Ämne: Egina
Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-18, 19:33
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Sv: Egina

Hej

Vad kul att ni skall åka till Egina. Vi har vart där de senaste 2 åren och är supernöjda. Det är en underbar ö och har en del att erbjuda.
Det jag tycker är så bra,är att det ej "vimlar" av andra svenskar etc utan det är verkligen mest greker o speciellt då i juni.
Augusti är annars den månaden då greker,italienare etc har semester och det märks tydligt skillnad. Vi var nere i juni och augusti förra året och i juni var det lugnare,men inte "för" lugnt .
Det var dock lite kallt i vattnet,men annars hett på land.

Priserna tycker jag är mindre än på andra öar och fastlandet.
Vi var 3 st vuxna och en middag med sallad,mat och öl kostar ca 10 euro/p.p. Vill man äta enklare kan man äta gyros(pitabröd med kött,sallad etc för ca 15 skr.

Vi brukar bo i Agia marina,turistbyn. Finns bra bad och en del matställen,pubar etc. Besök absolut "crystal bar",så mysigt ställe.
Om ni skall äta grekisk mat där grekerna själva äter så ta er till Alones,precis utanför Agia marina och gå till tavernan med alla vintunnorna. Så ljuvlig mat.......

Egina stad är en gammal mysig stad,men har aldrig bott där.
Men har underbara strandcafeer att sitta o spana på.

Har bil med oss,så vi brukar ta oss runt.
Det är mkt lätt att ta sig till Aten från Egina och på helgerna går även färjan från Agia marina till Aten. Tar ca 1 tim.
Busstrafiken från Agia marina in till Egina stad är bra,men taxi är inte dyrt o går överallt.
När det gäller sen att ta sig från ön o in till Aten för hemfärd,bör ni kolla färjetider etc.
I Egina stad ligger den stora hamnen och även alla terminaler för färjorna med tider,biljetter etc.

Besök absolut denna ö o ta er gärna ut till Agistri om ni hinner.
Gud,nu har jag skrivit en hel del......men det finns många ställen att se på denna ö.
Ha en underbar resa o lycka till, kattis

Citat:
Ursprungligen postat av Martina E Visa inlägg
Hej!
Vi åkert på öluff den 14 juni och funderar på hur vi skall göra sista nätterna innan hemfärd från Aten.

Är det någon som har erfarenheter av Egina, hur är ön? Mysfaktor, prisläge och annat som kan vara värt att veta.

//Martina
Svara med citat