Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Om Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=24)
-   -   När det blåser (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=38140)

eija 2015-04-12 10:10

Sv: När det blåser

Det ser ju härligt ut i dag. Vi ska fara till Tinos efter två veckor. Hoppas att det inte blåser så på den tiden :-)!
http://www.livecamera.gr/webcam4/

inkfish 2015-04-12 12:54

Idag verkar det lugnt och soligt, en av Blue stars färjor ligger vid kaj i Katapola, Amorgos, och på landgången grillas två påsklamm! flabb_flab

Monica P 2015-04-12 13:04

Min man var till sjöss några av sina unga år, och han var med om ett antal svåra resor. Det var gamla vrak till efterkrigsbåtar som kalladen "skylopnichtra", alltså hunddränkarbåtar. Resultatet av hans erfarenheter: vi åker hellre på däcksplats än i kabin. Han går alltid runt och kollar nödutrustning och utrymningsvägar.

Statistiskt lär det ju vara helt tryggt att åka båt och livsfarligt att gå till fots i trafikerade områden, men man kan ju se sig omkring ändå...

Netwolf 2015-04-12 13:48

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 358822)
och på landgången grillas två påsklamm! flabb_flab

Så grekiskt! klapp_klap

Citat:

Ursprungligen postat av Monica P (Inlägg 358826)
Statistiskt lär det ju vara helt tryggt att åka båt och livsfarligt att gå till fots i trafikerade områden, men man kan ju se sig omkring ändå...

Sant! Jag läste t ex att det var en chans på 11 miljoner att omkomma i en flygkrasch och en på femtusen att omkomma i en bilolycka. Tål att tänkas på!

/Netwolf

LaRose 2015-04-12 23:36

Det var mer själva livhanken, Inkfish. Det andra vet jag, men tack för påminnelsen. När jag inte längre hittar horisonten, kommer jag alltså att gripa tag i vad som helst som verkar sitta fast och hålla mig kvar där och frenetiskt tugga ingefära, som jag behändigt kommer att ha en bit av i fickan. Denna mirakulösa rot... effekt på sjösjuka t o m!

Masse 2015-04-13 00:01

Citat:

Ursprungligen postat av LaRose (Inlägg 358798)
Tack Masse och Netwolf. När det pågick, kunde ni tänka och handla på nåt klokt sätt som underlättade ert mående på något vis? Försökte ni stå upp? La ni er ner? Ska man försöka följa med "i gungriktningen" eller streta emot, för att uppnå nån slags balans i kroppen?

Det finns säkert massor av tips för att begränsa sjösjuka. Själv tycker jag följande är bra för att "underlätta måendet".

- Försök att befinna dig så nära midskepps som möjligt. Båtens rörelser är alltid kraftigast i för och akter.
- Lägg dig inte ner utan håll dig uppe och försök att sysselsätta dig med något annat och fokusera inte på sjögången.

Såvitt jag erfarit finns det tre slags "sjömän". Dels de som till en början är sjösjuka men som så småningom vänjer sig. Dels de som aldrig vänjer sig utan alltid blir sjösjuka. Och slutligen de som aldrig har känt av sjösjuka. Själv är jag lycklig medlem av den sistnämnda gruppen.

:) Masse

Kalimera 2015-04-13 08:53

Citat:

Ursprungligen postat av LaRose (Inlägg 358898)
och frenetiskt tugga ingefära, som jag behändigt kommer att ha en bit av i fickan. Denna mirakulösa rot... effekt på sjösjuka t o m!

När vi åkte en katamaran mellan Rhodos och Kos gick det höga vågor. Vi borde inte ha åkt, men gjorde det ändå. Camilla, som inte brukar bli sjösjuk, blev det med råge. Personalen delad ut citronbitar till alla som mådde dåligt. De skulle lukta på citronen, och det hjälpte faktiskt.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/sea-sick.jpg

Varför hon hade en servett runt örat minns jag dock inte. :)

inkfish 2015-04-13 09:27

Citat:

Ursprungligen postat av LaRose (Inlägg 358898)
Det var mer själva livhanken, Inkfish. Det andra vet jag, men tack för påminnelsen. När jag inte längre hittar horisonten, kommer jag alltså att gripa tag i vad som helst som verkar sitta fast och hålla mig kvar där och frenetiskt tugga ingefära, som jag behändigt kommer att ha en bit av i fickan. Denna mirakulösa rot... effekt på sjösjuka t o m!

Jag gissade nästan att det var livhanken, men så kom ingefäran på tal ... :)

inkfish 2015-04-13 09:29

Janne - servetten! flabb_flabflabb_flabflabb_flab

Jag tror att det är den som är sjösjukekuren. Fast det går ju inte att säga så därför har de hittat på det där med citronen. Ang_elx

Kalimera 2015-04-13 19:01

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 358929)
Jag tror att det är den som är sjösjukekuren. Fast det går ju inte att säga så därför har de hittat på det där med citronen.

Där har vi svaret! Men varför ha en liten öppning för örat? :)

inkfish 2015-04-13 19:28

Örat är till för att hänga servetten på, förstår du väl! :p

LaRose 2015-04-13 23:38

Intressant att man ska lukta på citron! Fräscht och lite förvillande för hjärnan, kanske? Citron och ingefära är ju ett gammalt hederligt par även i andra sammanhang. Jag känner verkligen att jag har lite vapen nu, om jag skulle råka ut. Och så mittskepps, Masse.

JohnS 2015-04-14 09:51

Det blir jo sagt at sjøsyke har to stadier:

1. Man er sikker på at man kommer til å dø.

2. Man begynner å bli redd for at man ikke dør likevel.
'
Heldigvis har jeg aldri vært sjøsyk, men jeg har blitt fortalt at det kan være en forferdelig opplevelse.

Kalimera 2015-04-14 19:23

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 358987)
Örat är till för att hänga servetten på, förstår du väl!

Tänkte inte på på det. flabb_flab

Kalimera 2015-04-14 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av JohnS (Inlägg 359010)

Man säger något liknande på svenska också.

Netwolf 2015-04-14 20:07

Citat:

Ursprungligen postat av JohnS (Inlägg 359010)
Det blir jo sagt at sjøsyke har to stadier:

'
Heldigvis har jeg aldri vært sjøsyk, men jeg har blitt fortalt at det kan være en forferdelig opplevelse.

flabb_flabflabb_flabflabb_flab

Kalimera 2015-04-15 18:41

Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 359068)
flabb_flabflabb_flabflabb_flab

Hörde ungefär samma sak om vinterkräksjukan:

Först tror man att kan ska dö, sedan hoppas man att man dör.

Många "man" där, byt till "hen" om ni så önskar. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:48.