Sv: Livet som sådant med alla tillägg
Jag måste försvara Uffe lite för det är faktiskt så att som "utlands svensk" så får man erfara många "konstiga" sidor från "sitt" Sverige.
Jag hör näst intill daglig dags från släkt och vänner(bosatta i Sverige) hur frustrerade de är över alla försämringar som blivit i Sverige.
Jag var själv i Sverige nyss och tänkte passa på att få mitt "Levnadsintyg" påskrivet. Med intyget (från Försäkringskassan) står det att svensk eller utländsk myndighet får skriva på där i bland tex svensk polis. Första dagen jag var i Sverige var en fredag, Det fanns inte en Försäkringskassa öppen på fredagar så jag fick gå till polisen.Det kan ju inte vara några problem för dem att styrka att jag lever,de har ju reception. Jag fick en hel föreläsning av polisen att det ingick inte i deras arbetsuppgifter och "det skulle se ut om vi på polisen skulle bestämma Försäkringskassans arbetsuppgifter". Tänk vad pengar det kostade att denna chefen på polisen tog sig tid från viktigare uppgifter och kom ut till mig för att förklara detta. Jag fick böna och be att få en stämpel och en signatur som endast hade tagit några sekunder att fixa tog nu nästan en timma!
Man blir lätt "hemmablind" finns det något som säger! Sverige är långt ifrån så perfekt och bra som man gärna vill tro när man bor och lever där. Men för den skull innebär det inte att jag/vi/man slutar ha mitt hjärta där! Jag är ju svensk!
|