Sv: Rhodos vs. Kreta
Tillbaka från Rhodos nu !
Mitt intryck är att det är ganska likt på väldigt många sätt vilket inte är så konstigt.
Det skall väl sägas att både på Kreta och Rhodos har jag väl varit i turistområden och inte så mycket utanför detta.
Rent-a-Car, Cocktail-bar, Super-market, Greek taverna, tingel-tangel osv osv
Vi bodde på västkusten i Ialyssos 10 minuter med taxi ifrån Rhodos stad.
Var 3 ggr inne i Rhodos stad och en gång i Faliraki och en gång vid Anthonny Quinn bay.
Intryck: Maten tar nog Kreta hem enligt våra erfarenheter....äter alltid Greek salad och tzatziki till att börja med. Fler och godare tomater på Kreta samt även billigare.
Fick endast en bra tzatziki på Rhodos medans den var god överallt där vi åt på Kreta.
Stränder: Vi bodde som sagt på windy beach vilket innebär att det blåser mera. Jag skulle nog hellre kalla det att det fläktar för det oerhört skönt med denna vind tyckte jag. Dessutom var det två dagar där det blåste väldigt lite om man nu vill flyta omkring på madrass.
Stenigt=badskor djupt väldigt snabbt= lätt att doppa sig för att svalka av sig.
Vi tog en tur till östsidan, väldigt fint vatten, kristallklart vatten men oj vad varmt. luften stod helt still i Anthony Quinn Bay och det var helt klart påfrestande att vara på land.
Gamla stan i Rhodos var mysig men man ser knappt staden för allt tingel-tangel som säljs överallt men den är helt klart värd att besöka.
Något lugnare "inkastare" än på Kreta. Fattar inte att dom inte inser att vi inte gillar det beteendet. Vi väljer ofta ställen där dom inte är så aggressiva så dom förlorar på oss i alla fall, haha.
Slutsats:
Tycker om båda öarna. Härligt klimat och sköna bad.
Tycker däremot inte om en del grekers lite överlägsna attityd, det lite påklistrade trevliga....som t ex "where you from ?" när man bara ser att dom vill ha ens pengar...
Gillar inte heller att dom tvingar en att dela taxi utan att ens fråga om det är ok. Taxiförarna tänder självklart en cigg i taxin utan att fråga. Min sambo har astma inte så kul.
Får väl se vilken ö vi åker till härnäst....om jag skall tillbaka till Rhodos skulle jag nog välja västsidan igen eller Rhodos stad för det är en väldigt bra utgångspunkt. Om jag skulle till Kreta vet jag inte riktigt, kanske till Agia Marina igen för den goda maten vi åt där....(uppe i byn)
VARNING:
Se upp för folk som delar ut skraplotter !! Då vinner du en resa eller en videokamera säger dom, men du måste hämta ut vinsten och se på ett hotell i gengäld.
I själva verket vill dom sälja timeshare vilket kan bli en dyr historia.
Club greece resorts tror jag dom hette. Vi fick varsin skraplott och givetvis blev vi dom lyckliga vinnarna.....vi gick dock aldrig dit som tur var....kände att det var något skumt med det hela....
|