Till Charleston.

Vi får vara överens om att vi inte är överens... Den här gången heller...

Åsikter är som... Ja du vet. Alla har ett.
Personligen anser jag att en gemensam valuta inom Europa är mer till fördel än nackdel. Samtidigt är det ändå bara en liten del av det totala sammarbetet som EU vill uppnå. Jag säger INTE att allt inom EU är bra. Men jag tror att fördelarna övervägen nackdelarna. Speciellt i ett längre perspektiv. Framförallt för de som växer upp nu och kommande generationer. Och så hade jag faktiskt alltid snygga Chinos och skjorta på mig när jag var ute och åt för ett par veckor sedan. SÅ!
Citat:
Ursprungligen postat av Charleston
Det skulle kunna funka bra i ett någotsånär homogent område, men som det är nu är det som är bra i ett land inom området dåligt i ett annat, fast man är ändå tvingade att föra samma (penning)politik.
|
Nja. Det där är ju en sanning med modifikation. Jag håller med om att det kan skilja mycket mellan olika länder. Det räcker ju med att jämföra Sverige och Grekland. Och det kan orsaka problem ja. Men det finns inget som säger att man måste föra samma penningpolitik. Varje land kan sätta sina egna räntor osv bara man möter de inflationsmål och statsskulder mot BNP som EU satt upp. Ännu så länge. EU är ju inte en federation som USA.
Citat:
Dessutom fungerar vår flytande valuta som en slags stötdämpare.
|
Nja. Där håller jag inte med dig. Den Svenska Kronan är så liten, och har så liten betydelse på världsmarknaden, att den är försumbar. Och sårbar...
Citat:
Exportföretagen får nu mera betalt för sina produkter i utlandet, och kanske behöver t ex Volvo inte låta alla sin varsel gå till uppsägningar, dvs arbetslösheten behöver inte öka lika mycket som den skulle gjort annars.
|
Under förutsättning att man inte termissäkrade sina order för ett antal månader sedan så får man fler Kronor per Dollar nu ja. Problemet är bara att de absolut flesta exportföretagen låser sin valuta för att säkra sig mot kursförluster. Så nu går de back i alla fall. Sedan tror jag inte att Volvos varsel beror så mycket på valutan som på att DE HAR KLANTAT SIG ORDENTLIGT!

De har tillverkat för stora, dyra icke miljövänliga bilar när marknaden stirrar på miljön. Deras prognosmakare har gjort bort sig.... De trodde att Volvos säkerhet, som ju faktiskt är i världsklass, skulle sälja, när marknaden nu tittar mer åt miljön... Och där är inte Volvo någon höjdare...
Citat:
Några faktarättelser: 1) Euron infördes som elektronisk valuta 1999 (dvs för nio år sen) och som mynt och sedlar januari 2002 (dvs för knappt sju år sen).
|
Jag slängde faktiskt in en brasklapp för jag var osäker...
för 13 - 14 år sedan (var det väl?) Var det så sent som -99? Det känns längre sedan...
2)...chockhöja räntorna, för att försvara växelkursen, men man fick ändå ge sej. Inte främst pga utländska spekulanter typ George Soros,
som myten säjer,
Jag såg en TV-intervju med honom flera år senare där han motvilligt medgav att han hade startat en attack mot Kronan eftersom han då ansåg att den var så svag i det läget att den var sårbar. Det är möjligt att han tog åt sig äran av något som ändå hade hänt, men jag tror inte det. Uppenbarligen lyckades han i alla fall öka sin redan tidigare imponerande förmögenhet ytterligare. Fast hela sanningen bakom det lär vi aldrig få reda på...
Citat:
Och inte behöver du tacka oss som röstade nej 2003. Det gjorde åtminstone jag så gärna ändå .
|
Grrrrrrrr......
Citat:
PPS. No personal hard feelings, Peter! DDS.
|
Inte här heller! Vi måste alla få ha våra åsikter. Vår värld hade varit väldigt tråkig om vi alla hade haft samma åsikt!!! Då hade vi ju inte haft något att diskutera.
Sedan att ni alla andra alltid har fel, oavsett vad det gäller, är en annan sak....