handdator

Visa fullständig version : Baby elephant walk

inkfish
2007-02-22, 12:36
Många minns säkert vilken låt jag menar. Men till vilket radio- eller tv-program var den signatur?

Jag har googlat mig halvt ihjäl men jag hittar det intesnyft_drop

Hasse
2007-02-22, 12:51
Har börjat tänka, minns låten så väl och tror det är åtminstone 30-35 år sedan den var i media på något sätt.

Kommer jag på det återkommer jag.

Hasse :cool:

inkfish
2007-02-22, 12:59
60-70-tal bör det vara. Hoppas dina grå jobbar bättre än mina, jag blir stollig på det här!

Hasse
2007-02-22, 13:03
En snabb koll på siten allmusic.com visar att låten kan vara komponerad så tidigt som 1962. Henry Mancini är kompositören, mannen som har förgyllt filmer genom decennier med fantastisk musik.

1962 ? Söker man på låttiteln får man 78 träffar, en del andra uppgifter säger 1964, 1965, ids inte kolla exakt nu.

Elisabet
2007-02-22, 13:05
Den skrevs ju till filmen Hatari med JOHN WAYNE _B-anana

inkfish
2007-02-22, 13:08
Mancini hade jag också hittat... Men Hatari, den har jag inte sett. Jag minns låten som en regelbundet återkommande signatur till ett svenskt program i tv eller radio.

Elisabet
2007-02-22, 13:19
Jag minns låten som en regelbundet återkommande signatur till ett svenskt program i tv eller radio.Jo det tror jag också, men kan inte komma på vilket eller när - fast det känns som mycket senare än 60-70-talet.

Här (http://www.filmtipset.se/film/hatari/14105.html) kan du läsa om Hatari - jag minns den inte heller från den tiden, men den har ju gått på teve och en gång i tiden såg jag ALLT med John Wayne _B-anana

Och här (http://en.wikipedia.org/wiki/Baby_Elephant_Walk) om låten på engelska WP - med de skriver inget om nåt svenskt teveprogram :eek: ;)

Däremot står det att den används i en uppspeedad (huh vilket ord ;) ) version i den tecknade serien The Angry Beavers. Jag är av fel årgång för att veta om den gått i svensk teve - men antagligen....

inkfish
2007-02-22, 13:30
Jo jag vet, det finns massor om den på webben, jag har lagt ansenlig tid på google för att hitta det jag söker. Men det har jag inte gjortsnyft_drop

Hasse
2007-02-22, 13:35
Mina funderingar stannar just nu kring att det inte var någon signatur i vare sig radio eller tv.

För mycket länge sedan när nuvarande SVT hette SR (om jag minns rätt) så fick de mängder av mer eller mindre exotiska inslag från andra länders tv-sändningar. Jag undrar om det faktiskt var en sekvens med just elefanter som de hade satt musiken till och dessutom plojat lite så de rörde sig framåt-bakåt-framåt-bakåt......osv ?

Forcera fram minnen från förr - inte min starka sida. Lite kom det fram i alla fall.

bob-kåre
2007-02-22, 16:09
Kollat sr minnen?

Hasse
2007-02-22, 16:20
Kollat sr minnen?

Ja, sökning gjordes på SR Minnen och visst har melodin spelats i t.ex Melodikrysset, Hits men inte längre men där slutar spåren.

bob-kåre
2007-02-22, 19:21
mystiskt ;) jag får engagera mig lite och lite, för nu somnar inte jag innan gåtan är löst :) Jag var iofs inte född på 60 talet så jag har aldrig hört signaturen "live" men den låten har en förmåga att fastna i huvudet på mig när jag hör den.

PO
2007-02-22, 20:23
Kanske det hjälper att lyssna?

BABY ELEPHANT WALK (http://www.lplove.com/temasong/instru_rm/lawrence%20welk%20-%20Baby%20Elephant%20Walk.rm?PHPSESSID=10057cccdb30a21950b54d385d7d5190)

http://www.picturephotoart.com/photos/PH_BabyElephantWalk.jpg

//PO

LN
2007-02-22, 20:34
Minns också elefanter som "dansar" till musiken. Har för mig att det förekom i en programserie. Tror det var svart/vitt:confused:
Hur ska man nu kunna sova om inte svaret kommer fram.snyft_drop
Lena

Hjalta99
2007-02-22, 20:40
Många minns säkert vilken låt jag menar. Men till vilket radio- eller tv-program var den signatur?

Kan det vara "Vi i femman"? I dess ungdom. Tycker att det låter väldigt likt...

Hälsn
Eva

babsan
2007-02-22, 20:51
Har också blivit engagerad av det här. Har googlat en bra stund och hittar inget. Vet inte vad det är för en låt och PO-s länk kan jag inte lyssna på, här på jobbet. Får lyssna på den i natt när jag kommer hem. Jag känner säkert igen den om den är från 60-talet.
Får sitta och googla en stund till.

Barbro :)

LN
2007-02-22, 20:56
Kunde inte heller lyssna, googlade baby elephant walk och kunde lyssna på Jamba-polyfona ringsignaler. Där har du den. /Lena

pia-marianne
2007-02-22, 20:58

Hejsan!
Jag hittade detta; In season two of the TV show " The Simpsons"
Mancini is mentioned by name in the episode "Dancin Homer".
The quote from the episode is " Mancini -The mascot´s Best Friend"
And " Baby Elephant Walk " is played several times throughout the episode.

mvh pia-marianne :)

LN
2007-02-22, 21:04
Detta syftar på något nyare. Tror nästan på 60-tal eller möjligtvis 70-tal/Lena

PO
2007-02-22, 21:05
Hade inte Ulf Thorén ett inslag i "Hvar 14:e dag" med denna låt och dansande elefantungar som håller varandra i svansen och där filmen är lite ½-taskigt klippt klippt så att de nästan håller takten..? (Nej inte räven på isen!)

Kanske nå´t ungdomsprogram med Kersti Adams-Ray eller Ulf Elving?

LN
2007-02-22, 21:11
Tänkte också på Ulf Thorén. Sökte på honom men där är det rävarna på Nybroviken som gjort sig kända. Fast kanske ändå är det från "Hvar fjortonde dag"
Lena:confused:

babsan
2007-02-22, 21:51
Kunde inte heller lyssna, googlade baby elephant walk och kunde lyssna på Jamba-polyfona ringsignaler. Där har du den. /Lena
Den sidan är spärrad här. Får hålla mej tills jag kommer hem, med att lyssna.

babsan
2007-02-23, 01:11
:) Fick fram låten till slut, så nu är även de här på jobbet engagerade. De kände mycket väl igen mén kommer inte på tv-prog. Får se när jag kommer tillbaka hit i morgon om någon kommit på det :rolleyes:

inkfish
2007-02-23, 12:26
Härligt, vilket engagemang! Tusen tack alla!

Vi i femman har farit genom mitt huvud också men det stämmer inte riktigt. Hvar 14:e dag hade jag helt förträngt - det kanske kan vara rätt? Simpsons är det inte, det är äldre än så.

Visst är det irriterande när ett minne gäckar en så totalt?

Tack så här långt - skulle inte förvåna mig om nån knäcker det till slut:)

Hasse
2007-02-23, 12:32
Härligt, vilket engagemang! Tusen tack alla!

Vi i femman har farit genom mitt huvud också men det stämmer inte riktigt. Hvar 14:e dag hade jag helt förträngt - det kanske kan vara rätt? :)

Jo du, den där melodin är ju lite speciell. Vi i femman´s signatur kommer man ju ihåg. Den var nog specialskriven till det programmet. Vill minnas att det var en del tvärflöjt i början av den låten. Hvar fjortonde dag och rävarna/isrännan, grunnade jag också på om det kunde vara när någon nämnde den. Faktiskt hade jag tänkt på den även innan den nämndes här men, nej.........

Dramat fortsätter !

inkfish
2007-02-23, 12:34
Jag har nåt vagt minne av både rävar och dansande elefanter som nämns här i tråden... Men jag är kanske inte tillräckligt gammal än för att ha min barndom i glasklart minneflabb_flab

Chras
2007-02-23, 12:39
Vi i femma hade signaturmelodin "Swinging Safari". Låtskrivaren är bert Kaemfert. Om jag inte mins fel en kompis till James Last.
Grubblar förtvivlat i wilket sammanhang Baby Elephant walk förekom i.
Chras

inkfish
2007-02-23, 12:47
Så hette den ja, Swinging safari. Tack!

Baby E kan ha varit signatur till ett speciellt i nån programserie, det behöver inte ha varit ett eget program. Kanske.

babsan
2007-02-23, 12:58
Nu är jag inne på om det kan ha varit något frågeprogram. Tiotusenkronorsfrågan är det inte, tror jag. Men hur är det med Fråga Lund? eller något annat frågeprog. som jag inte kommer på nu :o .

Ska bli spännande när jag kommer till jobbet sen, om någon har löst det.

magnus u
2007-02-23, 13:34
[quote=PO;76396]Hade inte Ulf Thorén ett inslag i "Hvar 14:e dag" med denna låt och dansande elefantungar som håller varandra i svansen och där filmen är lite ½-taskigt klippt klippt så att de nästan håller takten..? (Nej inte räven på isen!)
flabb_flab Jag håller med dig PO. men istället för elefanter var det väl rävungar:)

magnus u
2007-02-23, 13:36
Sorry. jäktad på jobbet, såg inte att rävarna redan varit uppe magnus

Hasse
2007-02-23, 13:37
Engagemanget är som sagt enormt! Skojigt med musikgåtor, kanske vi ska ha någon form av egen kategori så det inte bara blir bildgåtor ?

Hur som helst var jag inne igen på den fantastiska siten allmusic.com och sökte på Bert Kaempfert´s "Swingin´ Safari". Det blir ibland alldeles för många sökträffar på en viss låt. Just precis det allra mest kända med blåsinstrumenten i Vi i femman-signaturen är svårt att pricka in då man bara får 30 sekunder att lyssna på när man letar låtar. Och det är inte alla gånger en viss artist´s version av en viss låt är uppspelbar heller.

Bert Kaempfert, James Last.......var inte även Mantovani en så´n där "hiss-musik-fantom" också ?? Eller "muzak" som den typen av musik döpte om till.

Kul med denna kamp fram mot lösningen av elefant-bebis-promenaden !!

Hasse
2007-02-23, 13:56
Nu ni........har jag mailat SVT om denna låt Baby Elephant Walk. Skickade ett mail till "Programupplysningen" och formulerade nog frågan så att den i sinom tid kanske kan besvaras. De tycks hålla på med att förbättra funktionen om frågor som allmänheten ställer, mailvägen och telefonledes. Så det kanske kan ta lite tid att få svar.

Den som lever får se helt enkelt.

Bossew
2007-02-23, 15:06
Det som jag tänker på är Sven Melanders Nöjesmassakern där jag har för mej att de hade lite olika stående inslag men det kanske bara var pingviner?

bosse

yeasou
2007-02-23, 15:48
Bossew, tänker du inte på Ballongdansen? Heter inte den låten Wheels?
Yeasou_B-anana

bob-kåre
2007-02-23, 17:22
Jag skickade också ett mail till svt och fick svaret:

Hejhej!

Tack för ditt mejl och din fråga. Har fått samma fråga från en Hans. Tyvärr är det inte helt enkelt att ta reda på. Har fått experthjälp från en av våra musikrapportörer som grottat ner sig i ett antal arkiv och frågat runt bland dem som har hur mycket tv-historia som helst i huvudet.

Än har vi inte fått napp på något som verkar stämma, men gör det det så hör jag av mig.

:)

PO
2007-02-23, 19:37
Ja även om jag inte hittat programmet så har jag i alla fall fått en och annan flashback!

Fy f* vad jag känner mig gammal! :o

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=55390&a=707517

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=55390&a=707517

//PO snyft_drop

bob-kåre
2007-02-23, 20:44
Fy f* vad jag känner mig gammal! :o
//PO snyft_drop
Va! Vad är det här! Jag får ingen färg på filmen. Eller ska det vara så?
Oj så ung jag måste vara ;)

Hellen
2007-02-23, 21:05
Trafikmagasinet? Vetenskapens värld? Vad var det för signaturmelodier till de programmen?
// Helén

PO
2007-02-23, 21:11
Va! Vad är det här! Jag får ingen färg på filmen. Eller ska det vara så?
Oj så ung jag måste vara ;)

Passa näsan slyngel!!! :D

//PO

babsan
2007-02-23, 21:12
Jag har varit runt och letat på lite melodisignaturer, men hittar nästan inget:o .
Bara Tekniskt magasin och det var hipp jazz av Count Basie.

Elisabet
2007-02-23, 21:20
Jag tror det var nåt gymnastikprogram. Sånt där när man skulle stå framför teven och göra som dom gjorde. Typ så här: _B-anana

babsan
2007-02-23, 21:21
Jag tror det var nåt gymnastikprogram. Sånt där när man skulle stå framför teven och göra som dom gjorde. Typ så här: _B-anana
:D :D klapp_klap

Hellen
2007-02-23, 21:23
Teknikmagasinet är visst en tidning (skäms):confused:

Mitt i naturen?
// Helén- som tror att denna gåta fått sin lösning innan helgen är slut.

Elisabet
2007-02-23, 21:28
Teknikmagasinet är visst en tidning (skäms) Teknikmagasinet är ju en butikskedja flabb_flab

inkfish
2007-02-23, 21:30
Har fått samma fråga från en Hans.

Bob-kåre, Hasse - ni är ju för härliga! De skulle bara veta att de är utsatta för en spam-kampanj från ett nätforum för Greklandsnördarflabb_flab

Får inte gåtan sin lösning efter det här så blir jag förvånad:)

I övrigt noterar jag med viss förtjusning att när bossew skriver om "stående inslag" associerar yeasou till ballongdansenAng_elx flabb_flab

Hellen
2007-02-23, 21:36
I övrigt noterar jag med viss förtjusning att när bossew skriver om "stående inslag" associerar yeasou till ballongdansenAng_elx flabb_flab

Tack, Ink. Jag vågade inte sänka nivån,Ang_elx , men tänkte precis som du.
// Helén

inkfish
2007-02-23, 21:43
Det gjorde säkert yeasou också:p

Elisabet
2007-02-23, 22:48
I brist på annat kan jag bidra med texten så kan ni köra lite karaoke tills ni kommer på vilket program det var _B-anana _B-anana _B-anana _B-anana _B-anana (http://www.jacquedee63.com/babyelephantwalk.html) (klicka på babybananaserna)

bob-kåre
2007-02-23, 23:59
Här i huset har vi visst fått nog av karaoke idag, jag har lånat en maskin av en kompis till mitt 30-års kalas. Var ju tvungen att prova, inte så uppskattat av min sambo, men jag tyckte det lät fint. _B-anana

Peter
2007-02-24, 00:55
Även jag har nu dammsugit Webben efter ev referenser. Och inte faan går det att hitta något! snyft_drop Fast jag hittade massa andra intressanta saker flabb_flab Det enda jag kan tillägga är att Disney har använt den i olika sammanhang.

Jag misstänker (Har tyvärr ej sett den själv) att den finns med i "Fantasia", men det är ju inte signaturmelodi eller tema... MÖG! __D

Jag har dock skickat frågan vidare till äldre kollegor och vänner. Förväntar mig svar under morgondagen.

Fast det där förslaget om hon "lyft på rumpan", vad hon nu hette, där hade väl titeln passat... (Duckar djupt...:D )

Passa näsan slyngel!!! :D //PO

Lugn och fin PO. Han satt i sandlådan och slängde sand på tjejen bredvid när vi höll på med saker som vi nu försöker glömma... Ang_elx :D

Och enligt en god väns dotter så heter det inte slyngel längre. Orchyngel lär vara mer nutida..... :confused:

Peter

Hellen
2007-02-24, 09:02
Fast det där förslaget om hon "lyft på rumpan", vad hon nu hette, där hade väl titeln passat... (Duckar djupt...:D )

flabb_flab flabb_flab flabb_flab "Lyft på rumpan" med Susanne Lanefeldt kanske? Ja, vad var det hon sa hela tiden: "Kniiip, och så några till". Klädd i mummeldräkt, wow vilket mode_B-anana
// Helén

Peter
2007-02-24, 12:34
flabb_flab "Lyft på rumpan" med Susanne Lanefeldt kanske? Ja, vad var det hon sa hela tiden: "Kniiip, och så några till". Klädd i mummeldräkt, wow vilket mode.
// Helén

Ja just det, det var så hon hette. Hon hade något program på Lördagsmorgonen har jag för mig. På 80-talet. Alla tjejer skulle upp och kolla när jag låg kvar i sängen och funderade över om jag skulle dö nu eller vänta till nästa år..... Ang_elx Gamla synder....

Och vad f**n är mummeldräkt? Det låter inte speciellt attraktivt Ang_elx :D Nä, fram för silke och minimala..... Ang_elx :o :D Det är inte det man ser som gäller. Det är det man bara anar som är spännande... Ang_elx :D

Peter - fy på dig... :o

babsan
2007-02-24, 12:52
Här en bild på mummeldräkten:D
http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/lanefelt200.jpg

Peter
2007-02-24, 13:08
Här en bild på mummeldräkten:D

Ähhhh. Hmmmmm. Nja, jag tror det är bäst att jag förbigår detta ämne med tystnad.... :eek: :D snyft_drop Lingonfärgade ben!!!??? Tillsammans med rosa benvärmare och baddräkt i samma färg!? Jag tror jag spontanvomerar... :eek: Såg ni verkligen ut så här på den tiden? Det måste jag förtränkt! Men jag börjar förstå varför jag har sådana märkliga mardrömmar.... Ang_elx

Peter :o :D

babsan
2007-02-24, 13:17
Nja, jag gympade inte, men benvärmare hade jag och en kort svart klockad kjol. Jättesnyggt :rolleyes:

Peter
2007-02-24, 14:02
Nja, jag gympade inte, men benvärmare hade jag och en kort svart klockad kjol. Jättesnyggt :rolleyes:

Ahhhh. Ehhhh. Nja, jättesnyggt? Fast så var ju modet på den tiden. Och jag kan inte påminna mig att jag vantrivdes... Ang_elx Not to bad on the optic nerve.... :o

Kort klockad kjol? Du menar en sådan där liten lapp att laga med? Fast det var dock rätt oskyldigt med tanke på hur ungdomarna ser ut idag. :eek: snyft_drop

Peter

Hellen
2007-02-26, 19:29
Vart tog alla detektiver vägen?, väntar med spänning på lösningen.:D
// Helén

bob-kåre
2007-02-27, 00:36
// Helén
Jag väntar med spänning på svar från svt. har frågat runt bland de gamla rävarna på jobbet idag men ingen visste.

Hasse
2007-02-27, 08:41
// Helén

Väntar på svar från SVT är vad jag gör i alla fall. Egna tankar har stannat upp helt.

Wardakis
2007-02-27, 09:05
Kanske är jag ute och cyklar men har ett svagt minne av pålagt skrattljud, kan det ha varit Dolda Kameran eller nåt liknande?
Gunilla:confused:

Elisabet
2007-02-27, 09:37
Jag tänker på Lödder när jag hör låten, det har jag gjort hela tiden - fast egentligen tror jag ändå att den serien hade en annan signaturmelodi. Eller?

Hellen
2007-02-27, 10:22
. Egna tankar har stannat upp helt.

Bevisligen inte totalt i alla fall:D
// Helén- som oxå har tömt allt jag hade som förslagAng_elx

inkfish
2007-02-27, 10:38
Jag tror att det är äldre än Lödder. Då finns ju Dolda kameran men det ringer ingen klocka där.

Ett tips från en medkalimeras syster är att den inte var signatur alls, utan mer en hitlåt. Samma medkalimeras man har för sig att den kan ha legat på dåtidens topplista (tio i topp?).

Engagemanget i frågan är underbartflabb_flab

Hasse
2007-02-27, 10:45
Jag tänker på Lödder när jag hör låten, det har jag gjort hela tiden - fast egentligen tror jag ändå att den serien hade en annan signaturmelodi. Eller?

Ja det hade den. Vi får kanske anledning att söka även den.........fast inte jag i alla fall.

Elisabet
2007-02-27, 11:41
Ja det hade den. Vi får kanske anledning att söka även den.......Gogglade mig till att den signaturmelodin heter "Soap" och skrevs särskilt till serien av George Tipton 1977.

Men hittar ingenstans att lyssna på den :( Nån annan som hittar en länk?

LN
2007-02-27, 12:10
Frågade pappa min och det första han tänkte på var Ulf Thorén och Hvar fjortonde dag. Han ska kolla med mamsen också får vi se vad hon har i minnet. Var det något ni föreslog SVT när ni frågade dom? Om det är svaret så kanske det är lättare för dom att leta upp det.
Lena som inte kan släppa detta världsliga problem;)

Hasse
2007-02-27, 14:54
Ulf Thorén och Hvar fjortonde dag. Var det något ni föreslog SVT när ni frågade dom? Om det är svaret så kanske det är lättare för dom att leta upp det.
;)

Mmm, jag har för mig att jag nämnde i mitt mail till SVT att "flera andra" har nämnt Ulf Thorén och Hvar Fjortonde Dag. Den som svarade mig har "skickat runt" frågan till kollegor på tv som säger sig kunna tv´s historia utan och innan.

För mig kan de gärna få ta gott om tid på sig bara vi finner lösningen.

babsan
2007-02-27, 14:59
Någon som vet vad låten kan tänkas heta på " svenska " ?

Barbro, som försöker tänka för fullt :)

babsan
2007-03-01, 21:45
Lite mer musik :D

http://www.btinternet.com:80/~edward.caution/babyelephantwalk.htm

yeasou
2007-03-02, 08:57
Citat; "Någon som vet vad låten kan tänkas heta på " svenska ? "

Det blir väl "Bebis elefantens gång":D
Mvh
Yeasou_B-anana

inkfish
2007-03-02, 11:36
Tvivlar på att den har en svensk titel.

Visst är det märkvärdigt att alla känner igen den - men ingen vet från var?:D

bon
2007-03-11, 16:58
Spelade upp låten för gossen 12 år och han diggar låten helskarpt.

Jag känner igen den också men jag tror det var något tråkigt vuxenprogram som vi barn på sextiotalet inte tittade på.

Hasse Tellemar på Ring så spelar vi vet säkert svaret.

birgitta

inkfish
2007-03-11, 17:50
Hrrm, är inte han död?:o

Elisabet
2007-03-11, 18:04
Hrrm, är inte han död?:oNej inte han, men hans efterträdare Thord Carlsson.

bon
2007-03-11, 20:16
Nej inte han, men hans efterträdare Thord Carlsson.

och Mona Krantz som efterträdde ihop med Thord

babsan
2008-03-24, 12:30

Tänkte nu väcka den här tråden till liv igen efter drygt 1 år och kanske kunna få ett svar :).
Många nya medlemmar har tillkommit sen dess och kanske någon av er vet, vad det var för tv eller radioprogram vi hörde den här signaturen ? :rolleyes:.

Elisabet
2008-03-24, 16:26
Haha, den här tråden hade jag helt glömt!

Men du kommer minsann ihåg livets väsentligheter du babsan ;) flabb_flab bye_bye

bob-kåre
2008-03-24, 16:31
Tur att jag ska jobba natt, nu har jag någonting som håller mig vaken. Har fortfarande inte fått något svar från svt, men jag har iaf blivit 1 år äldre :)

Hellen
2008-03-24, 16:32
Tur att jag ska jobba natt, nu har jag någonting som håller mig vaken. Har fortfarande inte fått något svar från svt, men jag har iaf blivit 1 år äldre :)

Skicka en påminnelse, det kan du göra utan att uppfattas som tjatig tycker jagflabb_flab
// Helén

bob-kåre
2008-04-01, 22:21
Påminnelse är skickad, hoppas bara jag skickade till samma person, har visst inte kvar dom gamla mailen.

Moster
2008-04-02, 16:25
Jag har mailat Tittarservice idag och fick detta svaret;

Hej och tack för ditt mejl. Ingen här på Tittarservice klarar av denna fråga. Tyvärr. Kan det finnas ngt på nätet?

mvh
Hasse Arnbom
Tittarservice

Filmen var i alla fall "Hatari"

Moster, som inte blev så mycket klokare på det svaret men som fortfarande undrar :mad:

gunos
2008-06-03, 14:11
Jag slängde ur mig frågan på jobbet i vintras. Alla c:a 70 pers har tänkt så det knakat men först i dag kom det ett svar.
Det skall vara från ett radioprogram som hette "Ali Baba" något liknande en radioteater eller följetong. Uppgiftlämnaren trodde det var 60-tal. Kan det stämma?

inkfish
2008-06-03, 18:08
Vad snälla alla är som försöker knäcka det här:)

60-tal är det helt säkert. Känner inte igen Ali Baba alls, men det behöver ju inte innebära något. Kan mycket väl ha hört det eller bara regelbundet snappat signaturen. Tack för hjälpen!

Malina
2008-06-04, 08:26
Hola!

Har frågat många i min omgivning och fått alla möjliga svar.Tex Hylands hörna....
Nåväl, jag TROR att min arbetskamrat Låla (fö en stor Kretavän),har löst gåtan.

Ulf Thoren med TV-programmet Hvar 14:e dag,i ingressen där rävarna springer över isen,spelas BEW.

inkfish
2008-06-04, 14:21
Ulf Thoren med TV-programmet Hvar 14:e dag,i ingressen där rävarna springer över isen,spelas BEW.

Det där nämndes i början av tråden - så när det nu kommer även från ett helt annat håll kanske det faktiskt stämmer! Vet att mina föräldrar brukade titta på Thorén. Kan mycket väl vara det. Tackklapp_klap

inkfish
2008-06-04, 14:21

Det där nämndes i början av tråden - så när det nu kommer även från ett helt annat håll kanske det faktiskt stämmer! Vet att mina föräldrar brukade titta på Thorén. Kan mycket väl vara det. Tackklapp_klap

Malina
2008-06-04, 14:51
Ja,ja de grå cellerna...Slarvigt av mig att inte läsa om tråden.Hoppas det ÄR rätt iallafall!

Chras
2010-02-27, 18:34
Av en slump fann jag svaret på spotify och gick sedan vidare. Kompositör Henry Mancini.
Skrev låten till filmen Hatari med John Wayne 1961. För vidare info blogga på "baby elephant walk film"
//Chras

karinafp
2010-02-27, 21:08
Skrev låten till filmen Hatari med John Wayne 1961. För vidare info blogga på "baby elephant walk film"
//Chras

En älsklingsfilm från min barndom! Helt fantastisk scen där lägret invaderas av små, pigga elefantungar till låten "Baby Elephant Walk".

Karin
som älskar elefanter

inkfish
2010-02-28, 14:19
. Kompositör Henry Mancini.
//Chras

Fast just det visste jag, det står i början av tråden:)

Det jag aldrig lyckats komma på är till vilket tv-program det användes som signatur.

Men tack ändåbye_bye

Lissi
2010-02-28, 17:05
Jag fick en LP när jag var sådär 12 -13 år med just Baby Elepfant walk. DÅ blev jag ju inte speciellt glad Beatlesgalen som jag var....:eek: Den ligger nere i källaren....Man kanske skulle plocka upp hela anläggningen och alla skivor igen.....Det är ju faktiskt en häftig låt!

Lissi

lottaimotala@live.se
2012-01-28, 11:05
:D AAAAAh, hittade den här diskussionen idag och blev såååå glad.
Det här har jag länge funderat på!!
Men jag tror jag kan ha en lösning på gåtan. Och vet VARFÖR ingen vet, typ SVT vart den kommer ifrån.
Jag är född 1973. När jag var 3-6år gick jag hos en dagmamma. På dagtid, någon gång -76-79, sände de program på TV, från utbildningsradion.
Innan de började var det testbild , sedan klockan "som räknade ner". Och jag tror det var då, alltså när klockan visades, de spelade "Baby elephant walk".
Det kan därför bara en del av oss känner igen detta, för om man var i skolan eller arbetade missade man ju detta, Det skulle ju oxå fklara varför SVT inte hittar den i arkiven, för att den spelades FÖRE ett TV-program.
Vad tror ni? Kan det stämma? Var ni i samma ålder och hemma dagtid??

Hahaha. Tänk att en sådan här fråga kan kännas så frustrerande!!! :confused:

Mvh. LottaPotta

Lissi
2012-01-28, 11:36
Det kan säkert stämma..Jag var själv hemma med mina barn de åren men hade nog inte TV:n på så mycket....Däremot lyssnade jag ofta på låten som jag har på LPskiva.

Lissi