svenska butiker visade sig 17 av dem inte nå upp till den standard som marknadsförts. Två av Zetas olivoljor var gjord på de sämsta oliverna och anses därför bara vara tjänlig som lampolja.
Tur att det finns olivolja att köpa i Grekland. :)
Läs mer på svt.se (https://www.svt.se/nyheter/livsmedelsverket-17-av-21-olivoljor-felmarkta)
Det har jag misstänkt länge :mad: Oljor som t ex stänker väldigt mycket vid stekning, innehåller troligen vatten. Som Kapten Haddock skulle sagt:
https://i.pinimg.com/originals/b8/ea/fd/b8eafdaf4262a2a8c6b1b1057518de99.jpg
F ö den bästa olivolja jag någonsin smakat, var den jag köpte på en vingård i Provence i våras. Den var inte jättebillig, men ej heller superdyr. Men smaken. Ljuvlig! Och lukten! När man öppnade flaskan luktade det olivolja i hela huset, så ni förstår att den var dryg (slut nu :().
Vår nuvarande favorit är en fransk rapsolja, med nötig smak. Superdryg den med och det syns knappt i flaskan att man tatt nåt. :)
/Netwolf
Superdryg den med och det syns knappt i flaskan att man tatt nåt. :)
/Netwolf
Åhhh...! Tänk om det funnes en Ouzoflaska med samma egenskapklapp_klapklapp_klap
/ Kajja bye_bye
anneli56
2020-02-18, 10:31
När det säljs Extra virgin olivolja så billigt som det görs så undrar man ju :confused:
Vid stekning är det nog stekobjektet det är vatten eller vätska i, inte olivoljan!
Vår egen olja är garanterat Extra jungfru olivolja med en syrahalt på 0,18 % ,det är svårslaget :D
Lite reklam Janne, du får ta bort om det är olämpligt!
www.evimeria.eu
Spizeman
2020-02-18, 11:50
Vid stekning är det nog stekobjektet det är vatten eller vätska i, inte olivoljan!
www.evimeria.eu
Det mesta kött som säljs innnehåller idag vatten. Kronfågel deklarerar sin filé till att innehålla 13%, köper man på extrapris så kan det vara 20%, kött över disk vet man ju inte vad det innehåller, men det märks vid tillagningen.
Det är bara så tråkigt att det fuskas med mat och det är svårt som konsument att veta vad man ska köpa som är bra.
Vi har exvis letat i Sverige efter en god vitvinsvinäger, men det är inte så enkelt.
Balsam vinäger i affärerna är kopior av originalet med karamellfärg och 20-40% socker.
Att få fram en bra olivolja kräver ganska mycket, både när de plockas, hur länge det dröjer till pressningen, hantering, rensning o tvättning av oliverna. Omöjligt att veta utan att prova sig fram.
Påminner mig om dom bilder jag la ut här i början av 2018. Vi gjorde då ett studiebesök vid Kandanos, Kreta i januari 2018.
Från oliv till olivolja.
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1990&pictureid=19820
Olivsäckarna kommer till fabriken från många håll och kanter.
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1990&pictureid=19819
Olivoljetankar
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1990&pictureid=19818
Rensmaskin
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1990&pictureid=19817
Tvätten
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1990&pictureid=19816
Fintvättning innan pressningen
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1990&pictureid=19815
Pressningen
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1990&pictureid=19814
Färdig olja från pressningen
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1990&pictureid=19813
Filtreringskaret
Birgitta.
nickelena
2020-02-18, 20:01
Tack för olivoljeskolanfb_gilla! Intressant!
Lenabye_bye
Spizeman
2020-02-18, 22:22
Mycket fina bilder från oljetillverkningen.
Jag kan förtydliga de sista bilderna.
Den näst sista bilden är en försiktig uppvärmning ca 27-28 C och som gör oliverna mjuka.
Sista bilden är centrifugen (inte pressning) som producerar oljan, ungefär som en saftcentrifug.
Kalimera
2020-02-19, 08:52
Lite reklam Janne, du får ta bort om det är olämpligt!Ingen fara Anneli, jag har ju smakat den och vet hur bra den är. :)
Kalimera
2020-02-19, 08:53
Påminner mig om dom bilder jag la ut här i början av 2018. Vi gjorde då ett studiebesök vid Kandanos, Kreta i januari 2018.Härliga bilder Birgitta! Tack! klapp_klap
Härliga bilder Birgitta! Tack! klapp_klap
Tänk vad härliga grekerna är! Vi skulle åka från Paleochora till Chania med Psarakis Taxi. När vi närmade oss Kandanos frågade taxiföraren George om vi hade bråttom. Kunde vi vilja se produktionen på fabriken? Och det ville vi. Av George fick vi fin guidning och en god inblick i tillkomsten av den grekiska olivoljan.
Birgitta.
För mig innebär testresultaten att det i fortsättningen endast är Coop Änglamark och Fontana som gäller vid inköp av Extra Virgin här i Sverige.
Masse
Spizeman
2020-02-19, 12:04
För mig innebär testresultaten att det i fortsättningen endast är Coop Änglamark och Fontana som gäller vid inköp av Extra Virgin här i Sverige.
Masse
Så blir det nog för många, trist att de felmärker så medvetet.
Lampoljan från Zeta kommer nog de flesta att undvika.
Vi brukar packa med någon 3 L plåtdunk i det incheckade bagaget, o köper mest olja i S till stekning.
Det som många greker säger här som jag inte vet om det stämmer, är att många italienska bolag köper grekisk olivolja eller grekiska oliver och blandar det med sin egen olja, som sen säljs som italiensk olja. Det för att grekisk olivolja har bättre kvalité men det finns ju inte lika stora mängder av den som italiensk. Vet nån om detta stämmer? Här i Grekland anser de detta vara en sanning.
nickelena
2020-02-19, 21:02
När vi var i Parga för nåt år sedan, så sa en av badbåts-kaptenerna att italienarna köper nästan all olivolja hos dom. Från Parga fraktas olivoljan på båt till Italien. Där buteljeras den och säljs som "Producerad inom EU". Inget om att de blandade. "Så när/om ni köper olja som är producerad inom Eu, kommer den härifrån", berättade han för oss. Sanning?! Vet ej.
Lenabye_bye
Lena, jag har köpt en italiensk olivolja på Lidl som var riktigt bra o prisvärd.
Var lite skeptisk till inköpet först men det kanske har sin förklaring till varför jag blev så nöjd ;);)
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2020-02-20, 09:21
När jag var i Koroni för några år sedan träffade jag anneli56 som skriver om olivolja längre upp i tråden. Om jag minns sätt, vilket jag tror att jag gör, sa hon att italienarna köpte upp grekisk olivolja och oliver och blandar det med sin egen olja. Så det verkar stämma.
anneli56
2020-02-20, 10:26
När jag var i Koroni för några år sedan träffade jag anneli56 som skriver om olivolja längre upp i tråden. Om jag minns sätt, vilket jag tror att jag gör, sa hon att italienarna köpte upp grekisk olivolja och oliver och blandar det med sin egen olja. Så det verkar stämma.
Ja, tyvärr är det sant!
Spizeman
2020-02-20, 11:33
Klippt ur artikel i Aftonbladet
Du har säkert sett den nostalgiska reklamfilmen om Zetas grundare som säger: ”Det bästa från Italien fick jag med mig”. Men inte en enda av de tre Zeta-oljor som visas är särskilt italienska – trots etiketterna ”Originale” och ”Classico”.
I stället innehåller de ansenliga mängder olivolja från Grekland och Spanien.
Klippt ur artikel i Aftonbladet
Du har säkert sett den nostalgiska reklamfilmen om Zetas grundare som säger: ”Det bästa från Italien fick jag med mig”. Men inte en enda av de tre Zeta-oljor som visas är särskilt italienska – trots etiketterna ”Originale” och ”Classico”.
I stället innehåller de ansenliga mängder olivolja från Grekland och Spanien.
Men det får jag inte ihop riktigt då. Enligt undersökningen så skulle Zetas olivoljor vara de sämsta. Ändå är den grekiska olivoljan känd för sin höga kvalite, eller har jag fått detta om bakfoten? Det är väl därför Italien iaf köper upp den? Och personligen så tycker jag den grekiska olivoljan som jag blir erbjuden här i Grekland när man går ut och speciellt mina svärföräldrars olivolja är jättegod, liksom tjock och inte alls vattnig konsistens (som Zetas är) och det liksom syns på den att den håller hög kvalite. Tänker att Zeta och Grekland antagligen inte har så mycket att göra med varandra? Vad tror ni? Är det här bara mina personliga erfarenheter?
Spizeman
2020-02-20, 13:14
Men det får jag inte ihop riktigt då.
Det skördas oliver sent på säsongen som är väldigt mogna o ger mycket olja, men av sämre kvalitet. Det finns oliver som får bli fallfrukt oftast pga oländig terräng o svårt att skörda i. Kvaliteten är fallfrukt av olika ålder och förruttnelse.
Det skördas oliver sent på säsongen som är väldigt mogna o ger mycket olja, men av sämre kvalitet. Det finns oliver som får bli fallfrukt oftast pga oländig terräng o svårt att skörda i. Kvaliteten är fallfrukt av olika ålder och förruttnelse.
Ja du har såklart rätt, det tänkte jag inte på. De tar såklart oliverna som fallit ner och ligger på marken också, och alla förstörda oliver.
Det är nog sant som min gamla grekiska svärmor säger, att det är bara när man odlar eller skördar maten helt själv, som man vet vad man får och vad som finns i. Och smaken är ju så mycket godare.
Det är därför det är så bra att det görs såna där tester ibland. De ska inte få komma undan med vad som helst.
Spizeman
2020-02-20, 13:28
Det är nog sant som min gamla grekiska svärmor säger, att det är bara när man odlar eller skördar maten helt själv, som man vet vad man får och vad som finns i. Och smaken är ju så mycket godare. .
När din svärmor är med o plockar så kan hon se till att de sämsta oliverna inte kommer med, samt att sortera ut oliver för inläggning. Dessutom plockar hon säkert i början av säsongen, och får mindre olja av bättre kvalitet.
Rekommenderar att du följer med henne och studerar plockningen. Det är ett trevligt sätt att umgås och mycket att lära om både olja o inläggningar.
När din svärmor är med o plockar så kan hon se till att de sämsta oliverna inte kommer med, samt att sortera ut oliver för inläggning. Dessutom plockar hon säkert i början av säsongen, och får mindre olja av bättre kvalitet.
Rekommenderar att du följer med henne och studerar plockningen. Det är ett trevligt sätt att umgås och mycket att lära om både olja o inläggningar.
Jag har varit med på olivplockningen två år, det är roligt och härligt första dagen, sen dag två inte lika underbart och dag tre värker hela kroppen och man vill aldrig se en enda oliv mer...dock är det en mysig stund när man satt och åt lunch på en filt bland olivträden.
Spizeman
2020-02-20, 15:03
Jag har varit med på olivplockningen två år, det är roligt och härligt första dagen, sen dag två inte lika underbart och dag tre värker hela kroppen och man vill aldrig se en enda oliv mer...dock är det en mysig stund när man satt och åt lunch på en filt bland olivträden.
Tänk på att en dag är du giagiá, och träden då delvis dina. Träna plockningen när du är ung så kan du fara runt som en ekorre sedan. :)
Kalimera
2020-02-20, 18:25
Tänker att Zeta och Grekland antagligen inte har så mycket att göra med varandra? Vad tror ni? Är det här bara mina personliga erfarenheter?Så här skriver Zeta på sin hemsida:
Varifrån kommer Zeta olivolja?
Våra basoljor Zeta Originale, Classico och Fruttato innehåller till större delen italienska oljor, men de kan kompletteras med olivolja från andra EU-länder, läs mer om Zeta olivolja . Zeta har också 100 % italienska olivoljor som till exempel Zeta Casa Di Luca Intenso och Speciale och regionsoljor från tre utvalada italienska regioner, Marche, Toscana och Sicilien. Zeta har också en grekisk och en spansk olivolja med karaktärer från det land de kommer från.
anneli56
2020-02-20, 19:10
Så här skriver Zeta på sin hemsida:
Varifrån kommer Zeta olivolja?
Våra basoljor Zeta Originale, Classico och Fruttato innehåller till större delen italienska oljor, men de kan kompletteras med olivolja från andra EU-länder, läs mer om Zeta olivolja . Zeta har också 100 % italienska olivoljor som till exempel Zeta Casa Di Luca Intenso och Speciale och regionsoljor från tre utvalada italienska regioner, Marche, Toscana och Sicilien. Zeta har också en grekisk och en spansk olivolja med karaktärer från det land de kommer från.
Har de ändrat texten nu? Eller har den alltid varit detta?
anneli56
2020-02-20, 19:23
Jag har nu snart varit olivbonde i 10 år ,nästa år faktiskt:)
Kommer ihåg första åren när vi plockade alldeles själva. Precis som Louisa säger..första dan härlig men sen....:D
Vi har sedan flera år ett bra team som gör jobbet från början till slut och det går fort, klart jag är med och ser till att allt görs på bästa sätt. Vid presseriet tar jag över.
Vi plockar oljeoliverna sista veckan i oktober, när de är gröna och lite omogna, då blir det mest polyfenoler och antioxidanter i oljan.
Vet ni förresten att som ekologisk olivbonde måste man använda olivolja som kedjeolja om man använder motorsåg.
Kalimera
2020-02-21, 08:08
Har de ändrat texten nu? Eller har den alltid varit detta?Jag vet inte, kollade igår och såg texten då.
Tänk på att en dag är du giagiá, och träden då delvis dina. Träna plockningen när du är ung så kan du fara runt som en ekorre sedan. :)
Hmm...tyvärr är jag alldeles för lat för att hålla på med olivplockning själv varenda år. Antingen får mina två söner göra nytta, eller så kanske jag satsar på sån där olivplocketurism, dvs låta livsglada och pigga turister plocka mina oliver mot en flaska olivolja. De får en speciell upplevelse, jag får mina oliver plockade. Win win situation.fb_gilla
Jag har nu snart varit olivbonde i 10 år ,nästa år faktiskt:)
Kommer ihåg första åren när vi plockade alldeles själva. Precis som Louisa säger..första dan härlig men sen....:D
Vi har sedan flera år ett bra team som gör jobbet från början till slut och det går fort, klart jag är med och ser till att allt görs på bästa sätt. Vid presseriet tar jag över.
Vi plockar oljeoliverna sista veckan i oktober, när de är gröna och lite omogna, då blir det mest polyfenoler och antioxidanter i oljan.
Vet ni förresten att som ekologisk olivbonde måste man använda olivolja som kedjeolja om man använder motorsåg.
Hej Anneli. Mina svärföräldrar plockar också sista veckan i oktober, eller första veckan i november. Det är vi i släkten som hjälper till, de som kan det året. De försöker att inte ta in folk utifrån då de vill behålla så mycket olja de kan för eget bruk så att det räcker för hela släkten ända tills nästa år då det är dags igen.
Var i Grekland bor ni nånstans? Mina svärföräldrar bor i Nafpaktos trakten.
anneli56
2020-02-21, 19:11
Hej Louisa!
Vi bor på Peloponnesos , i Vounaria, 4 mil från staden Kalamata.
Fina Nafpaktos besökte vi i somras.Underbara områden där runtomkring :)
Hej Louisa!
Vi bor på Peloponnesos , i Vounaria, 4 mil från staden Kalamata.
Fina Nafpaktos besökte vi i somras.Underbara områden där runtomkring :)
Härligt! Hur kommer det sig att du bor där? Förlåt att jag frågar, är bara nyfiken. Ja jag älskar Nafpaktos. Väldigt fina stränder runtomkring också. Jag bor i Aten men är mycket i Nafpaktos, speciellt på somrarna (svärföräldrarna bor i Antirrio närmare bestämt). Du kan ju hojta till om du åker till Nafpaktos igen nån gång så kanske vi råkar vara där samtidigt och kan träffas! Självklart för att i grekisk anda diskutera vems olja som är bäst; din, eller min?:D;)
anneli56
2020-02-21, 20:24
Vi hamnade här efter en semesterresa för länge sedan:) och det ena ledde till det andra osv....blev olivbönder och biodlare:)
Ska absolut säga till om vi ska åka ditåt. Vem vet, kanske blir ett återbesök på lilla Trizonia ön:)
Även du får hojta till om du ska neråt hitåt nån gång.
Skulle nog bli ett långt och intressant samtal om olivoljorna:D
Hur är det nuförtiden förresten med ursprung på olja, apropå Zeta? , Förr sa man ju att mycket av den grekiska olivoljan gick på export till Italien för att sen säljas som Italiensk
Smultron
2020-02-22, 13:52
Köpte nyligen Zeta originale extra jungfru-olja på Hemköp i tron att att det skulle vara en riktigt god och fin olja, men där blev jag alltså lurad! Och smakar man på den så smakar den inte speciellt gott, mest bara skarpt och bittert! :( Inte lätt att vara konsument när man inte kan lita på etiketterna! :mad::(
Morten H
2020-02-22, 20:04
Vi har köpt Sitia 03 och tagit med hem ett antal gånger från östra Kreta.
En mycket bra olivolja.
Sen hittade vi en olja från Sitiaområdet på Ica och tycker den håller utmärkt kvalitet. ICA Selection extra virgin olivolja Sitia.
Har helt eliminerad behovet att att fylla resväskan med olja på hemresan.
https://handla.ica.se/handla/produkt/extra-virgin-olivolja-250ml-ica-selection-id_p_7318690115021
Kalimera
2020-02-24, 08:59
Förr sa man ju att mycket av den grekiska olivoljan gick på export till Italien för att sen säljas som ItalienskSå är det fortfarande. Finns att läsa om lite längre upp i tråden.
Kalimera
2020-02-24, 09:02
Köpte nyligen Zeta originale extra jungfru-olja på Hemköp i tron att att det skulle vara en riktigt god och fin olja, men där blev jag alltså lurad! Och smakar man på den så smakar den inte speciellt gott, mest bara skarpt och bittert! :(Vi hade en Zeta hemma och jämförde den med en från Kolymbari (https://www.kalimera.se/grekland/kreta/chania/kolymbari-mellan-kastelli-och-maleme-vaster-om-chania-pa-kreta.html)på Kreta som jag köpte hem i höstas. Vilken skillnad det var. Gick inte ens att jämföra. Så nu är det slutköpt med Zeta.
Kalimera
2020-02-24, 09:02
Sen hittade vi en olja från Sitiaområdet på Ica och tycker den håller utmärkt kvalitet. ICA Selection extra virgin olivolja Sitia.
Har helt eliminerad behovet att att fylla resväskan med olja på hemresan.
Tack för tips! klapp_klap
Terra Creta har belönats och kan läsas om i denna artikel:
https://greekcitytimes.com/2020/02/25/greek-olive-oil-wins-highest-award-at-world-olive-oil-contest/
Den oljan finns fakstikst i "min" butik. Har inte köpte den för jag brukar köpa en annan olja från Kreta som jag har varit nöjd med. Men nu måste jag nog säkert ta och testa. :)
Har någon här smakat på Terra Creta?
/ Anne :)
Kalimera
2020-02-26, 09:13
Har någon här smakat på Terra Creta?Tyvärr inte. Du får komma med en recension om du köper den.
Terra Creta är mycket god, Grekisk Livs sålde den förut på dunk men hade den inte sista jag var där , blev Latzimas Gold istället, alla utmärkelser loggor får nästan inte plats på 5l dunken, och den är fin den med
Jag har ännu inte testat Terra Kreta än. Men jag har en obruten plåtdunk som väntar på sin tur.
Just nu använder jag en egenproducerad olivolja från bergsplatån Anopoli, Kreta, som jag har handlat hos bagarn i byn. Mycket god smak!
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2043&pictureid=21061
Birgitta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.