Visa fullständig version : Grekisk favoritmat
Kalimera
2007-01-08, 09:13
Det är dags att utse läsarnas grekiska favoritmat. När det kommit tillräckligt många svar lägger vi de tio populäraste rätterna i en omröstning här i forumet. 2003 hade vi en liknade omröstning på Kalimera. Då blev resultatet så här:
1. Grekisk sallad
2. Tsatziki
3. Stifado
4. Souvlaki
5. Mousaka
6. Saganaki
7. Gyros
8. Kalamares
9. Kleftiko
10. Giovetsi
Vilken grekisk maträtt är din favorit? Du får bara välja en. Det spelar ingen roll om det är en förrätt eller huvudrätt. Skriv din favoriträtt i denna tråd.
Min absoluta favorit i det grekiska köket är:
Grillad killing!
//Zanét bye_bye
Oj, det var svårt att välja. Allt är ju så gott.........maten är ju halva behållningen av resan. Och ibland kan något som smakat så gott på ett ställe smaka helt annorlunda på ett annat. :rolleyes:
Men det får nog bli KLEFTIKO!
Ann-Kristin bye_bye
Min favorit är Stifado.
Barbro :)
Det är klart att greksallad och tsatsiki är det jag äter mest. Nästan varje måltid i Grekland. Men favoriten (hittills i alla fall) är kleftiko!:D
Jag tycker nog Skordalia, men det kan ju variera på olika ställen... Det är gott med lite olika rätter att sitta och plocka och äta länge, och ta en Mythos eller 2;)
Miabye_bye
Hjalta99
2007-01-08, 11:52
Vilken grekisk maträtt är din favorit?
Åh, det finns ju så många! Men ska jag välja EN får det bli Kleftiko. Eller kanske Saganaki Cheese, eller Tzatziki... eller.... Nä, Kleftiko blir det!
Eva flabb_flab
ciakoohler
2007-01-08, 11:55
Garides saganaki absolut !!
Kleftiko här också:p
Riittabye_bye
Marianne
2007-01-08, 12:08
Garides saganaki skulle jag också skriva, men Cia hann först.
Men det är väldigt olika från plats till plats.
Och det finns ju så mycket gott, alltid spännande att prova olika smårätter.
Ugnsbakad feta är underbart gott, också väldigt olika från ställe till ställe.
Och fava... och rödbetor med lök och persilja...
Elisabet
2007-01-08, 12:18
Garides = räkor?
ciakoohler
2007-01-08, 12:20
Räkor i tomatsås på svenska,men det låter inte lika gott
Elisabet
2007-01-08, 12:34
men det låter inte lika gottDet gör det väl! :) Jag tycker till och med det låter godare bye_bye
Admirala
2007-01-08, 13:05
Går det an å si stekt torsk med skordalia, siden det som regel serveres sammen...? Ang_elx
Men egentlig liker jeg best meze, flabb_flab uten at jeg har noen spesielle favoritter i den kategorien.
Athanasia
2007-01-08, 13:23
Håller nog med om meze,gillar att småplocka lite..men det finns ju mycket annat gott också,kan inte bestämma en.
Killing utan snack!
Gjord i ugn med potatis, vitlök, salt,peppar, oregano och citron, MUMS :p
Camilla
Om jag måste välja EN bland alla favoriter så blir det:
friterad zuccini med skordalia
Yvonne
Hmm... Jag skulle tro att är det något vi tjatar om att vi längtar till i matväg i familjen så är det Gyros. :p
Mmmm.... Längtar till Grekland..... :cool:
Annika/Göteborg
martinifk
2007-01-08, 15:14
Souvlaki är min favoriträtt:)
Marianne
2007-01-08, 15:46
Garides = räkor?
Ja, garides = räkor och garides saganaki = räkor i ost/tomatsås (som oftast med fetaost).
Zucchini i alla former.....och kleftiko!
Måste jag välja en, vilket är ursvårt så blir det den senare!
Lissi - som fått en favorit till , CarinaN:s grekiska lammgryta:p :p :p
Räkor i tomatsås och feta MÅSTE jag bara äta varje gång jag besöker Grekland! Och så det goda brödet med seg skorpa som man doppar i såsen...
Nu börjar snålvattnet att rinna över tangentbordet :p (Den godaste Garides saganaki har jag nog ätit i Chania gamla stad på Kalderimi. Är så tacksam att du tipsade om denna taverna, Janne! Har inte blivit besviken på maten där en endaste gång!)
Ivi
Garides saganaki blir det här med :p .
cariolina
2007-01-09, 22:09
Sofrito, helt klart! Åh vad jag längtar till nästa gång jag får det i munnen. _B-anana
Egentlig h e l t umulig å velge, men siden det er vinter nå, så får jeg velge vinterfavoritten min "Xirino me Selino" :p
- når den er tilberedt som best, er den helt vidunderlig god :D
:) Kari
Egentlig h e l t umulig å velge, men siden det er vinter nå, så får jeg velge vinterfavoritten min "Xirino me Selino" :p
- når den er tilberedt som best, er den helt vidunderlig god :D
:) Kari
Og hva er dette da, Kari??
For min egen del er en skikkelig stifado bare rett og slett knallgodt!!
Mmmmm...
Ingrid :)
DOLMADES med vindruvsblad. Mums.
Jag tycker det är godast endast med ris utan köttfärs.
Katerina
Og hva er dette da, Kari??
For min egen del er en skikkelig stifado bare rett og slett knallgodt!!
Mmmmm... Ingrid :)
Det er svineragu med selleri :D
- det er nok en forutsetning å være glad i selleri for å like denne retten, for det er mye selleri, kjøttet er så mørt så mørt og sausen ( jevnet med egg/sitron) vidunderlig god, mums.......:) Kari
Kalimera
2007-01-17, 13:26
Nu har vi fått in följande favoriträtter:
Grillad killing
Kleftiko
Stifado
Skordalia
Garides saganaki
Friterad zuccini med skordalia
Gyros
Souvlaki
Sofrito
Xirino me Selino
Dolmades
Jag hoppas på fler förslag innan omröstningen börjar.
Arnaki giuvetsi, lammkött med pasta i tomatsås!! Eller varför inte något så enkelt som Fasolakia (brytbönor i tomatsås) en maträtt vi äter väldigt ofta.
Agda
Oh fasolakia glömde jag MUMS!!!
Yvonne
Efter noga överläggande med mig själv måste jag noga säga:
TZATZIKI! Gärna med massor av vitlök. Funkar till ALLT! Mums! http://smileys.smileycentral.com/cat/4/4_15_1.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZSzeb001)
Når jeg kjenner lukten av den kanelduftende Stifadoen foran meg på bordet, da vet jeg at jeg er i Hellas. Når jeg har laget Stifadoen hjemme og lukker øynene, da er jeg nesten i Hellas....
Sigrun
Hör inte direkt hit men själv åt jag en vildsvins-stifado i helgen.
Kan bara säga mums. Fast gaser i magen av löken är inte en så rolig biverkning, helst om man inte e hemma.:D
Katerina
Wardakis
2007-01-17, 18:41
Grekisk sallad tycker jag måste vara med, det är det mest grekiska man kan äta i mitt tycke! Äter alltid en sådan, en tzatziki och dricker en flaska Retsina första lunchen på semestern.
Gunilla
Det är ju inte lätt att bara välja ut en favorit när man har massor......
Men om jag ska ska ta en så är favoriten för stunden bougiourdi.
/Tomas E
Äh, det går ju inte att välja EN:o
Men bara så att den kommer med på listan:
kyckling, potatis o citronsås i långpanna.:)
Då nämner jag också en till:) Spanakopita!
Katerina
karinafp
2007-01-17, 20:09
Fuskisar som säger flera rätter när jag har så svårt att bestämma mig för EN!!! flabb_flab
Men jag säger nog bekri mezé, den är alltid olika men alltid god!!!
Karin
[QUOTE=Tomas E;71156]Men om jag ska ska ta en så är favoriten för stunden bougiourdi.
Vad är detta??
Camilla
[quote=Tomas E;71156]Men om jag ska ska ta en så är favoriten för stunden bougiourdi.
Vad är detta??
Camilla
Låter som något italienskt?!
Katerina
Nix, detta är grekiskt och jag har ätit det massor med gånger på Skiathos,
fetaost i ugn med tomat,peperoni och kryddor. Supergott.
Fick ett bra recept av min grekiska kompis, kan mailas till den som är intresserad
/Tomas E
Allra bäst tycker jag om Briam! :p
//Stina
Nix, detta är grekiskt och jag har ätit det massor med gånger på Skiathos,
fetaost i ugn med tomat,peperoni och kryddor. Supergott.
Fick ett bra recept av min grekiska kompis, kan mailas till den som är intresserad
/Tomas E
Det har jag också ätit flera ggn . Jättegott är det, men vi kallar det Feta psiti.
Men bougiourdi har jag aldrig hört. Kärt barn har många namn.
Te x vi här kan säga kambri om vitkål medan andra säger lachano.
Pantzaria eller kokinogouli om rödbetor. osv
Katerina:)
Elisabet
2007-01-18, 09:00
Fick ett bra recept av min grekiska kompis, kan mailas till den som är intresseradDu kan väl lägga ut det i forumet Om Grekland - Mat&Dryck. Vi är säkert många som är intresserade!
Allra bäst tycker jag om Briam! :p
//Stina
Instämmer,bland det bästa jag ätit i Grekland är Briam på Itanos Tavern,en gammal familjerestaurang i Agios Nicolaous på Kreta,man fick gå in i köket och välja.Mums mums flabb_flab flabb_flab
bjorn
Här kommer en till favvorätt, kolokithópita (pita med zuccini)
Yvonne
Lissi - som fått en favorit till , CarinaN:s grekiska lammgryta:p :p :p
Tackar allra mjukast!:D
Det var inte dåligt att bli omnämnd i den här kategorinflabb_flab .
Tycker som så många andra att det är URSVÅRT att bara välja en maträtt.
Briam är så gott, lammstifado likaså.....men det får bli moussaka. Med grekisk sallad och tzatziki till förstås.
Carina - som måste prova Garides saganaki till sommaren:p .
Allra bäst tycker jag om Bifteki
mvh.ulf _B-anana
Gemista (piperies kai ntomates) är jättegott...men på första plats kommer nog fakes som jag åt idag :)
Yvonne
...med russin och valnötter:p !
Katerina
Grillad Bourboni med chorta och, och, och, och..........
Omöjligt att välja en maträtt, det finns så mycket gott i det grekiska vardagsköket.
Monica
...med russin och valnötter:p !
Katerina
Och kanel.......
Yvonne
Grymt smarrigt... och kolokithokeftedes :p .
Varför inte nåt så anspråklöst som Gigantes!(?):rolleyes:
Varför inte nåt så anspråklöst som Gigantes!(?):rolleyes:
...med spenat i ugnen...
Katerina
bob-kåre
2007-01-20, 20:05
Om jag kunde grekiska och visste vad som fanns i grytan vi fick mat ur på en liten taverna utanför Rethymnon så hade det helt klart varit det.
Och souvlaki såg jag du hade med på listan.
Då får jag dra till med gemista.
Naturligvis är det kokoretsi som är favoriten samt egenhädigt fångad och tillagad bläckfisk.
Dryck lika självklart det lokala vinet tappat direkt ur tunnan.
Jag har en favorit, som jag bara har ätit en gång, tyvärr! Är väldigt osäker på stavningen.
Soutzokakia, liknande i den stilen. Avlånga köttbullar, liknande järpar. Tillsammans med tomatsås, oliver, grönsaksris och tzatziki! Mums!
Jenny
Holder med Monica grillet Bourbonia er det aller, aller bedste
jag är farligt förtjust i allt vad lamm heter.. så kleftiko får vi väl sätta då, kanske...
:D
pia-marianne
2007-02-17, 20:16
Hej!
När jag var på Andros åt jag en supergod fetaostomelett till lunsch varje dag i två veckor,vet inte vad den heter på grekiska.
Gissa om jag gick upp i vikt.4 kg,:o men det var det värt.
bye_bye pia-marianne
Bekri Meze, tillagad av mamma till Nektario, ägaren av hotell Glaros i Kamari. Inget peppardränkt kött utan ett gott fläskkött kokt i vin med en drös av örter och kryddor. Min absoluta favorit i Grekland.
Yeasou_B-anana
Om man nu skall välja en favorit av alla goda grekiska rätter så måste det bli GIGANTES. Och den smakar allra bäst i bergsbyn Manolates på Samos.
Britt-Marie
Den godaste grekiska rätten är självklart BOUREKI. Någon som har receptet, förresten?
allt e gott.... kan inte välja hahahh :):)
Lachano-dolmades!!!
Svärmor gör de godaste som finns!! :p
Soldyrkaren
2007-02-27, 16:00
Ingen har nämnt melitzanosalata? Det är min absoluta favorit!
Ja jag tycker ju väldigt mycket om xorta. Det är min favvorätt.klapp_klap klapp_klap
Soutzokakia, liknande i den stilen. Avlånga köttbullar, liknande järpar. Tillsammans med tomatsås, oliver, grönsaksris och tzatziki! Mums!
Instämmer!
Rost Lamb med senapssås och bakad potatis
Melizanosalata är en av mina stora favoriter!
Grekisk sallad beställer jag alltid, både till lunch och middag:) Sahar
Monica P
2007-03-19, 18:44
Vinbladsdolmar med citronäggsås kan jag äta varenda dag!:D
Kokoretsi står høyt på min liste, men jeg synes det har blitt vanskeligere å finne den på menyene de siste årene, særlig på turiststeder. Kanskje turistene har funnet ut hva den er laget av? ;)
Vinbladsdolmar med citronäggsås kan jag äta varenda dag!:D
åhhhh jag med!!!! jag älskar vinbladsdolmar.:D Farmors är fantastiska. :D :D :D
Paphianna
2007-04-16, 15:29
Det finns ju sååååå mycket god grekisk mat, allt som är uppräknat tidigare är ju kanongott, men för mig finns det en rätt som bara måste finnas på VARENDA grekiskt matbord om så bara som starter/meze och det är ju tzatziki_B-ananaAllt annart är därmed bonus.........................Lotta....bye_bye
Hej,
I September 2001 var vi i Georgioupolis på Kreta. Jag åt då en fantastiks Lamgryta, den bäst jag någonsin ätit. Två år senare besökte vi åter igen Georgioupolis, jag skulle naturligtvis prova denna formidabla rätt igen på samma restaurant. Den var precis lika god som jag drömt om att den var.
Tobbe S
Hej alla kalimeror!
Efter mycket tjuvtittande så har jag äntligen kommit till skott och blivit en kalimera idag och vill gärna vara med och rösta på bästa maträtten som i mitt tycker är kleftiko! klapp_klap
Bellas UFO på Karp.._B-anana klapp_klap _B-anana
Eller hur Ingrid ????
Annars slinker det ner en och annan MMMMMMMousaka.....
Ha de bye_bye
Nicke
Gabriella
2007-04-21, 13:40
Min favorit är absolut Souvlaki:D
Drakulla
2007-04-21, 19:02
Hej!
Jag har aldrig ätit grekisk mat förut och åker till Kreta i augusti. Tyvärr är jag inte så förtjust i fetaost, oliver, auburgine och rå lök... Det verkar vara vanligt i grekisk mat.. Däremot gillar jag vitlök, citron, saffran, räkor, bläckfisk, kyckling m.m.
Kan någon vänlig själ berätta för mig vad nedanstående rätter innehåller för ingredienser? Jag vill gärna prova något nytt när vi åker dit!
/Drakulla
Det är dags att utse läsarnas grekiska favoritmat. När det kommit tillräckligt många svar lägger vi de tio populäraste rätterna i en omröstning här i forumet. 2003 hade vi en liknade omröstning på Kalimera. Då blev resultatet så här:
1. Grekisk sallad
2. Tsatziki
3. Stifado
4. Souvlaki
5. Mousaka
6. Saganaki
7. Gyros
8. Kalamares
9. Kleftiko
10. Giovetsi
Vilken grekisk maträtt är din favorit? Du får bara välja en. Det spelar ingen roll om det är en förrätt eller huvudrätt. Skriv din favoriträtt i denna tråd.
Tror jag kan hjälpa dig med några svar fast jag inte varit i grekland jag heller. :D
Kalamares = bläckfisk
Kleftiko = ugnsrostat lamm
Gyros = grekisk kebab
Saganaki = typ stekt ost
Moussaka = lasange fast aubergine istället för pastaplattor
Souvlaki = Grillspett med kött el. kyckling
Grekisk sallad = sallad med bl.a. rödlök, fetaost, oliver....
Tsatziki = sås med youghurt, vitlök, gurka.
Giovetsi = kötträtt med små makaroner.
Siri - Naxos, här kommer jag... (i sommar ;))
Detta gäller om du åker till Kamari på Santorini! Boka om resan till Santorini! Hälsa från Ulf "Apo ti Soudia" Då får du smaka på denna grekiska höjdare:D
Bekri Meze, tillagad av mamma till Nektario, ägaren av hotell Glaros i Kamari. Inget peppardränkt kött utan ett gott fläskkött kokt i vin med en drös av örter och kryddor. Min absoluta favorit i Grekland.
Yeasou_B-anana
Monica P
2007-04-22, 07:43
Jag hoppas du kommer att pröva på det du är tveksam till i alla fall, för man måste ibland kombinera maten med stämningen...och olika personer lagar mat som smakar olika med samma ingredienser. Om du inte vågar smaka missar du kanske något som blir det bästa minnet från resan.
Hildegard
2007-04-25, 15:37
Jag tror det blir Dolmades för min del.
sussisanna
2007-05-09, 09:12
Jag bara äääälskar pastitsio. Tyvärr kan denna rätt ibland vara svår att få tag i. Jag brukar göra den här hemma. God mat, billigt och lätta att förbereda för att sedan bjuda på.
_B-anana Sussisanna
tsatziki!!!!Gud,så godt-med brød og retsina!mmmmmm..
Yeasou_B-anana
Hei Yeasou:p Du har bodd på hotell Glaros ser jeg. Hvordan var det der? Vi lurer nemlig på akkurat det hotellet når vi reiser ned i juni. Hvordan er rommene? Rent og fresh? Og verskapet og prisene. Er takknemlig for svar.:)
Horta, xorta, chorta (hur stavar man egentligen?) är riktigt gott... men det är ju giouvetsi, stifado, kleftiko, kalamares och bougiourdi också. För att inte tala om den Melitzanosalata som Kostas gör eller moussakan hos Tony. Hur kan man bara välja:confused:
Mycket gott att välja på.... Vid bara tanken så vattnas det i munnen... Eftersom de flesta svarat huvudrätter väljer jag efterrätt: Bougatza (osäker på stavningen)
Ungsbakad killing med citron och stora bitar av potatis som steks med i ugnen är bland det bästa jag vet. Fava och imam är några av mina favoritsmårätter.
Eva
Hum.. det var ju svårt att bara få välja en..
Men om ja måste välja en så är det Sovlaki så klart :)
såå himelskt gott:p
Masouraki
2007-06-28, 22:27
Väldigt svårt att välja en men det som är ett måste på bordet när jag ska äta i Grekland är friterade ostbollar:psåååå goda;)
Finns sååå mycket gott http://www.mbsca.com/forum/images/smiles/la.gif (javascript:emoticon(':la:'))
Men det bästa av allt är den kretanska getungen!!!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.