Sv: Euron
När Euron infördes för 13 - 14 år sedan (var det väl?) stod Kronan i 7,30 mot en €! Kronan dalade därefter snabbt... Vi hade också betydligt bättre växelkurs mot både Danska och Norska Kronan då. Nu har vi knappt råd att besöka vare sig Danmark eller Norge, och vi har tappat ca 25 % i värde mot Euron under dessa år.
Tack så mycket till våra politiker som inte vågade satsa fullt ut på EU och gemensam valuta. Djävla velputtar!!! (Jag menar dock inte att allt med EU är bra!) Och tack till alla som röstade Nej när vi fick möjlighet att bestämma själva -03. Ni, och våra kära folkvalda politiker, har satt oss i en situation där vår Svenska Krona verkligen gör skäl för namnet "skvalpvaluta" som den kallas numera. Det är ingen som bryr sig om Kronan. Personligen kallar jag Kronan för "slaskvaluta" eftersom den inte är värd någonting...
När mångmiljardären Soros gjorde en attack mot Kronan i mitten på 90-talet så blev vi tvingade att devalvera! Så svag är Kronan att en extremt rik person kan tvinga en liten nation som Sverige att skriva ner värdet av sin valuta! Jag tycker att säger rätt mycket om Kronans värde. Han tjänade enorma summor och hela Sverige förlorade. Han hade aldrig lyckats med det om vi hade haft €!
Hade våra Svenska politiker haft lite ben i ... när tåget gick, så hade värdet av vår valuta varit väsentligt högre än det är idag... Och då hade valutan varit Euro...
Och då hade våra resor till €-länder varit ca 25 % billigare nu...
I rest my case...
|