Citat:
Ursprungligen postat av Despina 08
...det finns delade åsikter om denna fråga.
|
Ständigt!

Barnfamiljer och sandstrandsbadgalningar trivs oftast bäst i Egiali. Singlar och par som reser utan barn väljer ofta Katapola. Det finns några halvdana stränder där också... Någon enstaka väljer att bo i Chora. Men då är det långt till morgondoppet...
Men egentligen spelar orten du bor i inte så stor roll. Om inte sandstranden är viktig... Det är det som finns utanför som är viktigt. Ovanför Egiali har du de tre fantastiska byarna som måste besökas! Även om man bor i Katapola. Och bor du i Egiali måste du ta dig till Chora, klostret, Agia Anna, Mouros och kanske ända bort till Vroutsi. Det är ett elände...

Men ett gott sådant.
Citat:
...utan vi vill besöka FINA stränder, det är vår prio 1.
|
Sorry, men då åker ni till fel ö om du med fina stränder menar sandstränder! Det finns fantastska klippbad på Amo men sandstrand finns egentligen endast i Egiali. Och den är rätt medioker som jag ser det...
Citat:
...rum med en skymt av havet för 60 euro 200 meter från havet.
|
Tycker det låter lite dyrt. Även om det är Augusti och hela Sydeuropa har semester. Men bokar man via Internet får man vara beredd att betala! Samma rum man tar på plats kostar nog ca 40 - 45 €... Kanske 50...
Citat:
Vi tänkte att vi kanske skulle hyra bil för att ta oss till katapola över någon dag men har ingen aning om hur lång tid det tar? 30 min? en timme?
|
Bil till Katapola tar ca 30 min. Moped ca 45 och buss kanske 1 timme...
Citat:
Angående detta kloster, bör man besöka det morgon, eftermiddag eller kväll? finns det någon fin strand i närheten så man kan ta två flugor i en smäll?
|
Det är MÅNGA trappor upp för att nå klostret, Så det bästa är att komma dit tidigt på morgonen innan det blir för varmt. Och ni ska dit i Augusti. Då ÄR det varmt... Efteråt kan ni åka bort till Agia Anna där vissa scener från "Det Stora Blå" spelades in. Tar kanske 10 - 15 minuter. Bara stenar och klippor... Men med ett vatten så klart att ni knappast sett det tidigare...
Det ÄR verkligen "Det Stora Blå"...
Peter